آيا عينكهاي اپل جايگزين آيفون ميشوند؟
اپل (Apple) مشغول برنامهريزي براي عرضهي اولين محصول واقعيت افزودهي (AR) خود در سال ۲۰۲۲ است. طبق گزارشي كه چندي پيش در سايت The Information و به نقل از منابع حاضر در جلسهي درون سازماني اپل براي معرفي محصولات منتشر شد، كوپرتينونشينها درصدد عرضهي يك هدست واقعيت افزوده در سال ۲۰۲۲ و يك عينك واقعيت افزوده تا سال ۲۰۲۳ هستند. در گذشته، شايعات زيادي دربارهي عينكهاي اپل بهگوش ميرسيد كه صحبت از آغاز عرضهي آنها در سال ۲۰۲۰ كرده بودند، اما حالا براساس گزارشهاي جديد بهانديشه متخصصين ميرسد كه اين غول فناوري برنامهي بسيار ملموستر و واقعيتر از آنچه در گزارشهاي پيشين گفته ميشد، براي محصول خود در انديشه متخصصين دارد.
جزئيات زيادي دربارهي محصول جديد اپل در دست نيست؛ اما گزارش فوق به چند مورد در طراحي محصول اشاره كرده است. محصولات جديد بهگفتهي بلومبرگ شامل قابليتهايي براي برگزاري جلسات مجازي، تماشاي ويدئو و بازي خواهد بود. قابليتهاي مذكور نتيجهي استفاده از سيستم حسگر سهبعدي جديدي هستند كه در سالهاي گذشته توسط خود كوپرتينوييها طراحي و توليد شده است. بهانديشه متخصصين ميرسد كه حسگر جديد نسخهي توسعهيافتهي فناوري FaceID مورد استفاده در موبايلهاي اپل آيفون جديد است. گفته ميشود كه اپل مشغول كار روي لنزهايي است كه در صورت استفادهي متخصص از واقعيت مجازي، به رنگ تيره درميآيند. اين كار باعث ميشود كه ديگران بدانند حواس فرد مذكور به آنها نيست.
حدود ۱۰۰۰ نفر از مهندسان اپل مشغول كار روي ايدههاي واقعيت مجازي و واقعيت افزوده هستند. تيم كوك، مديرعامل اين شركت، چندين سال است كه همچنان مصرانه روي ايدهي واقعيت افزوده پافشاري ميكند. همچنين، گزارشها به برنامههاي اپل مبنيبر اجراي برنامههايي براي جلب توجه برنامهنويسان به اين پلتفرم در سال ۲۰۲۱ اشاره كردهاند. آنچه آشكار است آن است كه اپل برنامهي مذكور را بهعنوان تعهدي بزرگ در حوزهي كسبوكار خود تعيين كرده است، نه يك پروژهي جانبي كوچك.
عينكهاي اپل، جايگزيني براي آيفون
شايد جالبتوجهترين بخش از گزارش فوق آن بخشي باشد كه به باور اپل دربارهي تصاحب موقعيت موبايلهاي هوشمند توسط عينك واقعيت افزوده اشاره ميكند. طبق آنچه مديران اپل در جلسهي داخلي خود گفتهاند، اين اتفاق در كمتر از يك دهه اتفاق خواهد افتاد. آنها اميدوار هستند كه تا سال ۲۰۳۰ موبايلهاي آيفون و در مرحلهي بعد، همهي موبايلهاي اندرويدي (حداقل در بازارهاي پيشرفتهتر غربي) منسوخ بشوند.
انجام آنچه در فكر مديران اپل ميگذرد، كار آساني نيست. عينكهاي واقعيت افزودهي فعلي لاخبار تخصصيا بايد به يك موبايل هوشمند متصل شوند تا اتصال دادهها، ذخيرهسازي و انبوهي از قابليتهاي پردازشي موردنياز اپليكيشنهاي واقعيت افزوده امكانپذير باشد. سوق دادن اين محصول بهسمت عينكهايي سبكوزن و صيقلخورده نيازمند پيشرفتهاي مهندسي بسياري است. اولين نسل از محصولات واقعيت افزودهي اپل قطعا قابليت انجام كارها بهصورت مستقل را نخواهد داشت و متخصص همچنان متكي به موبايلهاي داخل جيب خود خواهد بود. اما گزارش ميرسد كه مهندسان اپل بهشدت مشغول كار روي سيستمعامل جديدي بهنام rOS هستند تا امكان كار دستگاههاي موجود با هدستها و عينكهاي آينده را فراهم سازند.
در صورت برطرف كردن موانع متخصص، چرا نبايد باور كرد كه عينكهاي واقعيت افزوده ميتوانند جايگزين بسياري از نيازهاي متخصصان به موبايلهاي هوشمند شوند؟ با استفاده از اين عينكها، ارسال پيام و برقراري تماس قطعا شدني خواهد بود؛ تماشاي ويدئو و بالا و پايين كردن نقشههاي دقيق در جهتهاي مختلف هم شدني است. مانع ديگري كه در حال برطرف شدن است، تعامل متخصص با عينك بوده كه اين اشكال از لحاظ تشخيص صدا پيشرفتهايي را تجربه كرده است و به احتمال زياد، فناوري تشخيص اشياء سهبعدي نيز كليد حل اين اشكال خواهد بود.
بهراحتي ميتوان كارهاي امكانپذير با واقعيت افزوده را تصور كرد. حتي محبوبيت برخي از متخصصدهاي آن تاكنون ثابت هم شده است. پديدهي پوكمون گو (Pokemon Go) كه در سال ۲۰۱۶ رواج پيدا كرد را ميتوان اولين مواجههي بسياري از افراد با دنياي واقعيت افزوده دانست. امروزه، بسياري از متخصصان از اين فناوري براي فيلترهاي اسنپچت، ترجمهي فوري متن، تماشاي ستارهها و تجهيز خانهها استفاده ميكنند. واقعيت افزوده، هماكنون، ابزاري مفيد در موبايلهاي هوشمند است؛ اما عينكهاي واقعيت افزوده امكانات جديدي براي كسب تجاربي جذابتتر و حتي مفيدتر پيش روي متخصصان قرار ميدهد؛ تجربههايي كه از بازي در جهان واقعي تا جمعآوري فوري اطلاعاتي محتوايي دربارهي موضوعات مختلف، از جهتيابي تا شناخت انسانها را در برميگيرد.
مسيري كه واقعيت افزوده پيمود تا به اينجا برسد
بهطور يقين، اپل اولين شركتي نيست كه با اين باور رسيده كه واقعيت افزوده، آيندهي محصولات مصرفي است. مايكروسافت هم سالها است كه مشغول كار روي هولولنز بوده و بهتازگي هولولنز ۲ را با ارزش ۳۵۰۰ دلار و تنها براي مقاصد تجاري به بازار عرضه كرده است.
واقعيت افزوده براي آنكه جهش بزرگ بعدي انسانها در دنياي فناوري باشد، شانسي برابر با ساير رقبا دارد
عينك گوگل هم يكي ديگر از محصولات واقعيت افزودهمحور است كه بهخاطر فشارهاي طرفداران حفظ حريم خصوصي در همان دورهي فروش نمونهي اوليهي آن، مجبور به ترك بازار شد. اما اين عينك همچنان در دست توسعه براي متخصصان سازماني قرار دارد. شركتهاي ديگري هم هستند كه مشغول كار روي چنين ايدهاي هستند كه از آن جمله ميتوان به توشيبا، اپسون و Vuzix اشاره كرد. نكتهي تاملبرانگيز آنكه، بيشتر ايدههاي فوق در دستهي محصولات سازماني و حرفهاي مي گنجند.
اپل تمامي تلاش خود را معطوف جذابيتهاي متخصصپسند كرده كه خواستهاي بسيار بزرگ است. شايد استقبال از عينكهاي اپل گرمتر از استقبالي باشد كه از عينك گوگل به عمل آمد. چرا كه رسانههاي آمريكايي معمولا اخبار كوپرتينو را بهتر از اخبار مانتين ويو پوشش ميدهند.
نميتوان اين حقيقت را منكر شد كه عينكهاي واقعيت افزوده تغييراتي اساسي در نحوهي تعامل متخصص با جهان و با افراد ديگر و حتي نحوهي تعامل فناوري با انسانها ايجاد خواهند كرد. دستگاههاي اختصاصي واقعيت افزوده مانند عينكها، حتي دادههاي بيشتري هم دربارهي محيط اطراف انسانها استفاده ميكنند و براي توليد و ارائهي محتوا، سرنخهاي صوتي و تصويري بسياري از زندگي انسانها ثبت ميكنند. افزون بر اين، انسانها مجبور خواهند شد بسيار بيشتر از زمانيكه موبايلها را در جيبها و كيفهاي خود حمل ميكردند، اين عينكها را روي چشمان خود نگه دارند و حتي آنها را شريك لحظهي خصوصي زندگي خود كنند. نكتهي تاملپذير آن است كه بهانديشه متخصصين نميرسد دربارهي پيامدهاي استفاده از اين محصولات خانگي هوشمند در حريم خصوصي متخصصان به آنها آگاهي و هشدار داده شده باشد.
واقعيت افزوده و آيندهي محاسبات شخصي
واقعيت افزوده را ميتوان گام اجتنابناپذير بعدي در محاسبات شخصي و سازماني دانست. متخصصدهاي اين فناوري را در طيف وسيعي از ضروريات زندگي، از تفريح گرفته تا اهداف كاري ميتوان مشاهده كرد.
آشكار است كه واقعيت افزوده، جايگاهي محوري در برنامههاي آيندهي محصولات اپل دارد و اين نقش تنها به تلاشهاي زيادي كه اين شركت براي توسعهي اين فناوري انجام ميدهد، محدود نميشود. انتظار ميرود كه در سالهاي آينده، واقعيت افزوده در موبايلهاي هوشمند آينده، در هر سطح و ارزشي، حضور بسيار بيشتري داشته باشد. حضور اين فناوري در موبايلهاي همراه طي سالهاي آتي، سنگ زيربناي اولين محصولات مبتنيبر واقعيت افزوده، مانند عينك گوگل را بنا خواهد گذاشت.
بايد منتظر ماند و ديد كه آيا محصولات پوشيدني مانند عينك اپل را ميتوان همان فرم فاكتوري دانست كه مسير آيندهي واقعيت افزوده را تعيين ميكنند يا خير. واقعيت افزوده براي آنكه جهش بزرگ بعدي انسانها در دنياي فناوري باشد، از شانسي برابر با ساير رقباي خود برخوردار است.
هم انديشي ها