امير ناظمي: مبتلايان به كرونا اجازه سفر با تاكسي‌ اينترنتي، قطار و هواپيما ندارند

سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
وزارت ارتباطات در همكاري با وزارت بهداشت امكان شناسايي افراد مبتلا به كرونا را فراهم كرده است تا از سفر آن‌ها با تاكسي‌ اينترنتي، قطار و هواپيما جلوگيري شود.
تبليغات

با روند افزايشي ابتلا به كرونا در كشور، لاخبار تخصصي شناسايي مبتلايان به كوويد ۱۹ در سطح جامعه ضرورت يافته است. بر همين اساس، وزارت‌خانه‌هاي ارتباطات و بهداشت در صدد استفاده از ظرفيت دولت الكترونيكي برآمده‌اند تا مانع از تردد بيماران كرونايي در سطح كشور شوند.

امير ناظمي، رئيس سازمان فناوري اطلاعات، در توئيتي خبر داد با توجه‌ به اينكه ۲۰ درصد مبتلايان به كرونا، قرنطينه را رعايت نمي‌كنند، تصميم گرفته شده است اين دسته افراد در دوران بيماري و قرنطينه، امكان استفاده از قطار بين شهري، پروازهاي هواپيمايي و تاكسي‌هاي اينترنتي نداشته باشند. البته پيش از اين هم اكثر شركت‌هاي هواپيمايي براي پروازهاي بين‌المللي از مسافرين تست كرونا مي‌گرفتند؛ اما برنامه‌اي براي جلوگيري از سفرهاي داخلي مبتلايان به كرونا اجرا نمي‌شد.

استعلام بيماران مبتلا به كوويد ۱۹ با استفاده از كد ملي آن‌ها و تطبيق با نتايج تست كرونا توسط آزمايشگاه‌هاي كشور انجام و بدين ‌طريق، از خريد بليت قطار و هواپيما و اتوبوس توسط آن‌ها جلوگيري مي‌شود. ناظمي نوشت: «كد ملي مسافران قطار، هواپيما و اتوبوس شهري با كدملي بيماران تطابق داده مي‌شود و بيماران امكان خريد بليط يا دريافت كارت پرواز يا سوار شدن را ندارند.» بر اين اساس، به افراد با تست مثبت كرونا، به‌مدت ۱۴ روز بليط داده نمي‌شود. علاوه ‌بر اين، كد ملي رانندگان تاكسي‌هاي اينترنتي هم با كد ملي بيماران چك مي‌شود تا نتوانند در زمان ابتلا به بيماري و دوران قرنطينه، مسافري را جابه‌جا كنند.

بهنام ولي‌زاده، سرپرست معاونت دولت الكترونيكي هم درباره‌ي روند اجرايي شدن اين پروژه در توئيتر نوشت: «از هفته گذشته با دستور رئيس سازمان فناوري اطلاعات، پياده‌سازي اين كار را آغاز كرديم و اكنون وب‌سرويس سمت وزارت بهداشت و مركز ملي تبادل اطلاعات آماده شده است. اتصال شركت‌هاي هواپيمايي، رجا، اپليكشن‌ها و وب‌سايت‌هاي فروش بليت موجب مي‌شود تا پياده‌سازي اين پروژه تكميل شود.»

ناظمي در ارتباط ‌با مسائل مربوط به حريم خصوصي، خطاب به متخصصان در فضاي مجازي اظهار كرد كه استعلام مثبت بودن تست كرونا، قوانين حريم خصوصي را زير پا نمي‌گذارد و در تاكسي‌هاي اينترنتي هم تنها رانندگان را شامل مي‌شود. ناظمي اضافه كرد كه اسامي افراد مبتلا منتشر نمي‌شود و استعلام مدانديشه متخصصين هم تنها از اطلاعات گرفته مي‌شود.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات