آمازون هشدار به متخصصان براي پاك كردن تيك‌تاك را يك اشتباه سازماني خواند

يك‌شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران لوگو آمازون / Amazon طرح گرافيكي طلايي
آمازون استفاده از تيك‌تاك را در موبايل‌هاي هوشمند متخصصان خود ممنوع اعلام كرد، اما پس از انتشار خبر، ارسال هشدار را يك اشتباه سازماني خواند
تبليغات

برخي از متخصصان آمازون در حساب متخصصي توييتر خود نوشتند كه يك رايانامه هشدار مرتبط با اپليكيشن تيك‌تاك از شركت دريافت كرده‌اند. در متن رايانامه گفته شده بود كه آن‌ها ديگر نبايد از تيك‌تاك در موبايل‌هاي هوشمند خود استفاده كنند. درواقع آمازون از متخصصان خواسته بود كه در موبايل هوشمند با دسترسي به رايانامه سازماني، از تيك‌تاك استفاده نكنند.

متن رايانامه هشداري كه براي متخصصان آمازون ارسال شده بود، اولين‌بار در نيويورك تايمز منتشر شد. در بخشي از رايانامه نوشته شده بود: «اپليكيشن تيك‌تاك به‌خاطر تهديدهاي امنيتي ديگر در دستگاه‌هاي موبايلي كه به رايانامه آمازون دسترسي دارند، مجاز نيست». در رايانامه هشدار به متخصصان گفته شده بود كه هرچه سريع‌تر اپليكيشن را از موبايل هوشمند خود پاك كنند، اما اجازه‌ي دسترسي به سرويس تيك‌تاك ازطريق مرورگر كامپبوتر يا لپ‌تاپ هنوز به آن‌ها داده مي‌شد.

آمازون چندي پيش يك بنر تبليغات الكترونيك در تيك‌تاك خريداري كرده بود

پس از انتشار داستان رايانامه‌‌ها، آمازون بيانيه‌‌اي صادر كرد كه به‌نوعي ارسال پيام هشدار را يك اشتباه بيان مي‌كرد. در بخشي از بيانيه گفته شد: «رايانامهي كه امروز صبح به برخي از متخصصان ارسال شد، درنتيجه‌ي يك اشتباه بود. درحال‌حاضر ما هيچ تغييري در سياست‌هاي خود در قبال اپليكيشن تيك‌تاك در انديشه متخصصين نداريم». در ادامه سخنگوهاي شركت هيچ پاسخي به پرسش رسانه‌ها پيرامون علت رخ دادن چنين اشتباهي ارائه نكردند.

سخنگوي تيك‌تاك در واكنش به رخدادهاي پيش‌آمده به رسانه‌ها گفت:

امنيت متخصصان در مهم‌ترين اولويت تيك‌تاك قرار دارد. ما كاملا به حريم خصوصي متخصصان خود متعهد هستيم. اگرچه آمازون پيش از ارسال رايانامه هيچ تماسي با ما نداشت و هنوز دليل نگراني آن‌ها را متوجه نيستيم، از هرگونه گفت‌وگويي استقبال مي‌كنيم. ما مي‌توانيم درباره‌ي هر اشكال احتمالي با آن‌ها مذاكره كنيم تا به تيم‌شان امكان ادامه‌ي فعاليت در جامعه‌ي تيك‌تاك را بدهيم. ما به اين رخداد افتخار مي‌كنيم كه ميليون‌ها آمريكايي از تيك‌تاك براي تفريح و سرگرمي، الهام گرفتن و ارتباط با يكديگر استفاده مي‌كنند. به‌علاوه، متخصصان و پيمانكارهاي متعدد آمازون كه در دوران همه‌گيري در خط مقدم قرار داشته‌اند و متخصص تيك‌تاك هستند، ما را مفتخر مي‌كنند.
مرجع متخصصين ايران دختر كنار رودخانه درحال كار كردن با موبايل

تيك‌تاك تحت مالكيت شركت چيني بايت‌دنس قرار دارد و از زمان شروع فعاليت، موفق به جذب متخصصان بسيار زيادي، خصوصا در گروه‌هاي سني نوجوان و جوان در ايالات متحده شده است. در خلال درگيري‌هايي كه بين چين و ايالات متحده روز‌به‌روز شديدتر مي‌شود، نماينده‌هاي هر دو حزب جمهوري‌خواه و دموكرات اعتقاد دارند تيك‌تاك به‌خاطر ماهيت مالكش، تهديدي براي امنيت ملي كشور به شمار مي‌رود. سال گذشته، ارتش ايالات متحده استفاده از تيك‌تاك را در موبايل‌هاي سازماني ممنوع اعلام و اپليكيشن را يك تهديد سايبري عنوان كرد. هفته‌ي گذشته نيز وزير امور خارجه‌ي ايالات متحده، مايك پمپئو، در مصاحبه‌اي گفته بود كه تصميم به ممنوع اعلام كردن اپليكيشن‌هاي چيني، خصوصا تيك‌تاك دارد. البته او هيچ دوره‌ي زماني مشخصي براي پياده‌سازي تصميم مذكور اعلام نكرد.

تيك‌تاك درحال‌حاضر انتقادها و فشارهاي متعددي را در سرتاسر جهان تحمل مي‌كند. هند كه درگيري‌هاي شديدتري با چين دارد، اخيرا استفاده از برخي از اپليكيشن‌هاي اين كشور همچون تيك‌تاك را ممنوع اعلام كرد. هند يكي از بزرگ‌ترين بازارهاي هدف تيك‌تاك بود. در هفته‌ي گذشته نيز مديران اپليكيشن به‌خاطر يك قانون جديد نظارتي از دولت مركزي چين در هنگ‌كنگ، تصميم به توقف فعاليت در آن منطقه گرفتند.

تيك‌تاك تاكنون به دفعات هرگونه ارتباط و وابستگي به حزب كمونيست چين را تكذيب كرده‌ است. آن‌ها اقدام‌هاي متعددي هم براي اثبات ادعاها انجام داده‌اند. به‌عنوان مثال احيرا مدير باسابقه‌ي ديزني، كوين ماير، به‌عنوان مديرعامل تيك‌تاك انتخاب شد. تيك‌تاك همچنين مي‌گويد كه داده‌هاي متخصصان آمريكايي را در سرورهايي در همان كشور نگه‌داري مي‌كند و فعاليتش تحت قانون نظارت داده‌ي چين نيست. آن‌ها در بيانيه‌اي نيز اعلام كردند كه هيچ‌گاه داده‌اي را به‌خاطر درخواست دولت چين پاك نكرده و نمي‌كنند.

هنوز مشخص نيست كه آمازون چه چالش‌هايي در حوزه‌ي امنيت با تيك‌تاك داشته است. غول تجارت الكترونيك، تعدادي قرارداد با دولت ايالات متحده داشته و با برخي سازمان‌ها همكاري نزديك دارد. البته آن‌ها چندي پيش يك بنر تبليغاتي در تيك‌تاك سفارش دادند. ديگر غول‌هاي آمريكايي مانند اپل هم تاكنون از تيك‌تاك براي نمايش تبليغات استفاده كرده‌اند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات