فناوري انقلابي AWAS چرخها را حين حركت، ميزان ميكند
يك استارتاپ استراليايي، سيستم ميزان چرخ فعال (Active Wheel Alignment System) را توسعه داده و معتقد است در نهايت ميتواند به اندازه سيستم ترمز ضدقفل رايج شود. AWAS را ميتوان در خودروهاي جديد يا اصلاحشده نصب كرد و توسط استارتاپ دافتك (Doftek) مستقر در ويكتوريا ساخته شده است. اين استارتاپ پيشبيني ميكند تا پيش از پايان سال ۲۰۲۰، قراردادي را براي تجاريسازي اين فناوري با يكي از توليدكنندگان بزرگ اروپايي در صنعت خودرو امضا كند.
همچنين مذاكرات در حال انجام با حداقل دو برند بزرگ ديگر را تأييد كرده است. اين سيستم آماده ورود به مرحلهي توسعه توسط خودروسازان يا قطعهسازان (OEM) است، بنابراين ميتواند ظرف سه سال به توليد برسد و در وسايل نقليه جديد قابل دسترسي باشد. پيشبيني ميشود كه اين سيستم ابتدا در خودروهاي لوكس و اسپرت مورد استفاده قرار گيرد و خودروهاي الكتريكي و خودران نيز احتمالاً در آينده از جمله پذيرندههاي اوليه اين سيستم هستند.
دكتر جف راجرز، بنيانگذار دافتك پيشبيني كرد كه AWAS ميتواند نسبت به ABS، با سرعت بيشتري توسط خودروسازان مورد استقبال قرار گيرد. راجرز گفت:
من فكر ميكنم ما در زمان ديگري هستيم. مذاكرات ما با خودروسازان اين است كه آنها بايد قبل از انتخاب و استفاده از فناوري جديد، قابليت توليد انبوه آن را مطالعه كنند و آن را فقط در خودروهاي اسپرت يا لوكس خود داشته باشند. اما هنگامي كه متقاعد شوند AWAS براي بهبود ظرفيت پيمايش خودروي الكتريكي و مدلهاي آيندهي آنها و مواردي از اين قبيل متخصصد دارد؛ آنها ابتدا اين فناوري را در وسايل نقليه اسپرت و لوكس خود پيادهسازي ميكنند و سپس آن را به تدريج به ساير محصولات گسترش ميدهند.
مسئولان اين استارتاپ ادعا ميكنند كه AWAS مزاياي مختلفي از جمله فرمانپذيري بهتر، بهبود مصرف سوخت و كاهش نويز، لرزش و سختي دارد. دكتر راجرز ميگويد كه «در درجهي اول، قطعهسازان و خودروسازان بر بهبود كارايي و كاهش مصرفي كه AWAS ميتواند فراهم كند، متمركز شدهاند. بهطور سنتي، ميزان چرخ خودرو (ميزان فرمان) فقط در هنگام توليد يا در زمان نصب لاستيكهاي جديد اما با تكيه بر بازخوردگيري از شتاب خودرو، ترمز و ساير حسگرهاي سيستم، دستگاه الكترومكانيكي توليدشده توسط دافتك ميتواند چرخها را در هنگام حركت تنظيم كرده و سطح تماس تاير را با زمين در حالت بيشينه حفظ كند.
مهندسان دافتك ادعا ميكنند كه استفاده از AWAS باعث بهبود ۱۵ درصدي فرمانپذيري، كاهش ۱۰ درصدي مقاومت غلتشي و كاهش بيش از ۱۰ درصدي دماي اوج تايرها و درنتيجه كاهش سايش لاستيك ميشود. AWAS همچنين ميتواند براي خودروهاي فرمان عقب و سيستمهاي فرمان كمكي (چهارچرخ فرمان) مورد استفاده قرار گيرد.
دافتك ادعا ميكند كه استفاده از AWAS باعث كاهش مصرف سوخت خودروهاي سنتي مجهز به پيشرانه احتراق داخلي و افزايش ظرفيت پيمايش خودروهاي الكتريكي خواهد شد. در اين مرحله نميتوان ادعاهاي اخير دافتك را راستيآزمايي كرد زيرا برنامههاي اين استارتاپ براي آزمايش AWAS در آزمايشگاه آلايندههاي جادهاي اروپا با توجه محدوديتهاي سفر ناشي از شيوع بيماري COVID-۱۹ لغو شده است. همهگيري ويروس كرونا همچنين تكميل قرارداد دافتك را با يكي از قطعهسازان بزرگ و همچنين يكي از خودروسازان نامشخص اروپايي كه ميتواند اين سيستم را از طرف دافتك توليد كند، به تأخير انداخت.
AWAS با تمام سيستمهاي تعليق سنتي، در هر دو محور جلو و عقب كار ميكند و فقط به ECU و يك جفت قطعات جايگزين در هر گوشهي خودرو نياز دارد. برخلاف تلاشهاي قبلي براي توليد چنين سيستمهايي، AWAS وزن ناچيز را به خودرو اضافه ميكند و خيلي هم پرهزينه نيست. دكتر راجرز گفت:
هزينه ها از انديشه متخصصين توليد انبوه گران نيستند و با ساير سيستمها مانند سيستم تعليق مغناطيسي و سيستم فرمان عقب كه در خودروها تعبيه شدهاند، برابر هستند. ما عملكرد خوبي در برابر ساير سيستمها داشتهايم، بنابراين استفاده از سيستم ما براي قطعهسازان و خودروسازان مقرونبهصرفه است.
دافتك هماكنون AWAS را روي خودروهاي مرسدس AMG GT S و آئودي TT RS مورد آزمايش قرار ميدهد؛ آزمايش AWAS روي خودروهاي يادشده بهطور ويژه به اين دليل كه آنها از سيستمهاي تعليق مختلفي بهره ميبرند. بهعنوان مثال، مرسدس بنز از تعليق دوجناغي و آئودي از تعليق مكفرسون استفاده ميكند. AWAS بهعنوان يك سيستم چندحالته براساس تقاضا در آئودي و يك سيستم تطبيقي لحظهاي نسل دوم در مرسدس بنز مورد آزمايش قرار ميگيرد و ادعا ميشود كه تا ۲۹ درصد فرمانپذيري بهتري ارائه ميدهد. توسعهي بيشتر اين سيستم، ميزان كردن ديفرانسيل براي هر چرخ است. AWAS ميتواند ميزان toe چرخ (زاويه عرضي)، كمبر (زاويه طولي) و كستر (شيب يا تمايل طولي) را براي حداكثر صرفهجويي يا كارايي و بسياري از تركيبها در بين آنها تنظيم كند.
علاوه بر دكتر جف راجرز، همسرش دكتر پريسيلا راجرز و دكتر پاول داوي نيز از بنيانگذاران دافتك به شمار ميروند و هر سه مهندس مكانيك هستند. درحاليكه آنها پيش از تأسيس دافتك در توسعه برخي فناوريها در صنعت بهداشت فعاليت كردهاند، علاقهي زيادي به خودرو نيز دارند. دكتر راجرز در اواخر سال ۲۰۱۶ با ايدهي اوليه سيستم ميزان چرخ فعال آشنا شد؛ راجرز در حالي كه در باشگاه اتومبيلراني وينتون ويكتوريا با آئودي TT خود مسابقه ميداد، متوجه عدم آساني تنظيم ميزان چرخ خودرو شد.
سيستم ميزان چرخ فعال با همراهي مركز رشد توليد پيشرفته (AMGC) توسعه يافته است. AMGC يكي از موسسات دولتي غيرانتفاعي است كه در زمينهي همراهي از نوآوري، بهرهوري و رقابت در صنعت توليد استراليا فعاليت ميكند. دافتك و AMGC براي توليد نمونه اوليه AWAS و آزمايش اين طرح مفهومي، هر كدام ۱۹۶,۴۲۵ دلار كمك كردهاند.
هم انديشي ها