برندهاي موبايل هوشمند چه سهمي از بازار را در سال ۱۳۹۹ داشتند؟
ابتداي دي ۱۳۹۹، سهم برندهاي موبايل تلفنهمراه در ايران را مطالعه كرديم. از آذر ۱۳۹۸ تا آبان سال گذشته، ۱۵/۱۶ ميليون دستگاه موبايل وارد كشور شد كه بيشترين تعداد موبايلها ازآنِ برندهاي سامسونگ و شيائومي و نوكيا بود. همچنين، برند اپل با وجود سهم ۴ درصدي از واردات به كشور، سهم ارزش فروشش در بازار ۱۸ درصد بود.
آمارهاي جديد نشاندهندهي استقبال فزاينده از برند شيائومي در بازار درمقايسهبا برندهاي نوكيا، هواوي و آنر و بهبود نسبي وضعيت فروش موبايلها اپل در ايران است. درادامه، با گزارش اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران از وضعيت واردات و مصرف موبايل هوشمند در ايران و سهم برندها در بازار كشور همراه باشيد.
سهم فروش برندهاي موبايل در ايران
همانند گذشته، موبايلهاي سامسونگ نيمي از بازار موبايل ايران را در سيطرهي خود دارند. سال ۱۳۹۹، ۷ ميليون و ۱۴۳ هزار دستگاه موبايل با برند سامسونگ وارد كشور شد كه بهمعناي داشتن سهم ۴۵ درصدي در بازار ايران است. ميزان فعالسازي موبايلهاي سامسونگ هم ۵۵ درصد (معادل ۳ ميليون و ۵۵۲ هزار دستگاه) بود.
طبق آماري كه انجمن واردكنندگان موبايل، تبلت و لوازم جانبي از ميزان واردات برندهاي موبايل به بازار ايران در سال ۱۳۹۹ دراختيار اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران قرار داده، پس از سامسونگ بهترتيب شيائومي با ۲۴ درصد (معادل ۳ ميليون و ۷۴۶ هزار دستگاه) و نوكيا با ۱۴ درصد (معادل ۲ ميليون و ۱۵۸ هزار دستگاه) موبايل قرار دارند. در مقام چهارم، هواوي با ۷ درصد و اپل با ۴ درصد و آنر با ۲ درصد جاي گرفتهاند.
بااينكه ۲۸ درصد از موبايلهاي شيائومي و ۶ درصد موبايلهاي اپل در شبكه فعال شدهاند، بهترتيب ۶ و ۵ درصد از موبايلهاي هواوي و نوكيا فعال شدهاند. اين در حالي است كه تا دي ۱۳۹۹، ۹ درصد از موبايلهاي هواوي و ۸ درصد از موبايلهاي نوكيا و ۲۲ درصد از شبكههاي شيائومي در شبكه فعال شده بودند.
اين موضوع افزايش استقبال از موبايلهاي شيائومي در بازار ايران را نشان ميدهد؛ بااينحال آمار ميزان فعالسازي موبايلها در شبكه نيز از حفظ بازار برندهاي نوكيا و هواوي و آنر در ايران حكايت ميكند. براي مثال، با اينكه در زمستان ۱۳۹۹ حدود ۱۵۰ هزار دستگاه موبايل هواوي وارد كشور شده، حدود ۲۰۷ هزار موبايل نيز فعال شده است.
اين اتفاق براي برند نوكيا هم رخ داده و ميزان فعالسازي موبايلهاي نوكيا در زمستان سال گذشته برابر با ميزان واردات آن بوده است.
ارزش دلاري واردات برندهاي هواوي و آنر و نوكيا مبلغ چشمگيري براي واردكننده محسوب نميشود؛ اما باتوجهبه وضعيت اقتصادي مردم كشور و سياستهاي دولت در افزايش ارزش موبايلهاي گرانارزش، انتظار ميرود اين برندها همانند گذشته به فروش در ايران ادامه دهند. پيشتر در اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران بهدلايل حضور و فروش شركتهايي همچون نوكيا و موتورولا در ايران درمقابل غيبت شركتهاي موفق در بازار كنوني جهاني همچون اوپو و ريلمي پرداختيم.
با تمام اين تفاسير، ميزان فروش شيائومي در ايران استقبال گستردهتر از موبايلهاي اين شركت را بهويژه باتوجهبه برچسبهاي ارزشي مناسب نويد ميدهد. مدتي پيش، شيائومي تولد ۱۰ سالگياش را جشن گرفت. سال ۲۰۲۰، كسبوكار موبايل اين شركت چيني ۲۳٫۲۸ ميليارد دلار درآمد برايش بهارمغان آورد. اين درآمد نتيجهي فروش ۱۴۶٫۴ ميليون دستگاه موبايل در سال گذشته ميلادي است. شيائومي برخلاف هواوي با تحريمهاي آمريكا مواجه نيست و توانسته است در جهان به يكي از برندهاي پرفروش موبايل هوشمند تبديل شود.
همچنين طبق اعلام انجمن واردكنندگان موبايل، موبايلهاي غيرهوشمند نيز همچنان در ايران مشتري دارند؛ بهطوريكه در سال گذشته ۲/۵ ميليون دستگاه از اين نوع موبايلها وارد كشور شد.
سال ۱۳۹۹ با وجود اشكالات ارزي كشور و فشار به واردكنندگان موبايل، درمجموع ۱۵/۷۹ ميليون موبايل موبايل وارد كشور شد كه اين ميزان تفاوت چنداني با واردات موبايل در سال ۱۳۹۸ نشان نميدهد. سال ۱۳۹۸ نيز، انجمن واردكنندگان ميزان واردات موبايل موبايل به كشور را ۱۵ ميليون و ۳۸۰ هزار دستگاه عنوان كرد كه از اين تعداد مصرفكنندگان بيش از ۱۴ ميليون دستگاه را در شبكه ارتباطي تلفنهمراه كشور فعال كردند. در همان سال، بيشترين سهم بازار موبايل به سامسونگ با ۵۶ درصد تعلق داشت و پس از آن نوكيا با ۱۷ درصد، هواوي با ۹ درصد، شيائومي با ۷ درصد، اپل با ۵ درصد و آنر با ۳ درصد رتبههاي بعدي را ازلحاظ سهم بازار ازآنِ خود كردند.
سهم برندها از ارزش بازار موبايل ايران
بهتبع افزايش سهم مصرف موبايلهاي شيائومي و اپل در دو ماه اخير و كاهش فعالسازي موبايلهاي هواوي و نوكيا در شبكه، سهم ارزشي واردات اين برندها نيز دستخوش تغيير شده است. سهم ارزشي واردات موبايلهاي اپل در سال گذشته مرتب در حال رشد بود و اكنون به ۲۱ درصد رسيده است.
درحاليكه موبايلهاي اپل ارزشي معادل ۵۹۴ ميليون دلار در بازار ايران دراختيار دارند، سامسونگ با ارزش ۱ ميليارد و ۲۵۵ ميليون دلار ۴۴ درصد، شيائومي با ۷۰۶ ميليون دلار ۲۵ درصد، هواوي با ۱۸۰ ميليون دلار ۶ درصد و نوكيا با ۴۹ ميليون دلار تنها ۲ درصد سهم بازار را بهدست آوردهاند.
واردات موبايل موبايل بهتفكيك ماه
واردات موبايل در دي سال گذشته بهدليل تخصيص ارز به شركتهاي واردكننده موبايل بيش از دو برابر آذر افزايش يافت. در اين ماه، ۲ ميليون و ۵۰ هزار دستگاه موبايل وارد كشور شد؛ ۲ ميليون و ۲۰ هزار موبايل بهصورت تجاري و ۳۰ هزار دستگاه بهصورت مسافري.
اين ميزان در بهمن به ۱ ميليون و ۹۵۰ هزار دستگاه و در اسفند به ۱ ميليون و ۹۰۰ هزار دستگاه رسيد. درنتيجه واردات موبايل بهصورت مسافري هم در حد كمي بود. گفتني است ارزش موبايل نيز در اين مدت بهدليل اشباع بازار به كمترين حد در ۶ ماه رسيد و اين كاهش ارزش همچنان حفظ شده است.
درمقابل اين ميزان واردات، تعداد ۱۵/۰۵ ميليون دستگاه هم در سال گذشته در شبكه فعال شدهاند. همانطوركه در تصوير زير مشاهده ميكنيد، در دي ۱ ميليون و ۳۳۰ هزار موبايل موبايل در كشور فعال شد؛ درحاليكه در اين ماه ۲ ميليون و ۵۰ هزار دستگاه وارد كشور شد.
در بهمن نيز ۱ ميليون ۶۶۰ هزار دستگاه و در اسفند ۱ ميليون ۵۸۰ هزار دستگاه موبايل در شبكه كشور فعال شده است. با درانديشه متخصصينگرفتن اينكه اكنون ميزان كافي موبايل در بازار وجود دارد، حفظ روند كاهشي ارزشها نيز منطقي بهانديشه متخصصين ميرسد. هرچند نميتوان تأثير لغو احتمالي تحريمها را بر ارزشها در بازار كشور نديده گرفت، افزايش حق گمركي واردات موبايل با ارزش بيش از ۶۰۰ دلار ممكن است معادله را تغيير دهد.
پيشازاين هم سامانهي همتا اعلام كرده بود كه ۹۶ درصد نياز مردم به موبايلهاي غيرلوكس يا زير ۶۰۰ دلار است؛ درنتيجه دولت ميگويد افزايش ارزش موبايلهاي گرانتر از ۶۰۰ دلار فقط روي ۴ درصد متخصصان تأثير ميگذارد. درنهايت، پيشبيني ميشود كه اين قانون تا ۳ درصد روي ارزش موبايلها با ارزش گرانتر از ۶۰۰ دلار تأثير بگذارد.
هم انديشي ها