ويدئوي جديدي از ربات چهارپاي بوستون دايناميكس در كارگاه ساختماني منتشر شد

شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
ويدئوي جديدي از ربات چهارپاي اسپات‌ميني بوستون دايناميكس در كارگاه ساختماني به‌اشتراك گذاشته شده است كه كارهاي جالب آن را نشان مي‌دهد.
تبليغات

ويدئوي جديدي از ربات چهارپاي اسپات‌ميني بوستون دايناميكس منتشر شده است كه ديدن آن خالي از لطف نيست. اين ربات چهارپا در كارگاه ساختماني به‌راحتي از پله‌ها بالا مي‌رود، از بين ستون‌هاي فلزي در كارگاه ساختماني عبور مي‌كند، بازوهاي رباتيكي را كه روي آن دوربين نصب شده است، باز مي‌كند تا موقعيت كارگاه را مطالعه كند و در نهايت به‌صورت وارونه از پله‌ها پايين مي‌رود.

تمام كارهايي كه اسپات‌ميني در اين ويدئو به‌نميش مي‌گذارد، پيشتر از سوي بوستون دايناميكس معرفي شده بود ولي حضور ربات چهارپا در يك كارگاه ساختماني مي‌تواند بسيار جالب باشد. آيا بوستون دايناميكس قصد دارد ربات چهارپاي خودش را سر كار بفرستد؟

ويژگي‌هاي به‌نمايش گذاشته‌شده در مورد ربات بوستون دايناميكس پيشتر و در خبرهاي ديگري معرفي شده بودند. آبان‌ماه سال گذشته، بوستون دايناميكس ربات چهارپاي پيشرفته اسپات ميني را رونمايي كرد. پيشتر نيز مشخص شده بود كه اين ربات مي‌تواند درب را باز كند. اكنون نيز در ويدئوي جديد، اسپات‌ميني در كارگاه ساختماني مشغول شده است. در ماه مي، بوستون دايناميكس تيزرهاي مختلفي در مورد اسپات‌ميني منتشر كرد تا در نهايت معلوم شد كه خريد ربات اسپات ميني بوستون دايناميكس در سال ۲۰۱۹ امكان‌پذير مي‌شود. چند روز قبل نيز در ويدئوي ديگري حركات خارق‌العاده ربات انسان‌نماي اطلس به‌نمايش گذاشته شد. اما ممكن است براي شما هم اين سوال پيش بيايد كه ربات چهارپاي اسپات‌ميني براي انجام چه كارهايي مناسب است؟ 

زماني كه مارك ريبرت، بنيانگذار بوستون دايناميكس براي نخستين بار نسخه‌ي تجاري SpotMini را معرفي كرد، اعلام كرد كه اين ربات چهارپا در پكيج‌هاي مختلف متخصصي به بازار عرضه خواهد شد. مثلا گر بخواهيد از اسپات‌ميني به‌عنوان نگهبان استفاده كنيد، ربات بايد به دوربين‌هاي بيشتري مجهز شود. در اصل ربات اسپات‌ميني شبيه به خودرويي با آپشن‌هاي متنوع خواهد بود كه به‌جاي اضافه‌كردن چرخ‌، مي‌توانيد به آن، بازوي مكانيكي شبيه به مار اضافه‌ كنيد تا با كمك آن‌ها بتواند درب را به‌راحتي باز كند. در نتيجه با توجه به آنچه در ويدئوي جديد نيز مشاهده مي‌شود، انتظار مي‌رود كه شاهد پيشرفت‌هاي بيشتري در ساخت اين ربات چهارپا باشيم. البته شركت‌هاي ديگري همچون Doxel كه به‌صورت تخصصي در زمينه‌ي رباتيك فعاليت دارند نيز همين روش را در كار خود پيش گرفته‌اند.

يكي از ويژگي‌هايي كه اسپات‌ميني را از ساير ربات‌ها متمايز مي‌كند، قابليت حركت كردن شگفت‌انگيز اين ربات است. سابقه‌ي بيست‌‌ساله‌ي بوستون دايناميكس در تحقيق و طراحي ربات‌هاي چهارپا همچون اسپات و ربات‌هاي انسان‌نما همچون اطلس، بي‌شك باعث بروز چنين وجوه تمايزي در طراحي ربات‌هاي اين شركت شده است. 

نوع متخصصي ربات يكي از موضوعات مهمي است كه بايد مورد توجه قرار گيرد. آيا ربات قرار است براي ساختمان‌سازي استفاده شود يا قرار است بتواند از پله‌ها بالا برود يا درب را باز كند؟ يا حتي در نقش ربات نگهبان همچون ربات K5 Knightscope متخصصد داشته باشد؟  آيا ربات چهارپاي اسپات‌ميني بوستون دايناميكس مي‌تواند وارد بازار كار شود؟ آيا مي‌تواند به‌صورت جدي در اين حوزه وارد شود و كارهايي را به انجام برساند. اين سوال در مورد ربات انسان‌نماي اطلس بوستون دايناميكس هم مطرح مي‌شود؛ پيشتر گفته شده بود كه ربات انسان نماي اطلس بوستون دايناميكس مي‌تواند بدود

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات