نتفليكس چگونه از هوش مصنوعي براي بازاريابي محتواهاي اختصاصي كمك مي‌گيرد؟

چهارشنبه ۳ دي ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
نتفليكس به‌منظور بازاريابي براي فيلم‌ها و سريال‌هاي اختصاصي‌اش و پيش‌بيني تعداد بينندگان آن‌ها بر هوش مصنوعي اتكا مي‌كند. اين شركت اخيرا نحوه‌ي استفاده از AI را شرح داده است.
تبليغات

نتفليكس (Netflix)، غول صنعت استريم، سال جاري ميلادي و سال‌هاي قبل صدها سريال تلويزيوني اختصاصي توليد و به علاقه‌مندان ارائه داده است. اكثر تحليلگران اعتقاد دارند كه نت‌فليكس تصميماتش براي بازاريابي سريال‌هاي تلويزيوني را با هوشمندي مي‌گيرد. اين فعال حوزه‌ي استريم پيش‌تر گفته بود براي نمايش محتوا به متخصصانش از هوش مصنوعي استفاده مي‌كند؛ بااين‌حال، مدتي پيش در گزارشي اختصاصي نحوه‌ي استفاده از هوش مصنوعي را بهتر شرح داد.

نتفليكس مي‌گويد از هوش مصنوعي به‌منظور بازاريابي سريال‌ها و پيش‌بيني موفقيت آن‌ها استفاده مي‌كند؛ موفقيتي كه آمار مرسوم باكس آفيس و شركت Nielsen نيز نمي‌توانند به آن برسند. ظاهرا نحوه‌ي عملكرد هوش مصنوعي در پلتفرم نتفليكس يافتن ارتباطات بين آثار و تعيين تعداد احتمالي مخاطبان هر سريال يا فيلم است. روشي كه نتفليكس استفاده مي‌كند، متكي‌بر تكنيكي با عنوان يادگيري انتقالي (Transfer Learning) است.

تكنيك يادگيري انتقالي مسئله‌اي تحقيقاتي بر بستر يادگيري ماشيني (Machine Learning) است و روي ذخيره‌سازي اطلاعاتِ به‌دست‌آمده هنگام حل‌كردن مسئله و اعمال آن اطلاعات روي مسئله‌اي متفاوت، اما مرتبط به مسئله‌ي اصلي تمركز مي‌كند. براي فهم بهتر اين تعريف، بهتر است مثالي بزنيم. در تكنيك يادگيري انتقالي، مي‌توانيم از اطلاعات به‌دست‌آمده هنگام يادگيري نحوه‌ي تشخيص خودروها در فرايند تشخيص كاميون‌ها استفاده كنيم. 

نتفليكس مي‌گويد در تكنيك يادگيري انتقالي، پارامترهايي كه از وظايف منبع ياد گرفته شده‌اند، باعث بهبود عملكرد هر‌يك از وظايف هدف مي‌شوند. در نتفليكس، پرسش‌هاي منبع ساده هستند: چه سريال‌هايي با سريال‌هاي اختصاصي نتفليكس مقايسه‌شدني‌‌اند و اين سرويس مي‌تواند انتظار چه تعداد بيننده را براي هر‌كدام داشته باشد؟

براي مقايسه‌ي موضوعي، نتفليكس آنچه را مي‌سازد كه از آن به‌عنوان «نقشه‌ي همساني» ياد مي‌كند. در اين روش ويژه، هوش مصنوعي از متاديتا و برچسب‌ها و خلاصه‌‌ي هر سريال يا فيلم به‌منظور پيداكردن ارتباطات بين آن با سريال‌ها يا فيلم‌هاي ديگر استفاده مي‌كند. به‌لطف اين الگوريتم خاص، بازاريابان مي‌فهمند فيلم‌ها و سريال‌ها در كدام ژانرها جاي مي‌گيرند.

به‌منظور پيش‌بيني تعداد مخاطبان، پلتفرم نتفيلكس مدل هوش مصنوعي ويژه‌اي دارد كه تعداد مخاطبان فيلم يا سريال خاصي را در يك كشور مقايسه مي‌كند. اگر اثري در ژانر درام در كشوري مثل اسپانيا با استقبال مواجه شود، نتفليكس احتمالا نه‌تنها بازاريابي سريال‌ها و فيلم‌هاي درام را در اسپانيا بيشتر مي‌كند؛ بلكه دوبله يا زيرنويس آن‌ها را سريع‌تر از برنامه‌هاي اوليه‌اش در‌دسترس قرار مي‌دهد. 

نتفليكس مي‌گويد پلتفرم‌هاي مبتني‌بر هوش مصنوعي‌اش متكي‌بر تكنيك يادگيري خودنظارتي (Self-Supervised Learning) هستند و همين موضوع باعث مي‌شود اين پلتفرم‌ها بتوانند به گستره‌ي بسيار وسيعي از فيلم‌ها و سريال‌ها دسترسي داشته باشند. اگر اين پلتفرم‌ها صرفا به اطلاعات اختصاصي نتفليكس محدود بودند، قطعا به فيلم‌ها و سريال‌هاي كمتري دسترسي داشتند.

اگر رويكرد انساني را ترجيح مي‌دهيد، ممكن است پلتفرم‌هايي كه نتفليكس طراحي كرده، چندان برايتان هيجان‌انگيز نباشد. بااين‌همه‌، هوش مصنوعي باعث مي‌شود كار نتفليكس براي افزايش بازديد سريال‌هاي اختصاصي‌اش راحت‌تر باشد.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات