آمازون از پروژه‌‌هاي انرژي بادي و خورشيدي خود رونمايي كرد

سه‌شنبه ۷ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
آمازون پس از اعلام موضع اقليمي خود، از نخستين اقدامات در راستاي تحقق اهداف آب‌وهوايي خبر داد.
تبليغات

آمازون روز چهارشنبه از سه پروژه‌‌ي جديد در حوزه انرژي‌‌هاي تجديد‌‌پذير در ايالات متحده و انگليس رونمايي كرد. پس از اعلام تعهد جف بزوس، موسس و مديراجرايي آمازون نسبت به مبارزه با تغييرات اقليمي درماه گذشته، اين پروژه‌‌ها نخستين اقدام جدي آمازون در زمينه‌‌ي مبارزه با تغييرات آب و هوايي است.

براساس داده‌‌هاي موجود، آمازون در وارن كانتي واقع در كاروليناي شمالي و منطقه پرايس جورج ايالت ويرجينيا دو نيروگاه خورشيدي راه‌‌اندازي خواهد كرد كه اين دو نيروگاه روي‌هم ۲۱۵ مگاوات برق توليد خواهند كرد. همچنين احداث يك نيروگاه بادي ۵۰ مگاواتي در اسكاتلند فاز دوم سرمايه‌گذاري آمازون درحوزه انرژي‌‌هاي تجديدپذير است. طبق زمان‌‌بندي صورت‌گرفته، هر دو فاز پروژه آمازون در سال ۲۰۲۱ تكميل شده و وارد مدار خواهند شد. اين سرمايه‌گذاري‌‌ها و اقدامات آمازون در حوزه انرژي‌‌هاي تجديدپذير در شرايطي صورت مي‌‌پذيرد كه خرده‌فروشي بزرگ آمريكايي با راه‌‌اندازي وب‌سايتي امكان مشاهده‌‌ي عملكرد خود در رابطه با كاهش گازهاي گلخانه‌اي را براي متخصصان فراهم كرده است.

مرجع متخصصين ايران energy

مقابله با گرمايش زمين به يك هدف جهاني بدل شده است

گفتني است، اعلام رسمي پروژه‌‌هاي اخير آمازون در ايالات متحده و انگلستان در راستاي تلاش‌‌هاي اخير اين شركت براي استفاده از انرژي‌‌هاي تجديدپذير به‌منظور تأمين انرژي مورد نياز خود در بخش ارائه‌ي خدمات اينترنتي نظير بخش رايانش ابري و همچنين ساير فعاليت‌‌هاي اين شركت در زمينه‌ي خدمات خرده‌فروشي صورت مي‌پذيرد. همچنين اعلام رسمي پروژه‌‌هاي ياد شده در حالي اتفاق مي‌‌افتد كه تنها چند روز بيشتر از اعلام مواضع زيست‌محيطي جف بزوس نگذشته و مدير اجرايي آمازون از تعهد خود و شركت مطبوع‌‌اش در زمينه‌ي به صفر رساندن ميزان توليد گازهاي گلخانه‌‌اي تا سال ۲۰۴۰ ميلادي خبر داده است. بنابراين به‌‌انديشه متخصصين مي‌رسد كه احداث نيروگاه‌‌هاي خورشيدي و بادي در آمريكا و انگلستان نقطه شروع سرمايه‌گذاري‌‌هاي غول تجارت الكترونيك آمريكايي در بخش توليد انرژي‌‌هاي تجديدپذير بوده و اقدامات زيست‌محيطي اين شركت در آينده با سرعت بيشتري دنبال شود.

با وجود تلاش‌‌هاي آمازون براي ايفاي نقش بهتر و بيشتر در مبازره با گرمايش زمين و تغييرات اقليمي، به‌‌انديشه متخصصين مي‌‌رسد اين اقدامات از سوي بخشي از متخصصان اين شركت به نام گروه متخصصان آمازون براي عدالت اقليمي چندان مهم و اثرگذار ارزيابي نمي‌‌شود. درواقع صدها متخصص اين شركت به‌دنبال اعمال فشار بيشتر براي قطع همكاري آمازون با شركت‌‌هاي فعال در حوزه صنعت نفت و گاز و به صفر رساندن ميزان توليد گازهاي گلخانه‌‌اي آن تا سال ۲۰۳۰ ميلادي هستند؛ موضوعي كه جف بزوس مديراجرايي آمازون با آن مخالف است.

مرجع متخصصين ايران Jeff Bezos

عزم جدي بزوس براي كاهش گازهاي گلخانه اي

باوجود انتقادها و تلاش فعالان زيست‌محيطي شاغل در آمازون، اين شركت تا به امروز ۱۸ پروژه نيروگاهي برق خورشيدي را احداث كرده و اين نيروگاه‌‌ها بيش از ۱۶۰۰ مگاوات برق توليد مي‌‌كنند. همچنين اين غول تجارت الكترونيك بيش از ۵۰ پنل خورشيدي را روي سقف انبارهاي خود در سراسر جهان نصب كرده كه اين سقف‌‌هاي خورشيدي مجموعا ۹۸ مگاوات برق توليد مي‌‌كنند. اين اقدامات درحالي از سوي آمازون صورت مي‌‌پذيرند كه پيش‌‌تر در سال جاري از برنامه‌‌ي شيپمنت زيرو رونمايي و اعلام كرد كه قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ ميلادي گازهاي گلخانه‌‌اي ناشي از توزيع كالاي خود را با كاهش استفاده از سوخت‌‌هاي فسيلي در فرايند توزيع، به ميزان ۵۰ درصد كاهش دهد.

در همين راستا و به‌منظور دست‌‌يابي به هدف كاهش و به صفر رساندن توليد گازهاي گلخانه‌‌اي، بزوس ماه گذشته اعلام كرد كه آمازون ۱۰۰ ميليون دلار در برنامه احياي جنگل سرمايه‌گذاري كرده و ۱۰۰ هزار ون برقي جديد نيز سفارش خواهد داد تا جايگزين ون‌‌هاي تحويل كالاي ديزلي اين شركت شوند. آمازون همچنين متعهد شده است كه تا سال ۲۰۲۴ ميلادي ۸۰ درصد از برق مصرفي خود را از انرژي‌‌هاي تجديدپذير تأمين كرده و تا سال ۲۰۳۰ اين ميزان را به ۱۰۰ درصد افزايش دهد. اين در حالي است كه درحال حاضر ۴۰ درصد از برق مورد نياز اين شركت از انرژي‌هاي تجديدپذير تأمين مي‌‌شود.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات