فيسبوك براي رقابت جديتر با تيكتاك، به توليدكنندگان محتوا پول پرداخت ميكند
اگر يك پلتفرم شبكهي اجتماعي داشته باشيد، ابزارهاي مناسب و متخصصدي براي توليد محتوا، براي جذب متخصصان جديد كافي نيست. اينطور كه نبرد شبكههاي اجتماعي كنوني نشان ميدهد، ظاهرا بايد سرمايهي قابلتوجهي هم براي توسعه و رشد پلتفرم خود كنار گذاشته باشيد. سرمايهاي كه نهتنها براي تبليغات گسترده استفاده خواهد شد، بلكه حكم تشويقي براي جذب توليدكنندههاي حرفهاي محتوا را هم دارد. والاستريت ژورنال در گزارش جديدي ادعا ميكند كه فيسبوك يك هزينهي جداگانه براي رقابت در نبرد شبكههاي اجتماعي در انديشه متخصصين دارد. هزينهاي كه براي جذب برخي از ستارههاي مشهور تيكتك استفاده ميشود. گزارش ادعا ميكند كه زاكربرگ و تيمش «پيشنهادهايي وسوسهانگيز» براي ستارههاي تيكتاك ارسال ميكنند تا آنها به تغيير پلتفرم اصلي ترغيب شوند.
سرمايهگذاري براي جذب ستاره، به رويكردي مرسوم در دنياي شبكههاي اجتماعي تبديل شده است
اينستاگرام قابليت جديدي بهنام Reels دارد كه ظاهرا مانند بسياري از رويكردهاي مباحثهبرانگيز ديگر فيسبوك، از تيكتاك الهام گرفته است. آنها قبلا هم قابليت استوري خود را با روشي مشابه از اسنپچت الهام گرفته بودند. ريلز كه ابتدا در برزيل، فرانسه و آلمان رونمايي شد، ظاهرا بهزودي و در هفتههاي آتي در ايالات متحده هم دردسترس متخصصان قرار ميگيرد كه پلهي مهمي در مسير عرضهي همگاني خواهد بود. اگر فيسبوك تصميم داشته باشد تا قابليتي را رونمايي كرده و به خانهي اصلي يك ستارهي شبكههاي اجتماعي تبديل كند، قطعا هزينههاي زيادي هم براي جذب و تشويق ثبتنامهاي اوليه در مراحل مهم ابتداي حيات پلتفرم در انديشه متخصصين خواهد گرفت.
شايد همين اخبار و گزارشهاي پراكنده باعث شدهاند تا تيكتاك هم دست به كار شود. آنها چندي پيش اعلام كردند كه يك سرمايهگذاري ۲۰۰ ميليون دلاري براي كمك به متخصصان متعدد در ماندن در پلتفرم در انديشه متخصصين گرفتهاند. سرمايهگذاري اخير تيكتاك، محدوديتهايي هم دارد. بهعنوان مثال متخصص براي دريافت كمكهزينه حداقل بايد ۱۸ سال سن و شرايط متفرقهي ديگري داشته باشد. از شرايط ديگر ميتوان به ترتيب و حجم انتشار پست اشاره كرد. هنوز نميدانيم كه فيسبوك چه مقدار سرمايه براي رقابت در اين حوزه در انديشه متخصصين دارد، اما باتوجهبه منابع بسيار عظيم غول شبكههاي اجتماعي، احتمالا سرمايهگذاري ۲۰۰ ميليون دلاري تيكتاك بسيار ناچيز بهانديشه متخصصين خواهد رسيد.
فيسبوك احتمالا در پيشنهادهايي كه به توليدكنندههاي محتوا ميدهد، به موقعيت پايدارتر خود ازلحاظ سياسي هم اشاره ميكند. بههرحال آنها خصوصا در بازار ايالات متحده وضعيت بهتري نسبت به رقيب چيني دارند. تيكتاك اكنون در معرض همان سياستهاي ضد آسيايي قرار دارد كه مدتها پيش ازسوي دولت و مقامهاي ايالات متحده عليه هواوي و شركتهاي چيني ديگر هم اجرا شد. اكنون تعدادي از شركتهاي آمريكايي متخصصان خود را از نصب اپليكيشن تيكتاك در موبايلهاي سازماني منع كردهاند و شايد بهزودي شاهد ممنوعيت سراسري اپليكيشن هم باشيم. درحالحاضر از ۱۰ توليدكنندهي برتر محتوا در تيكتاك، هشت نفر ساكن ايالات متحده هستند كه فالوورهاي قابلتوجهي هم در شبكههاي اجتماعي ديگر دارند. درنتيجه فيسبوك باز هم يك امتياز مثبت در رقابت دارد.
در روزهاي ابتداي دنياي شبكههاي اجتماعي، قدرت همراهبا پلتفرم ايجاد ميشد. ستارههايي كه به شهرت ميرسيدند نيز مسير دشواري براي پيدا كردن راههاي كسب درآمد از موفقيت خود در پيش داشتند. امروزه شرايط بهنوعي تغيير كرده است. سرمايههاي عظيمي در صنعت جريان دارد و افرادي كه توانايي خود را در جذب مخاطبان متعدد ثابت كردهاند، امكانات خوبي براي درآمدزايي دارند. تايلر بلوينز كه بيشتر با نام مستعار نينجا شناخته ميشود، در سرويس استريم توييچ حدود ۱۵ ميليون فالوور دارد. مايكروسافت كه قصد داشت تا پلتفرم رقيب توييچ يعني ميكسر را به شهرت برساند، ظاهرا سالانه ۳۰ ميليون دلار به نينجا پرداخت كرده است.
اكثر شركتها براي جذب مخاطب به دنياي خود، هزينهاي را پرداخت ميكنند. اين هزينه ميتواند بهصورت تبليغات يا هديه يا استخدام يك ستارهي مشهور باشد. اين هزينهي جذب مشتري نبايد براي هر فرد، بيش از حدود ۱۰ دلار باشد. ازطرفي اگر يك پلتفرم بهدنبال جذب مخاطب بيشتر و مقياسدهي برود، شايد هزينههايي چندبرابري را متقبل شود. قرارداد هنگفت نينجا با ميكسر باعث شد تا حدود پنج ميليون متخصص جديد به پلتفرم جذب شوند. درنتيجه هزينههاي مايكروسافت مفيد واقع شده بود. البته درنهايت باتوجهبه تعطيلي ناگهاني ميكسر، نميدانيم كه آيا سرمايهگذاري در نهايت به درآمد هم تبديل ميشد يا خير.
والاستريت ژورنال در انتهاي گزارش ادعا ميكند كه فيسبوك و اينستاگرام بهدنبال انحصاري بودن توليد محتوا هستند و ترجيح ميدهند ريلز اولين جا براي انتشار ويدئو كليپ متخصصان باشد. آنها حتي پيشنهاد همراهي مالي كليپها را هم به توليدكنندهها دادهاند كه درصورت تصميم براي جذب توليدكنندههاي زياد، هزينهاي قابلتوجه خواهد شد. درنهايت اگر همهي اين هزينهها، كمتر از هزينههاي جذب متخصصي باشد كه فيسبوك بايد در مسيرهاي ديگر متقبل ميشد، ميتوان آنها را منطقي و مقرونبهصرفه دانست.
هم انديشي ها