بلك فرايدي، مهماني هيجان‌انگيز از غرب

چهارشنبه ۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
بلك فرايدي را بايد فرهنگ خريدي خواند كه از كشور‌هاي غربي و به لطف ظهور فروشگاه‌هاي الكترونيك، به كشورمان ورود پيدا كرده است. در ادامه نگاهي به آمارهاي جهاني بلك فرايدي در سال ۲۰۱۷ ميلادي خواهيم داشت.
تبليغات

افزايش تعداد متخصصان اينترنت و به تبع آن تولد كسب‌و‌كارهاي جديد در كشور باعث شده تا شاهد ظهور اتفاقاتي باشيم كه در اصل ريشه‌ي جهاني دارند. بلك فرايدي (جمعه‌ي سياه) يا همان حراجمعه يكي از همين رويدادهاي جهاني است كه شايد بتوان گفت حاصل ورود فروشگاه‌هاي اينترنتي به كشور  است. امروزه ديگر تعريف بلك فرايدي محدود به تصاوير پخش‌شده در بخش‌هاي خبري نيست و بيشتر به يك چالش الكترونيك تبديل شده كه هرسال در روزهاي نخست آذرماه برگزار مي‌شود و متخصصان ايراني را هم به‌شدت درگير خود كرده است.

در جمعه سياه بسياري از فروشگاه‌هاي فيزيكي و اينترنتي كالاهاي خود را طي ۲۴ ساعت با بيشترين تخفيف ممكن راهي بازار مي‌‌كنند تا با استفاده از همين روش، انگيزه‌ي خريد را در بسياري از مشتريان خود ايجاد كنند. بلك فرايدي يا حراجمعه در واقع بهانه‌اي براي فروش كالا و البته خريد مقرون‌به‌صرفه است كه مردم بيشتر كشورهاي دنيا از آن استقبال كرده‌اند. جذابيت تخفيف‌هاي بلك‌فردايدي باعث شده تا جمعه‌ي سياه به جشنواره‌اي چندروزه در بسياري از كشور‌ها تبديل شود و ديگر امري مختص به غرب و بالاخص آمريكاي شمالي نباشد. البته آخرين جمعه‌ي نوامبر يا همان جمعه‌ي سياه تنها روزي نيست كه فروشگاه‌هاي مخصوصا اينترنتي اقدام به فروش كالا با تخفيف زياد مي‌كنند؛ براي مثال مي‌توان Cyber Monday يا دوشنبه‌ي ديجيتال را نيز نام برد كه به اولين دوشنبه‌ي پس از جشن شكرگزاري اطلاق مي‌شود و خيلي از فروشگاه‌هاي الكترونيك در اين روز فروش ويژه برگزار مي‌كنند.

همانطور كه اشاره كرديم، بلك فرايدي تبديل به يك عادت خريد جهاني شده؛ به‌طوري كه پس از آمريكايي، بريتانيايي‌ها در مجموع ۷.۷. ميليارد پوند طي بلك فرايدي ۲۰۱۷ هزينه كرده‌اند. از ديگر كشور‌هايي كه حجم تراكنش بالايي را طي اين كمپين تجربه كرده‌اند، بايد به آلمان، فرانسه و ايتاليا اشاره كرد كه به ترتيب حجم ۵.۷، ۴.۷ و ۲.۹ ميليارد پوندي را تجربه كرده‌اند. آمارهار نشان مي‌دهند كه ۳۰ درصد از كل خريد ساليانه در آمريكاي شمالي از روز بلك فرايدي تا جشن سال نوي ميلادي

به‌طور حتم نگاهي به آمارهاي ثبت‌شده در حراجمعه سال ۲۰۱۷ نشان‌دهنده‌ي محبوبيت اين روز يا به بيان بهتر اين كمپين فروش با تخفيف بين متخصصان است. براساس آمارهاي ارائه‌شده توسط Adobe Digital Insights، در جمعه‌ي سياه ۲۰۱۷، خريداران آمريكايي در مجموع ۱۶.۷۴ ميليارد دلار خريد كرده‌اند كه در مقايسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۶ شاهد افزايش ۱۶.۸۶ درصدي است.

يكي از نكات جالب در رابطه با جمعه‌ي سياه، نسبت خريد الكترونيك و آفلاين است. براساس آمارهاي ارائه‌شده ۶۴ ميليون نفر از آمريكايي‌ها طي روز جمعه‌ي سياه هم به‌صورت الكترونيك و آفلاين اقدام به خريد كرده‌اند؛ در اين بين تعداد افرادي كه فقط به خريد الكترونيك پرداخته‌اند، ۵۸ ميليون نفر گزارش شده است، اما تنها ۵۱ ميليون نفر به‌صورت آفلاين و از فروشگاه‌هاي فيزيكي خريد كرده‌اند كه همين موضوع، كفه‌ي ترازو را به سمت خريد الكترونيك در حراجمعه سنگين‌تر مي‌كند.

يكي از نكات جالب توجه در رابطه با خريد‌هاي انجام‌شده طي بلك فرايدي، درصد بالاي خريد‌هايي است كه با استفاده از گجت‌هاي موبايل انجام شده است. آمارها نشان از اين دارد كه ۲۴.۱ درصد از درآمد فروش طي بلك‌فرايدي از طريق موبايل‌هاي موبايل انجام شده، ۹ درصد متعلق به خريد‌هاي صورت گرفته از طريق تبلت‌ها بوده و ۶۶.۹ درصد نيز توسط رايانه‌هاي دسكتاپ انجام شده است.

ترافيك خريد الكترونيك از ساعت ۲۰ تا ۲۱ به بيشترين ميزان خود رسيده و افرادي كه درصدد خريد الكترونيك بوده‌اند، طي اين يك ساعت بيشترين حضور را در فضاي الكترونيك و فروشگاه‌هاي الكترونيك داشته‌اند. بازارهاي اينترنتي در تغيير ذائقه‌ي خريد مردم دنيا در اين روز تاثير فراواني داشته‌اند. معمولا در ايام نزديك به اين رويداد، همه‌ي رسانه‌ها و مردم درباره‌ي مهم‌ترين اتفاق خرده‌فروشي دنيا صحبت مي‌كنند و به دنبال معرفي بهترين روش‌هاي خريد در اين رويداد هستند. چند سالي است كه در ايران هم اين كمپين توسط بازارهاي اينترنتي بزرگ برگزار مي‌شود و مورد استقبال مردم نيز واقع شده است. حالا بايد ديد امسال با توجه به شرايط داخلي بازار ايران، فروشندگان و بازارهاي اينترنتي چگونه اين كمپين را برگزار خواهند كرد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات