داستان برند لوميكس؛ انقلاب در دنياي عكاسي ديجيتال به سبك پاناسونيك

شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
مطالعه 20 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
لوميكس يكي از برندهاي جوان در حوزه‌ي عكاسي محسوب مي‌شود كه با شروع فعاليت در حوزه‌ي ديجيتال، امروز به نامي درخوراحترام تبديل شده است.
تبليغات

لوميكس (Lumix) زيربرند شركت ژاپني پاناسونيك در حوزه‌ي عكاسي ديجيتال است. سبد محصولات اين برند از انواع جيبي و كوچك دوربين ديجيتال تا نمونه‌هاي حرفه‌اي و پيشرفته‌ي SLR را پوشش مي‌دهد. در سال ۲۰۰۱، پاناسونيك برند لوميكس را معرفي كرد تا اين غول ژاپني نيز نقشي در رقابت جذاب عكاسي ديجيتال داشته باشد. امروزه، لوميكس به برندي شناخته‌شده در دنياي عكاسي تبديل شده كه قطعاً سابقه و اعتبار پاناسونيك در آن بي‌تأثير نبوده است.

پاناسونيك با معرفي موتور پردازشي ونوس (Venus) براي عكس‌هاي ديجيتال، حضورش در اين صنعت را آغاز كرد. آن‌ها براي اجراي دستاورد‌هاي جديدشان زيربرند لوميكس را تأسيس كردند تا تصميم جدي‌شان براي كسب سهمي از بازار عكاسي را به رقبا نشان دهند.

فناوري ژاپني و اولين محصولات

در دهه‌ي ۱۹۶۰، آمريكايي‌ها فرايند پردازش تصاوير ديجيتال را اولين‌بار در آزمايشگاه پيشرانه‌ي جت MIT معرفي كردند. اهداف اوليه‌ي توسعه‌ي اين فناوري، اجرا در تصويربرداري ماهواره‌اي، تصويربرداري پزشكي، تماس ويدئويي، شناسايي شخصيت و درنهايت، بهبود سيستم‌هاي تصويربرداري بود.

پردازنده‌هاي تصويري امروزي در چهار مرحله‌ي اصلي عمل مي‌كنند: ابتدا تصوير از حسگر دريافت و سپس، سيگنال مدانديشه متخصصين پردازش مي‌شود. مراحل بعدي شامل فشرده‌سازي JPEG و ثبت اطلاعات تصوير هستند.

مرجع متخصصين ايران لوميكس / Lumix

دوربين Cardshot پاناسونيك

پاناسونيك، يكي از بازيگران قديمي‌ صنعت برق و الكترونيك، با درك ظرفيت ايجادشده در حوزه‌ي تصويربرداري ديجيتال، تحقيق و توسعه درباره‌ي آن را در سال‌هاي پاياني قرن بيستم شروع كرد. محصول نهايي پاناسونيك در حوزه‌ي پردازش با نام موتور ونوس معرفي شد كه از آن به‌بعد، تقريباً تمامي محصولات اين شركت ژاپني در حوزه‌ي عكاسي ديجيتال از آن استفاده كردند.

پاناسونيك با درك ظرفيت صنعت عكاسي ديجيتال، با زيربرندي مستقل به آن وارد شد

موتور ونوس تراشه‌اي از خانواده‌ي UniPhier محصولات شركت ماتسوشيتا (نام پيشين پاناسونيك) بود. دركنار آن تراشه، نرم‌افزار توسعه‌ي تصاوير فرمت RAW را شركت Ichikawa Soft Laboratory عرضه مي‌كرد. در سال‌هاي بعد، تراشه‌هاي توليدي پاناسونيك پيشرفت كردند و نسخه‌هاي متعددي از موتور پردازشي آن‌ها عرضه شد.

برند لوميكس اولين محصول دوربين ديجيتال پاناسونيك نبود؛ بلكه اين شركت از سال ۱۹۹۷، اولين تلاش‌ها براي ورود به دنياي عكاسي ديجيتال را نشان داد. آن‌ها اولين محصول خود را با نام كاردشات (Cardshot) معرفي كردند كه در سا‌ل‌هاي بعد، با انواع مدل‌هاي جديد به‌روزرساني شد. دوربين پاناسونيك كاردشات از طراحي مرسوم آن سال‌ها بهره مي‌برد كه در محصولات رقيباني همچون كونيكا و كانن هم ديده مي‌شد. تصاوير آن با رزولوشن ۶۴۰ در ۴۸۰ در كارت حافظه‌اي ۲ مگابايتي ذخيره مي‌شدند. امكاناتي همچون فلش با قابليت كاهش اثر قرمزي چشم و تنظيم كيفيت تصاوير، در اولين محصول پاناسونيك تعبيه شده بود.

مرجع متخصصين ايران لوميكس / Lumix

پاناسونيك Palmcam

محصول ديگري كه پاناسونيك در سال ۱۹۹۷ عرضه كرد و با آن تنوع بيشتري به خانواده‌ي دوربين‌هاي ديجيتال داد، به تولد سري پالم‌كم (Palmcam) منجر شد. اين خانواده از دوربين‌ها با ابعاد كوچك‌تر و شعار جاي‌گيري در كف دست متخصص طراحي و ساخته شدند. پالم‌كم اوليه علاوه‌بر ابعاد كوچك‌تر، داك اتصالي هم براي متخصص به‌همراه داشت كه قابليت اتصال دوربين به تلويزيون و كامپيوتر يا شارژ شدن را فراهم مي‌كرد.

سري پالم در بازار نوظهور عكاسي ديجيتال، موفقيت‌هايي براي پاناسونيك به‌همراه داشت. آن‌ها با توجه به همين پيروزي‌ها، روند توسعه‌ي محصولات در آن خانواده را گسترش دادند و در سال ۲۰۰۰، يكي از محصولات برتر خانواده‌ي پالم با نام PV-SD4090 SuperDisk PalmCam عرضه شد. نوآوري‌هاي جديد اين محصول عبارت بود از: افزايش درخورتوجه كيفيت تصاوير به ۱۲۸۰ در ۹۶۰ پيكسل و امكان ذخيره‌سازي در سوپرديسك.

مرجع متخصصين ايران لوميكس / Lumix

سوپرديسك پاناسونيك

سوپرديسك نوآوري شركت ماتسوشيتا در ذخيره‌سازي اطلاعات بود

شركت مادر پاناسونيك، يعني ماتسوشيتا، درايوهاي سوپرديسك را اولين‌بار معرفي كرد. با وجود معرفي فلش‌مموري در سال‌هاي بعد، ارزش گران آن‌ها باعث شد پاناسونيك در دوربين حرفه‌اي‌اش، از سوپرديسكي با ظرفيت ۱۲۰ مگابايت استفاده كند. از قابليت‌هاي ديگر آن دوربين پاناسونيك، اخبار تخصصي اپتيكال ۳ برابري و قابليت تنظيم نور صفحه‌نمايش و فلش تنظيم‌كردني بود.

مرجع متخصصين ايران لوميكس / Lumix

پاناسونيك سوپرديسك پالم‌كم

لوميكس متولد مي‌شود؛ ورود قدرتمند به دنياي دوربين‌هاي عكاسي

پس از چند سال فعاليت در بازار دوربين‌هاي ديجيتال و درك ظرفيت فراوان آن براي رشد، پاناسونيك تصميم گرفت برند مستقلي براي آن حوزه تأسيس كند. سرانجام در سال ۲۰۰۱ و با معرفي Lumix DMC-LC5 به بازار، برند لوميكس رونمايي شد. پاناسونيك دوربين‌هاي لوميكس را با شعار «چشم لايكا و قلب تپنده‌ي پاناسونيك» وارد گود رقابت كرد. نام لوميكس تركيبي از عبارت‌هاي Luminance و Mix است كه از تركيب فناوري‌هاي مختلف براي بهبود نهايي كيفيت تصاويربرداري خبر مي‌دهد.

چشم لايكا و قلب تپنده‌‌ي پاناسونيك

لايكا (Leica) سابقه‌ي طولاني در صنعت عكاسي دارد و بسياري از تصاوير تاريخي و خاطره‌انگيز با محصولات اين برند ثبت شده‌اند. درمقابل لايكا، پاناسونيك قرار داشت كه در كارنامه‌اش توسعه‌ي فناوري‌هاي پيشرفته به‌چشم مي‌خورد. در اين زمينه، اين دو شركت همكاري كردند تا انقلابي در دنياي دوربين‌هاي عكاسي ايجاد كنند. لايكا و پاناسونيك در حوزه‌هاي توليد دوربين عكاسي ديجيتال و لنزهاي عكاسي، همكاري‌هاي تنگاتنگي دارند و بسياري از محصولات لايكا را پاناسونيك توليد مي‌كند. عموم محصولات برند لوميكس نيز، نمونه‌اي با برند لايكا دارند كه البته قطعاً گران‌تر هستند. در‌حال‌حاضر، لايكا نيز بسياري از لنز‌هاي دوربين‌هاي پاناسونيك را طراحي و توليد مي‌كند.

هدف از ايجاد برند لوميكس، حركت در مسير ديگر بزرگان اين حوزه يا توليد محصولاتي مشابه ديگران نبود؛ بلكه پاناسونيك با لوميكس به‌دنبال ايجاد دنياي جديدي در صنعت عكاسي بود؛ جايي‌كه عكاسان براي ثبت احساسات و خلق هنرشان بتوانند به بهترين محصولات ممكن با ارزشي مقرون‌به‌صرفه دسترسي داشته باشند. پاناسونيك برند لوميكس را اين‌گونه توصيف مي‌كند:

تركيبي ايدئال از سه مؤلفه‌ي تأثيرگذار در دوربين‌هاي ديجيتال، يعني لنز و پردازنده‌ي تصوير و عملكرد آني.
مرجع متخصصين ايران پاناسونيك LC5

دوربين لوميكس DMC-LC5

اولين دوربين لوميكس، يعني LC5، مشابه نمونه‌ي Digilux 1 لايكا بود. حسگر ۴ مگاپيكسلي با قابليت تصويربرداري تا رزولوشن حداكثر ۲۲۴۰ در ۱۶۸۰، ويژگي درخورتوجه اولين محصول لوميكس بود. به‌علاوه، قابليت ذخيره‌ي تصوير در دو فرمت JPEG و TIFF، امكان ذخيره بدون فشرده‌سازي را نيز به متخصص مي‌داد. براي ذخيره‌سازي تصاوير كارت حافظه‌ي ۳۲ مگابايتي همراه‌با LC5 عرضه مي‌شد. محصول ديگري كه در همان سال براي معرفي بهتر لوميكس به بازار عرضه شد، DMC-F7 نام داشت كه طراحي فشرده‌تري داشت.

موتور پردازشي ونوس برگ برنده‌ي دوربين‌هاي لوميكس در سال‌هاي فعاليت بوده است

شايان ذكر است اولين محصولات پاناسونيك و لوميكس در بازار دوربين‌هاي ديجيتال، از موتور پردازش ونوس استفاده نمي‌كردند. اولين نمونه‌هايي كه با آن موتور عرضه شدند، به تراشه‌هاي Venus I مجهز بودند و در سال ۲۰۰۲ معرفي شدند. اين نسخه از موتور به‌منظور بهبود كيفيت تصوير و افزايش سرعت بهينه‌سازي شده بود و فرايندهاي چندمرحله‌اي پردازش را در يك لحظه انجام مي‌داد.

در سال‌هاي ابتدايي دهه‌ي ۲۰۰۰، محصولات متنوع لوميكس با استفاده از نسخه‌ي اول موتور ونوس طراحي و ساخته شدند. از ميان آن‌ها، مي‌توان به FZ1 و LC43 اشاره كرد كه در سال‌هاي ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ به بازار راه يافتند. FZ1 نسخه‌ي ساده‌تري بود كه با لنز ۲ مگاپيكسلي، رزولوشن حداكثر ۱۶۰۰ در ۱۲۰۰ و حسگر لرزش‌گير اپتيكال عرضه مي‌شد. پاناسونيك يكي از بخش‌هاي جذاب بازار كه محصولات درخوري در آن وجود نداشت، براي كسب سهم بيشتري از دنياي عكاسي برگزيد. يكي از اين بخش‌ها كلاس دوربين‌هاي سوپراخبار تخصصي بود كه با‌توجه‌به توانايي فراوانش در ارائه‌ي اخبار تخصصي اپتيكال، جذابيت زيادي براي متخصصان داشت. بنابراين، سري FZ لوميكس متولد شد كه نكته‌ي مهم اين دوربين ارائه‌ي اخبار تخصصي اپتيكال ۱۲ برابري براي اولين‌بار در جهان بود.

مرجع متخصصين ايران پاناسونيك FZ1

پاناسونيك FZ1

مرجع متخصصين ايران لوميكس / Lumix

DMC-LC1

LC43 كه يك سال بعد به بازار آمد، كمي پيشرفته‌تر بود و از حسگر ۴ مگاپيكسلي با حداكثر رزولوشن ۱۶۰۰ در ۱۲۰۰ بهره مي‌برد. هر دوِ نمونه‌ از قابليت‌هايي همچون بزرگ‌نمايي ديجيتال و نيز تنظيم خودكار ISO بهره مي‌بردند.

پيشرفت محصولات و كيفيت عكاسي

علاقه‌ي پاناسونيك به كسب رضايت مصرف‌كنندگان باعث شد در سال‌هاي بعد، تمركز آن‌ها بر دوربين‌هاي كوچك‌تر افزايش يابد. در سال ۲۰۰۳، اولين دوربين سوپركامپكت لوميكس با تمركز بر همين نياز بازار عرضه شد. FX5 و FX1 دو نمونه از محصولات سوپركامپكت بودند كه با وجود ابعاد كوچك، به لرزش‌گير توانمندي نيز مجهز بودند و بدين‌ترتيب خود را گزينه‌ي جذابي براي متخصصان خانگي معرفي كردند.

يك سال پس از موفقيت‌هاي چشمگير محصولات مجهز به موتور ونوس، نسخه‌ي دوم اين موتور با نام Venus II عرضه شد. موتور بهينه‌شده براي محصولات حرفه‌اي آن سال‌ها همچون سوپراخبار تخصصي FZ7 عرضه مي‌شد و تمركز اصلي آن، رسيدن به حداكثر كيفيت در تصاوير ديجيتال بود. نكته‌ي مهم‌ ديگر در موتور جديد تبديل لرزش‌گيري از حالت نرم‌افزاري به سخت‌افزاري بود كه در نسخه‌هاي بعد هم رعايت شد.

نسخه‌ي دوم موتور ونوس دقت اصلاح لرزش را از ۴۸۰ به ۴،۰۰۰ مرتبه‌بر‌ثانيه رساند. همچنين در نسخه‌ي جديد موتور ونوس، رزولوشن افقي و عمودي تصاوير حدود ۱۰ درصد بهبود يافت. به‌علاوه، تكرارپذيري رنگ‌ها از ۴ محور به ۱۲ محور رسيد و فناوري 2DNR براي كاهش نويز مشكي و بهبود فرايند تميزسازي پوست سوژه در نسخه‌ي دوم موتور ونوس موجود بود.

محصولات كامپكت و سوپراخبار تخصصي نام لوميكس را بر سر زبان‌ها انداخت

DMC-FZ7، دوربيني با حسگر ۶ مگاپيكسلي و قابليت سوپراخبار تخصصي بود كه در سال ۲۰۰۶، از نسخه‌ي دوم موتور ونوس استفاده كرد. آن دوربين قابليت اخبار تخصصي ۱۲ برابري اپتيكال داشت و انواع قابليت‌هاي عكس‌برداري ازجمله فوكوس خودكار و دستي و لرزش‌گيري حرفه‌‌اي در آن استفاده شده بود.

پس از عرضه‌ي محصولات بسيار حرفه‌اي با نسخه‌ي دوم موتور ونوس، ايده‌ها براي طراحي موتور جديد و متخصصدي در دوربين‌هاي ساده‌تر افزايش يافت. تيم توسعه‌ي پاناسونيك موتور Venus Engine Plus را در سال ۲۰۰۵ و با هدف مصرف كمتر انرژي و افزايش پردازش عرضه كرد. درنتيجه، ارزش دوربين‌هاي بهره‌گيرنده از موتور جديد نيز كاهش يافت و بخش گسترده‌تري از مشتريان به‌سمت لوميكس جذب شدند.

مرجع متخصصين ايران پاناسونيك FZ8

دوربين DMC-FZ8

در آن سال، لوميكس توسعه‌ي موتور پردازشي براي دوربين‌هاي حرفه‌اي را فراموش نكرد و نسخه‌ي سوم موتور ونوس را با ادعاي كاهش نويز در بالاترين تنظيمات ISO، به خط‌توليد دوربين‌ها افزود. DMC-FZ8 محصول سوپراخبار تخصصي لوميكس بود كه در دسته‌بندي Bridge (بين دوربين‌هاي كامپكت و SLR) قرار مي‌گرفت.

در سال ۲۰۰۵، علاوه‌بر عرضه‌ي موتور پردازشي جديد، چند دستاورد ديگر نيز براي پاناسونيك و لوميكس رقم خورد. دوربين FZ 30 محصولي بود كه از كريستال مايع در آن استفاده شده بود. اولين حسگر CCD جهان با نسبت تصوير ۱۶:۹ را پاناسونيك در دوربين DMC-LX 1 ارائه كرد. دستاورد ديگر نيز، عرضه‌ي دوربين با صفحه‌نمايش LCD HD بود كه در مدل‌هايي همچون FX8 و FX9 محقق شد. باوجوداين، شايد بزرگ‌ترين موفقيت پاناسونيك در رده‌ي دوربين‌هاي خانگي را لوميكس FZ38 رقم زد؛ دوربيني ۱۲ مگاپيكسلي با اخبار تخصصي اپتيكال ۱۸ برابر كه به‌اعتقاد اكثر متخصص كارشناسان، در آن زمان بهترين گزينه‌ي موجود در بازار بود و رقباي مطرحش اعم از كانن و نيكون و سوني را شكست داد. موفقيت‌هاي سوپرزو‌م‌هاي FZ همچنان ادامه دارد و مدل‌هاي FZ2500 و FZ1000 با حسگر‌هاي يك اينچي جزو جذاب‌ترين گزينه‌هاي موجود در بازار هستند.

مرجع متخصصين ايران پاناسونيك FZ38

دوربين DMC-FZ38

در سال‌هاي بعدي دهه‌ي ۲۰۰۰ هم، ركوردشكني لوميكس در بازار دوربين‌هاي عكاسي ديجيتال ادامه داشت. در سال ۲۰۰۶، آن‌ها كوچك‌ترين دوربين ديجيتال تك‌لنزي جهان مجهز به لنزي با اخبار تخصصي اپتيكال ۱۰ برابري را با نام DMC-TZ1 معرفي كردند. بدين‌ترتيب پس از سري محبوب FZ، سري كامپكت سوپراخبار تخصصي TZ هم متولد شد كه امروزه نيز پس از سال‌ها توسعه، خود را به‌عنوان يكي از بهترين گزينه‌هاي موجود براي متخصصان خانگي معرفي مي‌كند. در‌حال‌حاضر، سري سوپراخبار تخصصي TZ نيز با حسگر‌هاي بزرگ‌تر و بدنه‌اي باريك، از بهترين گزينه‌هاي موجود براي متخصصان عادي است.

از دستاوردهاي ديگر آن سال، توليد انبوه و موفقيت‌آميز شيشه‌هاي انكساري براي اولين‌بار در جهان و اضافه‌كردن لنز وايد ۲۸ ميلي‌متري به دوربين ديجيتال بود.

مرجع متخصصين ايران DMC-TZ1

DMC-TZ1

در سال ۲۰۰۶، لوميكس براي اولين‌بار فناوري تشخيص حركت را در دوربين‌هايش معرفي كرد. دوربين FX 07 اولين محصول مجهز به اين فناوري بود. به‌علاوه، سيستم‌هاي ضدگردوغبار و حسگر MOS نيز براي اولين‌بار در محصولات اين شركت استفاده شدند.

در سال ۲۰۰۸، پاناسونيك نسخه‌ي چهارم موتور پردازشي ونوس را معرفي كرد. قابليت‌هاي اصلي Venus IV بهبود درخورتوجه كيفيت تصاوير و تشخيص دقيق‌تر و اصلاح بهتر لرزش دست در لرزش‌گير و فرايندهاي كنترلي هوشمندتر درمقايسه‌با نسل قبل در بخش ISO را شامل مي‌شدند. به‌علاوه، بازدهي انرژي ونوس ۴ نيز بهتر از نسل قبل بود.

از سال ۲۰۰۸، حضور جدي و پرقدرت لوميكس در بازار آغاز شد

در موتور نسخه‌ي چهارم، لوميكس كنترل حساسيت در تنظيمات ايزو براي دوربين‌هايش را به مدل سخت‌افزاري تغيير داد. با استفاده از فرايندي به‌نام iA يا Intelligent Auto، دوربين‌هاي اين شركت از فرايندهاي سخت‌افزاري براي تنظيم ايزو استفاده مي‌كردند. همين قابليت به دوربين‌هاي لوميكس امكان مي‌داد صحنه را تشخيص دهد و جزئيات ديگر را به‌طور خودكار تنظيم كند. به‌علاوه، فناوري بهبود تاري در تصاوير نيز با موتور جديد عرضه شد.

افزون‌براين، توسعه‌ي موتور جديد پردازشي تيم توسعه‌اي لوميكس را قادر مي‌ساخت محصولاتي حرفه‌اي‌تر با قابليت‌هاي بيشتر را توليد كند. در سال ۲۰۰۶، مهندسان پاناسونيك اولين دوربين حرفه‌اي DSLR خود را با نام L1 و در سيستم چهارسوم معرفي كردند تا رسما جنگ با بزرگان بازار را آغاز كنند. در سال ۲۰۰۸، اولين دوربين ديجيتال SLR يا (DSLR) مجهز به LCD چرخان و قابليت تشخيص چهره با نام DMC-L10 و در سيستم چهارسوم عرضه شد. دستاورد بزرگ بعدي عرضه‌ي كوچك‌ترين اخبار تخصصي اپتيكال ۱۰ برابري جهان با لنزي ۲۸ ميلي‌متري در دوربين ديجيتال TZ5 بود.

مرجع متخصصين ايران DMC-L10

DMC-L10

در سال ۲۰۰۸، چند دستاورد مهم ديگر همچون بهبود چشم قرمز در تصوير دوربين به‌صورت ديجيتال، اصلاح ناحيه‌ي تاريك، تشخيص حركت با قابليت لمسي، فوكوس دنبال‌كننده و از همه مهم‌تر، دوربين ديجيتال بدون آينه در كارنامه‌ي لوميكس ثبت شد. موتور ونوس HD در همان سال توسعه يافت و نسل جديدي از دوربين‌هاي حرفه‌اي اين شركت با نام G به بازار معرفي شدند. امروزه، آن نسل به‌عنوان يكي از بهترين دوربين‌هاي ديجيتال حرفه‌اي شناخته مي‌شوند.

درحال‌حاضر، دوربين‌هاي ديجيتال بدون آينه به يكي از قوت‌هاي برند لوميكس تبديل شده‌اند و پس از بيش از ۱۰ سال توليد انواع محصول در آن حوزه، پاناسونيك يكي از بهترين عرضه‌كنندگان نمونه‌هاي بدون آينه شناخته مي‌شود.

تولد دوربين‌هاي بدون‌ آينه‌ و قاتل DSLRها

عطفگاه تاريخچه‌ي لوميكس و شايد دنياي دوربين‌هاي عكاسي، در سال ۲۰۰۸ رقم خورد. دوربين‌هاي بدون آينه پيش‌تر نيز به بازار عرضه شده بودند؛ اما از هيچ‌يك از توانايي‌هاي دوربين بدون آينه‌ي پاناسونيك بهره نمي‌بردند. در سال ۲۰۰۸، پاناسونيك به‌همراه المپوس استاندارد ميكرو چهارسوم را براي طراحي و توليد دوربين‌هاي عكاسي و فيلم‌برداري و لنزها معرفي كرد. اين استاندارد به‌طور اختصاصي درباره‌ي دوربين‌هاي ديجيتال بدون آينه با قابليت تعويض لنز به‌كار مي‌رود. لوميكس G1 نتيجه‌ي همكاري دو غول دنياي عكاسي بود تا همان‌طوركه پاناسونيك وعده داده بود، از مسير مشابه ساير بزرگان دنياي عكاسي استفاده نكند و با نوآوري جنگ جديدي آغاز كند.

مرجع متخصصين ايران پاناسونيك G1

لوميكس DMC-G1

با اينكه دوربين‌هاي بدون آينه را اپسون چند سال قبل به بازار معرفي كرده بود، در مقام مقايسه، پاناسونيك در آن سال و با معرفي دوربين G1، به‌نوعي فورد مدل T، اولين خودروِ توليد انبوه جهان را براي دنياي عكاسي ديجيتال معرفي كرد؛ محصولي كه دوربين‌هاي بدون آينه را به فناوري دردسترس براي عموم مردم تبديل كرد.

درخشش در حوزه‌ي فيلم‌برداري

پاناسونيك با سال‌ها تجربه در توليد دوربين‌هاي فيلم‌برداري و استوديويي و استريم، در سال ۲۰۰۸ موقعيت را براي انتقال دستاورد‌هايش به دوربين‌هاي ديجيتال آماده ديد.

موتور ونوس HD با اجراي ساختار ۲ پردازنده‌اي، همراهي از پورت HDMI را نيز به دوربين‌هاي بدون‌ آينه‌ي لوميكس افزود. پردازش سريع‌تر، تشخيص چهره‌ي دقيق‌تر، همراهي از فيلم‌برداري AVCHD در فرمت MPEG 4 با كيفيت صداي دالبي و كاهش مصرف انرژي، از ديگر قابليت‌هاي موتور HD بودند. بدين‌ترتيب دركنار G1، لوميكس سري ديگري را رونمايي كرد تا دنياي ديجيتال را تغيير دهد. پاناسونيك GH1‌ اولين عضو خانواده‌ي GH بود تا حيات پرافتخار اين سري را در سال‌هاي بعد رقم بزند.

مرجع متخصصين ايران پاناسونيك GH1

لوميكس DMC-GH1

موتور ونوس HD كه در برخي منابع با نام Venus V هم معرفي مي‌شود، قابليت فيلم‌برداري با كيفيت درخورتوجه را به دوربين‌هاي لوميكس افزود. پس از آن، به‌مرور عرضه‌ي محصولات انقلابي با اين قابليت شروع شد كه سري G در خانواده‌ي دوربين‌هاي حرفه‌اي و دوربين‌هاي TZ 7 و FT 1 در خانواده‌ي دوربين‌هاي كامپكت از آن همراهي مي‌كردند. در سال ۲۰۰۹، اولين دوربين‌هاي مجهز به اين قابليت عرضه شدند.

در سال‌هاي پاياني دهه‌ي ۲۰۰۰، علاوه‌بر اجراي موتور جديد، اضافه‌كردن امكاناتي همچون مقاومت دربرابر نفوذ آب و گردوغبار و مقاومت دربرابر شوك و لنزهاي مقاوم در محصولاتي همچون FT 1 ارائه‌ شدند.

پس از كسب موفقيت‌هاي متعدد با موتور HD، پاناسونيك به‌نوعي تصميم گرفت نام‌گذاري براساس آن را نيز به موتورهاي خود اضافه كند. موتور بعدي در سال ۲۰۱۰ و با نام‌هاي VI و HD II با تفاوت‌هاي جزئي عرضه شد. قابليت‌هايي همچون رزولوشن هوشمند و تشخيص چهره‌ي دقيق‌تر و كاهش نويز حرفه‌اي، برخي از ويژگي‌هاي موتور سال ۲۰۱۰ بودند.

همچنين در همان سال، لوميكس موتور ديگري با نام Venus FHD را معرفي كرد كه خانواده‌ي دوربين‌هاي حرفه‌اي G مقاصد اصلي آن بودند. هدف اصلي از توسعه‌ي اين موتور، بهبود عمليات فيلم‌برداري و رسيدن به بيشترين سرعت پردازش تصوير بود. قابليت‌هاي موتور جديد عبارت بودند از: همراهي از عملكرد ۳ پردازنده، بهبود دقت و حساسيت در تنظيمات ايزو، تصويربرداري سه‌بُعدي در مدل‌هاي بدون آينه و با استفاده از لنز مخصوص و پردازش سريع‌تر.

مرجع متخصصين ايران پاناسونيك GH4

لوميكس GH4

پاناسونيك در لوميكس GH3 از همين موتور پردازشي بهره برد تا يكي از اولين محصولات موجود در بازار با توانايي فيلم‌برداري Full HD با نرخ ۶۰ فريم‌بر‌ثانيه باشد. توانايي‌هاي پرچم‌دار فيلم‌برداري لوميكس در سال ۲۰۱۲ به‌حدي بود كه بسياري از آن براي امور حرفه‌اي اعم از ساخت فيلم يا تيزر تبليغاتي استفاده مي‌كردند. با استقبال گسترده‌ي متخصصان از دوربين‌هاي حرفه‌اي پاناسونيك، به‌خصوص سري GH، غول ژاپني در سال ۲۰۱۴ نسل جديد پرچم‌دارش را با نام GH4 معرفي كرد تا اولين دوربين بازار با توانايي فيلم‌برداري 4K باشد. موتور پردازشي توانمند ونوس IX به اين دوربين امكان مي‌داد كليپ‌هاي 4K با نرخ ۲۴ فريم‌بر‌ثانيه و ۱۰۰ مگابيت‌بر‌ثانيه را ضبط كند. پس از گذشت ۷ سال، هنوزهم بسياري متخصصان از GH4 براي رفع نيازهاي فيلم‌برداري‌شان بهره مي‌برند.

مرجع متخصصين ايران پاناسونيك GH5

لوميكس GH5

پاناسونيك در ادامه‌ي درخشش در حوزه‌ي فيلم‌برداري، سال ۲۰۱۷ عضو جديد سري GH را با نام لوميكس GH5 معرفي و به بازار عرضه كرد تا بارديگر نامش را بر سر زبان‌ها بيندازد. اين دوربين ميكرو چهارسوم اولين محصولي بود كه از توانايي ضبط 4K با نرخ ۶۰ فريم‌بر‌ثانيه بهره مي‌برد. موتور پردازشي ونوس X به‌كار‌رفته در اين دوربين، به‌حدي توانمند بود كه نرخ بيت‌ريت حداكثر ۴۰۰ مگابيت‌بر‌ثانيه GH5 در ضبط كليپ‌هاي 4K را فقط تعداد انگشت‌شماري كارت حافظه همراهي مي‌كردند.

نكته‌اي كه دوربين‌هاي لوميكس را براي امور فيلم‌برداري به گزينه‌ي ايده‌آلي تبديل مي‌كند، امكانات بي‌شمار آن‌ها دركنار كيفيت چشمگير خروجي است. پاناسونيك به‌صورت مداوم با متخصص كارشناسان و فيلم‌برداران حرفه‌اي براي توسعه‌ي محصولات ايدئال مشورت و سعي مي‌كند نياز‌هاي آن‌ها را تأمين كند.

سال‌هاي اخير و جديدترين محصولات برند لوميكس

ميكرو چهارسوم استانداردي بود كه لوميكس را بيش‌از‌پيش معتبر كرد

در تمامي سال‌هاي فعاليت برند لوميكس، پاناسونيك تلاش كرد در خط‌مقدم صنعت عكاسي ديجيتال بماند. آن‌ها برخلاف برخي از بازيگران قديمي بازار، هيچ‌گاه از توسعه‌ي محصولات و ارائه‌ي فناوري‌هاي جديد براي دوربين‌هاي ديجيتال خود دست برنداشتند و از تغييرات بنيادي نمي‌ترسيدند. با شروع دهه‌ي ۲۰۱۰، عرضه‌ي موتورهاي جديد پردازشي براي دوربين‌هاي پاناسونيك نيز ادامه پيدا كرد و علاوه‌بر آن، فناوري‌هاي ديگر همچون پوشش خاص لنزها و افزايش سرعت عكس‌برداري پشت‌سر‌هم به دوربين‌ها اضافه شد.

مرجع متخصصين ايران لوميكس / Lumix

دوربين كامپكت و حرفه‌اي لوميكس DMC-GX85

در‌حال‌حاضر، دوربين‌هاي لوميكس در چند دسته‌بندي با مشخصات متنوع به بازار عرضه مي‌شوند. درادامه، خانواده‌هاي كنوني محصولات لوميكس را معرفي مي‌كنيم.

نام سري

مؤلفه‌هاي اصلي

قابليت تعويض لنز

نوع متخصصي

لوميكس S

عكاسي/فيلم‌برداري

دارد

كاربران حرفه‌اي

لوميكس G

عكاسي

دارد

كاربران حرفه‌اي

لوميكس GH

فيلم‌برداري

دارد

كاربران حرفه‌اي

لوميكس GX

كامپكت

دارد

كاربران حرفه‌اي

لوميكس FZ

سوپراخبار تخصصي بريج

ندارد

كاربران خانگي

لوميكس TZ

كامپكت سوپراخبار تخصصي

ندارد

كاربران خانگي

لوميكس LX

كامپكت

ندارد

كاربران خانگي

لوميكس FT

ضد‌آب و ضدضربه

ندارد

كاربران خانگي

در سال‌هاي اخير، توسعه‌ي موتورهاي پردازشي در دوربين‌هاي لوميكس باقدرت ادامه داشته است. از سال ۲۰۱۲، ديگر نام‌گذاري خاصي براي موتورها انتخاب نشد و اكثر آن‌ها با نام New Venus Engine عرضه شدند. در چند سال گذشته، قابليت‌هايي همچون تصويربرداري HDR، افزايش دقت تنظيمات ISO، فيلم‌برداري تا كيفيت 4K و ويژگي‌هاي ديگر به موتورها و محصولات استفاده‌كننده از آن‌ها افزوده شدند.

پاناسونيك پس از كسب موفقيت‌هاي زياد در دنياي دوربين‌هاي ديجيتال، به‌تازگي دو محصول جديد با حسگرهاي فول‌فريم را رونمايي كرده تا رقابت خود با بزرگان اين حوزه را به مرحله‌ي جديدي وارد كند. لوميكس S1 و S1R جديدترين محصولات حرفه‌اي پاناسونيك هستند كه از عزم راسخ اين شركت براي سلطه بر دنياي دوربين‌هاي بدون‌ آينه خبر مي‌دهد.

امروزه، لوميكس يكي از انتخاب‌هاي برتر در بخش دوربين‌هاي بدون آينه است

نكته‌ي جالب درباره‌ي زيربرند لوميكس آن است كه شركت ژاپني پاناسونيك براي مستقل‌كردن كامل آن تلاشي نكرده است. به‌عنوان مثال، اولين نتايج جست‌وجو درباره‌ي اين برند نه به وب‌سايتي اختصاصي، بلكه به وب‌سايت شركت مادر، يعني پاناسونيك مي‌رسد. حتي دامنه‌ي Lumix.com نيز در تصاحب برند لوميكس يا پاناسونيك نيست و به‌احتمال زياد تلاشي هم براي آن نشده است.

به‌هرحال، لوميكس لقب يكي از زيربندهاي موفق‌ جهان را يدك مي‌كشد كه در حوزه‌ي خود، يعني عكس‌برداري ديجيتال، حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارد. محصولات اين برند، به‌ويژه در دسته‌ي دوربين‌هاي بدون آينه، انتخاب اول بسياري از عكاسان حرفه‌اي هستند و در دسته‌ي اقتصادي نيز، متخصصان عادي انتخاب‌هايي بهتر از اين محصول ژاپني پيدا نمي‌كنند. امروزه لوميكس برندي شناخته‌شده در جهان است كه در بسياري از كشورها، در كنار برند مادر يعني پاناسونيك، نمايندگي‌هاي فروش و خدمات اختصاصي دارد. در ايران هم شركت آژند سرويس نمايندگي رسمي محصولات پاناسونيك و خصوصا دوربين‌هاي لوميكس است كه فروش و خدمات اين برند ژاپني را بر عهده دارد.

مرجع متخصصين ايران lumix tipa

همان‌طوركه گفته شد، پاناسونيك و لوميكس از پيش‌گامان عرضه‌ي دوربين‌هاي بدون آينه و يكي از توليدكنندگان استاندارد ميكرو چهارسوم براي آن بودند. تابه‌امروز نيز، اكثر محصولات شركت ژاپني با وفاداري به طراحي‌هاي گذشته و بهره‌گيري از ويژگي‌هاي مثبت آن‌ها، روندي پايدار را از خود نشان داده‌اند.

در آوريل۲۰۱۸، سه جايزه‌ي TIPA از معتبرترين جوايز عكاسي جهان به پاناسونيك و محصولات دوربين آن شركت، يعني لوميكس اهدا شد. دوربين Lumix G9 جايزه‌ي بهترين دوربين بدون آينه را با عنوان Best Mirrorless CSC Expert دريافت كرد. دوربين GH5S بهترين دوربين تركيبي عكس و ويدئو شد و Lumix TZ220 جايزه‌ي بهترين دوربين كامپكت حرفه‌اي را ازآن خود كرد. اين درحالي است كه در سال ۲۰۱۷ نيز، پاناسونيك با دوربين‌هاي FZ80 (بهترين دوربين سوپراخبار تخصصي) و GH5 (بهترين دوربين عكاسي و فيلم‌برداري) و لنز ۳۵-۱۲ ميلي‌متري F2.8 (بهترين لنز استاندارد)، سه جايزه‌ي اين مؤسسه را تصاحب كرده بود. آنچه گفته شد، تنها بخشي از جوايزي است كه محصولات لوميكس براي پاناسونيك به‌ارمغان آورده است.

درادامه، برخي از نوآوري‌هاي محصولات لوميكس را مشاهده مي‌كنيد:

  • اولين دوربين با اخبار تخصصي اپتيكال ۱۲ برابر (سال ۲۰۰۲)
  • اولين دوربين اولتراكامپكت با لرزشگير اپتيكال (۲۰۰۳)
  • اولين حسگر CCD با نسبت ۱۶:۹ (۲۰۰۵)
  • كوچك‌ترين دوربين دنيا با اخبار تخصصي اپتيكال ۱۰ برابري (۲۰۰۶)
  • اولين توليد انبوه لنز با انكسار فوق بالاي نور و لنز ۲۸ ميلي‌متري وايد (۲۰۰۶)
  • اولين سيستم تشخيص حركت (۲۰۰۶)
  • كوچك‌ترين دوربين دنيا با اخبار تخصصي اپتيكال ۱۰ برابري (۲۰۰۷)
  • باريك‌ترين لنز وايد ۲۸ ميلي‌متري جهان (۲۰۰۷)
  • اولين سيستم هوشمند تنظيم خودكار iA (سال ۲۰۰۷)
  • اولين دوربين DSLR با صفحه‌‌نمايش چرخان (۲۰۰۸)
  • اولين سيستم فوكوس تعقيب سوژه با انتخاب لمسي سوژه (۲۰۰۸)
  • اولين دوربين كامپكت جهان با قابليت ضبط AVCH زنده (۲۰۰۹)
  • باريك‌ترين عدسي غيركروي به‌كار‌رفته در لنز با ضخامت ۰.۳ ميلي‌متر (۲۰۰۹)
  • اولين دوربين ميكرو چهارسوم بدون آينه (۲۰۱۰)
  • سريع‌ترين نرخ عكاسي پياپي با ۱۱ فريم‌بر‌ثانيه (۲۰۱۰)
  • سريع‌ترين نرخ عكاسي پياپي با ۱۲ فريم‌بر‌ثانيه (۲۰۱۱)
  • اولين لنز تله با ديافراگم ثابت (۲۰۱۲)
  • اولين دوربين كامپكت با لنز روشن F1.4 (سال ۲۰۱۲)
  • اولين دوربين با قابليت ضبط 4K (سال ۲۰۱۲)
  • اولين دوربين ديجيتال با قابليت ضبط 4K و نرخ ۶۰ فريم‌بر‌ثانيه (سال ۲۰۱۷)
  • اولين دوربين ديجيتال با قابليت ضبط 6K (سال ۲۰۱۸)
  • سريع‌ترين سيستم فوكوس جهان با ۰.۰۳ ثانيه (۲۰۱۸)
  • تبليغات
    جديد‌ترين مطالب روز

    هم انديشي ها

    تبليغات

    با چشم باز خريد كنيد
    اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
    ورود به بخش محصولات