Mobileye، زيرشاخه اينتل، در مسير تبديل شدن به بزرگترين رقيب تسلا
تسلا سالها است كه تيتر اول اخبار مربوط به خودروهاي خودران را تصاحب كرده، بااينحال واحد تجاري اينتل در حوزهي خودروهاي خودران كه با نام موبايلاي (Intel Mobileye) شناخته ميشود در حال فراهمسازي بسترهاي مناسب است تا كمكم به بزرگترين رقيب تسلا تبديل شود.
براساس گزارش خبرگزاري تكاسپات، مديرعامل Mobileye در همين راستا جديدترين فناوري مبتنيبر لايدار (LiDAR) اين شركت را معرفي كرد تا نشان دهد دو شركت برتر حوزهي خودروهاي خودران قرار است استراتژيهاي هيجانانگيزي داشته باشند.
دنياي خودروهاي خودران تقريبا بهطور كامل به دو جناح تقسيم شده است؛ نخست، شركتهايي هستند كه باور دارند خودروهاي كاملا خودران در نتيجهي تكامل سيستمهاي پيشرفتهي كمكراننده (DAS) ايجاد ميشوند. دستهي دوم شركتهايي هستند كه ميگويند فناوري خودران و سيستمهاي پيشرفتهي كمكراننده بهصورت مشترك در بازار حضور خواهند داشت و اهداف متفاوتي در پيش خواهند گرفت.
يكي از زيرمجموعههاي آلفابت با نام Waymo تاكنون موفق شده است به پيشرفتهاي محسوسي در صنعت خودروي خودران دست پيدا كند. Waymo از مدتي پيش آزمايش تاكسيهاي خودران را در حومهي شهر فينيكس ايالات متحده آغاز كرده است. اين شركت همچنين تاكنون چندين آزمايش پراكنده در سان فرانسيسكو انجام داده است.
ازطرفي ديگر شركتهايي نظير تسلا را داريم كه بيشتر روي ايدهي اول تمركز دارند و در پي بهبود بخشيدن سيستهاي پيشرفتهي كمكراننده براي دستيابي به سيستم كاملا خودران هستند. زيرشاخهي اينتل يعني Mobileye در اين حوزه بهميزان كمتري شناخته شده است، اما اين شركت نيز اهدافي مثل تسلا در سر ميپروراند.
دو گروه از شركتهايي كه به آنها اشاره كرديم در فضايي رقابتي مشغول تلاش هستند تا بتوانند آيندهي صنعت حملونقل را كه با فناوري خودران گره خورده است بهتصاحب خود دربياورند. احتمال دارد تمامي شركتها پتانسيلهاي آيندهي اين صنعت را بهشكلي درست بشناسند، اما بهانديشه متخصصين ميرسد هر يك از آنها براي دستيابي به هدف نهايي استراتژي متفاوتي در پيش گرفته است.
Mobileye در سال ۲۰۱۷ با قراردادي به ارزش ۱۵ ميليارد دلار بهتصاحب اينتل درآمد. از آن زمان تاكنون، Mobileye به بزرگترين تأمينكنندهي ADAS (سيستم پيشرفتهي كمكراننده) در خودروهاي مدرن تبديل شده است. Mobileye در نمايشگاه CES 2021 حضور پررنگي داشت تا استراتژيهاي خود را شرح دهد.
مجموعهدادههاي تسلا شاهد ساعتها اطلاعات ويدئويي است كه ناوگان خودروهاي اين شركت ضبط كردهاند. وقتي كه واي فاي در دسترس باشد، خودروهاي تسلا منتخبي از اين ويدئوها را براي مهندسين شركت ميفرستند. سپس اعضاي تيم تسلا ميتوانند اين اطلاعات را تفسير و بهينهترين كليپها را بهمنظور تعليم دادن پلتفرم خودروي خودران خود استخراج كنند. روشي ديگر براي جايگزيني با اين روش ويدئو محور تسلا وجود دارد؛ اين روش، استفاده از حسگرهاي گرانارزش لايدار است. ايلان ماسك، مديرعامل تسلا، در سال ۲۰۱۹ گفته بود هر كس از لايدار استفاده كند تلاشهايش را بر باد ميدهد.
مديرعامل Mobileye اعتقاد دارد كه سيستمي عمليتر و قابلاتكاتر ميتواند از هر دو روش استفاده كند. سيستمهاي پيشرفتهي كمكرانندهي Mobileye كه امروزه در همهجا يافت ميشوند از لايدار استفاده نميكنند، اما اين شركت در پي استفاده از لايدار است. مديرعامل Mobileye چند روز پيش مدل اوليهي سيستم لايدار موردمباحثه را بهنمايش گذاشت و گفت اين قابليت تا سال ۲۰۲۵ به درون خودروهاي مجهز به سيستم پيشرفتهي كمكرانندهي Mobileye وارد ميشود. Mobileye تا سال ۲۰۱۶ يكي از شركاي تجاري تسلا محسوب ميشد، بااينحال امروزه با چندين شركت معروف خودروساز شامل فولكس واگن و فورد و نيسان و بيامو كار ميكند.
مديران Mobileye ميگويند به روش مبتنيبر ويدئوي تسلا بهمنظور تعليم دادن سيستم خودران نيازي ندارند و به اعتقاد آنها فهم جاده ازطريق حسگر لايدار به نتيجهي بهتري ختم ميشود. در انديشه متخصصين داشته باشيد كه سيستم فعلي Mobileye دادههاي ويدئويي را ضبط و سپس بهصورت محلي آن را پردازش ميكند تا از هندسهي محيط باخبر شود. در مرحلهي بعد دادههاي بهدستآمده براي Mobileye فرستاده ميشوند تا اين شركت نقشههاي عظيم سهبعدي از روي آنها بسازد. اين نقشهها دادههاي هندسي پرجزئياتي در بر دارند.
Mobileye ميگويد تا زمانيكه سيستم لايدار و سيستم تصويربرداري اين شركت به پيشرفت مناسبي نرسند آنها را تركيب نميكند. درصورت آماده شدن هر دو سيستم، درنهايت سيستمي واحد ازسوي Mobileye براي خودروهاي خودران ارائه ميشود كه بسيار همهجانبه است. اينكه استراتژي Mobileye براي همكاري با خودروسازان بزرگ بهمنظور تهيهي دادههاي ويدئويي از جادهها ميتواند به نتيجهي مثبتي ختم شود يا نه، سؤالي است كه گذر زمان پاسخ آن را مشخص خواهد كرد.
هم انديشي ها