نامه سرگشاده جف بزوس به كاركنان آمازون در مورد ويروس كرونا

دوشنبه ۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
مطالعه 7 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
جف بزوس در نامه‌اي سرگشاده به كاركنان آمازون با قدرداني از آن‌ها گفت كه بايد خود را براي شرايط بغرنج‌تر آماده كنند.
تبليغات

مديرعامل آمازون، جف بزوس، در نامه‌اي به ۸۰۰ هزار متخصص شركتش گفت كه وضعيت همه‌گيري ويروس كرونا پيش از بهبود نهايي، بدتر هم مي‌شود. او در نامه‌اي كه به دست رسانه‌ها هم رسيد، شرايط كنوني كسب‌وكار آمازون و تسهيلات درانديشه متخصصين گرفته شده براي متخصصان و نيروي سادهان را هم شرح داد. نامه‌ي بزوس به متخصصان، كمي پس از شكايت سياست‌مداران و برخي از متخصصان و نيروي سادهان نسبت به شرايط كاري آمازون نگاشته شد. درواقع آن‌ها اعتقاد داشتند آمازون به‌اندازه‌ي كافي شرايط كاري را براي نيروي سادهان و متخصصاني كه در شرايط كنوني براي برطرف كردن نياز متخصصان فعاليت مي‌كنند، بهبود نداده است.

جف بزوس در نامه‌ي خود به متخصصان نوشت:

شرايط كنوني كسب‌وكار، عادي نيست و با استرس و عدم قطعيت زيادي روبه‌رو هستيم. به‌علاوه، اكنون در لحظه‌اي از تاريخ هستيم كه كار ما اهميت بسيار حياتي پيدا كرده است.

نامه‌ي بزوس به متخصصان آمازون، اولين واكنش عمومي و رسمي او پس از شيوع ويروس كرونا در جهان محسوب مي‌شود. در همين زمان كه نامه‌ي او منتشر شد، سياست‌گذاران آمريكايي درحال تصميم‌گيري درباره‌ي اهميت و اولويت كسب‌وكارهاي گوناگون هستند. آن‌ها مي‌خواهند كسب‌وكارهاي مهم را شناسايي كرده و به ادامه‌ي فعاليت همه‌جانبه ملزم كنند. كسب‌وكارهاي ديگر نيز مجبور به تعطيلي خواهند بود. به‌هرحال در اين‌ميان برخي از نيروهاي انساني بايد در خانه بمانند تا از شيوع هرچه بيشتري ويروسي كه بيش از ۳۰۰ هزار نفر را مبتلا كرد و ۱۳ هزار نفر را به كام مرگ كشاند، جلوگيري شود.

آمازون از زمان شيوع ويروس كرونا با تقاضاي روزافزون براي كالاهايي همچون شيرخشك و ضدعفوني‌كننده‌ي دست و انواع ديگر تجهيزات پزشكي روبه‌رو شد. آن‌ها قبلا اعلام كرده بودند كه ۱۰۰ هزار نفر نيروي جديد را براي كار در انبارها استفاده خواهند كرد. به‌علاوه، غول خرده‌فروشي جهان به تمامي شركاي تجاري خود اعم از سرويس‌هاي تحويل پيشنهاد داد كه حقوق راننده‌ها و نيروهاي تحويل را در شرايط كنوني افزايش دهند. والمارت هم تصميم دارد تا با افزايش نيروي انساني، پاسخ مناسبي به افزايش تقاضاها در شرايط كنوني بدهد.

مرجع متخصصين ايران جف بزوس

جف بزوس درباره‌ي سياست‌هاي جديد در بخش حمل‌ونقل و انبارداري نوشت:

ما فرايندهاي لجستيك، زنجيره‌ي تأمين، خريد و ارتباط با فروشند‌هاي متفرقه را بهينه‌سازي كرديم تا انبارداري و تحويل كالاهاي ضروري مانند مايحتاج روزانه، مواد ضدعفوني‌كننده، شيرخشك و تجهيزات پزشكي را در اولويت قرار دهيم. ما سرويسي حياتي را براي همه‌ي مردم در همه‌ي نقاط ارائه مي‌كنيم. خصوصا افراد مسن و آن‌هايي كه در معرض خطر بيشتر هستند. مردم امروز روي ما حساب مي‌كنند.

حقوق بيشتر

هر دو شركت آمازون و والمارت به‌عنوان بزرگ‌ترين خرده‌فروشي‌هاي آمريكا، تحت انتقادهاي شديد ازسوي مردم و سياست‌مداران هستند و متهم به عدم اتخاذ تصميم‌هاي صحيح براي نيروي سادهان ساعتي شده‌اند. ازانديشه متخصصين بسياري از متخصص كارشناسان، نيروي سادهان ساعتي و خدماتي كه امكان كار در خانه ندارند، بيش از همه در معرض ويروس كرونا و بيماري كوويد ۱۹ هستند. چند روز پيش، تعدادي از نيروي سادهان و متخصصان آمازون و والمارت، در نامه‌اي به سازمان United for Respect تقاضاي مرخصي با حقوق براي مبتلايان به ويروس كرونا و همچنين سياست‌هاي پيشگيري بيشتر در برابر شيوع ويروس مطرح كردند.

همان‌طور كه در اخبار قبلي اشاره شد، آمازون اعلام كرد كه از ۱۵ مارس تا ۹ مه، حقوق اضافه‌كاري نيروي سادهان بيش از ۴۰ ساعت در هفته، دوبرابر حقوق عادي خواهد شد. آن‌ها قبلا هم حقوق پايه‌ي ساعتي را به‌اندازه‌ي دو دلار براي هر ساعت، افزايش داده بودند.

باوجود تمامي اقدام‌ها و ادعاهايي كه آمازون براي مقابله‌ي بهتر با ويروس كرونا مطرح مي‌كند، هنوز بسياري از متخصصان و نيروي سادهان در مصاحبه‌ با رسانه‌ها از شرايط موجود ابراز نارضايتي مي‌كنند. مونيكا مودي، نيروي ساده ۲۲ ساله‌ي انبار آمازون در منطقه‌اي نزديك شارلوت كاروليناي شمالي يكي از نيروي سادهان ناراضي است. او مي‌گويد خودش و همكارانش تجهيزات حفاظتي لازم را در برابر ويروس كرونا ندارند و حتي زمان كافي براي شستن دست‌ها در بين شيفت‌ها پيدا نمي‌كنند. او مي‌گويد بهتر است انبارها به‌صورت موقت و با هدف ضدعفوني كردن محيط، تعطيل شوند.

مرجع متخصصين ايران آمازون

جف بزوس در بخشي از نامه‌ي خود تشكر ويژه‌اي از متخصصان و كارگان آمازون مي‌كند:

تنها من نيستم كه از تلاش‌هاي جدي شما قدرداني مي‌كنم. صدها رايانامه از مشتريان دريافت كرده‌ايم و همچنين در شبكه‌هاي اجتماعي هم به‌شدت از تلاش‌هاي شما قدرداني مي‌شود. تلاش‌هاي شما در بالاترين سطوح دولتي هم ارج نهاده مي‌شوند.

سياست‌هاي پيشگيرانه‌ بيشتر

متخصص كارشناسان و منتقدان اعتقاد دارند سياست‌هاي پيشگيرانه‌ي آمازون در انبارها كافي نيست

گزارش‌هاي متعددي از نيروي سادهان آمازون در بخش حمل‌ونقل و انبارداري به گوش مي‌رسد كه شرايط حفاظتي و پيشگيري را كافي نمي‌دانند و به‌عنوان مثال راننده‌هاي شركت در كاليفرنيا در مصاحبه با بلومبرگ ادعا مي‌كنند كه تنها يك بار فرصت براي پاك كردن ون پيش از شروع شيفت دارند. به‌علاوه برخي ديگر هم مي‌گويند زمان كافي براي حفاظت از خود و پيشگيري را ندارند، چون كالاها بايد با حداكثر سرعت تحويل داده شود. همين شكايت‌ها باعث شد تا چهار سناتور آمريكايي در نامه‌اي به بزوس از او بخواهند كه سياست‌هاي خود در آمازون را تغيير دهد.

بزوس مي‌گويد آمازون رويكردهاي جدي‌تري در پاك‌سازي انبارها و مراكز توزيع انجام داده است و سياست‌هاي جديدي را پياده مي‌كند تا متخصصان، فاصله‌ي ايمن با يكديگر را حفظ كنند. به‌علاوه، جلسه‌هاي روزانه براي مطالعه شرايط موجود و اتخاذ تصميم‌هاي مهم‌تر درصورت نياز، براي مديران برگزار مي‌شود. او مي‌گويد تأمين تجهيزات مناسب، بزرگ‌ترين چالش در شرايط كنوني است. آمازون چندي پيش اولين گزارش ابتلا به كوويد ۱۹ را در انبارهاي خود تأييد كرد.

مرجع متخصصين ايران جف بزوس مدير عامل آمازون

مديرعامل آمازون در بخشي از نامه پيرامون سياست‌هاي اجرايي براي پيشگيري بهتر در محيط كار نوشت:

ما سفارش خريد ميليون‌ها ماسك تنفسي را ارسال كرده‌ايم تا بين متخصصان و پيمانكارهايي توزيع شود كه امكان كار در خانه را ندارند. البته تاكنون تعداد محدودي از سفارش‌ها تأمين شده‌اند. توزيع ماسك در سطح جهاني با چالش روبه‌رو است و اكنون هم دولت‌ها توزيع را مديريت مي‌كنند تا مراكز درماني و بيمارستان‌ها در اولويت باشند. كاملا منطقي است كه فعالان بخش سلامت در اولويت اول قرار بگيرند. وقتي نوبت ما در صف دريافت ماسك برسد، اولويت اول متخصصان و شركاي تجاري هستند كه تحويل به‌موقع نياز مشتريان را برعهده دارند.

آمازون اكنون يكي از سه شركت اول آمريكا از لحاظ ارزش بازار محسوب مي‌شود. جف بزوس هم درحال حاضر ثروتمندترين فرد جهان است. به‌هرحال متخصص كارشناسان انتظار دارند تا او اقدام‌هاي بيشتري انجام دهد.

دانيا راجندرا، مدير گروه مشاوران Athena كه با تمركز بر نيروي سادهان ساعتي و كسب‌وكارهاي كوچك فعاليت مي‌كند، از منتقدان بزرگ بزوس است. او درباره‌ي شرايط كنوني و اظهارانديشه متخصصينهاي مديرعامل آمازون مي‌گويد:

حرف زدن هيچ فايده‌اي ندارد. بزوس و همكارانش نبايد تمركز خود را روي تجهيزاتي بگذارند كه در دسترس نيستند يا سياست‌هاي نه‌چندان سودمند در مقابل بحران عظيم به‌كار بگيرند. آن‌ها درعوض بايد حركت‌هاي واقعي و متخصصدي در مقابله با چالش كنوني پياده كنند تا از سلامت عمومي و همچنين متخصصان خودشان محافظت شود. آن‌ها مي‌توانند از كارهاي كاملا ساده و پايه‌اي همچون زمان كافي براي شستن دست‌ها براي نيروي سادهان، پوشش سلامتي براي هر متخصص يا نيروي ساده نيازمند و مرخصي با حقوق براي افرادي كه ملزم به كار كردن در خانه هستند، فعاليت مفيد خود را شروع كنند.
مرجع متخصصين ايران انبار آمازون

جف بزوس در بخش پاياني نامه، اشاره‌اي به شرايط و درگيري فكري خودش هم در دوران شيوع كرونا كرد:

درحال‌حاضر تمركز و زمان من روي كوويد ۱۹ و چگونگي فعاليت بهينه‌ي آمازون در پاسخ به نيازهاي جامعه معطوف شده است. من مي‌خواهم شما بدانيد كه آمازون نقش خود را به‌خوبي ايفا مي‌كند. ما هميشه به‌دنبال فرصت‌هاي جديد براي بهبود فعاليت خود هستيم. هيچ يادگيري و دستورالعملي براي فعاليت در چنين شرايطي وجود ندارد. من مي‌دانم كه شرايط كنوني براي بسياري استرس ايجاد مي‌كند. نگراني‌ها شخصي من اكنون شبيه به اكثر شما است و من نگران فرزندان، والدين، خانواده، دوستان، ايمني شما، همكارانم و همه‌ي كساني است كه بسيار بيمار هستند و همچنين از بحران مالي جهاني پس از همه‌گيري هم ضربه مي‌خورند.
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات