بوئينگ باوجود ممنوعيت پرواز، توليد هواپيماي 737 مكس را ادامه ميدهد
بوئينگ چند روز پيش فرايند توليد هواپيماي خبرساز و چالشي خود، ۷۳۷ مكس را مجددا شروع كرد. سازمان هوايي فدرال آمريكا، از مدتي پيش پرواز اين هواپيما را ممنوع اعلام كرده است و هنوز خبري از اهداي مجوز مجدد نيست. ازطرفي در دوران بحراني كنوني، علاوه بر اشكال ممنوعيت پرواز ۷۳۷ مكس، شاهد كاهش قابلتوجه تقاضاي خطوط هوايي هستيم. منع مسافرتهاي بينالمللي و بحرانهاي اقتصادي شركتهاي هوايي باعث شد تا آنها فعلا برنامهاي براي سفارش هواپيماهاي جديد نداشته باشند.
خبر ادامهي توليد هواپيماي بوئنيگ ۷۳۷ مكس در شرايطي منتشر شد كه بوئينگ ازلحاظ مديريت هزينهها خصوصا در بخش نيروي انساني چالشهاي زيادي دارد. آنها چندي پيش از تعديل ۶،۷۷۰ نيروي كار خبر دارند. بهعلاوه، ۵،۵۲۰ نيروي ديگر نيز بهصورت داوطلبانه كار خود را ترك كردند.
بوئينگ براي حفظ ارتباط با تأمينكنندههاي قطعات، بايد توليد هواپيما را ادامه دهد
همانطور كه گفته شد، خطوط هوايي متعددي در سرتاسر جهان، خريد هواپيماهاي جديد را به تأخير انداخته يا بهصورت كامل لغو كردهاند. صنعت حملونقل در دوران بحران ويروس كرونا شرايط نگرانكنندهاي را سپري ميكند كه چنين بازخوردي ازسوي فعالان آن، دور از انتظار نيست. بههرحال تصميم و رويكرد مشتريان باعث شد تا بوئينگ نيز برنامهي توليد خود را براي چند سال آينده، كاهش دهد.
باوجود برنامههاي كاهش توليد كه در بوئينگ اجرا ميشود، آنها توليد مجدد هواپيماي 737Max را شروع كردهاند. هواپيمايي كه در مارس ۲۰۱۹ پس از دو سقوط مرگبار و كشته شدن ۳۴۶ مسافر و خدمه، از پرواز منع شد. شركت آمريكايي پس از توقف پرواز، فرايند توليد را ادامه داد و درنهايت ۴۰۰ هواپيماي ۷۳۷ مكس در انبارها داشت كه نميتوانست آنها را به مشتريان تحويل دهد. در ماه ژانويهي سال جاري، با ادامه پيدا كردن تأخير و لغو درخواستها، توليد هواپيما نيز متوقف شد. دليل ديگر توقف، تأخيري بود كه در اهداي مجدد مجوز پرواز ازسوي مقامهاي فدرال ايجاد ميشود. بوئينگ اكنون پيشبيني ميكند كه تأييديهي پرواز تا ميانهي سال جاري اهدا خواهد شد.
توقف توليد بوئينگ ۷۳۷ مكس در ماه ژانويه به دليل شيوع كوويد ۱۹ نبود. درواقع آمريكاييها بهخاطر عدم توانايي در تحويل نمونههاي ساخته شده، با اشكال مديريت انبار و نگهداري روبهرو بودند. ازطرفي اگر بوئينگ باز توقف توليد ۷۳۷ مكس را ادامه ميداد، با اشكال همكاري با تأمينكنندهها روبهرو ميشد. تأمينكنندههايي كه اگر بوئينگ از آنها قطعه نميخريد، توانايي ادامهي فعاليت نداشتند. مديرعامل بوئينگ، ديو كالهون، در جلسهي سالانه با سرمايهگذاران در ماه آوريل، اهميت حمايت از تأمينكنندههاي قطعه را شرح داد. او در بخشي از صحبتهايش گفت: «اگر زنجيرهي تأمين از بين برود، ما هيچ چيز براي مونتاژ و ساختن هواپيما نخواهيم داشت. به همين سادگي».
با افزايش شيوع كرونا و لغو بسياري از پروازهاي بينالمللي، خطوط هوايي در سرتاسر جهان سفارشهاي خود را براي هواپيماهاي جديد لغو كردند. شركتهاي هوايي و ليزينگها از زمان شيوع بحران، سفارش خريد ۲۹۹ فروند هواپيماي ۷۳۷ مكس را لغو كردهاند. ۲۴۰ سفارش ديگر نيز شاهد تغيير وضعيت سفارش بودند و بوئينگ آنها را ديگر در مجموع سفارشهاي رسمي محاسبه نميكند.
بوئينگ هنوز ۳،۸۰۰ سفارش براي هواپيماي ۷۳۷ مكس دارد. از ميان خطوط هوايي مشتري بوئينگ، بسياري از آنها كه بهخاطر اشكال نگهداري از هواپيماها، سفارش را به تأخير انداختهاند، اميدوار به تحويل سريعتر هواپيماها هستند. گري كلي، مديرعامل شركت هوايي Southwest در ابتداي ماه جاري در جلسه با سهامداران پيرامون برنامههاي خريد ۷۳۷ مكس گفت: «ما هنوز تمايل داريم تا ۷۳۷ مكس را به مجموعهي پروازي خود اضافه كنيم. هواپيماي مكس، مزيتهاي زيادي نسبت به نسل قبلي ۷۳۷ دارد كه اكنون در خطوط هوايي ما استفاده ميشود. اين هواپيماي مصرف سوخت پايينتري دارد و يك هواپيماي عالي به شمار ميرود. ما در شرايط كنوني تمايل زيادي داريم تا تعدادي از هواپيماهاي قديمي خود را بازنشسته كنيم. با اين كار، هزينههاي بالاي تعمير و نگهداري آنها را كاهش ميدهيم و مدلهاي قديمي را با نمونههاي جديد، جايگزين ميكنيم».
شركت Southwest، مالك ۳۴ فروند ۷۳۷ مكس است كه فعلا اجازهي پرواز ندارند و از اين لحاظ، ركورددار محسوب ميشود. بوئينگ ۲۵ سفارش ديگر نيز براي اين شركت آماده خواهد كرد. البته Southwest قبلا با بوئينگ به توافق رسيده بود كه تعداد سفارشهاي خود را براي سال جاري و آينده كاهش دهد و تعداد ۲۵ سفارش، پس از كاهش آماده شد. آنها ابتدا تصميم داشتند تا از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱، ۱۰۷ فروند هواپيماي ۷۳۷ مكس خريداري كرده و ۱۹ فروند ديگر را هم بهكمك شركتهاي ليزينگ هواپيمايي به خطوط خود اضافه كنند. از زمان تصميمگيري آنها تاكنون تنها سه فروند هواپيما تحويل داده شده است كه دليل اصلي آن نيز ممنوعيت پرواز بود. توافق جديد آنها، شامل دريافت ۴۸ فروند هواپيما تا پايان سال ۲۰۲۱ ميشود و ۵۹ سفارش، لغو خواهد شد.
كلي در جلسه با سهامداران و پس از اعلام اولين فصل ضرردهي پس از ۱۱ سال، به آنها گفت كه قطعا شركتش اكنون به هواپيماهاي ۷۳۷ مكس احتياجي ندارد. درواقع آنها اكنون به هيچيك از هواپيماهاي خود نياز ندارند. پيشبينيهاي كلي و شركتش نشان ميدهد كه آنها تا ماه نوامبر، برنامهاي براي پرواز با هواپيماهاي ممنوع شده ندارند. درواقع شركت تلاش ميكند تا با نشان دادن زنده بودن سفارشها، خود را براي دوران بازگشت ۷۳۷ مكس به آسمان، آماده كند.
هم انديشي ها