فدكس در برخي از انبارهاي خود براي دسته‌بندي مرسوله‌ها از بازوي رباتيك استفاده مي‌كند

دوشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
فدكس تصميم دارد براي افزايش بازدهي مراكز توزيع مرسوله‌هاي خود، از بازوي رباتيك در آن‌ها استفاده كند و اولين برنامه در انبار ممفيس اجرا شد.
تبليغات

فدكس (FedEx) هميشه از شركت‌هايي محسوب مي‌شود كه فناوري‌هاي رباتيك را تحسين مي‌كند. غول آمريكايي صنعت لجستيك، سال گذشته ربات تحويل كالاي Roxo را معرفي كرد كه اولين تحويل آزمايشي خود را در نيويورك سيتي انجام داد. وضعيت كنوني كسب‌وكارها در جهان در دوران همه‌گيري ويروس كرونا، باعث شد تا فدكس بيش‌ازپيش روي استفاده از ابزارهاي رباتيك متمركز شود. به‌هرحال نيروي انساني در شرايط كنوني چالش‌هاي متعددي دارد و به اندازه‌ي هميشه دردسترس نيست. دراين‌ميان استفاده از فناوري‌هاي رباتيك مي‌تواند بسياري از چالش‌هاي زنجيره‌ي تأمين را حل كند.

استفاده از بازوي رباتيك در مراكز توزيع فدكس، از چند ماه پيش اوج گرفته است. آن‌ها از ماه مارس مجموعه‌اي از بازوهاي رباتيك ساخت Yaskawa America و Plus One را در انبارهاي خود به كار گرفته‌اند. بازوهاي جديد، در انبار ممفيس استفاده مي‌شوند و دسته‌بندي و مديريت مرسوله‌هاي بي‌شمار اين مركز را برعهده دارند.

شايد در نگاه اول، استفاده از ربات‌ها با نگراني پيرامون از بين رفتن فرصت شغلي نيروي انساني همراه شود. نكته‌ي مهم اينكه انسان‌ها هنوز نقش مهمي در فرايندهاي پردازش انبار ايفا مي‌كنند. فدكس مي‌‌گويد اعضاي زيادي از تيم Small Package Sort System كه قبلا وظيفه‌ي نظم‌دهي و دسته‌بندي مرسوله‌ها را برعهده داشته‌اند، اكنون به‌عنوان ناظر و مدير روي كار متخصصان رباتيك نظارت مي‌كنند.

فدكس مي‌گويد استفاده از بازوهاي رباتيك را مدت‌ها پيش از شيوع همه‌گيري كوويد ۱۹ در انديشه متخصصين داشته است. شركت در مصاحبه‌اي با تك‌كرانچ گفت: «اگرچه كوويد ۱۹ تأثير مستقيمي روي سرعت بخشيدن به پياده‌سازي فناوري نداشت، اما حجم مرسوله‌هاي خريد از كانال تجارت الكترونيك را به ميزان قابل‌توجهي در مركز ممفيس افزايش داد. درنتيجه كوويد باعث شد كه نياز به فناوري بيش از گذشته مورد تأييد قرار بگيرد. اكنون مي‌دانيم كه اين فناوري، به‌خوبي از اعضاي تيم ما در مركز ممفيس همراهي مي‌كند».

صنعت لجستيك از مدت‌ها پيش در مسير حركت به سمت فناوري‌هاي رباتيك قرار دارد. آمازون، غول تجارت الكترونيك، سرمايه‌گذاري‌هاي عظيمي در صنعت رباتيك انجام مي‌دهد و شركت‌هاي متعددي را هم خريداري كرده است. عملكرد شركت تحت مديريت جف بزوس، به‌خوبي استفاده‌ي هم‌زمان نيروي انساني و رباتيك را در پردازش حجم‌هاي عظيم مرسوله نشان مي‌دهد. سال گذشته آن‌ها اعلام كردند كه برنامه‌اي براي پردازش ۸۰ درصد از مرسوله‌ها در مراكز خودكار دارند. در شرايط كنوني كه بحران سلامتي بسياري از نيروي سادهان و مشتريان را تهديد مي‌كند، سرعت بخشيدن به چنين برنامه‌هايي كاملا منطقي و عقلاني به‌انديشه متخصصين مي‌رسد.

فدكس با وجود استفاده از بازوهاي رباتيك در مركز ممفيس مي‌گويد كه تا به امروز هيچ‌گونه سرمايه‌گذاري در شركت‌هاي رباتيك انجام نداده است. شايد در شرايط كنوني سرمايه‌گذاري آن‌ها منطقي يا ممكن نباشد، اما قطعا درصورت اثبات كارايي بازوهاي رباتيك جديد مركز ممفيس، مي‌توان شاهد سرمايه‌گذاري فدكس در اين حوزه هم بود.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات