اپل با مقايسه مدل‌هاي درآمدي رقيب، از اپ استور دفاع مي‌كند

شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
اپل براي پاسخ به اتهام‌هايي كه نسبت به مدل درآمدي اپ استور مطرح مي‌شود، مطالعه‌اي با تمركز بر مقايسه‌ي مدل آن با سرويس‌هاي مشابه منتشر كرد.
تبليغات

اپل با انتقادهايي جدي درباره‌ي مدل درآمدي اپ استور روبه‌رو شده است و يك جلسه‌ي بازرسي قانون ضدانحصار را هم در پيش دارد. دراين‌ميان كوپرتينويي‌ها مطالعه‌اي را منتشر كرده‌اند و در آن، مدل درآمدي خود را نسبت به مدل‌هاي رقيب منصفانه و مناسب نشان داده‌اند. درواقع اپل در اين مطالعه نشان مي‌دهد كه كارمزدهاي دريافت‌شده از توسعه‌دهنده‌ها در اپ استور، تفاوت زيادي با اپ استورها و بازارچه‌هاي ديگر فروش محتواي ديجيتال ندارد.

مطالعه‌ي اپل در زماني منتشر مي‌شود كه آن‌ها حدود يك هفته‌ي ديگر، بايد در جلسه‌ي استماع مجلس نماينده‌هاي ايالات متحده حضور پيدا كنند. جلسه‌ي استماع به دستور كميته‌ي مبارزه با انحصار مجلس برگزاي مي‌شود كه مديرعامل اپل، تيم كوك، بايد براي پاسخ به سؤال نمايندگان در آن حضور پيدا كند. تيم كوك قطعا با پرسش‌هاي دشواري روبه‌رو مي‌شود و بايد از وفاداري به قوانين رقابتي در شركت دفاع كند. مديران ارشد از آمازون، فيسبوك و آلفابت نيز در اين جلسه حضور خواهند داشت و آن‌ها هم بايد به پرسش‌هايي در همين زمينه پاسخ دهند.

مطالعه‌ي جديد كه اپل منتشر كرد، با همكاري Analysis Group انجام شد و نرخ كارمزد اپ استور را با ديگري بازارچه‌هاي اپليكيشن ديجيتال مقايسه مي‌كند. در اين مطالعه، سرويس‌هايي همچون گوگل پلي استور، آمازون اپ استور، سامسونگ گلكسي استور و مايكروسافت استور مورد مطالعه و مقايسه قرار گرفته‌اند. همچنين بازارچه‌هاي مشابهي كه توسط شركت‌هايي مانند اير بي‌ان‌ابي، اوبر و اپيك گيمز هم اداره مي‌شوند، در مقايسه شركت داده شده‌اند.

مرجع متخصصين ايران مقايسه مدل درآمدي بازارچه هاي اپليكيشن

طبق نتايج مطالعه‌ي اخير و قوانيني كه از قبل مي‌دانيم، اپل در زماني‌كه مالك دستگاه، اپليكيشني را خريداري مي‌كند يا براي محتواي ديجيتال، سرويس يا خريد اشتراك، پرداخت درون برنامه‌اي انجام مي‌دهد، ۳۰ درصد كارمزد دريافت مي‌كند. درنتيجه ۷۰ درصد از هزينه به حساب توسعه‌دهنده واريز مي‌شود. براي اشتراك‌هاي درون‌ برنامه‌اي، هزينه‌ي كارمزد براي سال اول ۳۰ درصد و پس از آن ۱۵ درصد است.

اغلب بازار‌چه‌هاي ديجيتال، از توليدكننده‌ها كارمزد ۳۰ درصدي دريافت مي‌كنند

بازارچه‌هاي مهم ديگر اپليكيشن مانند گوگل پلي استور، آمازون اپ استور، سامسونگ گلكسي استور و مايكروسافت استور، همگي براي دانلود اپليكيشن و خريدهاي درون برنامه‌اي، ۳۰ درصد كارمزد دريافت مي‌كنند. البته هركدام قوانين و تبصره‌هاي خاص خود را نيز دارند. به‌عنوان مثال گوگل براي اشتراك‌هاي درون برنامه‌اي پس از سال اول، ۱۵ درصد كارمزد دريافت مي‌كند، آمازون براي اشتراك‌هاي استريم ويدئو، كارمزد را به ۲۰ درصد مي‌رساند و گلكسي استور، همان هزينه‌ي ۳۰ درصد را دريافت مي‌كند. البته در قوانين گلكسي استور گفته مي‌شود كه اين رقم، قابل مذاكره و مطالعه بيشتر است.

مطالعه‌ي اخير اپل به بازارچه‌هاي منسوخ دنياي ديجيتال هم اشاره مي‌كند. بلك‌بري ورلد، ويندوز فون استور و نوكيا استور هم نرخ كارمزد مشابه ۳۰ درصدي داشته‌اند. در نتايج مطالعه، كارمزد بازارچه‌هاي اپليكيشن منصفانه قلمداد مي‌شود. به‌هرحال اين سرويس‌ها مسئوليت مديريت تراكنش‌ها و توسعه‌ي زيرساخت را براي آن‌ها برعهده مي‌گيرند. همچنين سرمايه‌گذاري براي ايجاد قابليت دانلود اپليكيشن‌ها و خريدهاي درون برنامه‌اي نيز توسط صاحبان اپ استور

در بخشي از تحقيق اخير اپل پيرامون نرخ كارمزدها مي‌خوانيم: «نرخ‌هاي كارمزدي كه براساس تراكنش‌ها تنظيم مي‌شوند، با ازبين‌بردن هزينه‌هاي سربار، موانع ورود به بازار را براي فروشنده‌ها و توسعه‌دهنده‌هاي كوچك بر مي‌دارند. اين هزينه‌ها در مسير برنامه‌هاي بازارچه براي تبليغ بيشتر اپليكيشن‌ها و ارائه‌ي ارزش بلندمدت قرار مي‌گيرند.

مرجع متخصصين ايران مقايسه مدل درآمدي بازارچه هاي بازي ويديويي

در بخش‌هايي از تحقيق، به بازارچه‌هايي اشاره مي‌شود كه كارمزد كمتري از توسعه‌دهنده‌ها دريافت مي‌كنند و به‌عنوان مثال مي‌توان به اپيك گيمز، مالك فورت‌نايت اشاره كرد كه ۱۲ درصد كارمزد دريافت مي‌كند. تيم سويني، مديرعامل اپيك گيمز، قبلا به‌صورت مستقيم به مدل درآمدي اپل از اپ استور انتقاد كرده بود.

در ادامه‌ي مطالعه‌ي جديد اپل به اين نكته اذعان مي‌شود كه شركت، چارچوب‌هايي را براي خريدهاي درون برنامه‌اي پياده‌سازي مي‌كند تا متخصصها و توسعه‌دهنده‌ها، امكان بهره‌برداري رايگان از سرويس‌هاي اپ استور را نداشته باشند. به‌عنوان مثال اپليكيشن‌ها نمي‌توانند در بخش پرداخت‌هاي درون‌برنامه‌اي،‌ لينك‌هايي خارجي ارائه كنند كه متخصص، هزينه را از كانالي ديگر پرداخت كند.

اپل از ماه ژوئن سال گذشته، تحت فشار و انتقادهاي شديد وزارت دادگستري ايالات متحده قرار دارد. در همان زمان، وزارتخانه‌ي مذكور يك مطالعه‌ي عميق را روي كل صنعت فناوري ايالات متحده شروع كرد تا رويكردهاي ضدرقابت و انحصارگرايانه را در آن مطالعه كند. اتحاديه‌‌ي اروپا نيز از ماه پيش تحقيقاتي را شروع كرد تا روش درآمدزايي اپل و قوانين آن را براي پيدا كردن احتمال رويكردهاي ضدرقابت مورد مطالعه قرار دهد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات