مرجع متخصصين ايران اسپيكر JBL Xtreme 3

مطالعه اسپيكر JBL Xtreme 3؛ همسايه‌ها هم دعوتند!

دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۵
مطالعه 11 دقيقه
اسپيكر JBL Xtreme 3 با حجم صدا و كيفيت عالي، همراه مطمئني براي مهماني و طبيعت‌گردي است؛ اما آيا اين اسپيكر حدوداً ۳۰۰ دلاري ارزش خريد دارد؟
تبليغات

جي‌بي‌ال در دنياي اسپيكرها برند شناخته‌شده و محبوبي است؛ از اسپيكرهاي بلوتوثي كوچك خانواده‌ي Flip و Clip بگير تا ايرفون‌هاي تمام‌بي‌سيم تا اسپيكرهاي قدرتمند و بزرگ‌ از سري PartyBox، تقريبا تمام مدل‌هاي اين برند انتظار شما را از يك اسپيكر باكيفيت، چه از انديشه متخصصين كيفيت ساخت چه از انديشه متخصصين كيفيت صدا، برآورده مي‌كنند.

اولين اسپيكر سري Xtreme سال ۲۰۱۵ عرضه شد؛ خانواده‌اي كه در عين داشتن ابعاد بزرگ و وزن نسبتا سنگين، كماكان قابل‌حمل به‌شمار مي‌روند و حجم صداي فوق‌العاده‌شان آن‌ها را به گزينه‌اي ايده‌آل براي مهماني‌ها و طبيعت‌گردي تبديل كرده است.

نسل سوم اسپيكر JBL Xtreme كه سال ۲۰۲۰ عرضه شد، در برخي موارد بهتر از نسل پيش ظاهر مي‌شود؛ وزن كمتر، آداپتور شارژ USB-C به‌جاي آداپتور اختصاصي، همراهي از تنظيمات اكولايزر و استاندارد IP67 براي مقاومت دربرابر آب و گردوخاك؛ اما از سوي ديگر، در برخي موارد پس‌رفت داشته است؛ مثلا حذف همراهي از دستيار صوتي و برد بلوتوث كمتر.

با مطالعه JBL Xtreme 3 همراه ما باشيد تا ببينيم آيا اين اسپيكر لوكس ۳۰۰ دلاري ارزش خريد دارد يا خير.

طراحي و كيفيت ساخت JBL Xtreme 3

JBL Xtreme 3 اسپيكري استوانه‌اي شكل در ابعاد ۲۹٫۸ × ۱۳٫۶ × ۱۳٫۴ سانتي‌متر و وزن نسبتا سنگين حدود ۲ كيلوگرمي است كه در وسط آن، چهار درايور و در هر دو انتهاي آن رادياتورهاي پسيو براي بهبود پوشش‌دهي پاسخ فركانسي پايين يا همان بازه‌ي بيس قرار دارد.

اسپيكر بلوتوثي JBL درمقايسه با استاندارد IPX7 نسل پيش، داراي گواهي IP67، بالاترين درجه‌ي مقاومت براي محصولات مصرفي است كه آن را هم در برابر آب و هم دربرابر گردوغبار مقاوم مي‌كند؛ به‌همين خاطر مي‌توانيد با خيال راحت آن را با خود به ساحل، كوير، حمام و طبيعت ببريد. حواستان باشد اين اسپيكر روي آب شناور نمي‌ماند؛ اما مي‌تواند تا ۳۰ دقيقه زير آب دوام بياورد.

مرجع متخصصين ايران طراحي اسپيكر JBL Xtreme 3

اكستريم ۳ عنوان قابل‌حمل را با خود يدك مي‌كشد و اتفاقا بند مقاومي هم دارد كه بتوانيد آن را روي شانه‌يتان بيندازيد؛ اما احتمالا وزن حدودا ۲ كيلوگرمي آن براي بسياري از افراد سنگين باشد و اگر قرار است مسافت زيادي را پياده‌روي يا كوه‌نوردي كنيد، فشار بند روي شانه آزاردهنده خواهد شد. در انتهاي بند هم دربازكني وجود دارد تا حداقل دغدغه‌ي اينكه چطور در بطري نوشيدني‌هايتان را باز كنيد، نداشته باشيد!

بخش زيرين اسپيكر داراي حاشيه‌هاي برجسته‌اي است كه از روي سطوح صاف ليز نخورد. بامپرهاي پلاستيكي در هر دو انتها هم اجازه مي‌دهد در صورتي كه اسپيكر از سمت پسيو رادياتورها به زمين افتاد، از آسيب‌ به آن جلوگيري كند.

مرجع متخصصين ايران رادياتورهاي JBL Xtreme 3
مرجع متخصصين ايران پورت‌هاي JBL Xtreme 3

در پشت اسپيكر و زير بخش پلاستيكي كوچكي، دو پورت USB از نوع C و A وجود دارد كه از پورت USB-C مي‌توان براي شارژ دستگاه‌هاي ديگر استفاده كرد. كنار اين دو، جك هدفون ۳٫۵ ميلي‌متري براي پخش موسيقي از طريق اتصال كابلي وجود دارد، هرچند خود كابل در جعبه گذاشته نشده است.

دكمه‌هاي كنترل JBL Xtreme 3 در بخش بالايي اسپيكر قرار دارد كه در ادامه به توضيح آن‌ها مي‌پردازم. اين اسپيكر در سه رنگ مشكي، آبي تيره و طرح لباس استتار نظامي موجود است كه رنگ آبي براي مطالعه در اختيار اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران بود.

كنترل و اپليكيشن JBL Xtreme 3

دكمه‌هاي JBL Xtreme 3 مانند بسياري از اسپيكرهاي اين برند در بخش بالايي قرار گرفته‌اند؛ دكمه‌هاي كنترل حجم صدا، دكمه‌ي اختصاصي PartyBoost براي اتصال دو يا چند اسپيكر مجهز به PartyBoost به هم، دكمه‌ي پخش/توقف/اسكيپ آهنگ (البته فقط براي آهنگ بعدي)، دكمه‌ي پاور و دكمه‌ي بلوتوث براي جفت كردن اسپيكر با موبايل. دكمه‌ي پاور و بلوتوث برخلاف دكمه‌هاي ديگر برجسته نيستند، اما نور LED دارند. زير لوگوي مينيماليست و بزرگ JBL هم نشان‌گر ميزان شارژ قرار گرفته است.

مرجع متخصصين ايران دكمه‌هاي اسپيكر JBL Xtreme 3
مرجع متخصصين ايران دكمه‌هاي اسپيكر JBL Xtreme 3

اسپيكر JBL Xtreme 3 اپليكيشن همراهي به نام JBL Portable دارد كه هم براي اندرويد و هم براي iOS در دسترس است. از طريق اين اپليكيشن مي‌توانيد به‌روزرساني‌هاي فرم‌ور را دريافت كنيد، راهنماي استفاده از اسپيكر را بخوانيد يا صدايي را كه هنگام روشن شدن اسپيكر پخش مي‌شود، قطع كنيد. همچنين مي‌توانيد به‌جاي استفاده از دكمه‌ي فيزيكي، از گزينه‌ي PartyBoost براي اتصال چند اسپيكر سازگار استفاده كنيد.

اگر دنبال ايجاد حالت استريو هستيد، بايد دو اسپيكر Xtreme 3 را به هم متصل كنيد، اما هر اسپيكر JBL كه از حالت PartyBoost همراهي كند مي‌تواند به هم متصل شود تا يك آهنگ مشابه از چندين اسپيكر به‌طور همزمان پخش شود.

مرجع متخصصين ايران اپليكيشن اسپيكر JBL Xtreme 3

مهم‌تر از اين‌ها، اپليكيشن همراه اسپيكر تنظيمات اكولايزري ارائه مي‌دهد كه در عين سادگي، كارآمد هستند و مي‌توانيد تاثير تغييرات آن‌ها را در بازه‌هاي فركانسي مختلف احساس كنيد.

كيفيت صدا JBL Xtreme 3

اسپيكر JBL Xtreme 3 از بلوتوث 5.1 با برد ۵۸ متر و كدك‌ استاندارد SBC همراهي مي‌كند و از اتصال واي‌فاي براي پخش محتواي صوتي با وضوح بالا بي‌بهره است؛ اما برخلاف بسياري از اسپيكرهاي قابل‌حمل و البته مشابه نسل پيش، از درگاه AUX (جك ۳٫۵ ميلي‌متري) استفاده مي‌كند تا با اتصال سيمي بتوانيد محدوديت‌ كيفيت پخش بلوتوثي را دور بزنيد؛ هرچند از خود كابل در جعبه‌ي محصول خبري نيست. ميزان تاخير اتصال بلوتوثي اين اسپيكر در iOS و اندرويد اندك و به‌همين‌دليل براي تماشاي فيلم هم گزينه‌ي مناسبي به‌شمار مي‌شود.

اسپيكر Xtreme 3 همچنين از اتصال بلوتوثي همزمان دو دستگاه، موسوم به قابليت «multipoint»، همراهي مي‌كند، به‌طوري كه مي‌توانيد به‌طور دستي پخش موسيقي را از يك دستگاه متوقف كنيد و بلافاصله از دستگاه دوم از سر بگيريد.

مرجع متخصصين ايران اسپيكر JBL Xtreme 3 روي شانه

اكستريم ۳ از چهار درايور، متشكل از دو ووفر ۷۰ ميليمتري با توان آمپلي‌فاير ۲۵ وات براي پوشش ضعف پردازش فركانس‌هاي پايين و دو درايور توييتر ۲۰ ميلي‌متري با توان ۲۵ وات براي توليد و اجراي صداهاي صوتي با فركانس بالا بهره مي‌برد؛ به‌همين‌خاطر هم حجم صداي فوق‌العاده بالايي دارد و هم تفكيك رضايت‌بخشي از صداي خواننده و سازها ارائه مي‌دهد.

حجم صداي اكستريم ۳ فوق‌العاده است

اسپيكر Xtreme 3 بازه‌ي فركانسي ۵۳٫۵ هرتز تا ۲۰ هزار هرتز را پوشش مي‌دهد. با اتصال سيمي مي‌توانيد از پخش محتواي صوتي بي‌اتلاف لذت ببريد، اما نبايد انتظار عملكردي در حدواندازه‌ي هدفون‌هاي دورموبايل لوكسي مثل XM5 سوني يا ايرپادز مكس اپل را داشته باشيد.

اول از هر چيز اجازه بدهيد خيالتان را از بابت حجم صداي اسپيكر راحت كنم؛ من Xtreme 3 را در استوديوي عايق صداي اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران تست كردم و حجم صدا به‌قدري زياد بود كه راستش را بخواهيد، براي گوش دادن به آهنگ‌هاي تست اصلا احساس راحتي نمي‌كردم! برخي از همكاران هم كه در استوديوي ديگر مشغول ضبط بودند، همچنان مي‌توانستند صداي اسپيكر را از پشت ديوارهاي عايق صدا و حتي با حجم صداي متوسط بشنوند! خلاصه اينكه اگر مي‌خواهيد اسپيكر را با خود به ساحل، پارك يا دامن طبيعت ببريد، حسابي حواستان باشد كه با صداي زياد، مزاحم افراد دوروبرتان نشويد!

مرجع متخصصين ايران اسپيكر JBL Xtreme 3 در محيط بيرون

به‌طور كلي، پروفايل صداي JBL Xtreme 3 شبيه همان چيزي است كه از اسپيكرهاي JBL انتظار داريد؛ تقريبا خنثي، با توجه ويژه به بازه‌ي مياني، كمي تاكيد بيشتر بر بيس و ضعف در پوشش بازه‌ي تربل.

از آنجايي كه JBL Xtreme 3 به‌عنوان اسپيكر مخصوص مهماني و طبيعت‌گردي به فروش مي‌رسد، براي تست كيفيت صدا اول سراغ آهنگ‌هاي دنس و الكترونيك رفتم.

آهنگ Unfinished Sympathy از گروه تريپ‌هاپ Massive Attack در عين سادگي ظاهري‌اش، ميكس پيچيده‌اي دارد و هر سيستم پخشي نمي‌تواند از پس جزييات ريزودرشت آهنگ برآيد. بااين‌حال، Xtreme 3 برخلاف انتظاري كه از اسپيكرهاي مخصوص مهماني و فضاي بيرون داشتم، توانست پيچيدگي‌هاي صداي خواننده و درامز را به‌خوبي بازسازي كند؛ هرچند ساب‌بيس آهنگ به‌سختي شنيده مي‌شد.

پروفايل صداي JBL Xtreme 3: توجه ويژه به بازه مياني، تاكيد بر بيس و ضعف بازه‌ي تربل

آهنگ دنس/الكترونيك Ageispolis از Aphex Twin هم تجربه‌ي لذت‌بخشي را با Xtreme 3 رقم زد و ميدبيس كوبنده و رسا بود؛ هرچند ساب‌بيس و صداي سنج خفيف‌تر از حدانتظار به گوش مي‌رسيد كه خب باتوجه به اندازه‌ي كوچك اسپيكر، نمي‌توان انتظار بيشتري از آن داشت.

تجربه‌ي آهنگ‌هاي پاور بالاد (Power Ballad) مثل آهنگ خاطره‌انگيز We Are the Champions از Queen با اين اسپيكر فوق‌العاده است؛ صداي قدرتمند فردي مركوري، بك‌وكالز، درامز كوبنده و گريت صداي الكتريك گيتار همگي به زيباترين شكل ممكن به‌ گوش مي‌رسند.

خوبي JBL Xtreme 3 اين است كه فقط مخصوص مهماني و فضاي بيرون نيست؛ بلكه عملكرد بسيار خوبي در تفكيك صداي سازها و بيرون كشيدن جزييات از دل آهنگ‌ها نيز دارد. پوشش فوق‌العاده و تقريبا خنثي بازه‌ي مياني، يعني جايي كه صداي خواننده و اكثر سازهايي كه مي‌شنويد، قرار دارد، اسپيكر را به گزينه‌ي مطلوبي براي گوش‌دادن به آهنگ‌هاي آكوستيك، پاپ، كلاسيك و اركسترال تبديل مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران تست ضدآب بودن JBL Xtreme 3

براي مثال، آهنگ First Regret / 3 Years Older از استيون ويلسون تا دلتان بخواهد پر است از سازهاي مختلف كه به نوبت به آهنگ اضافه مي‌شوند، جايي در هم مي‌آميزند و جايي هم برخي از سازها محو مي‌شوند. عملكرد اكستريم ۳ در پخش اين آهنگ بي‌نظير بود؛ صداي كوبنده‌ي درامز و الكتريك گيتار، صداي گوش‌نواز پيانو و صد البته وكالز و حتي صداي باران و بچه‌ها در پس‌زمينه.

من حتي با اسپيكر Xtreme 3 پادكست و جزوه رايگان‌هاي صوتي نيز گوش دادم و بايد اعتراف كنم تجربه‌ي شنيدن پادكست داستاني The Magnus Archives با آن فضاسازي مخوف و دلهره‌آور، تاحدي ترسناك بود. حتي شبيه‌سازي صداي درحال پخش از نواركاست با چنان كيفيتي از اسپيكر پخش شد كه گاهي فراموش مي‌كردم اين صدا درواقع دارد از داخل اسپيكر بيرون مي‌آيد و نه از راديوضبط‌هاي قديمي سوني.

تفكيك صداي فراتر از انتظار

تا اينجا همه چيز رضايت‌بخش بود؛ اما ضعف JBL Xtreme 3 خود را بيشتر در بازه‌ي بالايي نشان مي‌دهد؛ يعني جايي كه سطوح تربل كم‌رنگ‌تر از حالت طبيعي به گوش مي‌رسند. همين موضوع باعث شده شنيدن آهنگ‌هايي كه روي سازهايي چون هارمونيكا و سنج و ديگر صداهاي ريز و زنگ‌دار ازجمله سوپرانو مانور زيادي داده‌اند، كمي بي‌حس‌وحال به گوش برسد.

مثلا آهنگ Sentient Oona از گروه سايكدليك پانك Thee Oh Sees كه صداي ليد گيتار آن از دقيقه‌ي ۱:۳۳ به‌طور‌عادي زنگ‌دار و كوبنده است، هنگام پخش از Xtreme 3 تقريبا تمام آن زنگ گاها‌ آزاردهنده را از دست مي‌دهد و بي‌روح به گوش مي‌رسد.

گفتني است JBL در اپليكيشن همراه اسپيكر، تنظيمات اكولايزري را در انديشه متخصصين گرفته كه با دست‌كاري آن‌ مي‌توانيد پاسخ فركانسي بازه‌‌هاي مختلف را تغيير و پوشش بيس و تربل را افزايش دهيد. اين تنظيمات اگرچه ساده هستند و براي هر بازه، تنها چهار درجه تغييرات وجود دارد، به‌اندازه‌اي كه بخواهيد شدت سطوح بيس و تربل را كم و زياد كنيد، كارراه‌انداز خواهد بود.

افت كيفيت با افزايش حجم صدا

اشكال ديگر Xtreme 3 اين است كه اگر آهنگ را با حجم صداي بسيار زياد گوش دهيد، متوجه خواهيد شد كه از كيفيت صدا كم مي‌شود. علاوه‌براين، اكستريم ۳ در آهنگ‌هاي بسيار شلوغ مانند آهنگ ملوديك دث متال The Wonders at Your Feet از گروه Dark Tranquillity يا آهنگ هوي متال Deceiver, Deceiver از گروه Arch Enemy، آن شفافيت و تفكيك صدايي را كه با هدفون‌هاي لوكس روموبايل تجربه مي‌كنيد، ندارد.

در مباحثه سانداستيج عملكرد Xtreme 3 مي‌توانست بهتر باشد، به‌ويژه اگر بخواهيد از اين اسپيكر در مهماني استفاده كنيد. اگرچه تفكيك كانال چپ و راست اسپيكر عالي انجام مي‌شود و مثلا در آهنگ متال‌ Far Beyond the Days of Grace از گروه The Sorrow، به‌وضوح مي‌توانيد جريان صدا را از كانالي به كانال ديگر متوجه شويد؛ اما احساس مي‌كنيد صدا فقط از يك سمت به سمت شما در جريان است، نه از تمام جهات. براي همين، آن حس عجيبي كه انگار وسط سالن كنسرت نشسته‌ايد يا داريد مراحل ضبط آهنگ را در خود استوديو تماشا مي‌كنيد، به شما دست نخواهد داد.

عمر باتري JBL Xtreme 3

جي‌بي‌ال مدعي است كه باتري ۱۰ هزار ميلي‌آمپرساعتي Xtreme 3 مي‌تواند تا ۱۵ ساعت شارژدهي داشته باشد. راستش من اين اسپيكر را چند هفته‌اي براي مطالعه در اختيار داشتم و حتي يك بار هم لازم نشد شارژش كنم. خلاصه اينكه خيالتان راحت؛ از انديشه متخصصين عمر باتري هيچ دغدغه‌اي با اسپيكر نخواهيد داشت. درضمن، اگر ۲۰ دقيقه از اسپيكر استفاده نكنيد، به‌طور خودكار خاموش خواهد شد تا در مصرف باتري صرفه‌جويي شود.

مرجع متخصصين ايران تست ضدآب بودن JBL Xtreme 3

شارژ باتري غول‌پيكر Xtreme 3 هم به انرژي زيادي نياز دارد كه با آداپتور USB-C داخل جعبه انجام و حدود ۲ ساعت طول مي‌كشد.

يك نكته‌ي جالب درباره‌ي اسپيكر Xtreme 3 اينكه دو درگاه USB دارد؛ يكي از نوع C و ديگري از نوع A. بدين‌ترتيب، مي‌توانيد در همان حال كه داريد به موسيقي گوش مي‌دهيد، موبايل يا هر دستگاه ديگري را با اسپيكر شارژ كنيد. حتي مي‌توانيد درحالي كه داريد از پورت USB-C، خود اسپيكر را شارژ مي‌كنيد و به آهنگ گوش مي‌دهيد، همزمان از پورت USB Type-A، موبايل‌تان را شارژ كنيد.

جمع‌بندي: آيا JBL Xtreme 3 ارزش خريد دارد؟

JBL Xtreme 3 اسپيكر فوق‌العاده‌اي است؛ كيفيت و حجم صداي عالي، عمر باتري رضايت‌بخش و مقاوم در برابر نفوذ آب و گردوخاك؛ اما ارزش بسيار بالايي دارد و درمقايسه با نسل پيش، پيشرفت چنداني را تجربه نمي‌كند.

اگر بتوانيد در بازار اكستريم ۲ را پيدا كنيد، احتمالا چند ميليون تومان ارزان‌تر از نسل جديد به‌فروش برسد، درحالي‌كه پروفايل صداي تقريبا مشابهي دارد. اين اسپيكر برخلاف Xtreme 3، از دستيار صوتي گوگل اسيستنت و سيري همراهي مي‌كند و مي‌توان با ميكروفون آن به تماس پاسخ داد، اما براي شارژ به‌جاي پورت رايج USB-C از آداپتور اختصاصي استفاده مي‌كند كه در صورت خراب شدن، دردسرساز مي‌شود. درضمن، ۴۰ گرم از Xtreme 3 سنگين‌تر است و دربرابر گردوخاك مقاوم نيست.

مرجع متخصصين ايران اسپيكر JBL Xtreme 3 در محيط بيرون

اگر مي‌خواهيد نصف اكستريم ۳ براي اسپيكر قابل‌حمل هزينه كنيد و در عين حال از كيفيت صداي رضايت‌بخش، استاندارد ضدآب IP67 و چند ساعت شارژدهي بيشتر لذت ببريد، JBL Charge 5 گزينه‌ي خوبي به‌شمار مي‌رود؛ تنها بدي‌اش اين است كه برخلاف Xtreme 3، قادر نيست محتواي استريو پخش كند.

اگر هم دغدغه‌ي بودجه نداريد و حاضريد چند ميليون بيشتر از اكستريم ۳ هزينه كنيد، مي‌توانيد JBL Boombox 3 را هم در انديشه متخصصين بگيريد. اين اسپيكر پوشش بيس بهتري دارد و افزايش حجم صدا، كيفيت صدا را پايين نمي‌آورد.

اسپيكر SRS-XB43 سوني هم كيفيت صداي تقريبا مشابهي با Xtreme 3 دارد و ارزشش به‌مراتب ارزان‌تر است. ازسوي ديگر، از دستيار صوتي همراهي مي‌كند و از ميكروفون آن مي‌توان براي برقراري تماس استفاده كرد. شايد تنها اشكالش اين باشد كه از اكستريم ۳ يك كيلوگرم سنگين‌تر است و البته سانداستيج ضعيف‌تري دارد.

عكاس: هادي غني‌زادگان

نكات مثبت

  • پوشش فوق‌العاده بازه مياني
  • تفكيك صدا عالي
  • عمر باتري عالي
  • حجم صداي فوق‌العاده
  • پخش موسيقي به صورت استريو
  • مقاوم دربرابر آب و گردوخاك
  • اتصال كابل براي افزايش كيفيت صدا

نكات منفي

  • ضعف در پوشش تربل
  • از دست رفتن كيفيت با افزايش حجم صدا
  • نبود ميكروفون و دستيار صوتي
  • سانداستيج ضعيف
  • نسبتا سنگين
  • ارزش زياد
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات