گوگل به ساخت ابزاري براي جاسوسي از متخصصانش متهم شد

شنبه ۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
كاركنان گوگل مدعي شده‌اند اين شركت ازطريق ابزاري خاص كه نصب آن روي سيستم‌ها اجباري است، روي جلسه‌هاي آنان نظارت مي‌كند.
تبليغات

گروهي از افراد شاغل در گوگل به‌تازگي اين شركت را به ساخت ابزاري نظارتي در قالب اكستنشن كروم متهم كرده‌اند؛ ابزاري كه طبق ادعاي آن‌ها، به‌طور ويژه براي نظارت روي اجتماعات متشكل از بيش از ۱۰۰ نفر طراحي شده است كه در بيش از ۱۰ اتاق برگزار مي‌شوند. گوگل از اين طريق متوجه خواهد شد احتمالا آن گروه از افراد در حال تدارك‌ديدن تظاهرات هستند يا اينكه مي‌خواهند دركنار يكديگر اتحاديه‌هاي خاصي تشكيل دهند. البته آلفابت، شركت مادر گوگل، قاطعانه اين اتهامات را تكذيب مي‌كند.

جزئيات اتهامات مطرح‌شده ازطريق يادداشتي خاص به دست رسانه‌ي بلومبرگ رسيده كه در آن، آمده است برخي از متخصصان عالي‌رتبه گوگل اخيرا رفتاري بسيار غيراخلاقي از خود نشان و به يكي از گروه‌هاي برنامه‌نويسي دستور داده‌اند اكستنشن خاصي براي مرورگر كروم طراحي كنند كه نصب آن روي رايانه‌ي تمامي متخصصان ضروري و كاركرد اصلي آن، نظارت روي عملكرد اين افراد است. 

مرجع متخصصين ايران Google

كارمندان گوگل مدعي شده‌اند اگر هركس از آن‌ها دعوت‌نامه‌اي ازطريق تقويم براي بيش از ۱۰۰ نفر بفرستد، ابزار مذكور اين موضوع را به گوگل گزارش مي‌دهد. آن‌ها مي‌گويند چنين ابزاري بدين‌منظور طراحي شده است كه از متحدشدن متخصصان با يكديگر و انجام برخي فعاليت‌ها جلوگيري كند. 

ابتدا در سپتامبر گذشته، بلومبرگ وجود اين ابزار را رسانه‌اي كرد. ابزار مذكور در آن زمان هنوز در دست طراحي و ساخت قرار داشت و برخي از اعضاي تيم مربوط به حريم خصوصي در گوگل، نگراني‌هايشان را درباره‌ي آن ابراز كرده و گفته بودند اين ابزار با رويكرد كاري گوگل در تناقض است.

بعدا در اكتبر، متخصصان گوگل پس از اينكه متوجه شدند نصب اين ابزار روي تمامي دستگاه‌ها ضروري است،‌ درباره‌ي آن با همكارانشان مباحثه كردند. آنان متوجه شدند ابزار نظارتي جديد گوگل را نمي‌توان از روي سيستم‌‌ها حذف كرد. درضمن، به‌دنبال منع‌شدن متخصصان گوگل از دسترسي به اسناد مربوط به اين پروژه، ابزار نظارتي يادشده بيشتر در كانون توجه قرار گرفت و نگراني‌هاي مرتبط به آن افزايش يافت.

اين در حالي است كه آلفابت به‌شدت تمامي ادعاها را رد مي‌كند و مي‌گويد ابزار اشاره‌شده ماه‌ها با رعايت استانداردهاي قانوني و استانداردهاي مربوط به حريم خصوصي و امنيتي در دست ساخت بوده است.

آلفابت در اطلاعيه‌اش مي‌گويد:

ادعاهاي مطرح‌شده درباره‌ي عملكرد و هدف اين اكستنشن كاملا نادرست هستند. اين اكستنشن درحقيقت پنجره‌اي شناور است كه از متخصصان مي‌خواهد حواسشان جمع باشد كه به‌صورت خودكار اطلاعيه‌ي مربوط به برگزاري اجلاسي خاص به تقويم شمار زيادي از متخصصان ارسال نشود.

آلفابت همچنين ادعا مي‌كند ابزار مذكور اطلاعات را به‌گونه‌اي براي گوگل ارسال نمي‌كند تا متخصصان ارسال‌كننده‌ي چنين دعوت‌نامه‌هايي شناسايي‌كردني باشند و درضمن، گوگل از ارسال اين دعوت‌نامه‌ها جلوگيري نمي‌كند. اين ابزار به‌طور ويژه براي كاهش شمار دعوت‌نامه‌هاي ساختگي و هرز در تقويم ساخته شده است.

در سال‌هاي اخير، رابطه‌ي بين تيم مديريت گوگل و متخصصان اين شركت به‌شكل فزاينده‌اي ستيزه‌جويانه‌تر شده است. سريال دعواهاي بين گوگل و متخصصان مدتي پيش با اتفاقاتي نظير راه‌پيمايي عظيم متخصصان در اعتراض به نحوه‌ي رسيدگي گوگل به پرونده‌هاي آزار جنسي وارد مراحل جديدي شد.

انديشه متخصصينات شما متخصصان اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران درباره‌ي اقدام جديد گوگل براي زيرانديشه متخصصينگرفتن متخصصانش چيست؟

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات