آيا واقعيت مجازي و واقعيت افزوده به فناوري‌هاي مخربي تبديل مي‌شوند؟

جمعه ۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
اگرچه، فناوري‌هاي مبتني بر واقعيت‌ مجازي و واقعيت افزوده در تلاش هستند تا توجه بازار را جلب كنند، اما درحال حاضر هنوز جايگاه مناسب خود را نيافته‌اند. در ادامه خواهيم ديد كه چرا آينده‌ي پرتلاطمي در انتظار آن‌ها خواهد بود.
تبليغات

موفقيت در جريان اصلي، علاوه‌بر پيشرفت در فناوريِ سخت‌افزارها به تداوم در توليد محتواي مناسب و دسترسي آسان بستگي دارد. اگرچه واقعيت مجازي (VR) و واقعيت افزوده (AR)، براي مدت طولاني در فهرست «فناوري‌هاي جديد آينده» قرار داشته‌اند، اما نام آن‌ها هنوز هم از اين فهرست خارج نشده‌ است. آيا واقعيت مجازي و واقعيت افزوده، سرنوشتي مشابه تلويزيون سه‌بعدي خواهند داشت كه فقط براي مدت كوتاهي در ميان مردم محبوب شدند؟ پاسخ متخصص كارشناسان صنعت به اين سؤال منفي است.

مرجع متخصصين ايران تلويزيون سه بعدي

مدير بخش تحقيقات شركت بين‌المللي داده (IDC) در اين‌باره، خطاب به TechRadar Middle East مي‌گويد:

موفقيت در جريان اصلي، علاوه‌بر پيشرفت در فناوري سخت‌افزارها به تداوم در توليد محتواي مناسب و دسترسي آسان بستگي دارد. تلويزيون‌هاي سه‌بعدي هم دقيقا با چالش كمبود محتواي مناسب مواجه شدند. علاوه‌بر آن، سه‌بعدي بودن اين تلويزيون‌ها فقط به‌عنوان يك ويژگيِ افزوده تصور مي‌شد كه ارزش بالاي آن‌ها را توجيه نمي‌كرد.

همچنين وي افزود، واقعيت مجازي يك فناوري نسبتا جديدي است و احتمالا در طي سال‌هاي آينده، بيش‌ازپيش مورد توجه قرار خواهد گرفت:

واقعيت مجازي مي‌تواند نقطه‌ي عطفي باشد در تعاملات اجتماعي، سرگرمي و استفاده از اينترنت. در طول تاريخ فقط موبايل‌هاي هوشمند موفق به ايجاد چنين نقطه‌ي عطفي شده‌اند.

با اين حال، آكاش بلوچاندران، تحليلگر ارشد بخش تحقيقات در IDC، گفته‌ است كه واقعيت مجازي علاوه‌بر آن‌كه در دنياي بازي‌هاي جريان اصلي مورد استفاده قرار مي‌گيرد، داراي متخصصدهاي فراوان ديگري هم هست كه فراي آن‌ها است. بنابراين، واقعيت مجازي قطعا پتانسيل تبديل شدن به يك فناوري مخرب را دارد.

بلوچاندران، درباره‌ي متخصصدهاي ديگر اين فناوري گفته‌ است:

ما شاهد آزمايش و به‌كارگيري برنامه‌هاي واقعيت مجازي در زمينه‌ي يادگيري (در مدارس و نيز در اداره‌ها براي يادگيري به متخصصان)، پزشكي (درمان از راه مواجهه و آناليز عملكرد پزشك)، خرده‌فروشي (تجسم فضاهاي خرده‌فروشي و تجربه‌ي مجازي برخورد با مشتري) و ساير عرصه‌ها بوده‌ايم.زماني‌كه اين فناوري در ميان مشتريان و فروشندگان جايگاه مناسبي پيدا كند و ارزش‌ها كمي كاهش يابند (خصوصا دستگاه‌هايي كه ويژه‌ي مشتريان هستند)، توسعه‌دهندگان و صنايعي كه با مشتريان در ارتباط هستند، مجبور خواهند شد تا دست به توليدات بيشتري در راستاي استفاده از فناوري واقعيت مجازي بزنند. اين امر مي‌تواند تأثيرات مخربي را به‌همراه داشته باشد. درست همانند تاثيراتي كه هريك از برنامه‌هاي Airbnb و اوبر (Uber) به‌ترتيب روي صنعت مهمان‌نوازي و صنعت حمل‌و‌نقل داشته‌اند.
مرجع متخصصين ايران Oculus Quest

اگرچه، ممباحثه اثرات تخريبي فناوري VR همچنان جديد است، اما بلوچاندران اظهار داشت كه اين روند، سه الي پنج سال بطول مي‌انجامد. وي همچنين افزود: با ادامه‌ي پيشرفت در فناوري واقعيت مجازي، همواره موانعي هم سر راه اين فناوري قرار خواهد گرفت:

مبادرت به سرمايه‌گذاري‌هاي هنگفت، لاخبار تخصصيا به‌معناي بهبود وضعيت در بازار تكنولوژي نيست. در دهه‌ي اخير، شاهد نوآوري‌هاي جزئي و كم اهميتي بوده‌ايم. سخت‌افزار مورد نياز و همپنين نرم‌افزارهاي موجود، در ابتداي مسير بالندگي خود قرار داشته و حتي درحال حاضر، VRهاي توانمند و خوب در بازار بسيار گران‌ارزش هستند و همچنين به رايانه‌ها و تجهيزاتي بسيار قدرتمند وابسته هستند.

وي در ادامه‌ي گفته‌هاي خود در خصوص وضعيت بازار فناوري واقعيت مجازي در سال‌هاي آينده اظهار داشت:

هم‌اكنون، خريد هدست واقعيت مجازي توجيه اقتصادي چنداني براي مردم ندارد. اما انتظار مي‌رود ارزش آن در سال‌هاي آتي، كاهش چشمگيري پيدا كرده و اين فناوري، نزد مردم و بازار جايگاه مناسبي پيدا كند.

تعداد زيادي از برنامه‌ي واقعيت افزوده (AR) براي موبايل‌هاي هوشمند موجود است

اكيولس كوئست (Oculus Quest) با ارزش ۳۹۹ دلار، قدم بزرگي در پيشرفت دستگاه‌هاي مستقل واقعيت مجازي برداشته و ارزش مناسبي هم دارد.

مرجع متخصصين ايران واقعيت افزوده

بنابر گفته‌ي بلوچندران، بدون شك يكي از مهم‌ترين دلايلي كه واقعيت افزوده (AR) در ميان مردم و همچنين بازار جايگاه مناسب‌تري پيدا كرده است، عدم نياز آن به سخت‌افزارهاي پيچيده است. در حال حاضر بسياري از نرم‌افزارهاي AR، براي موبايل‌هاي هوشمند قابل دسترسي هستند. وي در اين خصوص افزود:

علاوه‌بر اين، سمت و سوي علايق در جريان اصلي از طريق برنامه‌هاي بسيار جذابي نظير Pokemon Go و Snapchat، هدايت مي‌شود.

درحال حاضر، سرمايه‌گذاري در واقعيت افزوده و عرضه‌ي آن به بازار، از جهات گوناگوني نسبت به واقعيت مجازي -به‌ويژه باتوجه به وضعيت فعلي بازار- به‌صرفه‌تر است. منطقه خاورميانه و آفريقا، شاهد رشد ساليانه‌ي ۷/۱ درصدي در سه‌ماهه اول سال جاري براي هدست‌هاي AR و VR به دليل عملكرد خوب آن‌ها همراه‌ با دستگاه‌هايي نظير پلي‌استيشن VR بود كه محبوبيت آن‌ها را در اين مدت حفظ كرده است.

هدست‌هاي مستقل در تلاش براي جلب توجه

به‌گفته‌ي پوپال، انتظار مي‌رود تعداد مخاطبان دستگاه‌هاي بدون صفحه‌ي نمايش (screen-less) با استقبال از ظهور و پيشرفت دستگاه‌هاي مستقلي نظير اكيولس كوئست، كاهش يابد. از طرفي، با استفاده از اينترنت 5G در وضعيت متخصصدهاي تجاري بالقوه‌ي واقعيت مجازي بهبود حاصل خواهد شد.

با اين حال، به‌گفته‌ي وي سرانجام، اينترنت 5G با پهناي باند بسيار بيشتر و تقريبا بدون تأخير، به رشد VR به‌عنوان يك وسيله‌ي ارتباطي كمك خواهد كرد. اين امر به‌ويژه در مورد Vive فيسبوك كه صاحب Oculus و HTC است، قابل‌توجه خواهد بود.

همچنين وي در ادامه افزود:

علاوه‌بر اين، اينترنت 5G، تجهيزات واقعيت مجازي را قادر به بهره‌گيري از انجام محاسبات از سوي سرور يا محاسبات ابري ساخته و اين امر در واقع سبب مي‌شود كه هدست‌هاي واقعيت مجازي سبك‌تر و كوچك‌تر شده و مصرف باتري آن‌ها كاهش يابد و همواره تصاوير با كيفيتي در اختيار مصرف‌كنندگان قرار دهند.
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات