چه برنامه‌هايي از رايانه‌هاي مك مجهز به پردازنده‌ M1 همراهي مي‌كنند؟

شنبه ۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۵
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
يكي از اشكالات و سؤالات متخصصان درمورد مك‌هاي مجهز به پردازنده‌ي M1 اين است كه از چه نرم‌افزارهايي همراهي مي‌كنند؟ حال وب‌سايت جديدي به آن‌ها كمك خواهد كرد، جواب سؤالشان را پيدا كنند.
تبليغات

اپل با معرفي رايانه‌هاي جديد مك مبتني بر پردازنده‌ي M1، رسما مهاجرت خود را از معماري اينتل x86 به معماري آرم آغاز كرد. طبيعتا گذار به معماري جديد اشكالاتي ازجمله بهينه‌نبودن انبوهي از نرم‌افزارها با آن معماري را به‌همراه خواهد داشت. كوپرتينويي‌ها با هدف كاهش اين اشكالات، از لايه‌ي ترجمه‌اي روزتا ۲ براي ترجمه‌ي بي‌درنگ زبان x86 به ARM64 استفاده مي‌كنند.

در مطالعه‌هاي انجام‌شده روزتا ۲ باتوجه‌به شبيه‌سازي محيط، در عملكرد نهايي تأثيري انكارناپذيري مي‌گذارد؛ اما همچنان وظايف خود را به‌خوبي انجام مي‌دهد. همراهي رسمي و بومي از محيط ARM64 با استفاده از توان و قدرت پردازنده‌ي M1 عملكرد بسيار چشمگيري به‌ارمغان مي‌آورد؛ بدين‌صورت، يكي از سؤالات اساسي خريداران احتمالي مك‌هاي جديد اين است: چه برنامه‌ها و بازي‌هايي از عملكرد بومي دستگاهشان همراهي مي‌كند؟

روز گذشته، ‌فهرستي مفصل از همه‌ي بازي‌هاي سازگار با پردازنده‌هاي اپل سيليكون منتشر شد. افزون‌براين، امروز نيز پايگاه داده ارزشمندي از تمامي برنامه‌هاي سازگار با رايانه‌هاي جديد مك فاش شد كه اطلاعات ارزنده‌اي را براي افرادي به‌ارمغان مي‌آورد كه قصد دارند اين نوع محصولات را بخرند.

همان‌طوركه گفته‌شد، همراهي رسمي پردازنده‌هاي اپل سيليكون كارايي دقيق و عملكردي بسيار چشمگير ارائه مي‌دهد؛ اما حتي برنامه‌هايي كه همراهي نمي‌شود، ازطريق ترجمه‌گر روزتا ۲ به‌خوبي اجرا مي‌شوند. عملكرد ترجمه‌گر روزتا به‌حدي موفق است كه رايانه‌هاي جديد مك حتي دستورالعمل‌هاي x86 را سريع‌تر از رايانه‌ها مجهز به پردازنده‌هاي اينتل اجرا مي‌كنند.

بااين‌حال، دانستن همراهي رسمي از برنامه‌هاي پركاربرد و محبوب مي‌تواند امري مهم و ضروري باشد؛ ازاين‌رو، وب‌سايت جديدي به‌نام بسيار عجيب «آيا سيليكون اپل آماده است؟» راه‌اندازي شده و داده‌هاي انبوهي از نرم‌افزارها را در خود جاي داده است.

در پاسخ به اسم عجيب وب‌سايت بايد گفت كه حتي اگر همراهي رسمي نرم‌افزارهاي شخص ‌ثالث در هفته‌ها و ماه‌هاي آينده ادامه داشته باشد، اپل سيليكون قطعا آماده و با قدرت ظاهر شده است و حتي با ترجمه‌گر روزتا نيز تجربه‌ي بسيار بهبوديافته‌اي ارائه مي‌دهد.

اين پايگاه داده به‌منظور آسودگي متخصصان فيلترهايي براي دسته‌بند‌ها ايجاد كرده است تا از نرم‌افزارهاي بهينه‌شده و آخرين به‌روزرساني‌ها باخبر شويد. افزون‌براين، مي‌توانيد روي برنامه‌ها كليك كنيد تا جزئيات بيشتري از آن‌ها به‌دست آوريد. براي اطلاعات بيشتر درباره‌ي سازگاري برنامه‌ها مي‌توانيد به وب‌سايت اين پايگاه داده در اينجا مراجعه كنيد.

اپل روند مشابهي براي اطلاع‌رساني از سازگاري اپليكيشن‌هاي مبتني‌بر iOS در اپ‌استور در مك ارائه داده است كه براي آگاهي از همراهي رسمي مي‌توان به بخش بارگيري‌ها در اپ‌استور مك مراجعه و فهرست برنامه‌هاي سازگار را مشاهده كنيد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات