ارائه اينترنت 5G خانگي از مبين ‌نت آغاز شد

دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
پس از ايرانسل و همراه اول، مبين نت از شبكه 5G خود رونمايي كرد؛ البته 5G مبين‌نت به مشتركان خانگي و سازماني اختصاص دارد.
تبليغات

صبح امروز (دوشنبه، ۱۸ اسفند ۹۹)، مبين‌نت از شبكه 5G خود براي استفاده‌ي مشتركان خانگي و سازماني رونمايي كرد. اينترنت خانگي 5G همان FWA است كه امكان اتصال نقطه‌اي متخصصان به اينترنت را از طريق هات‌اسپات مركزي و به‌صورت بي‌سيم فراهم مي‌كند.

اوايل پاييز، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات از فعال ‌شدن اينترنت 5G به‌صورت نقطه‌اي براي متخصصان خانگي تا آخر اسفند خبر داد. با راه‌اندازي سايت 5G ايرانسل به‌صورت عمومي در پارك آب و آتش تهران در اواخر بهمن، استفاده‌ي عمومي از اينترنت 5G آغاز شد.

مرجع متخصصين ايران حسين طهراني مديرعامل مبين نت در مراسم رونمايي 5G خانگي FWA مبين نت

محمدجواد آذري جهرمي چند روز پيش با اشاره به اينكه شركت مخابرات نتوانست ۵ ميليون پورت VDSL را براي امسال تأمين كند، از عرضه‌ي اينترنت خانگي 5G به مردم خبر داد. حال شركت ارتباطات مبين‌نت به‌عنوان اولين شركت، اين خدمت را عرضه كرده است.

به گزارش اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران، وزير ارتباطات در مراسم امروز ضمن بيان اينكه وضعيت اينترنت خانگي خوب نيست و فشار بر اپراتورهاي همراه وجود دارد، گفت با توجه به تقاضا و هزينه‌ها، توسعه‌ي شبكه براي اپراتورها به‌صرفه نيست. او راه برون‌رفت از چنين شرايطي را ارائه‌ي پروانه WTTX عنوان كرد كه طي همين روال، مبين‌نت ۶ ماه پيش اين پروانه را دريافت كرد و اكنون شبكه‌ي خود را با بهره‌گيري از 5G توسعه مي‌دهد.

به ‌گفته‌ي وزير ارتباطات هنوز سه چالش بر سر راه اين توسعه وجود دارد؛ ارزش مودم، هزينه‌هاي سرمايه‌گذاري و جذب مشترك. آذري جهرمي در مورد ارزش بالاي مودم‌ 5G، از آغاز بومي‌سازي اين مودم‌ها خبر داد. وي گفت:

شركت «اتصال صنعت ميانه» كار توليد مودم‌هاي 5G را در كشور آغاز كرد و اين مودم اكنون نزد سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي است و مراحل اخذ تأييديه را مي‌گذراند. با استفاده از توليد داخل مي‌توان ارزش‌ها را كاهش داد.
مرجع متخصصين ايران محمدجواد آذري جهرمي وزير ارتباطات در مراسم رونمايي 5G خانگي FWA مبين نت

جهرمي راه ‌حل ديگر اين اشكال را اختصاص يك خط اعتباري از بانك‌هاي كشور عنوان كرد تا مردم بتوانند مودم 5G را به‌صورت وام و با پرداخت اقساط بلندمدت خريداري كنند.

وزير ارتباطات در مورد هزينه‌هاي سرمايه‌گذاري، به مبين‌نت پيشنهاد كرد از ظرفيت سهام‌دار اصلي خود يعني همراه اول براي احداث سايت استفاده كند. جهرمي به مبين‌نت گفت براي حل حالش جذب مشتري  مي‌توان با شركت‌هاي FCP‌ مذاكره كرد و با توجه به نارضايتي آن‌ها از سرويس‌هاي مخابرات و اينكه حق‌السهم دولت از قراردادهاي B2B صفر است، مي‌توان به چنين شركت‌هايي سرويس داد.

وزير ارتباطات با توجه به اظهار نگراني مديرعامل مبين‌نت در مورد افزايش ماليات دولت از اپراتورهاي مخابراتي، اعلام كرد اين موضوع قابل مطالعه است و مبين‌نت مي‌تواند طرح تجاري خود را به كميسيون تنظيم مقررات ارسال كند تا اشكال آن رفع شود.

آذري جهرمي از اپراتورها درخواست كرد كه تا حد امكان، از توليدات داخلي براي توسعه‌ي 5G استفاده كنند تا بخش‌هاي مختلف صنعت بتوانند پابه‌پاي هم رشد كنند.

وزير ارتباطات در بخشي از سخنان خود به اشكالات روند خصوصي‌سازي شركت مخابرات ايران اشاره كرد. او اظهار كرد كه اين واگذاري، دستاوردهاي خوب مانند جداسازي همراه اول داشته است و اگر همراه اول رقيب نداشت، توسعه پيدا نمي‌كرد. اما اين روند، اشتباهاتي هم داشته كه باعث ايجاد انحصار شده است. جهرمي در اين‌باره گفت:

اين اشتباه در سال ۱۳۸۸ صورت گرفت و داكت‌ها و سيم مسي كه جزو اموال مردم است، به مخابرات واگذار شد. مخابرات هم سودهاي ناشي از درآمد سالانه‌اش را به‌عنوان اقساط به دولت پرداخت كرد و سرمايه‌گذاري نكرد.

به‌ گفته‌ي جهرمي، اكنون دولت لايحه‌اي در كميسيون اقتصادي مطالعه مي‌كند تا انتزاع داكت و سيم مسي را مطالعه كند و احتمالا تا پايان دولت به مجلس فرستاده مي‌شود.

به ‌گفته‌ي رئيس هيأت مديره‌ي مبين‌نت به خبرنگار اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران، قطعا پس از تهران، شهرهاي بزرگ كشور در اولويت پوشش 5G هستند؛ اما زمينه‌ي هماهنگي با اپراتورهاي ديگر نيز براي گسترش پوشش‌دهي فراهم شده است. مهدي غيناقي با اشاره به اينكه آنتن استفاده‌شده در مراسم امروز توسط مبين نت توليد شده، اذعان كرد كه به ‌خاطر مديريت منابع و كاهش هزينه‌ي ارزبري قرار است منابع ديگر اپراتورها نيز به كار گرفته شود.

غيناقي همچنين در مورد ارزش اينترنت نسل پنجم ارتباطات براي متخصص نهايي به اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران گفت اشكال اصلي مربوط به ارزش مودم بوده كه بالاي ۵۰۰ دلار است. در همين زمينه، مبين‌نت تاكنون با سه شركت وارد همكاري شده و هدف اصلي‌اش، توليد مودم داخلي است. غيناقي اضافه كرد كه ارزش بسته‌ها متفاوت با بسته‌هاي گذشته نيست؛ همچنين در اين خصوص نرخ مقرر رگولاتوري وجود دارد كه مبين‌نت نيز تابع آن است.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات