ايرانسل در پروژه توليد موبايل تلفن همراه بومي مشاركت مي‌كند

سه‌شنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
به‌گفته‌ي مديرعامل ايرانسل، اين شركت يكي از محورهاي اصلي پروژه‌ي توليد موبايل تلفن‌همراه بومي است كه وزارت ارتباطات وظيفه‌ي مديريت آن را برعهده دارد.
تبليغات

بيژن عباسي‌آرند، مديرعامل ايرانسل، در برنامه‌اي تلويزيوني «مشاور» در شبكه‌ي جام‌جام از همكاري اين شركت به‌عنوان يكي از محورهاي اصلي پروژه‌ي توليد موبايل بومي وزارت ارتباطات خبر داد. او گفت در حوزه‌ي ارتباطات موبايل، اپراتورها در دو بخش از محصولات ساير شركت‌ها استفاده مي‌كنند: ۱. بخش تجهيزات توسعه‌ي شبكه است كه محصولات آن را چند شركت معروف در سطح دنيا توليد مي‌كنند ۲. بخش موبايل موبايل كه به‌گفته‌ي او، محدوديت‌هاي موجود در كشور از همان ابتدا باعث شد سرمايه‌گذاري روي اين بخش، يعني توليد موبايل كم شود.

عباسي‌آرند درادامه‌ي صحبت‌هايش افزود در سال‌هاي اخير، در حوزه‌ي توسعه‌ي تجهيزات شبكه‌ي موبايل و بومي‌سازي آن‌ها فعاليت‌هاي در كشور شده است. بيش از ۹۰ درصد قطعات Passive بومي‌سازي شده است و شركت‌هاي بزرگ و كوچك داخلي با همكاري اپراتورها توليد قطعات Active را نيز آغاز كرده‌اند. او درباره‌ي همكاري ايرانسل با وزارت ارتباطات در پروژه‌ي توليد موبايل موبايل بومي گفت:

در گذشته، تكنولوژي لازم براي توليد موبايل وجود نداشت. صنعت موبايل رشد زيادي كرده و وابسته به بازار جهاني است؛ به‌همين‌دليل، سرمايه‌گذاران داخلي به آن توجه كرده‌اند. در چند سال اخير، به‌دليل افزايش ارزش دلار و ارزش تمام‌شده‌ي موبايل براي متخصصان، زمينه‌ي مناسبي براي بومي‌سازي توليد موبايل و حتي بومي‌سازي بخش‌هايي از آن به‌وجود آمده است.بومي‌سازي موبايل موبايل يكي از پروژه‌هايي است كه وزارت ارتباطات در حال پيگيري آن است و ايرانسل به‌عنوان يكي از محورهاي اصلي اين پروژه، كار خود را به‌منظور بومي‌سازي آن با همكاري شركت‌هاي داخلي شروع كرده است. فكر مي‌كنم يكي از حوزه‌هايي است كه اگر ايرانيان خارج از كشور بتوانند مشاركت كنند، زمينه‌ي مطلوبي براي بازگشت سرمايه و كسب سود در آن وجود دارد.

عباسي‌آرند درادامه گفت در توليد محصولاتي مانند موبايل تلفن‌همراه دو اصل ارزش و كيفيت از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. به‌گفته‌ي او، بخشي از جامعه‌ي هدف اين محصول كساني هستند كه توان خريد محصولات گران‌ارزش را ندارند؛ بنابراين ارزش تمام‌شده‌ي محصولات داخل بايد ارزان باشد تا بتواند مخاطب خود را پيدا كند. همچنين در اين دنياي پر از رقابت، اگر محصولي بي‌كيفيت باشد، مطمئنا مشتري آن را انتخاب نخواهد كرد. او همچنين گفت دغدغه‌ي كنترل كيفيت همواره در تمامي سرويس‌هاي ارائه‌شده‌ي اپراتورها بسيار جدي است و تيم‌هاي حرفه‌اي در اين زمينه فعاليت مي‌كنند.

عباسي‌آرند درادامه از نخبه‌هاي ايراني خارج از كشور يا مجموعه‌ها و شركت‌هاي ايراني‌اي كه در خارج از كشور به تكنولوژي دسترسي دارند، تقاضاي كمك كرد تا رشد و توسعه‌ي تكنولوژي در كشور با سرعت بيشتري انجام شود. همچنين به‌گفته‌ي او، ايرانسل هنوز وارد بورس نشده است؛ اما اين احتمال وجود دارد كه امسال وارد بازار بورس شود.

عباسي‌آرند در بخش ديگري از صحبت‌هايش به فرايند شكل‌گيري، تاريخچه‌ي تأسيس، رشد شركت و سرمايه‌گذاري خارجي اشاره كرد و گفت ايرانسل در‌حال‌حاضر، درحدود ۵۰ ميليون مشترك فعال دارد. او گفت:

فناوري تلفن‌همراه ارائه‌شده در ايران، ازلحاظ تكنولوژي همان چيزي است كه در كشورهاي پيشرفته ارائه مي‌شود و صنعت مخابرات و ارتباطات موبايل كه ايرانسل از پرچم‌داران توسعه‌ي آن در ايران است، از بخش‌هايي است كه فاصله‌ي ايران و جهان در اين زمينه ناچيز است.تجربه‌ي مثبت اين سرمايه‌گذاري نشان داد مي‌توان آن را تكرار كرد و اين فرصت اكنون در حوزه‌هاي جديد و راه‌حل‌هاي ديجيتال (Digital Solutions) نيز فراهم است.
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات