راه‌اندازي مقر جديد و استخدام ۲۰ هزار متخصص در آمريكا؛ پيشنهاد تازه تيك تاك براي جلب موافقت ترامپ

شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
مذاكرات جديد تيك‌تاك با مقامات آمريكايي با محوريت پيشنهاد راه‌اندازي مركز مديريت جديد و همچنين احتمال بالاي فروش شركت به اوراكل جريان دارد.
تبليغات

تيك‌تاك به مقامات كاخ سفيد پيشنهاد داد كه مركز مديريت جديدي را در اين كشور راه‌اندازي و ۲۰ هزار نفر نيروي جديد استخدام كند. پيشنهادهاي جديد با هدف جلب رضايت دولت و اثبات برنامه‌هاي جدي براي رفع نگراني آمريكايي‌ها مطرح شده‌اند. تيك تاك با اين رويكرد تلاش مي‌كند تا هرچه بيشتر، نگراني دولت ترامپ را از چالش‌هاي امنيتي برطرف كرده و ادامه‌ي فعاليت در آن كشور را تضمين كند.

استيون منوچين، وزير خزانه‌داري ايالات متحده، چند روز پيش در يك كنفرانس خبري، جزئيات جديدي را از مذاكره با بايت‌دنس منتشر كرد. او همچنين ورود اوراكل به جريان مذاكرات تيك‌تاك را هم تأييد كرد: «من تأييد مي‌كنم كه پيشنهادي ازسوي تيك‌تاك دريافت كرديم و در آن به اوراكل هم به‌عنوان شريك مورد اعتماد زيرساخت فناوري اشاره شده بود. اوراكل تاكنون پيشنهادهاي متعددي را در ارتباط با نگراني‌هاي امنيت ملي مطرح كرده است. در پيشنهادها همچنين طرح تبديل شركت TikTok Global به شركتي با ساختمان مركزي در ايالات متحده با ۲۰ هزار فرصت شغلي جديد ديده مي‌شود».

در پيشنهاد جديد، اوراكل به‌عنوان سرويس‌دهنده‌ي اصلي فناوري تيك‌تاك مطرح مي‌شود

تيك‌تاك فعاليت‌هايش در ايالات متحده را در زيرمجموعه‌‌اي واقع در كالور سيتي كاليفرنيا در غرب لس‌ آنجلس مديريت مي‌كند. آن‌ها قبلا نيز پيشنهادهايي براي همكاري و هماهنگي هرچه بيشتر با دولت ايالات متحده ارائه كرده‌اند.

منوچين، جزئيات زيادي از پيشنهاد جديد تيك‌تاك ارائه نكرد. دراين‌ميان، افرادي نزديك به منابع كه درخواست ناشناس‌ماندن هويت داشتند، اطلاعاتي از جزئيات طرح را دراختيار رسانه‌ها قرار دادند. آن‌ها مي‌گويند طبق طرح جديد، بايت‌دنس هنوز مي‌تواند مالكيت تيك‌تاك را دراختيار داشته باشد، اما مديريت داده‌اي اپليكيشن، به سيستم پردازش ابري اوراكل منتقل خواهد شد. اگر دولت ايالات متحده، پيشنهاد جديد را تأييد كند، به‌معناي عقب‌نشيني ترامپ از تهديدهايي خواهد بود كه در ماه جولاي، مسدودشدن كامل تيك‌تاك را درصورت عدم فروش كامل، ادعا مي‌كردند. ترامپ در آن زمان گفته بود كه بايت‌دنس بايد مالكيت فعاليت‌هاي تيك‌تاك در آمريكا را به‌صورت كامل به يك شركت آمريكايي بفروشد.

اوراكل در چند روز اخير وارد مذاكرات تيك‌تاك و دولت آمريكا شده است و به‌نوعي جايگزين مايكروسافت محسوب مي‌شود. پس از خروج ردموندي‌ها از ميز مذاكره، اوراكل تلاش مي‌كند تا با راضي‌كردن دولت‌هاي ايالات متحده و چين، قرارداد را هرچه بهتر و سريع‌تر پيش ببرد. ترامپ قبلا گفته بود كه درصورت عدم نتيجه‌گيري فروش تيك‌تاك به شركتي آمريكايي، اين اپليكيشن از تاريخ ۲۰ سپتامبر در ايالات متحده مسدود مي‌شود. او در ادامه نيز حكمي صادر كرد تا بايت‌دنس به خروج كامل از فعاليت‌هاي تيك‌تاك در آمريكا مجبور شود.

مرجع متخصصين ايران پيشگيري دولت چين از فروش تيك تاك

همان‌طور كه گفته شد، منوچين، اوراكل را به‌عنوان يكي خريدار و مالك نهايي مطرح نكرده، بلكه از عبارت «شريك مورد اعتماد در بخش فناوري» استفاده مي‌كند. هيلاري مك‌كوايد، سخنگوي تيك‌تاك، در بيانيه‌اي گفت: «ما ارسال پيشنهاد جديد به وزارت خزانه‌داري ايالات متحده را تأييد مي‌كنيم كه باور داريم بسياري از نگراني‌ها در حوزه‌‌ي امنيتي را از بين مي‌برد». سخنگوي اوراكل هم كمي پس از بيانيه‌ي منوچين، حضور شركتش در طرح پيشنهادي تيك‌تاك را تأييد كرد.

اوراكل هيچ‌گونه خدمات متمركز بر مصرف‌كننده ندارد و در نگاه اول، خريداري عجيب براي تيك‌تاك محسوب مي‌شود. آن‌ها شركتي عظيم هستند، اما بيشتر در بخش خدمات تجاري متمركز بر كسب‌وكارها همچون سرويس‌هاي ديتابيس شناخته مي‌شوند. ازطرفي ارتباط نزديك اوراكل با ترامپ مي‌تواند مزيتي عالي براي آن‌ها باشد. به‌هرحال مديران رده‌بالاي اوراكل، از حاميان جدي ترامپ بوده و هستند.

منوچين با اشاره به اينكه هر دو شركت مايكروسافت و اوراكل براي دولت ايالات متحده مورد اعتماد هستند، گفت كه مطالعه پيشنهاد جديد در روزهاي آتي ادامه پيدا مي‌كند. او درنهايت باز هم به مسئله‌ي امنيت ملي به‌عنوان اولويت اول در مطالعه پيشنهاد تيك‌تاك اشاره كرد. منوچين در بخشي از صحبت‌هايش گفت: «فاكتور حياتي براي ما با تمركز بر امنيت ملي اين است كه مطمئن شويم فناوري موجود روي موبايل كاربران آمريكايي، ايمن است و اهداف خراب‌كارانه ندارد».

تيك‌تاك تاكنون به دفعات تأكيد كرده است كه نبايد به‌عنوان تهديد امنيت ملي برشمرده شود و هيچ‌گونه اطلاعاتي را از مشتريان آمريكايي با دولت چين به اشتراك نمي‌گذارد. درنهايت، پيشنهاد جديد چيني‌ها بايد توسط كميته‌ي سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي ايالات متحده مطالعه شود. منوچين در پايان گفت كه پس از مطالعه كميته، پيشنهادهاي جديد براي مطالعه و مباحثه به رئيس‌جمهور ابلاغ خواهند شد.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات