هواوي نزديك به نيمي از بازار موبايلهاي هوشمند چين را در اختيار گرفته است
يكسال گذشته براي كسبوكار موبايلهاي هوشمند هواوي بسيار چالشبرانگيز بوده است؛ زيرا در جديدترين موبايلهاي هوشمندي كه شركت مذكور خارج از چين عرضه ميكند، امكان استفاده از خدمات موبايل گوگل (GMS) وجود ندارد. درحاليكه عرضهي جهاني موبايلهاي هواوي كاهش يافته، عملكرد درخشان اين شركت در بازار داخلي چين بهوضوح متضاد با فروش اين محصولات در كشورهاي ديگر است.
براساس گزارشي جديد از مؤسسهي Counterpoint، هواوي در سهماههي دوم سال ۲۰۲۰ ميلادي ۴۶ درصد از فروش موبايلهاي هوشمند در بازار داخلي چين را دراختيار داشته و بيشترين سهم در تاريخ اين شركت را بهدست آورده است. با افزايش ۱۴ درصدي فروش محصولات اين شركت در چين نسبتبه بازهي زماني مشابه در سال گذشته، هواوي توانسته رقبايي چون شيائومي، اوپو و ويوو را از سر راه بردارد.
فلورا تانگ، تحليلگر مؤسسهي تحقيقاتي Counterpoint ميگويد با توجهبه اينكه بهدليل كاهش علاقهي متخصصان به موبايلهاي هواوي، عملكرد اين شركت در كشورهاي ديگر تضعيف شده، چين تبديلبه مهمترين بازار براي هواوي شده است. او دليل كاهش اقبال عمومي در سطح جهان نسبتبه موبايلهاي هواوي را نبود اپليكيشنهاي GMS ميداند.
تانگ اشاره ميكند كه دليل رشد هواوي در نمودارها، سرمايهگذاري عظيم اين شركت روي شبكههاي توزيع الكترونيك و آفلاين است. عامل ديگر افزايش فروش محصولات اين غول صنعت موبايلهاي هوشمند، گسترش سبد محصولات 5G هواوي، با رونمايي مدلهايي همچون سري ميت ۳۰ و پي ۴۰ و سري نووا ۷ است.
با تمامي موارد يادشده، عملكرد خوب هواوي براي شركتهايي همچون ويوو، اوپو و شيائومي كه در ميزان فروش محصولاتشان كاهش شديدي را تجربه كردهاند دردسرساز شده است. بازار موبايلهاي هوشمند چين، روند نزولي در پيش گرفته و نسبتبه سال قبل ۱۷ درصد كوچكتر شده است. درواقع، جهت بازگشت وضعيت تقاضا براي موبايلهاي هوشمند به پيش از بيماري همهگير كوويد ۱۹، هنوز راهي طولاني در پيش است. بااينحال، ميزان فروش محصولات مذكور در چين نسبتبه سهماههي اول سال ۲۰۲۰ با ۹ درصد افزايش روبهرو بوده كه نشانهاي از بهبود وضعيت است.
نكتهي جالبتوجه اين است كه در سهماههي دوم سال ۲۰۲۰ ميلادي، اپل سريعترين رشد را درميان توليدكنندگان كليدي داشته است. با وجود كاهش حجم بازار، كوپرتينونشينها توانستهاند ميزان فروش محصولاتشان را درقياسبا سال گذشته ۳۲ درصد افزايش دهند. دليل اين امر، محبوبيت آيفون ۱۱، معرفي موبايل اقتصادي آيفون SE 2020 و كاهش ارزش محصولات اين شركت است.
هم انديشي ها