ضروري‌ترين نرم‌افزارهاي ويندوز

جمعه ۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۵
مطالعه 23 دقيقه
مرجع متخصصين ايران لوگوي بنفش ويندوز در مقابل كلاژ
برنامه‌هاي متخصصدي‌اي وجود دارند كه مي‌توانيد همين حالا آن‌ها را روي سيستم خود نصب و استفاده كنيد.
تبليغات

اگر پس از خريد كيس جديد براي سيستم خود نمي‌دانيد كدام برنامه‌ها را روي آن نصب كنيد در اين مقاله با ماه همراه باشيد تا بهترين و متخصصدي‌ترين برنامه‌هاي ويندوزي را به شما معرفي كنيم.

نرم‌افزارهايي كه در ادامه به آن‌ها اشاره مي‌كنيم، اگرچه همگي پركاربرد و ضروري هستند، اما اين به‌معناي آن نيست كه متخصص پس از نصب ويندوز مجبور است تمام آن‌ها را نصب كند. درواقع مايكروسافت در ويندوز ۱۰ و ۱۱ براي تقريباً تمام موارد اشاره شده راهكار پيش‌فرضي ارائه مي‌كند.

با اين‌حال ممكن است برخي متخصصها استفاده از اپليكيشن‌هاي جايگزين را ترجيح بدهند. از طرفي، بسياري از اين اپليكيشن‌ها به شكل سرويس‌هاي وب هم در دسترس هستند.

فهرست مطالب

نگه‌داري و پاكسازي سيستم

نرم‌افزارهاي تعمير و نگه‌داري براي حذف فايل‌هاي ناخواسته، كش‌ها، فايل‌هاي موقتي و بسياري از موارد ديگر كه صرفا فضايي را اشغال مي‌كنند و منابع ضروري سيستم را مصرف مي‌كنند، لازم هستند. نرم‌افزار تعمير و نگه‌داري كامپيوتر با حذف فايل‌هاي ناخواسته و كمك به اجراي سريع و روان، تعادل سيستم را حفظ مي‌كند. در اين بخش به معرفي چند نمونه از بهترين نرم‌افزارهاي تعمير و نگه‌‌داري سيستم مي‌پردازيم.

نرم‌افزار Advanced System Optimizer ابزاري قدرتمند براي حذف فايل‌هاي ناخواسته و بهبود عملكرد كامپيوتر است. اين نرم‌افزار رابط متخصصي ساده‌اي دارد و استفاده از آن آسان است. از قابليت‌هاي آن مي‌توان به پاكسازي سيستم، بهبود عملكرد حافظه و محافظت از فايل‌ها اشاره كرد.

نرم‌افزار CCleaner با قابليت‌هايي مثل پاكسازي آسان تا سفارشي‌سازي ويژگي‌هاي پاكسازي، تمام فايل‌هاي آزاردهنده‌ي رجيستري و كامپيوتر را حذف مي‌كند و منابع و زمان سيستم را براي كارهاي مهم‌تر حفظ مي‌كند. CCleaner Professional نسخه‌ي پولي اين نرم‌افزار است كه قابليت حذف ردياب‌هاي اينترنتي را دارد.

اگر به دنبال حذف فايل‌هاي تكراري هستيد، Duplicate Cleaner را توصيه مي‌كنيم. اين اپليكيشن رايگان داراي رابط متخصصي ساده‌اي است كه به جستجو و حذف فايل‌هاي دوتايي و تكراري كمك مي‌كند.

از ديگر ابزارهاي برجسته‌ي پاكسازي ويندوز مي‌توان به IObit Advanced SystemCare و CleanMyPC اشاره كرد كه هردو به داشتن كامپيوتري امن‌تر و تميزتر كمك مي‌كنند.

مرجع متخصصين ايران محيط اپليكيشن Advance System و گزينه هاي مختلف آن

آنتي ويروس

ويندوز ۱۰ و ۱۱ خود به ابزارهاي امنيتي مجهز هستند بااين‌حال براي افزودن لايه‌ي محافظتي ديگر مي‌توانيد از آنتي‌ويروس‌هاي رايگان كامپيوتر استفاده كنيد.

Malwarebytes يكي از بهترين ابزارهاي موجود براي تشخيص حملات بدافزاري است. بااين‌حال نسخه‌ي رايگان اين نرم‌افزار امكانات كمتري را نسبت به نسخه‌ي پولي ارائه مي‌كند.

نرم‌افزار Bitdefender حفاظت چندلايه‌اي را در برابر بدافزارها و باج‌افزارها فراهم مي‌كند. با اين ابزار مي‌توانيد مرور ايمن در وب داشته باشيد و بدون نگراني‌هاي امنيتي عملكرد سيستم خود را بهينه كنيد.

آنتي‌ويروس Avast يكي از بهترين آنتي‌ويروس‌هاي رايگان براي كامپيوتر است كه قابليت محافظت آني در برابر جاسوس‌افزارها، باج‌افزارها و محتواي بدافزاري را فراهم مي‌كند. اين آنتي‌ويروس باعث افزايش امنيت شبكه، رمزهاي عبور، روترها و مرورگرها مي‌شود و نصب ساده‌اي دارد.

در اين ميان آنتي‌ويروس McAfee مجموعه‌ي پيشرفته‌تري براي محافظت در برابر ويروس‌ها است. اين اپليكيشن يكي از محبوب‌ترين و قوي‌ترين آنتي‌ويروس‌هاي موجود در بازار است كه بيش از ۶۰۰ ميليون متخصص از آن استفاده مي‌كنند. مك‌كافي از اطلاعات مالي و استخراج داده‌ها محافظت مي‌كند و ورودي‌هاي تهديد‌آميز سيستم را كنترل مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران گزينه هاي مختلف ‌آنتي ويروس Avast

نرم‌افزار مديريت رمز عبور

سرقت اطلاعات مرتبط با هويت و رمزهاي عبور يكي از اشكالات امروزي دنياي ديجيتال است. با نصب نرم‌افزارهاي تخصصي مديريت رمزعبور مي‌توانيد از اين داده‌هاي حساس محافظت كنيد.

TweakPass نرم‌افزار هوشمند مديريت رمز عبور است كه پسورد تمام حساب‌هاي متخصصي را با قابليت رمز عبور مستر ذخيره مي‌كند. اين نرم‌افزار داراي رابط متخصصپسند و آسان است.

گزينه‌ي پيشنهادي ديگر Bitwarden است كه نسخه‌ي رايگان آن تمام نيازهاي متخصص را برطرف مي‌كند بااين‌حال با پرداخت سالانه ده دلار مي‌توان به امكانات بيشتري مثل اشتراك‌گذاري رمزنگاري‌شده‌ي فايل‌ها دسترسي پيدا كرد.

1Password هم در اين فهرست توصيه مي‌شود كه مي‌تواند جايگزين خوبي براي نرم‌افزارهاي پولي مثل LastPass باشد. وان پسورد داراي رابط متخصصي ساده با طراحي مينيمال است كه علاوه بر رمز عبور امكان ذخيره‌سازي بسياري از اطلاعات ديگر را هم مي‌دهد.

مرجع متخصصين ايران صفحه دانلود اپليكيشن Azure و گزينه هاي مختلف

ذخيره‌سازي ابري و همراه‌گيري

يكي از ضروري‌ترين برنامه‌هاي ويندوزي، پشتيبا‌ن‌گيري و دسترسي ايمن به فايل‌ها از هر دستگاهي است. با توجه به حجم ويدئوها و تصاوير ذخيره‌شده در دستگاه‌ها، حافظه‌هاي كامپيوتري به‌سرعت پر مي‌شوند. اينجا است كه حافظه‌ي ابري به‌عنوان گزينه‌اي مقرون‌به‌صرفه به كار مي‌آيند.

گوگل‌ درايو يكي از بهترين ابزارها براي همراه‌گيري از فايل‌ها و دسترسي ايمن به آن‌ها از هر دستگاهي است زيرا امكانات غني و سرويس‌هاي همگام‌سازي و همراه‌گيري مقرون‌به‌صرفه‌اي را فراهم مي‌كند.

Dropbox ابزار محبوب ديگري براي ذخيره‌سازي است كه تمام اشكالات بين پلتفرمي را حل مي‌كند. اين پلتفرم فضاي ذخيره‌سازي رايگان ۲ گيگابايتي را در اختيار متخصصها قرار مي‌دهد كه چندان زياد نيست اما با گوگل شيتز و گوگل فوتوز هم سازگار است.

OneDrive پلتفرم ديگري براي ذخيره‌سازي اسناد، تصاوير و ديگر انواع فايل است. به راحتي مي‌توانيد فايل‌ها را از طريق گروه‌بندي مديريت‌شده پيدا كنيد و آن‌ها را در صورت نياز به اشتراك بگذاريد. به‌طوركلي گوگل درايو و وان درايو جايگزين‌هاي خوبي براي دراپ باكس با فضاي ذخيره‌سازي كمتر هستند.

اگر فايل‌هاي حساس داريد، مي‌توانيد از pCloud هم استفاده كنيد كه قابليت رمزنگاري دستگاه‌محور را در اختيار متخصصها قرار مي‌دهد؛ به‌طوري‌كه اگر حساب متخصصي‌تان هك شد، هكرها نمي‌توانند فايل‌ها را بدون دسترسي به دستگاه باز كنند.

مرجع متخصصين ايران آيكون سه فولد مختلف درون پنجره مايكروسافت درايو

مرورگر

امروزه با توجه به گسترش اينترنت، مرورگرها بخشي جدانشدني از تجربه‌ي متخصصي هستند؛ اما انتخاب مرورگري ايمن با سهولت استفاده و سرعت بالا در ميان گزينه‌هاي موجود اهميت زيادي دارد.

گوگل كروم بدون شك محبوب‌ترين نرم‌افزار مرورگر ويندوزي است. اين مرورگر رايگان داراي مجموعه‌ي وسيعي از افزونه‌ها و قابليت سفارشي‌سازي با علايق متخصص است. البته كروم بي‌نقص نيست. بسياري از افراد مي‌خواهند از رديابي‌هاي كروم و مصرف بالاي RAM آن خلاص شوند؛ اما گزينه‌هاي بهتري مثل فايرفاكس و اوپرا هم وجود دارند كه اين معايب را ندارند.

همچنين اگر مي‌خواهيد از امكانات كروم استفاده كنيد و از شر روش‌هاي رديابي گوگل خلاص شويد، Ungoogled Chromium گزينه‌ي خوبي براي شما است. اشكال اينجاست كه در اين نسخه بسياري از سرويس‌هاي مبتني بر گوگل غيرفعال مي‌شوند و جايگزيني براي آن‌ها وجود ندارد.

نرم‌افزار متن‌باز فايرفاكس، گزينه‌ي محبوب بعدي است كه اپليكيشني يكپارچه و همچنين داراي امكانات حريم خصوصي بهتري نسبت به كروم است. قابليت مرور خصوصي يا private browsing اين مرورگر به متخصص اجازه مي‌دهد، بدون به‌جاي گذاشتن ردي از خود يا ثبت تاريخچه و كوكي‌ها به جست‌وجو در اينترنت بپردازد.

مرجع متخصصين ايران سرچ گوگل در فايرفاكس و نتايج مربوط به كلمه اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران

اپليكيشن‌هاي اجتماعي و ارتباطي

اپليكيشن‌هاي چت ويدئويي و پيام‌رساني بسته به مخاطب، متخصصدهاي متعددي دارند. از فراگيرترين اپليكيشن‌هاي پيام‌رساني مي‌توان به واتساپ و تلگرام اشاره كرد. هر دو علاوه بر اپليكيشن‌هاي موبايلي داراي اپ‌هاي دسكتاپ هستند.

اپليكيشن zoom براي چت ويدئويي مناسب است و قابليت‌هايي مثل ضبط و اشتراك‌گذاري صفحه‌ي نمايش را فراهم مي‌كند اين اپليكيشن براي دسترسي به گروه‌هاي بزرگ مناسب است. گرچه در طرح رايگان آن تنها با يك شخص مي‌توانيد حدود ۴۰ دقيقه صحبت كنيد. Google Meet جايگزين مبتني‌بر وب يكپارچه‌اي براي اخبار تخصصي است كه نيازي به نصب ندارد.

مايكروسافت تيمز گزينه‌ي محبوب ديگري براي گروه‌هاي بزرگ است و قابليت برگزاري جلسات با ظرفيت ۱۰۰ شركت‌كننده را دارد. سيگنال انتخاب ديگري است كه توسط سازماني غيرانتفاعي توسعه‌ داده شده و فاقد رديابي يا تبليغات است. اپليكيشن Cisco Webex هم امكان دعوت افراد از طريق لينك را مي‌دهد.

براي برقراري ارتباط با كيفيت همچنين مي‌توانيد از ديسكورد استفاده كنيد كه داراي قابليت‌هاي يكپارچه‌ي پيام‌رساني و چت ويدئويي است و صرف‌انديشه متخصصين از تعداد افراد حاضر در سرور رايگان است.

اگر هنوز هم معتاد فيسبوك هستيد، مي‌توانيد از اپليكيشن ساده، زيبا و مستقل كاپرين (Caprine) استفاده كنيد و بدون نياز به باز كردن مرورگر خود، پيام‌‌ها را بخوانيد يا بنويسيد. همچنين فِرَنز (Franz) گزينه‌ي خوبي محسوب مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران صفحه QR Code واتساپ

ابزار يكپارچه‌سازي (Defragmentation)

داده‌هاي پراكنده كه به بيت‌ها و قطعات در كامپيوتر تقسيم مي‌شوند مي‌توانند سرعت و عملكرد كلي كامپيوتر را كاهش دهند. اينجا است كه بايد از ابزار يكپارچه‌سازي مناسب براي مرتب‌سازي داده‌ها استفاده كنيد.

ابزار Defraggler يك نمونه از نرم‌افزارهاي قوي يكپارچه‌سازي است كه با گردآوري فايل‌ها در كامپيوتر و فراهم كردن ايمني بالا، عملكرد كامپيوتر را سريع‌تر مي‌كند به طوري كه در نهايت مي‌توانيد فضاي زيادي را ذخيره كنيد.

Iobit Smart Defrag ابزار مفيد ديگري براي يكپارچه‌سازي داده‌ها است كه مي‌تواند زمان بوت استارتاپ سيستم را بهينه‌سازي كند. اين نرم‌افزار همچنين با وجود پايگاه داده‌ي گسترده‌‌ي پاكسازي ديسك، امنيت و حريم خصوصي كامپيوتر را افزايش مي‌دهد.

از سوي ديگر، The PC Decrapifier براساس تجربه‌ي متخصصي متخصص (نحوه‌ي كار متخصص با كامپيوتر)، به او پيشنهاد مي‌كند كه چه نرم‌افزارهايي را بايد نگه دارد و كدام يك از آن‌ها را در صورت تمايل مي‌تواند حذف كند. استفاده از برنامه مذكور باعث مي‌شود متخصص اپليكيشن‌هاي بسيار مهم را به‌صورت تصادفي و بدون اطلاع از اهميت آن‌ها پاك نكند.

مرجع متخصصين ايران اپليكيشن درحال Defrag كردن سيستم

ابزار مديريت دانلود

فري دانلود منيجير (FDM) ابزار مديريت دانلود رايگان پرسرعتي است كه با تقسيم فايل‌ها به بخش‌هاي كوچك‌تر فرآيند دانلود را بهينه‌تر مي‌سازد. اين نرم‌افزار به متخصصها اجازه‌ي توقف و از سرگيري فرآيند دانلود را مي‌دهد و حتي با فايل‌هاي تورنت هم سازگاري دارد.

اينترنت دانلود منيجير، يكي از سريع‌ترين اپليكيشن‌هاي مديريت دانلود است كه در دريافت و شناسايي خودكار دانلود ويدئو از منابع الكترونيك عملكرد خوبي دارد. اين اپليكيشن‌ همچنين مي‌تواند فايل‌ها و ويدئوها را براي دانلود در مرورگر شناسايي كند و فرآيند دانلود را تنها با يك كليك از سر بگيرد.

qBittorent يك اپليكيشن متن‌باز رايگان ميان‌پلتفرمي با رابط متخصصي ساده است كه گزينه‌هاي هوشمندانه‌اي را براي متخصصها فراهم مي‌كند. از نكات مثبت اين اپليكيشن مي‌توان به نبود تبليغات آزاردهنده اشاره كرد.

گزينه‌ي پيشنهادي ديگر اين فهرست، Deluge با رابط متخصصي پيشرفته و مجموعه‌اي غني از پلاگين‌ها است. اين اپليكيشن با وجود برخورداري از تنظيمات پيشرفته، سبك است و تقريبا مي‌توان همه‌چيز را با آن دانلود كرد.

مرجع متخصصين ايران فايلي در حال دانلود شدن در IDM

كلاينت رايانامه

اگر تاكنون از كلاينت رايانامه روي سيستم خود استفاده نكرديد، Mailbird را توصيه مي‌كنيم. با اين اپليكيشن مي‌توانيد تمام حساب‌هاي رايانامه را با سهولت بالايي مديريت كنيد. يكي از مزاياي اين كلاينت رايانامه دسترسي به اپليكيشن‌هاي پركاربرد اجتماعي مثل توييتر، واتس‌اپ و فيسبوك است.

كلاينت رايانامه eM client رابط متخصصي‌اي مدرن با سهولت متخصصد بالا دارد. همچنين امكان دسترسي سريع به حساب‌هاي لينك‌شده، پوشه‌ها، تقويم‌ها، تماس‌ها و وظايف مختلف را فراهم مي‌كند. قابليت متمايز آن ترجمه‌ي رايانامه به ۳۹ زبان ديگر است.

همچنين براي رسيدن به تجربه‌ي متخصصي روان مي‌توانيد از Thunderbird استفاده كنيد كه يك كلاينت رايانامه رايگان با تنظيمات ساده است. قابليت Activity Manager در اين اپليكيشن تمام گفتگوهاي بين ارائه‌كننده‌ي رايانامه و شما را ضبط مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران دو پنجره مختلف مربوط به اپليكيشن Underbird

مديريت فايل

به مرور تعداد زيادي فايل در حافظه جمع مي‌شوند و شكلي پراكنده پيدا مي‌كنند. به همين دليل است كه به ابزار مديريت فايل نياز داريم.

Zilla نرم‌افزاري رايگان براي مديريت فايل‌ها و سازماندهي واسط متخصصي است. اين نرم‌افزار كه از پروتكل‌هاي انتقال فايل FTP و SSH همراهي مي‌كند امكان ويرايش از راه دور فايل‌ها را مي‌دهد.

Files App نرم‌افزار جايگزين Windows File Explorer است؛ كه امكانات كافي را براي برتري نسبت به اپليكيشن مديريت فايل ويندوز در اختيار متخصصها قرار مي‌دهد.

اگر مي‌خواهيد ببينيد كدام فايل‌ها و فولدرها بيشترين فضا را روي پي‌سي شما اشغال مي‌كنند مي‌توانيد از WinDirStat يا Space Sniffer استفاده كنيد. اگر مي‌خواهيد تعداد زيادي از فايل‌ها را بر اساس نام مرتب كنيد يا نام‌هاي بي‌معني فايل‌هاي تصويري موبايل يا دوربين خود را تغيير دهيد، Bulk Rename Utility را پيشنهاد مي‌كنيم.

مرجع متخصصين ايران فايل‌ها و دايركتوري هاي مختلف در برنامه

ابزار فشرده‌سازي فايل

ابزارهاي فشرده‌سازي فايل براي ذخيره‌سازي آسان‌تر فايل‌ها ضروري هستند. نرم‌افزارهاي فشرده‌سازي فايل تاريخچه‌اي ديرينه دارند كه اين روزها به بخش مهمي از نرم‌افزارهاي مديريت داده‌اي متخصصها تبديل شده‌اند.

از ميان گزينه‌هاي رايگان موجود، 7-Zip يكي از بهترين نرم‌افزارهاي فشرده‌سازي است كه تقريباً مي‌تواند هر فرمتي را فشرده كند. با 7-Zip نه‌تنها مي‌توانيد فايل‌هاي پرحجم را فشرده‌سازي كنيد بلكه اين ابزار سرعت بالايي هم دارد.

نرم‌افزار پيشنهادي ديگر Zip Archiver است و اگرچه گزينه‌ي اول نيست اما به لطف همراهي قوي از فرمت‌ها و رايگان بودن، ارزش انتخاب را دارد. يكي از مزاياي اين اپليكيشن، سهولت استفاده‌ي آن است كه با فرآيند درگ اند دراپ كارها را ساده مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران فايل هاي زيپ مختلف در ويندوز

ابزار بازيابي فايل

در صورتي كه فايل‌هاي مهم ويندوزي را از دست دهيد چه مي‌كنيد؟ نگران نباشيد، در چنين شرايطي مي‌توانيد از يك نرم‌افزار بهينه‌ي بازيابي فايل براي برگرداندن داده‌هاي مهم خود استفاده كنيد.

اپليكيشن Recuva مي‌تواند تمام فايل‌هاي شما از درايوهاي آسيب‌ديده يا داراي فرمت جديد را بازيابي كند. با اين اپليكيشن نيازي نيست نگران نوع فضاي ذخيره سازي باشيد.

اپليكيشن TestDisk هم نرم‌افزاري متن‌باز است كه براي بازيابي پارتيشن‌هاي از دست رفته طراحي شده است. اين اپليكيشن مي‌تواند بخش بوت را بازسازي كند و آن را با يك همراه‌گيري قوي بازيابي كند.

مرجع متخصصين ايران فايل هاي مختلف در Recuva

ويرايشگر تصوير

به‌جز مجموعه‌ي ادوبي يا ديگر نرم‌افزارهاي پرحجم و پولي، نرم‌افزارهاي سبك‌تر و البته‌ رايگان هم براي ويرايش تصاوير وجود دارند كه در ادامه به چند نمونه از آن‌ها اشاره مي‌كنيم.

اگر به دنبال اپليكيشن ويرايش تصوير براي ويندوز هستيد مي‌توانيد از نسخه‌ي ادوبي فتوشاپ المنتز استفاده كنيد. از اين اپليكيشن مي‌توانيد براي طراحي هرچيزي از ميم‌هاي شخصي تا ويرايش تصاوير استفاده كنيد. فتوشاپ المنتز به دليل داشتن رابط متخصصي ساده گزينه‌ي خوبي براي تازه‌كارها است.

Autodesk Sketchbook اپليكيشن خوب ديگري براي ايجاد آثار هنري است كه مجموعه‌اي گسترده از ابزارها را به متخصصها ارائه مي‌دهد. اين اپليكيشن براي متخصصان صفحات لمسي بسيار مناسب است.

Paint.NET نوعي نرم‌افزار ويرايش تصوير و ترسيم، مناسب براي متخصصدهاي روزمره است. البته فراموش نكنيد اين اپليكيشن مانند اپليكيشن‌هاي Paint يا Paint 3D ويندوز نيست. بلكه مجموعه‌اي وسيع‌تر از ابزارها و امكانات را براي ساخت پروژه‌هاي چشمگير در اختيار متخصص قرار مي‌دهد.

گزينه‌ي محبوب ديگر، Affinity Photo، نرم‌افزار برجسته‌ي ويرايش تصوير است كه امكان خلق شاهكارهاي چشمگير را مي‌دهد. اين اپليكيشن مجموعه‌اي وسيع از امكانات سودمند دارد و همچنين از فضاهاي رنگي مختلف، ويرايش كامل ۱۶ و ۳۲ بيتي و لايه‌هاي نامحدود همراهي مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران تصويري از كوه در محيط نرم افزار اديت

سرگرمي و مديا

مديا و سرگرمي بخش‌هايي جدانشدني از زندگي ما هستند. VLC Media Player را مي‌توان يكي از گزينه‌هاي محبوب در ميان اپليكيشن‌هاي مديا درانديشه متخصصين گرفت. اين نرم‌افزار انواع فايل‌ها با انواع فرمت‌ها را اجرا مي‌كند و بهترين بخش آن نبود تبليغات آزاردهنده است.

اگر به دنبال جستجوي محتواي موسيقي با ميليون‌هاي آهنگ و پلي‌ليست‌هاي سفارشي هستيد، اسپاتيفاي گزينه‌ي ايده‌آلي محسوب مي‌شود. اين مديا پلير داراي دو نسخه‌ي رايگان و پريميوم (بدون تبليغ) است. مي‌توانيد فهرست خود را بر اساس هنرمندها، آهنگ‌ها يا موسيقي موردعلاقه تنظيم كنيد.

گزينه‌ي پيشنهادي ديگر، پات پلير (PotPlayer)، اپليكيشن ساخت كره‌ي جنوبي است كه مي‌توان آن را پادشاه مدياپليرهاي رايگان درانديشه متخصصين گرفت. VLC و پات پلير نقاط مشترك زيادي دارند اما برخلاف VLC كه هنگام اجراي فايل‌هاي بزرگ‌تر به اشكال برخورد مي‌كند، پات پلير هميشه كار مي‌كند.

توصيه مي‌شود اپليكيشن گوگل بك‌آپ اَند سينك (Google Backup and Sync) را نيز امتحان كنيد. اين اپليكيشن براي سازماندهي تصاوير طراحي نشده است؛ اما براي بارگذاري تصاوير در اپليكيشن گوگل فوتو (Google Photo) ابزار بسيار خوبي محسوب مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران فيلمي در حال پخش در پلير

نرم‌افزار پي‌دي‌اف

فرمت پي‌دي‌اف يكي از محبوب‌ترين فرمت‌هاي اسناد متني جهان است. نرم‌افزار ادوبي اكروبات ريدر در صدر فهرست بهترين نرم‌افزارهاي ويرايش PDF قرار دارد. برنامه مذكور داراي سهولت استفاده‌ي بالا و امكانات اوليه‌ و ضروري كار با فايل‌هاي پي‌دي‌اف است.

اگر به دنبال ساخت، ويرايش يا محافظت از اسناد پي‌دي‌اف خود هستيد به اپليكيشني فراتر از يك پي‌دي‌اف خوان ساده نياز داريد. Nitro PDF يكي از محبوب‌ترين ويرايشگرهاي پي‌دي‌اف رايگان است كه از آن مي‌توانيد براي ساخت، ويرايش، تبديل، علامت‌گذاري يا محافظت از اسناد و فايل‌هاي پي‌دي‌اف استفاده كنيد.

Foxit PDF Reader گزينه‌ي محبوب ديگر در اين فهرست، فراتر از يك نرم‌افزار پي‌دي‌اف خوان رايگان است. با اين نرم‌افزار مي‌توانيد فايل‌هاي پي‌دي‌اف را از ابتدا بسازيد. قابليت سازگاري با مجموعه‌ي مايكروسافت آفيس به شما اجازه مي‌دهد به‌راحتي اسناد خود را به پي‌دي‌اف تبديل كنيد.

مرجع متخصصين ايران فايل پي دي اف باز شده در اپليكيشن اكروبات

ابزار اشتراك‌گذاري صفحه‌‌ي نمايش و دسترسي از راه دور

اگر بخواهيد چيزي را با همكاران خود از راه دور به اشتراك بگذاريد يا دنبال راه‌حل هستيد، بايد از نرم‌افزارهاي دسترسي از راه دور استفاده كنيد.

TeamViewer به‌عنوان ابزاري هوشمند امكان اتصال ايمن سيستم شما به دسكتاپي ديگر را فراهم مي‌كند. مي‌توانيد در وب، اپليكيشن يا به شكل افزونه از اين نرم‌افزار استفاده كنيد. دو نسخه‌ از اين نرم‌افزار وجود دارد كه نسخه‌ي پولي آن بسيار پرهزينه است.

گزينه‌ي محبوب و پرطرفدار ديگر، Anydesk است كه قابليت دسترسي به كامپيوترهاي ويندوز و مك و همچنين دستگاه‌هاي موبايل اندرويدي و iOS را فراهم مي‌كند. با اين اپليكيشن قابليت اتصال بين دستگاه‌هاي هاست و ريموت امكان‌پذير است. نسخه‌ي رايگان اين نرم‌افزار امكانات كافي را در اختيار متخصصها قرار مي‌دهد.

براي اتصال به دستكاپ ديگر همچنين مي‌توانيد از Chrome Remote Desktop استفاده كنيد كه اتصالي مبتني‌بر وب براي اشتراك‌گذاري ريموت موبايل، تبلت و دستگاه‌هاي ديگر است. تنها بايد افزونه‌ي ابزار روي گوگل كروم را دانلود كنيد.

مرجع متخصصين ايران محيط نرم افزار Anydesk

ويرايشگر متن

معمولاً ابزارهاي پيش‌فرض ويرايش متني كامپيوتر از امكانات كافي براي ويرايش متن برخوردار نيستند و بايد نرم‌افزارهاي جانبي را براي رسيدن به فرمتي منظم نصب كرد. Notepad++ نسخه‌ي پيشرفته‌تر نرم‌افزار نوت‌پد ويندوز محسوب مي‌شود كه به ويژه براي كدنويس‌ها مفيد است و امكانات متخصصپسند و تب‌هاي مختلفي را ارائه مي‌دهد.

Sublime text، ويرايشگر متني سبك و بسيار كارآمدي است كه داراي مجموعه‌ي وسيعي از ابزارهاي ويرايشي با رابط متخصصپسند است. اين اپليكيشن داراي مجموعه‌ي مختلفي از تم‌هاي بصري، حالت‌هاي صفحه‌ي نمايش و همچنين تعدادي پلاگين براي افزايش جذابيت ويرايش متني است.

مرجع متخصصين ايران كدهاي نوشته شده در اپليكيشن

مجموعه آفيس

مايكروسافت آفيس همچنان پادشاه مجموعه‌ي آفيس است؛ اما جايگزين‌هاي رايگاني هم براي آن وجود دارند.

اگر به دنبال مجموعه‌ي رايگان مشابه آفيس مايكروسافت هستيد مي‌توانيد از Free Office استفاده كنيد. اين اپليكيشن مانند تمام مجموعه‌هاي رايگان آفيس از فرمت‌هاي فايل ۱۹۹۷ به اين طرف همراهي مي‌كند. متأسفانه برخي امكانات كليدي اين نرم‌افزار به نسخه‌ي پريميوم آن محدود هستند.

WPS Office Free نسخه‌ي رايگان مجموعه‌ي آفيس WPS است اما اين دو نسخه تفاوت ملموسي ندارند. هر برنامه‌ داراي جديدترين نسخه‌هاي ورد، اكسل و پاورپوينت است و همچنين امكانات مختلفي را ارائه مي‌كند.

مجموعه‌ي محبوب ديگر، Libre Office است كه با انواع فرمت‌هاي سند سازگار است و تقريباً تمام امكانات ضروري ورد، پاورپوينت و اكسل را دارد. اين مجموعه داراي شش برنامه براي وظايف رايج دفتري است: Writer، Calc، Impress، Draw، Math و Base. سه ابزار آخر را نمي‌توانيد در بسياري از مجموعه‌هاي آفيس پيدا كنيد كه به ترتيب براي نمودارهاي برداري، توابع رياضي و پايگاه‌داده‌ها طراحي شده‌اند.

مرجع متخصصين ايران گزينه هاي مختلف براي باز كردن فايل ها در LibreOffice

برنامه هاي ضبط ويدئو معروف

چند سال پيش، اسكرين‌شات و اسكرين كپچر چندان در ميان متخصصان پي‌سي محبوبيت نداشت. اما اكنون نياز به آن بيشتر حس مي‌شود. به همين منظور برنامه‌هاي مختلفي براي آن توسعه يافته‌اند.

Greenshot يكي از محبوب‌ترين و بهترين نرم‌افزارهاي ثبت صفحه‌ي نمايش ويندوز است كه مي‌توانيد براي ثبت اسكرين‌شات و تصاوير فوري از آن استفاده كنيد. به كمك اين ابزار مي‌توانيد از يك پنجره، يك محدوده‌ي مشخص يا تمام صفحه اسكرين‌شات بگيريد.

TweakShot Screen Capture نه‌تنها قابليت ثبت تصوير از صفحه‌ي نمايش بلكه قابليت اديت تصاوير، فيلم‌برداري از صفحه‌ي نمايش و اسكرول اسكرين‌شات را هم مي‌دهد. اين نرم‌افزار گزينه‌ي مناسبي براي يادگيري و يادگيري است.

از سوي ديگر oCam Screen Recorder يكي از بهترين گزينه‌هاي موجود براي ضبط ويدئو از صفحه‌نمايش كامپيوتر محسوب مي‌شود. مي‌توانيد همين حالا آن را دانلود و استفاده كنيد.

نرم‌افزار ShareX نه‌تنها ابزار اسكرين‌شات برجسته‌اي براي ويندوز است بلكه امكان اشتراك‌گذاري فايل‌هاي يكسان را هم مي‌دهد. اين نرم‌افزار سبك قابليت‌هايي مثل ضبط متن، اسكرول اسكرين‌شات، ضبط صفحه‌ي نمايش و ساخت گيف را در اختيار متخصص قرار مي‌دهد.

مرجع متخصصين ايران كليك راست روي لوگوي ShareX

نرم‌افزار فايل ISO

ويندوز ۱۰ داراي قابليت تعبيه‌شده‌اي براي مديريت مستقيم فايل‌هاي ايزو در فايل اكسپلورر است. براي مونت كردن يك ايميج يا فايل ايزو در ويندوز تنها كافيست روي فايل، كليك راست كنيد و گزينه‌ي Mount را انتخاب كنيد.

اما گاهي ممكن است ترجيح دهيد از ابزارهاي جانبي استفاده كنيد كه امكانات‌ بيشتري را ارائه مي‌كنند. Daemon Tools Lite يكي از محبوب‌ترين و قديمي‌ترين نرم‌افزارهاي نصب فايل ايزو براي ويندوز است. با نصب اين نرم‌افزار مي‌توانيد تمام فايل‌هاي ايزوي دلخواه را مونت كنيد يا با دبل كليك روي فايل ايميج آن‌ها را اجرا كنيد.

اگر به دنبال نرم‌افزار مونت ايزوي متن‌باز و رايگان براي ويندوز هستيد مي‌توانيد، ImDisk Toolkit را امتحان كنيد. اين نرم‌افزار مي‌تواند طيف وسيعي از فايل‌هاي ايميج را تنها با چند كليك مونت كند.

مرجع متخصصين ايران دو پنجره مختلف در حال ماونت كردن برنامه

نرم‌افزار رايت و تكثير

Ashampoo burning Studio بهترين نرم‌افزار رايت رايگان دي‌وي‌دي براي جزوه رايگان‌هاي صوتي است. با اين نرم‌افزار ديگر لازم نيست نگران نام‌گذاري و مرتب‌سازي ترك‌ها باشيد. مي‌توانيد جزوه رايگان‌هاي صوتي را روي ديسك‌ها يا درايو فلش، درايو USB يا MP3 پلير ذخيره كنيد.

نرم‌افزار BurnAware اپليكيشن رايگان و كاملي براي رايت دي‌وي‌دي در ويندوز است. اين اپليكيشن مجموعه‌ي گسترده‌اي از امكانات رايت سي‌دي و رابط متخصصپسند دارد. از امكانات آن مي‌توان به امكان ايجاد ايميج‌هاي ديسك و استخراج ترك‌هاي صوتي از دي‌وي‌دي‌ها و كپي و پاكسازي ديسك‌ها با سهولت استفاده‌ي بالا اشاره كرد.

مرجع متخصصين ايران گزينه هاي مختلف براي رايت كردن سي دي

آن اينستالر

حذف يك يا دو اپليكيشن از طريق قابليت تعبيه‌شده‌ي ويندوز شايد كار ساده‌اي باشد اما با نرم‌افزار آن‌اينستالر مي‌توانيد به راحتي اپليكيشن‌هاي غيرضروري و بيكار را پيدا و حذف كنيد.

IObit Uninstaller مي‌تواند نرم‌افزارهاي ناخواسته را تنها با يك كليك حذف كند. علاوه بر اين در حذف پلاگين‌ها و نوار ابزارها بدون نشت داده‌هاي حريم خصوصي بهينه عمل مي‌كند.

Ninite اپليكيشن آن‌اينستالر پيشنهادي ديگري با رابط متخصصي ساده است كه وظايف عادي شما را مختل نمي‌كند و در پس‌زمينه، اپليكيشن‌هاي غيرضروري را حذف مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران گزينه هاي مختلف براي پاك سازي درايور

نرم‌افزار به‌روزرساني درايور

درايور يا درايور دستگاه به برنامه‌اي كامپيوتري گفته مي‌شود كه امكان اتصال يك يا چند دستگاه سخت‌افزاري مثل اسپيكر، پرينتر، كارت گرافيك و انواع دستگاه‌هاي ديگر را به سيستم عامل كامپيوتر مي‌دهد. بدون درايورهاي صحيح، سيستم عامل نمي‌تواند نوع دستگاه اتصالي و عملكرد و كنترل آن را شناسايي كند.

بنابراين به‌روزرساني درايورهاي ويندوز براي رسيدن به عملكرد سالم بخش‌هاي سخت‌افزاري ضروري است. با استفاده از درايورهاي منسوخ‌شده يا خراب احتمال دارد سيستم‌ خود را در معرض آسيب‌هاي مختلفي قرار دهيد.

نرم‌افزار رايگان Bit Driver Updater نه‌تنها مي‌تواند اشكالات مرتبط با درايور را برطرف كند بلكه با بهبود عملكرد سيستم، سرعت پردازش را افزايش مي‌دهد. اين نرم‌افزار، رايگان و استفاده از آن بسيار راحت است.

نرم‌افزار Driver Easy مي‌تواند درايورهاي منسوخ را به‌صورت خودكار جستجو كند. معمولا اسكن اين نرم‌افزار به‌صورت روزانه، هفتگي، ماهانه و زماني كه كامپيوتر بيكار است اين برنامه برخلاف اپليكيشن‌هاي مشابه داريورها را بدون نياز به باز كردن مرورگر خارجي داخل نرم‌افزار دانلود مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران گزينه اپديت درايور در كنار موارد ديگر

ابزارهاي ويدئو

براي ويرايش ويدئو در سطح مبتدي، اپليكيشن‌هايي مثل Wondershare Filmora يا Shotcut كفايت مي‌كنند.

اما اگر به دنبال امكانات بيشتري هستيد مي‌توانيد DaVinci Resolve را انتخاب كنيد. اين نرم‌افزارها نسخه‌هاي رايگان دارند و اگر به دنبال بهترين امكانات هستيد مي‌توانيد نرم‌افزارهاي پولي مثل ادوبي پريمير پرو يا فينال كات پرو را تهيه كنيد.

از سوي ديگر، اگر صرفاً مي‌خواهيد ويدئوهاي قديمي را به فرمت‌هاي مدرن تبديل كنيد مي‌توانيد از اپليكيشن Handbrake استفاده كنيد. برنامه مذكور مبدل ويدئويي‌اي متن‌باز است كه مي‌تواند فايل‌هاي ويدئويي را به انواع فرمت‌هاي لازم تبديل كند.

مرجع متخصصين ايران فيلمي در حال اديت در اپليكيشن

ابزار يادداشت‌برداري و بهره‌وري

اپليكيشن OneNote كه در مجموعه‌ي آفيس قرار دارد، نرم‌افزار يادداشت‌برداري براي نوشتن ايده‌ها، سازماندهي پروژه‌ها، افكار و هرچيز مرتبط است. اين نرم‌افزار مي‌تواند يادداشت‌هاي شما را هماهنگ كند، محتواي Outlook را ذخيره كند و همچنين قابليت همراهي از يادداشت‌هاي صوتي را دارد.

Evernote، اپليكيشن يادداشت‌برداري ساده‌اي براي ويندوز است كه امكان مديريت مهلت پروژه‌ها، مشتري‌ها و جلسات را در يك منبع الكترونيك فراهم مي‌كند. Microsoft To Do گزينه‌ي محبوب ديگري براي يادآورها و وظايف در ويندوز و پلتفرم‌هاي ديگر است؛ كه به سازماندهي و رديابي وظايف روزمره و افزايش بهره‌وري كمك مي‌كند.

البته نبايد دو اپليكيشن Todoist و Wunderlist را فراموش كرد. دو برنامه‌اي كه براي مديريت زمان و وظايف بسيار خوب عمل مي‌كنند.

اپليكيشن Wox جايگزين خوبي براي ابزار جستجوي ويندوز است؛ زيرا اپ لانچر سريعي براي يافتن فايل‌ها و پوشه‌هاي پراكنده در سيستم شما محسوب مي‌شود. وكس علاوه‌بر يافتن فايل‌هاي مورد انديشه متخصصين در سيستم، از توانايي جست‌وجو در اينترنت نيز برخوردار است و مي‌توان براي جستجوي موارد مختلف در اينترنت از آن استفاده كرد.

مرجع متخصصين ايران ليست وظايف در بخش My day

ساير ابزارها

در ادامه مجموعه‌ي ديگري از نرم‌افزارها را معرفي مي‌كنيم كه شايد در كنار فهرست فوق به كارتان بيايند:

  • F.lux: متأسفانه بسياري از افراد تا ديروقت به صفحات نمايش خود خيره مي‌شوند؛ اما اين اپليكيشن خستگي چشم را كاهش مي‌دهد و الگوهاي خواب را بهبود مي‌دهد. F.lux اپليكيشني چندپلتفرمي است كه روشنايي و نور صفحه‌ي نمايش را به صورت خودكار بر اساس رنگ اتاقي كه در آن هستيد، زمان روز و منابع نوري اطراف تنظيم مي‌كند.
  • Unchecky: گاهي هنگام نصب يك نرم‌افزار روي سيستم تعداد زيادي فايل به‌دردنخور هم همراه آن دانلود مي‌شوند. اپليكيشن Unchecky مي‌تواند به صورت پيوسته بر چك‌باكس‌ها هنگام نصب نرم‌افزار نظارت و از نصب فايل‌هاي اضافي جلوگيري كند.
  • ClipClip: اين نرم‌افزار يكي از بهترين و متخصصدي‌ترين برنامه‌هاي ويندوزي است كه با استفاده از آن مي‌توانيد متن‌ها، تصاوير و فايل‌هاي ديگر را روي كليپ‌بورد ذخيره كنيد. سپس مي‌توانيد اين فايل‌ها را ذخيره كنيد و با اسامي مختلف به آن‌ها دسترسي پيدا كنيد. براي نمايش فهرست‌ فايل‌هاي كه روي كليپ‌برد كپي كرديد از دكمه‌ي ميانبر: Ctrl+Shift+V استفاده كنيد.
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات