پلتفرم هاي آگهي الكترونيك موظف به احراز هويت متخصصان خود شدند

دوشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
كسب‌وكارهاي اينترنتي فعال در حوزه‌ي نيازمندي خودرو و مسكن، با حكم دادستاني موظف شده‌اند تا از اول مهرماه، متخصصان خود را ازطريق سامانه‌ي امتا احراز هويت كنند.
تبليغات

طي نامه‌‌اي كه از سوي دادستاني به اتحاديه‌ي كسب‌وكارهاي مجازي كشور ابلاغ شده است، كسب‌وكارهاي فعال در فضاي مجازي بايد از ابتداي مهر براي احراز هويت متخصصان خود اقدام كنند. طبق اين دستور در مرحله‌ي اول، اولويت با كسب‌وكارها و پلتفرم‌هايي است كه در حوزه‌ي فروش خودرو و املاك فعاليت مي‌كنند.

سامانه‌ي احراز مشتريان تجارت الكترونيكي (اِمتا)، سامانه‌ي احراز مشتريان تجارت الكترونيكي، با هدف تسهيل فرايند تعامل مشتريان با كسب‌وكارها و رفع نياز كسب‌وكارهاي الكترونيكي در خصوص شناسايي و احراز مشتريان خود (KYC)، در بستري امن طراحي و پياده‌سازي شده است. امتا ازطريق پايگاه‌هاي اطلاعاتي حاكميتي به‌صورت الكترونيك، با درخواست متخصصان و احراز اطلاعات هويتي، مكاني، تماسي، اعتباري و... حساب متخصصي يكتا را به آن‌ها اختصاص مي‌دهد. امتا كه توسط مركز توسعه تجارت الكترونيكي وزارت صمت طراحي و راه اندازي شده، امكان ورود متخصصان به وب‌سايت‌ كسب‌وكارها را ازطريق افزونه سامانه‌ي خود فراهم آورده است.

فروشگاه‌‌ها و پلتفرم‌هاي اينترنتي ازجمله سايت‌هاي نيز، طبق دستورالعملي كه از سوي مركز توسعه تجارت الكترونيكي به كسب‌وكارهاي اينترنتي ابلاغ شده است موظف‌اند تا با انجام كنترل‌هاي لازم از درج ارزش‌هاي غيرقانوني و نامتعارف براي كالاها و خدمات خودداري كنند و براساس نوع و ميزان فعاليتشان نسبت به احراز هويت تأمين‌كنندگان كالا و آگهي‌دهندگان ازطريق سامانه امتا، اقدامات لازم را انجام دهند.

سايت‌هاي موظف شده‌اند تا مجوز قانوني مانند پروانه‌ي كسب واحد صنفي اشخاصي را كه بيش از سه آگهي در ماه منتشر مي‌كنند، كنترل كنند. طبق دستورالعمل مركزي، برنامه‌ي زمان‌بندي اشخاص براساس نوع و ميزان فعاليت آن‌ها ابلاغ خواهد شد و كنترل مجوز آن‌ها ازطريق سامانه‌ي امتا قابل پيگيري است. همچنين براساس نامه‌ي دادستاني، اين برنامه‌ي زمان‌بندي براي كسب‌كارهاي الكترونيك طراحي شده است و سايت‌هاي خودرو و مسكن در مرحله‌ي اول اجراي اين طرح قرار دارند.

احراز هويت متخصصان و امنيت در خريد‌وفروش‌هاي اينترنتي الكترونيك و آفلاين همواره موضوع چالش‌برانگيزي بوده است؛ براي مثال تا قبل از راه‌اندازي پلتفرم‌هاي الكترونيك، بسياري از افراد ازطريق پلتفرم‌هاي آفلاين نظير روزنامه‌ها نيز اقدام به كلاه‌برداري و سوءاستفاده مي‌كردند. پس از راه‌اندازي سامانه‌ي امتا و رونمايي اوليه از آن در سال گذشته، سرپرست وقت معاونت تسهيل تجاري مركز توسعه تجارت الكترونيكي اعلام كرد كه استفاده از سامانه‌ي «امتا» براي كسب‌وكارها به‌منظور احراز هويت مشتريان تجارت الكترونيكي اجباري نيست. بااين‌حال، درحال‌حاضر و بعد از گذشت يك سال اين‌گونه به‌انديشه متخصصين مي‌رسد كه استفاده از سامانه‌ي امتا براي كسب‌وكارها به شكل الزام درآمده است.

عادل طالبي، دبير انجمن كسب‌وكارهاي اينترنتي در گفت‌وگو با خبرنگار اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران، الزام احراز هويت توسط دادستاني را كه در پاسخ به نيازي جدي مطرح شده است، تصميمي عاقلانه عنوان كرد، ولي نوع اين الزام را داراي ايراداتي دانست. به گفته‌ي طالبي استفاده از سامانه‌ي امتا تصميمي درست است؛ اما به‌طور مكرر ثابت شده است كه الزام متخصصان و اجبار آن‌ها براي استفاده از يك سامانه، به نتيجه‌ي قابل قبولي منجر نخواهد شد.

دبير انجمن كسب‌وكارهاي اينترنتي پيشنهاداتي درباره‌ي اختياري بودن استفاده از سامانه‌ي امتا مطرح كرد. به گفته‌ي طالبي مي‌توان احراز هويت ازطريق سامانه‌ي امتا را اختياري كرد، ولي براي متخصصاني كه از اين طريق احراز هويت مي‌كنند، مزيت‌هايي مانند ستاره‌دار شدن قائل شد تا اين اقدام به تشويق افراد بيشتري براي احراز هويت ازطريق امتا منجر شود.

وي در همين راستا به سايت‌هاي فروش اينترنتي اشاره كرد كه داشتن اي‌نماد براي آن‌ها اجباري نيست، اما داشتن آن به اعتبار و ارزش فروشگاه مي‌افزايد و درنتيجه فروشندگان به‌صورت داوطلبانه در تلاش براي گرفتن اين مجوز براي فروشگاه‌هاي اينترنتي خود هستند. اي‌نماد نوعي جواز و تأييديه است كه مركز توسعه‌ي تجارت الكترونيك وزارت صنعت و معدن براي فروشگاه‌هاي اينترنتي كه محصولات و خدماتشان را الكترونيك ارائه مي‌كنند، درانديشه متخصصين گرفته است.

به گفته‌ي دبير انجمن كسب‌وكار اينترنتي، طبق دستور دادستاني، تمام آگهي‌دهنده‌هاي پلتفرم‌هاي الكترونيك ملزم به احراز هويت ازطريق امتا شده‌اند و آن دسته از متخصصان كه بيش از سه آگهي در ماه منتشر مي‌كنند، ملزم به گرفتن جواز كسب نيز هستند. طالبي اين بخش از دستور را براي كسب‌وكارهاي خانگي كه محصولات خود را ازطريق پلتفرم‌هاي الكترونيك به فروش مي‌رسانند، اشكال‌ساز عنوان كرد.

پيش‌تر نيز كسب‌وكارهاي اينترنتي از دادستاني درخواست كرده بودند تا روش‌هاي احراز هويتي گوناگوني را به‌جاي استفاده از يك روش احراز هويتي يا استفاده از يك سامانه در اختيارشان قرار دهند؛ بااين‌حال به‌انديشه متخصصين مي‌رسد دادستان طي نامه‌ي خود به اتحاديه كشوري كسب‌وكارهاي مجازي، آنان را ملزم كرده است تا فقط ازطريق سامانه‌ي «امتا» احراز هويت كنند.

از زمان الزام به احراز هويت ازطريق سامانه‌ي «امتا» كه اولين‌بار براي ثبت‌نام خريد خودرو اجرايي شد، بيش از ۷ ميليون نفر ازطريق اين سامانه احراز هويت شدند.

مركز توسعه‌ي تجارت الكترونيكي و اتحاديه كشوري كسب‌وكارهاي مجازي، پس از ايجاد تلاطم در بازار نرخ خودرو و پيش از حذف ارزش آگهي‌هاي خودرو و مسكن، براي جلوگيري از مسدود شدن و همچنين حذف ارزش‌ها از روي پلتفرم‌هاي آگهي الكترونيك، اقدام به تدوين چارچوب فعاليت نيازمندي‌هاي الكترونيك كرد. اين چارچوب هر متخصص عادي را پس از احراز هويت گروه‌هاي كالايي مسكن و خودرو، مجاز به ثبت سه آگهي در ماه مي‌داند كه البته متخصصان صنفي پس از تأييد توسط سامانه امتا، از محدوديت مذكور معاف مي‌شوند. هدف از ارائه‌ي اين چارچوب، تعديل تعداد آگهي براي مالك خودرو در پي اتصال سامانه احراز هويت مشتريان به سامانه‌هاي تعيين مالكيت خودرو خواهد بود. اين چارچوب در مسير اجرا با اشكالاتي نيز مواجه شد و در نهايت در اسفندماه هم‌زمان با افزايش ارزش كالاها در پلتفرم‌هاي آگهي الكترونيك صورتي جدي‌تر به خود گرفت.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات