ربات مخصوص بازيافت روسايكل مي‌تواند كاغذ، پلاستيك و شيشه را تفكيك كند

شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
محققان MIT موفق به توسعه‌ي ربات بازيافتي شدند كه با استفاده از حسگرهاي لامسه مي‌تواند كاغذ، پلاستيك و شيشه را تشخيص دهد.
تبليغات

وقتي زباله‌ها به‌صورت غير اتوماتيك و توسط نيروي انساني تفكيك مي‌شوند، هم از انديشه متخصصين بهداشتي و هم از انديشه متخصصين ايمني مي‌توانند مخاطراتي براي نيروي سادهاني كه در چنين پروسه‌هايي فعاليت مي‌كنند، ايجاد كرده و تفكيك زباله‌ را به كاري طاقت‌فرسا تبديل كنند. اما آيا ربات‌ها مي‌توانند جاي نيروي انساني را در تفكيك زباله‌ بگيرند؟ آيا ربات‌ها مي‌توانند تفاوت بين مقوا و قوطي فلزي را تشخيص بدهند؟

محققان MIT CSAIL، موفق به توسعه‌ي رباتي شدند كه مي‌تواند با كمك حس لامسه، زباله‌ها را تفكيك كند. ربات روسايكل (RoCycle) مي‌تواند با استفاده از حسگرهايي كه روي بازوهاي مكانيكي آن تعبيه شده است، جنس مواد را تشخيص دهد و آن‌ها را براساس جنس، تفكيك كند. ربات مجهز به سنسوري با خاصيت ارتجاعي است كه مي‌تواند اندازه‌ي اجسام را اندازه‌گيري كند.

مرجع متخصصين ايران ربات روسايكل

همچنين روسايكل مجهز به دو حسگر فشار است كه با وارد كردن فشار به بدنه‌ي هر جسم مي‌تواند تشخيص دهد آيا آن شي به‌راحتي قابليت خرد شدن را دارد و شكسته مي‌شود يا از چنس پلاستيك سخت است. باتوجه به اينكه سنسورهاي تعبيه‌شده روي بازوي مكانيكي رسانا هستند، قابليت تشخيص فلزات را نيز دارند.  

دست‌هاي ربات مكانيكي از جنس اكستيك‌ است. اكستيك‌ها موادي هستند كه در حين كشش، ضخامت بيشتري پيدا مي‌كنند. هريك از انگشتان دست ربات از اكستيك‌هاي دست چپ و دست راست تشكيل شده است كه در حين چرخش، اجازه‌ي حركت ديناميكي بيشتري را نسبت به ربات‌هاي معمولي مي‌دهد و ديگر نيازي به استفاده از پمپ‌هاي هوا و كمپرسورهاي روبا‌ت‌هاي نرم هم نيست. 

ربات روسايكل در يكي از كارخانه‌هاي محلي بازيافت مورد استفاده قرار گرفت. روسايكل در تشخيص اجسام ثابت، دقت ۸۵ درصدي از خود نشان داد و هنگامي كه اجسام روي نقاله‌ي شبيه‌سازي‌شده در مقابل ربات قرار مي‌گرفتند، دقت ۶۳ درصدي را در تشخيص و تفكيك اجسام با جنس‌هاي مختلف نشان داد.

بازيافت زباله در زندگي واقعي هم پيچيدگي‌ها و مسايل خاص خودش را دارد. مثلا خيلي اوقات اين اشتباه پيش مي‌آيد كه فردي شيشه‌ي نوشابه را در سطل مخصوص زباله‌هاي كاغذي قرار دهد. در چنين مواردي بايد ديد آيا روسايكل مي‌تواند دقت خوبي از خود نشان دهد يا خير. درحالي‌كه محققان MIT هنوز در حال توسعه‌ي اين ربات هستند، به‌انديشه متخصصين مي‌رسد در گام بعدي سيستم حسگر لامسه‌ي روسايكل با دوربين تركيب شود تا بتواند از بينايي كامپيوتري نيز دركنار حسگر لمسي براي تفكيك زباله‌ها كمك بگيرد.

توسعه‌ي چنين ربات‌هايي مي‌تواند تاثير قابل‌توجهي بر فرايند تفكيك زباله‌ها داشته باشد. چنين ربات‌هايي، نمونه‌ي آشكاري از نقش و تاثير ربات‌ها بر زندگي و مشاغل را نشان مي‌دهند. انتظار مي‌رود با توسعه‌ي چنين ربات‌هايي، نيروي سادهان تفكيك زباله بتواند شغل‌هايي با ايمني بالاتر و البته دلپذيرتر داشته باشند. همچنين چنين فناوري‌هايي مي‌تواند هزينه‌هاي تفكيك زباله را به‌مراتب كاهش دهد و به‌شكل چشمگيري از ذفن زباله‌هايي كه مي‌توانند بازيافت شوند، كمك مي‌كند.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات