تيك‌ تاك با خطر ممنوع شدن در ايالات متحده روبه‌رو است

سه‌شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
بحران‌هاي سياسي از سرتاسر جهان، تيك‌تاك را تهديد مي‌كنند و شايد ادامه‌ي فعاليت اين اپليكيشن پرطرفدار در ايالات متحده ممكن نباشد.
تبليغات

محبوب‌ترين اپليكيشن اشتراك‌گذاري ويدئو درجهان، در مركز تنش‌هاي سياسي گوناگون قرار دارد. ايالات متحده كه هنوز درگيري‌هايي جدي با چين دارد، اپليكيشن‌هاي فعال در اين كشور مانند تيك‌تاك را هم خطري براي خود مي‌داند. مايك پومپئو، وزير امور خارجه‌ي ايالات متحده اعلام كرد كه به‌صورت جدي ممنوع كردن فعاليت تيك‌تاك را دنبال مي‌كند. او اپليكيشن محبوب شركت بايت‌دنس را هم به همكاري احتمالي با دولت مستقر در پكن متهم كرده است. پومپئو اعتقاد دارد شايد دولت چين از تيك‌تاك به‌عنوان ابزار جاسوسي و نظارت يا پروپاگاندا استفاده مي‌كند.

اگر آمريكايي‌ها تصميم به ممنوع كردن تيك‌تاك را با جديت دنبال كنند، اپليكيشن با بحراني جدي روبه‌رو مي‌شود. چندي پيش استفاده از تيك‌تاك در هند هم ممنوع شد كه بزرگ‌ترين بازار اين اپليكيشن بود.

از رخدادهاي سياسي ديگر مرتبط با تيك‌تاك مي‌توان به خروج آن‌ها از هنگ‌كنگ اشاره كرد. افزايش نظارت‌ها و كنترل دولت مركزي چين در منطقه‌ي هنگ‌كنگ و قوانين جديد امنيت ملي كشور، باعث شد تا اپليكيشن محبوب، فعاليت خود را در بازار آن منطقه متوقف كند. سخنگوي اپليكيشن با وجود تأييد تصميم جديد، هيچ‌گونه اطلاعات تكميلي پيرامون توقف فعاليت‌ها در هنگ‌كنگ ارائه نكرد.

آمريكايي‌ها هنوز اعتقاد دارند تيك‌تاك با دولت چين در ارتباط است

بيانيه‌ي اخير تيك‌تاك ابهام‌هاي زيادي دارد. به‌عنوان مثال نمي‌دانيم كه آيا شركت مالك، بايت‌دنس، نسخه‌اي سانسورشده از تيك‌تاك را در هنگ‌كنگ عرضه خواهد كرد يا خير. آن‌ها اپليكيشن ديگري به‌نام Douyin با متخصصدي شبيه به تيك‌تاك دارند كه توسط تيم چيني بايت‌دنس توسعه مي‌يابد. شايد اقدام‌هاي تكميلي شركت، شامل جايگزيني تيك‌تاك با اين اپليكيشن در هنگ‌كنگ باشد.

ژانگ ييمينگ، بنيان‌گذار سريالي چيني، شركت بايت‌دنس را راه‌اندازي كرد. شركت او از مدت‌ها پيش تلاش مي‌كند تا تيك‌تاك به‌مرور از مالكيت بخش چيني خارج شود و اتهام‌هاي جاسوسي و ارتباط با دولت چين، از بين بروند. از اقدام‌هاي بايت‌دنس مي‌توان به استفاده از ديتاسنتر در خارج از خاك چين اشاره كرد. به‌علاوه، آن‌ها كوين ماير از ديزني را به‌عنوان چهره‌ي جديد اپليكيشن معرفي كرده‌اند تا ظاهري بين‌المللي‌تر به سرويس خود اضافه كنند.

مرجع متخصصين ايران مسدودشدن تيك تاك / علامت اخطار روي لوگوي تيك تاك

حركت اخير تيك‌تاك در واكنش به درخواست‌ها و سياست‌هاي دولت محلي، در تناقض با حركت غول‌هاي دنياي فناوري در آن منطقه دارد. ماير كه اكنون به‌عنوان مدير كل اجرايي اپليكيشن فعاليت مي‌كند، به‌نوعي قوانين جديد حكومت محلي را پذيرفت و تيك‌تاك را در هنگ‌كنگ متوقف كرد. ازطرفي فيسبوك، گوگل، توييتر و تلگرام به‌اتفاق اعلام كردند كه درخواست‌هاي نظارت بر داده ازسوي دولت هنگ‌كنگ را نمي‌پذيرند و ديگر با پليس منطقه‌ي مذكور همكار نمي‌كنند.

بسياري از متخصصان و متخصص كارشناسان تصور مي‌كنند كه تصميم جديد غول‌هاي فناوري در مخالفت مستقيم با برنامه‌هاي سانسور و نظارت دولت چين قرار دارد. ازطرفي ديگران اعتقاد دارند كه شركت‌ها تنها با اين كار براي خود زمان خريده‌اند تا حركت بعدي‌شان را برنامه‌ريزي كنند. حركتي كه مي‌توان شامل خروج داوطلبانه، انتظار براي رخدادهاي بعدي ازسوي دولت همچون ممنوعيت يا هماهنگ شدن با قوانين نظارتي جديد پكن خواهد بود. به‌هرحال احتمال ادامه‌دار بودن قوانين جديد نظارتي در هنگ‌كنگ بسيار بالا است و شركت‌ها بايد تصميمي سرنوشت‌ساز نسبت به ادامه‌ي فعاليت اتخاذ كنند.

تيك‌تاك در ماه سپتامبر اعلام كرده بود كه ۱۵۰ هزار متخصص در هنگ‌كنگ دارد. باتوجه‌به آمار دانلود جهاني دو ميليارد نسخه تا ماه آوريل، عدد مذكور آن‌چنان به چشم نمي‌آيد. به‌علاوه، تيم تيك‌تاك در هنگ‌كنگ نيز بسيار كوچك است و در مجموع، توقف فعاليت‌هاي تيك‌تاك در منطقه، تأثير زيادي روي شركت ندارد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز
تبليغات

هم انديشي ها

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات