سهم چشمگير سرويسهاي استريم از مجموع درآمد صنعت موسيقي
استريم موسيقي در دههاي كه گذشت، به آرامي به بخشي حياتي از صنعت موسيقي جهان بدل شد. انجمن صنعت ضبط موسيقي آمريكا (RIAA) سال گذشته گزارش داده بود از مجموع ۹/۸ ميليارد دلار درآمد صنعت موسيقي در سال ۲۰۱۸، حدود ۷/۴ ميليارد دلار (۷۵ درصد از كل درآمد) بهوسيلهي سرويسهاي استريم حاصل شده بود. رشد پلتفرمهاي استريم موسيقي در سالي كه گذشت نيز ادامه داشت و بنابهاعلام RIAA در سال ۲۰۱۹ اين سهم به ۷۹ درصد (۸/۸ ميليارد دلار) افزايش يافته است.
نكتهي جالبتوجه در گزارش RIAA اين است كه بيشتر درآمد ذكرشده از هزينهي اشتراك متخصصان حاصل شده نه تبليغات. در سالي كه گذشت، ۶۰/۴ ميليون متخصص با پرداخت هزينهي اشتراك سرويسهاي Spotify و Apple Music، حدود ۶۱ درصد (۶/۸ ميليارد دلار) كل درآمد صنعت موسيقي را ازطريق اين دو سرويس به جيب هنرمندان، صاحبان پلتفرم و شركتهاي موسيقي واريز كردند. سال ۲۰۱۸ سهم اسپاتيفاي و اپل ميوزيك از تعداد متخصصان اشتراكي و درصد درآمد صنعت موسيقي بهترتيب ۴۶/۹ ميليون متخصص و ۵۵ درصد بود.
اوضاع براع ديگر روشها فرمتهاي انتشار موسيقي همچنان نزولي است. فروش موسيقي بهصورت فيزيكي در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال قبل با افت ۲ درصدي به ۱۰ درصد كاهش يافت. اين درحالي است كه اوضاع براي خريد موسيقي بهصورت قابل دانلود از اين هم بدتر بود و در مدت مشابه از ۱۱ به ۸ درصد سقوط كرد. بيشتر كاهش فروش موسيقي بهصورت فيزيكي مربوط به CD ميشود. جالب است بدانيد صفحههاي گرامافون (Vinyl) با رشد ۱۹ درصدي فروش، همچنان ۴/۵ درصد از كل درآمد صنعت موسيقي آمريكا را بهخود اختصاص دادهاند. بهطور كلي ميتوان گفت بازار موسيقي تقريبا مترادف با بازار استريم شده است و هنرمندي كه اين سرويسها را ناديده بگيرد، عملا شكست خواهد خورد.
جدا از روشهاي درآمدزايي، صنعت موسيقي در آمريكا همچنان در سال ۲۰۱۹ به رشد خود ادامه داد و با افزايش ۱۳ درصدي حجم بازار مجموع درآمد آن به ۱۱/۱ ميليارد دلار رسيد. RIAA دربارهي دلايل رشد درآمد صنعت موسيقي توضيح مشخصي نداده است؛ اما بهانديشه متخصصين ميرسد يكي از دلايلي كه متخصصان در سالهاي اخير تمايل بيشتري به خريد اشتراك نشان ميدهند، امكان استفاده از اشتراك سرويسهاي استريم روي تقريبا تمامي دستگاهها و پلتفرمها باشد.
هم انديشي ها