دليل تعليق نماد اعتماد الكترونيكي كسب‌وكارها، استفاده از تصوير به‌ جاي كد نماد است

شنبه ۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
بنا به اعلام مركز توسعه تجارت الكترونيكي، كسب و كارهاي اينترنتي بايد به‌ جاي تصوير اينماد، از كد آن در صفحه اول وب‌سايت خود استفاده كنند تا فيلتر نشوند.
تبليغات

روز سه‌شنبه (۴ آذرماه) مركز توسعه تجارت الكترونيكي اعلام كرد با استفاده از ابزار پايشگر هوشمند در ۶ ماه ابتدايي سال، تعداد ۲۸۵۰ كسب‌وكار متخلف شناسايي شده كه نماد اعتماد الكترونيكي يك هزار و ۲۶۶ مورد آن‌ها تعليق شده است. ازجمله دلايل تعليق نماد جعل نماد اعتماد الكترونيكي عنوان شد. همان زمان بود كه صاحبان برخي كسب و كارها در فضاي مجازي نسبت به تعليق كسب و كارشان اعتراض كردند و عنوان كردند كه تمام مراحل دريافت نماد الكترونيكي را به‌صورت قانوني طي كرده‌اند. اين افراد از ارسال پيامي از سوي مركز توسعه تجارت الكترونيكي گلايه مي‌كردند كه طي آن به افراد تذكر داده مي‌شد در صورت رفع نكردن اشكال، سامانه‌ي آن‌ها فيلتر خواهد شد.

حال مركز توسعه تجارت الكترونيكي با صدور اطلاعيه‌اي اعلام كرده كه اشكال پيش‌آمده، به‌ دليل استفاده از تصوير نماد اعتماد به‌ جاي كد آن بوده است كه در اين خصوص، مهرماه اطلاع‌رساني شده بود. مركز توسعه تجارت الكترونيكي ۱۶ مهرماه اطلاعيه‌اي در خصوص اجراي فاز دوم رتبه‌بندي كسب وكارهاي اينترنتي منتشر و طي آن چنين اعلام كرده بود: «كسب و كارهاي داراي نماد اعتماد الكترونيكي كه متقاضي شركت در فرايند رتبه‌‏بندي و دريافت ستاره‌‏هاي اينماد هستند، مي‏‌توانند با مراجعه به بخش درخواست رتبه‏‌بندي در كارتابل اينماد خود، نسبت به شروع فرايند مرتبط اقدام نمايند. ذكر اين نكته ضروري است كه زين پس دريافت ستاره‏‌هاي نماد از سطح دو ستاره تا ۵ ستاره بر مبناي درخواست كسب و كارهاي محترم و براساس امتياز دريافتي خواهد بود.»

بر همين اساس در اطلاعيه‌ي جديد مركز توسعه تجارت الكترونيكي آمده كه فاز دوم رتبه‌بندي نماد اعتماد الكترونيكي به‌صورت مستقيم به ساختار اعطاي ستاره به كسب‌وكارها در ارتباط است؛ بنابراين كسب‌وكارهايي كه برخلاف «دستورالعمل اعطاي نماد اعتماد الكترونيكي و نظارت بر كسب‌وكارهاي اينترنتي» اقدام به استفاده از تصوير نماد به ‌جاي كد كرده و بدون توجه به اطلاعيه‌هاي منتشرشده، از تصوير نماد اعتماد با ستاره‌هاي مغاير استفاده كرده‌اند، توسط زيرسامانه پايشگر هوشمند به‌صورت خودكار مصداق جعل نماد اعتماد الكترونيكي شناسايي و پس از انجام مطالعه‌هاي لازم، پيامك اطلاع‌رساني جهت اصلاح موضوع دريافت كرده‌اند.

در ادامه‌ي اطلاعيه اشاره شده است كه به‌ دليل اهميت بالاي سطوح اعتماد در فضاي مجازي و تأثير بالاي آن در رفتار مصرف‌كنندگان نسبت به كسب‌وكارهاي اينترنتي، نماد اعتماد الكترونيكي متشكل از ستاره‌هاي اعتماد مبتني بر رتبه‌بندي طراحي شده و هرگونه تغيير در جزئيات آن از انديشه متخصصين حقوقي مصداق جعل نشان دولتي است و طبق ماده ۵۲۵ قانون مجازات اسلامي مشمول مجازات خواهد بود.

مركز توسعه تجارت الكترونيكي تأكيد كرده است كه كسب‌وكارها بايد در اسرع وقت به اصلاح كد نماد در وب‌سايت خود اقدام و به اطلاعيه‌هاي منتشرشده در سايت اينماد بيش‌ازپيش توجه كنند. بر اساس اطلاعيه‌ي جديد، از اين پس دريافت ستاره‏‌ي نماد اعتماد الكترونيكي از سطح ۲ ستاره تا ۵ ستاره بر مبناي درخواست كسب‎‌وكار و پس از انجام ارزيابي‌هاي تخصصي و رتبه‌ي دريافتي خواهد بود؛ همچنين شيوه‌هاي سابق از جمله كسب ستاره دوم نماد صرفاً با ارائه SSL ديگر منسوخ شده است و كسب‌وكارهايي كه در فرايند رتبه‌بندي شركت نمي‌كنند، امكان استفاده از نماد دوستاره در وب‌سايت خود ندارند.

مركز توسعه تجارت الكترونيكي اذعان كرده است كه طبق وظيفه‌ي ذاتي و قانوني خود، به ‌منظور حمايت از كسب‌وكارهاي سالم و قانونمند و حمايت از حقوق خريداران و مصرف‌كنندگان، نسبت به اخطار قانوني به كسب‌وكارهاي متخلف اقدام و صرفاً پس از ارائه‌ي مهلت قانوني به ‌منظور اصلاح رفتار و اطلاع‌رساني كافي و چندباره به صاحب كسب‌وكار، نسبت به برخورد متناسب اعم از تعليق نماد، مسدودي درگاه، مسدودي وب‌سايت (فيلترينگ) و نهايتاً شكايت كيفري اقدام خواهد كرد.

انديشه متخصصين شما در خصوص اقدام مركز توسعه تجارت الكترونيكي كه باعث تعليق نماد الكترونيكي برخي كسب‌وكارها شده، چيست؟

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات