سرويس توسعه متن OpenAI براي عرضه تجاري آماده مي‌شود

شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
مؤسسه تحقيقاتي OpenAI، از فعالان پيش‌گام صنعت هوش مصنوعي، تصميم دارد سرويس توسعه متن خود را به‌صورت يك خدمت تجاري به كسب‌وكارها بفروشد.
تبليغات

مؤسسه تحقيقات هوش مصنوعي OpenAI سال گذشته اعلام كرد كه سرويسي حرفه‌اي براي توليد متن توسعه داده است. آن‌ها در اخبار خود ادعا كردند كه سرويس مذكور، توانايي‌هاي زيادي در توليد متن، حتي اخبار دروغ دارد و عرضه‌ي عمومي آن، خطرناك خواهد بود. ادعاي عدم عرضه به‌خاطر خطرناك بودن سرويس به سرعت از بين رفت، چون دو فارغ‌التحصيل دانشگاهي همان نرم‌افزار را بازسازي كردند و OpenAI نيز نسخه‌ي اصلي را عرضه كرد. مديران اعتقاد داشتند كه آگاهي و نگراني از تهديدها به سطح مناسبي رسيده است و شواهدي مبني بر سوءاستفاده از سرويس وجود ندارد.

اخبار جديد ادعا مي‌كنند كه آزمايشگاه هوش مصنوعي، يك سرويس توليد متن قوي‌تر آماده كرده و ارائه‌ي هوشمندانه‌ي تجاري هم براي آن دارد. آن‌ها به كسب‌وكارها مي‌گويند كه مي‌توانند با پرداخت پول، سرويس توليد متن را در داخل شركت فعال كنند. OpenAI چند روز پيش سرويس ابري رونمايي كرد كه تعدادي از كسب‌وكارها اكنون از آن براي بهبود نتايج جست‌وجو و ارائه‌ي بازخورد روي پاسخ مسئله‌هاي رياضي استفاده مي‌كنند. سرويس جديد، يك آزمايش روي روش جديد برنامه‌نويسي هوش مصنوعي محسوب مي‌شود و در مسير مدل كسب‌وكاري نامعمول آزمايشگاه مذكور قرار دارد.

ايلان ماسك و تعدادي ديگر از چهره‌هاي مطرح سيليكون‌ولي در سال ۲۰۱۵ آزمايشگاه OpenAI را به‌صورت سازماني غير انتفاعي راه‌اندازي كردند تا توسعه‌ي هوش مصنوعي را در مسيري مفيد براي بشر، مديريت كند. او در سال ۲۰۱۸ از آزمايشگاه جدا شد و OpenAI هم در سال ۲۰۱۹ سيستم فعاليت غير انتفاعي را كنار گذاشت. آن‌ها يك ميليارد دلار سرمايه‌ هم از مايكروسافت دريافت كردند. مديران كنوني آزمايشگاه ادعا مي‌كنند كه تنها با تجاري كردن تحقيقات و سودآوري براي سرمايه‌گذاران، مي‌توان ميلياردها هزينه‌ي مورد نياز براي پيشرفت در خطوط مقدم محل فعاليت OpenAI را فراهم كرد.

OpenAI از سال گذشته ديگر به‌صورت غير انتفاعي فعاليت نمي‌كند

عرضه‌ي تجاري سرويس توليد متن OpenAI، دگرگوني اين آزمايشگاه را به‌خوبي نشان مي‌دهد. مؤسسه‌ي تحقيقاتي كه با هدف رقابت با غول‌هاي فناوري در توسعه‌ي هوش مصنوعي بسيار پيشرفته‌تر از انسان راه‌اندازي شده بود، اكنون در رويكردي مالي، با آن‌ها رقابت مي‌كند و سرويس‌هاي ابري را به‌صورت تجاري به مشتريان مي‌دهد. سرويس OpenAI مبتني بر روش يادگيري ماشين ساخته شد كه از دو سال پيش، مديريت ساختارها و وظايف مبتني بر زبان را براي كامپيوترها بسيار بهينه كرده است. الگوريتم‌هاي يادگيري در سرويس مذكور، مجموعه‌هاي عظيم متني را در سرتاسر اينترنت اسكن مي‌كنند تا الگوهاي ثابت در استفاده از زبان شناسايي شود. اين نرم‌افزار مي‌تواند سپس با كمي بهينه‌سازي، براي انجام وظايفي همچون پاسخ دادن به سؤال‌هاي واقعي يا خلاصه‌سازي متون، استفاده شود.

گوگل از مدت‌ها پيش از فناوري هوش مصنوعي براي مديريت جست‌وجوها و پرسش‌هاي طولاني استفاده مي‌كند. مايكروسافت آفيس نيز از همان روش‌ها براي بهبود سيستم مطالعه گرامر بهره مي‌برد. OpenAI از همين فناوري براي اهداف بزرگ‌تر استفاده و آن را به نرم‌افزاري با قابليت توليد متن تبديل كرد. اين نرم‌افزار با دريافت خلاصه‌اي از متن، متن بزرگ‌تري را روي آن توليد مي‌كند. نتايجي كه تاكنون از نرم‌افزار OpenAI گرفته شده‌اند، در برخي موارد مناسب و در برخي ديگر نتايج نه‌چندان خوبي داشته‌اند.

مرجع متخصصين ايران هوش مصنوعي - مغز

سرويس‌هاي توليد متن از مدت‌ها پيش در دنياي فناوري متخصصد داشته‌اند و برخي افراد هم براي متخصصدهاي تفريحي از آن‌ها بهره مي‌برند. البته هيچ‌گاه خروجي تجاري قابل‌توجهي از آن‌ها ديده نشد. سم آلتمن، مديرعامل OpenAI اعتقاد دارد نسخه‌هاي جديد، براي كار واقعي و استفاده‌ي تجاري آمادگي كامل دارند و به‌نوعي براي تبديل شدن به محصول، آماده هستند. سرويس توليد متن OpenAI از نزديك به يك تريليون كلمه متن منتشرشده در سرتاسر اينترنت و جزوه رايگان‌هاي ديجيتال براي يادگيري اصول استفاده مي‌كند. سيستم پردازشي، يك ابركامپيوتر مجهز به هزاران پردازنده است كه توسط مايكروسافت ساخته شد. مايكروسافت براي ساخت ابركامپيوتر از آزمايشگاه پول دريافت كرد تا بخشي از سرمايه‌گذاري يك ميليارد دلاري را جبران كرده باشد.

سرويس توليد متن OpenAI نسبت به سرويس‌هاي ديگر ابري متني بر هوش مصنوعي، متخصصد متنوع‌تري دارد. برنامه‌نويس‌هايي كه قصد استفاده از سرويس را دارند، متن قابل خواندن توسط انسان را به هوش مصنوعي مي‌دهند و متن توليدشده‌ي جديدي دريافت مي‌كنند. شايد در نگاه اول، وظيفه‌اي ساده به‌انديشه متخصصين برسد، اما با ارائه‌ي ورودي مناسب مي‌توان نرم‌افزار را به سمت انجام وظايف متفاوت سوق داد. به‌عنوان مثال اگر يك پاراگراف از متن نوشته شده توسط دانش‌آموز ابتدايي را به همراه يك پيام بدون ويرايش به نرم‌افزار بدهيم، متن جديدي با قابليت خواندن آسان‌تر، توليد مي‌كند. به‌علاوه مي‌توان با ارائه‌ي پيام‌‌ها و متن‌هاي هدف‌دار، قابليت پرسش و پاسخ هوشمند را نيز در نرم‌افزار پياده كرد.

درحال‌حاضر سرويس OpenAI ابتدا به‌رايگان و به مدت دو ماه به مشتريان ارائه مي‌شود. از مشتريان كنوني مي‌توان به استارتاپ Algolia اشاره كرد كه براي اپليكيشن‌ها و وب‌سايت‌ها، موتور جست‌وجو توسعه مي‌دهد و مي‌تواند با استفاده از ابزار جديد OpenAI، امكان درك بهتر جست‌وجوهاي طولاني را به سيستم بدهد. مشتري ديگر، Art of Problem Solving است كه از نسخه‌اي بهينه‌سازي شده از نرم‌افزار، متمركز بر وظيفه‌ي خاص، استفاده مي‌كند. اين وب‌سايت يادگيري رياضي، سرويس توليد متن را براي ارسال انديشه متخصصين پيرامون پاسخ‌هاي دانش آموزان براي مسائل رياضي، به كار مي‌گيرد.

مديران OpenAI با وجود استقبال اوليه‌ي مناسب اعتقاد دارند هنوز نمي‌توان اظهارانديشه متخصصين كاملي پيرامون آينده و استفاده‌ي عمومي و گسترده از سرويس توليد متن داشت. از اشكالات مهم سرويس OpenAI مي‌توان به پايداري و قابليت اعتماد به آن اشاره كرد. درواقع اگرچه چنين سرويس‌هايي قابليت توليد متن را دارند، اما هيچ‌گونه دركي از متن توليدشده و جهان پيرامون خود نخواهند داشت.

OpenAI مي‌گويد از مشتريان مي‌خواهد تا از هرگونه سوءاستفاده از سرويس براي كارهايي همچون مزاحمت يا ارسال اسپم، جلوگيري كنند. برخي از مشتريان، استفاده از فناوري براي توليد متون مزاحم را فيلتر مي‌كنند و OpenAI نيز درحال كار روي قابليت‌هاي حفاظتي بيشتر است. درنهايت آلتمن پيش‌بيني درآمد زيادي را براي وضعيت كنوني سرويس نمي‌كند، اما اعتقاد دارد با بهبود آن مي‌توان جريان درآمد ثابتي را براي آزمايشگاه تأمين كرد. دراين‌ميان همكاري آن‌ها با مايكروسافت و ارائه‌ي نرم‌افزار توليد متن به‌صورت يك خدمت ابري در مايكروسافت آژور مي‌تواند مسير را براي درآمدزايي بهتر هموار كند.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات