چگونه نوآوري‌هاي صوتي به توليد محتواي پيشرفته‌تر در موبايل‌هاي هوشمند مي‌انجامد؟

سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
مطالعه 8 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
توليد فناوري‌هاي حسي براي ثبت محيط اطراف به همان صورت موجود، توجه ويژه‌اي مي‌طلبد و شركت‌هايي كه از اهميت فناوري‌هاي صوتي آگاه هستند، جلوتر از رقبا هستند. صداهاي نوآورانه، تجربه‌هايي جديد مي‌آفرينند.
تبليغات

از زمان معرفي اولين موبايل هوشمند در بيش‌ از يك دهه‌ي گذشته، گروه‌هاي تحقيق‌و‌توسعه و مهندسان و طراحان صنعتي در نبرد معرفي هرچه‌سريع‌تر نوآوري‌هاي بيشتر گير افتاده‌اند. مصرف‌كنندگان شاهد بوده‌اند كه فناوري‌هاي موجود در دستگاه‌هايشان به‌سرعت تغيير مي‌كنند. آن‌ها اكنون به امكانات و قابليت‌هاي محاسباتي دسترسي دارند كه تا همين اواخر تصور مي‌شد دست‌يافتن به ‌آن‌ها در دستگاهي با اين شكل‌و‌شمايل باريك امكان‌پذير نيست. اكنون، متخصصان هرروز براي يافتن بهترين مسير براي رفتن به سر كار خود، از هوش مصنوعي استفاده مي‌كنند يا اين امكان را دارند جديدترين فيلم‌ها و سريال‌ها را به‌محض انتشار تماشا كنند.

چند نمونه از بزرگ‌ترين جهش‌هاي اتفاق‌افتاده در فناوري موبايل‌هاي هوشمند مربوط‌ به نصب دوربين در آن‌ها است. بعد از آن تصاوير تار و غيرشفافي كه تنها كمي بيشتر از يك دهه از عمرشان مي‌گذرد، متخصصان اكنون مي‌توانند تصاوير و فيلم‌هايي با كيفيت 4K ثبت كنند و از هوش مصنوعي براي توليد محتوايي كاملا حرفه‌اي استفاده كنند. گروه‌هاي تحقيق‌و‌توسعه همچنان بيشتر از گذشته مشغول كار روي فراهم‌كردن شرايط لازم براي ادغام فناوري حسي تقويت‌شده با موبايل‌هاي هوشمند هستند. اين تلاش‌ها در روند فعلي واقعيت افزوده و بازي‌ها و بيشتر از آن، در حسگرهاي سنتي مانند ميكروفون‌ها مشهود است. در‌حال‌حاضر، يكي از مأموريت‌هاي گروه‌هاي فناوري در حوزه‌ي صدا، مطابقت‌دادن قابليت‌هاي صوتي با امكانات تصويري و ويدئويي با كيفيت بالا در دوربين‌هاي امروزي است.

قابليت‌هاي صوتي؛ ابزاري براي خلق تجربه‌هايي بهتر

مرجع متخصصين ايران صداهاي نوآورانه / Innovative audio

صرف‌انديشه متخصصين از حذف جك‌هاي صوتي كه به‌طور سنتي در موبايل‌هاي هوشمند مشاهده مي‌شوند، خلاقيت‌ها و نوآوري‌هاي صوتي رونمايي‌شده در موبايل‌هاي هوشمند در سال‌هاي اخير انگشت‌شمار بودند. به‌طور كلي، در اين سال‌ها تمركز روي تقويت كيفيت كلي صدا بوده است و از دوران واكمن يا MP3پليرها، تجربه‌ي صوتي متخصص تغيير زيادي نكرده است. صداها در بهترين حالت استريو، اما غالبا مونو هستند و تنها چند گزينه براي تنظيم صدا وجود دارد.

در اغلب موارد، مشتريان مجبورند سخت‌افزاري خارجي بخرند تا بتوانند وضوح صداي در حال پخش را تقويت كنند. در سال‌هاي اخير، متخصصان شاهد روندي در ساخت بلندگوهاي هوشمند و تقويت كيفيت گفتار و صدا در موبايل‌هاي هوشمند بودند كه آشكارا گامي در جهت درست به‌شمار مي‌آيد و از آن استقبال هم شده است.

بيشتر اصلاحات اعمال‌شده درزمينه‌ي صداي دستگاه‌هاي هوشمند، تا حد زيادي به پخش محتواي حرفه‌اي محدود مي‌شود. فرصتي براي گروه‌هاي تحقيق‌و‌توسعه‌ي خلاق فراهم شده است تا درباره‌ي تجربه‌هاي صوتي دوباره بينديشند و آن را با چيزي مطابقت دهند كه ازطريق ثبت تصاوير و ويدئوها مي‌توان به آن دست يافت.

مرجع متخصصين ايران محتواي صوتي / Audio content

توليدكنندگان دستگاه‌هاي هوشمند اين امكان را دارند كه با يكپارچه‌سازي فناوري‌هاي حسي و نرم‌افزارهاي هوشمند، تجربه‌هاي صوتي متخصصان را دوباره از نو بيافرينند و كنترل بيشتري براي ثبت صداها به متخصصان ببخشند. به اين دو مثال توجه كنيد:

۱. الگوريتم‌هاي صوتي هوشمند كه مي‌توانند صدا را در محيط ضبط كنند، توانايي فعال‌سازي قابليت اخبار تخصصي صوتي را هم دارند. قابليت اخبار تخصصي صدا كه عملكردي شبيه لنز تله‌فوتو دارد، به متخصص اين امكان را مي‌بخشد تا منبع صوتي موردانديشه متخصصين خود را انتخاب كند و با حذف صداهاي ناخواسته، به آن نزديك‌تر شود؛

۲. فناوري‌هاي مشابهي نيز هستند كه منابع صوتي در حال حركت را رديابي و صداهاي ناخواسته و مزاحم، مانند صداي باد را به‌صورت خودكار حذف مي‌كنند. حتي اكنون مي‌توان پس از ضبط صدا، آن را ويرايش و صداي صحنه‌ را بيشتر كنترل كرد و بدين‌ترتيب، اين گونه فناوري‌ها عملا امكاناتي بي‌حدوحصر به متخصص مي‌بخشند.

پدرومادري را تصور كنيد كه به تماشاي تئاتر فرزندشان در مدرسه مي‌نشينند. در طول تاريخ، پدرها و مادرها هميشه مجبور بودند در اين گونه موقعيت‌ها با آكوستيك ضعيف و صداهاي مزاحم تماشاگران نمايش دست‌وپنجه نرم كنند و البته بايد اين موضوع را هم بپذيرند كه كيفيت صداهاي ضبط‌شده‌شان به‌‌دليل دوري از صحنه يا حتي اجرا و صداي ضعيف بازيگران كم‌سن‌وسال و عصبي كيفيت چندان دلچسبي نخواهد بود. امروزه، فناوري‌هاي نوآورانه‌ي صوتي از اين توانايي برخوردار هستند كه ضمن متعادل‌سازي شرايط براي متخصصان، قابليت‌هايي دراختيار متخصصان قرار بدهند كه هرگز پيش‌ازاين تجربه نكرده بودند. با اينكه ضبط صداي محيط صحنه، صدا را زمان پخش بازتوليد خواهد كرد، بازهم نمي‌تواند بر مسائل مربوط‌ به سروصداهاي مزاحم محيط غالب شود و متخصص را به فعل در حال انجام نزديك‌تر سازد. همين‌جا است كه پاي قابليت‌هاي اخبار تخصصي صوتي و رديابي صوتي به‌ميان كشيده مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران محتواي صوتي / Audio content

توليدكنندگاني كه از نقش صدا در پيشرفت محتواي ديجيتالي آگاه هستند، يك گام پيش‌تر از رقباي خود جلو افتاده‌اند

كاربران با استفاده‌ از رابط دوربين در موبايل‌هاي همراه مي‌توانند از قابليت اخبار تخصصي صوتي نيز دركنار اخبار تخصصي ويدئويي استفاده كنند و در آن واحد، صداهاي مزاحم محيط، ازجمله صداي كشيده‌شدن صندلي روي زمين و گفت‌وگوها متفرقه يا گريه‌هاي كودكان بي‌قرار را حذف كنند. علاوه‌بر اين، مي‌توانند يكي از بازيگران روي صحنه‌ي تئاتر را انتخاب و تمامي فعاليت‌هاي او را دنبال كنند. بدين‌ترتيب، اين امكان فراهم شده است كه بتوان همه‌ي اجراي وي را به‌طور كامل و با جزئيات دقيق ثبت كرد.

يكي‌سازي سخت‌افزار و نرم‌افزار در مرحله‌ي تحقيق‌و‌توسعه

قابليت‌هايي كه در بالا توضيح داده شد، به‌مدد نرم‌افزارهايي حاصل شده‌اند كه همگام با سخت‌افزار كار مي‌كنند. براي اجراي نرم‌افزار مذكور به دست‌كاري‌هاي زيادي در فرم‌فاكتور فعلي سخت‌افزارها نيازي نيست؛ بلكه نيازمند برقراري رابطه‌اي نزديك بين مهندسان قطعه‌ي مذكور و طراحان آن است. حفظ رابطه‌ي كاري با گروه طراحي و مهندسان نرم‌افزار و گروه‌هاي تحقيق‌و‌توسعه به حفظ هماهنگي الگوريتم‌هاي ضبط صداي محيط با ويژگي‌هاي منحصربه‌فرد فرم‌فاكتور قطعه‌ي سخت‌افزاري مدانديشه متخصصين خواهد انجاميد. حفظ اين رابطه‌ي نزديك از اهميت بسزايي برخوردار است؛ چراكه جاي‌گذاري ميكروفون‌ها در موبايل‌هاي هوشمند در كيفيت عملكرد دستگاه‌ها مؤثر خواهد بود. همچنين، نتيجه‌ي اين كار در انتخاب نوع قابليت‌هاي اجرايي در موبايل‌هاي همراه بي‌تأثير نخواهد بود.

مرجع متخصصين ايران محتواي صوتي / Audio content

نصب مطلوب دوربين‌ها هميشه هم بدون دست‌كاري فرم‌فاكتور امكان‌پذير نيست؛ اما اين مسئله را مي‌توان در همان مراحل اوليه‌ي تحقيق‌و‌توسعه حل كرد. با استفاده‌ از اندازه‌گيري‌هاي آكوستيك آزمايشگاهي مي‌توان الگوريتم‌هاي صوتي مسئول تجزيه‌وتحليل و پردازش سيگنال‌هاي متنوع ميكروفون‌ها را به‌گونه‌اي اصلاح كرد كه با روش‌هاي مختلف نصب دوربين نيز سازگار باشند. حفظ يكپارچگي فرم‌فاكتور دستگاه تلاش‌هاي زيادي را مي‌طلبد و نوع قابليت‌هايي كه مي‌توان به دستگاه افزود نيز به همين تلاش‌ها بستگي دارد. همه‌ي اين موارد بايد قابليت كار هماهنگ با توان محاسباتي دستگاه را نيز داشته باشند. يكپارچه‌سازي با موتورهاي هوش مصنوعي براي تشخيص شيء يا بخشيدن امكان فوكوس صدا يا حذف صداهاي مزاحم محيطي ازجمله اين قابليت‌ها هستند.

حذف محدوديت‌ها براي دسترسي به صداهاي رسا و گيرا تنها نيمي از معادله است و تضمين استفاده‌ي آسان از اين قابليت‌ها نيز نيمه‌ي جدايي‌ناپذير ديگر آن. طراحي رابط متخصصي مؤثر نيز امتياز مهم ديگري است. عملكرد رابط‌هاي متخصصي در درگيركردن حس متخصصان نبايد كمتر از عملكرد ويدئوهاي فعلي باشد. بازهم بايد بر اين نكته تأكيد شود كه برنامه‌نويسان بايد رابطه‌ي نزديكي با مهندسان و گروه تحيق‌و‌توسعه داشته باشند تا مطمئن شوند موانع و سختي‌هاي استفاده از اين قابليت‌ها را به‌طوركامل برچيده‌اند.

لاخبار تخصصي وجود محتواي كاملا رسا

مرجع متخصصين ايران محتواي صوتي / Audio content

توليدكنندگان سخت‌افزار بايد به چرايي و چگونگي استفاده‌ي مردم از توليدات آن‌ها براي برقراري ارتباط با سايرين در روزگار فعلي نيز توجه كنند. در دنيايي ديجيتالي امروز كه از كانال‌هاي اجتماعي فراواني پر است كه متخصصانش هرروز زندگي روزمره‌ي خود را در آن درمعرض تماشاي ديگران قرار مي‌دهند، نمي‌توان از اهميت فناوري استفاده‌شده براي ضبط و به‌اشتراك‌گذاري لحظات مهم زندگي غافل ماند. اين واقعيت كه امروزه، حدود ۶۰ درصد از متخصصان اينترنت ويدئوهاي خود را در فضاي مجازي بارگذاري مي‌كنند و آن را با ديگران به‌اشتراك مي‌گذارند و اين آمار كه حدود ۸۰ درصد از همه‌ي طرفداران ويدئوهاي ديجيتالي، آن‌ها را ازطريق موبايل‌هاي هوشمند خود تماشا مي‌كنند، بر اين موضوع صحه مي‌گذارد.

تجربه‌هاي جديدي كه معرفي مي‌شوند نبايد در واكنش به تقاضاي متخصصان طراحي شوند؛ بلكه هدف آن‌ها بايد تعيين استانداردي براي نوآوري باشد. فراهم كردن راه‌هاي هدفمندتر براي وصل‌شدن به رسانه‌هاي اجتماعي بايد به‌عنوان مهم‌ترين اصل كاري در كانون توجه توليدكنندگان موبايل‌هاي هوشمند قرار گيرد.

مرجع متخصصين ايران محتواي صوتي / Audio content

طراحي و توليد فناوري‌هاي حسي براي ثبت تصاويري حقيقي از محيط اطراف، از اهميت فراواني برخوردار است؛ چراكه متخصصان وقتي غرق تماشاي جديدترين سريال‌هاي تلويزيوني نيستند، خودشان مشغول تعريف داستان براي ديگران هستند. وسايلي كه اجازه‌ي خلق سطوح جديدي از لذت و عميق‌تركردن ارتباط با اعضاي خانواده و دوستان و مخاطبان بيشتر را به متخصص مي‌دهد، متخصصان را به داستان‌سراهايي توانمند تبديل مي‌كند. توليدكنندگان سخت‌افزارهاي مهم كه از نقش صدا در پيشرفت محتواي ديجيتالي آگاه هستند، يك گام پيش‌تر از رقباي خود هستند. آن‌ها در عرضه‌ي محصولاتي متفاوت و واقعي به بازار پيش‌گام خواهند بود.

آنچه گفته شد، نقشي مهم در اعتبارسنجي اشكال جديد محتواهاي ديجيتال و روندهاي جديد فناوري در آينده خواهد داشت. مأموريت فناوري‌هاي جديد موبايل‌هاي همراه هوشمند، مانند 5G و قابليت‌هاي در حال تحول واقعيت مجازي و واقعيت افزوده، مهيا‌كردن شرايط لازم براي خلق تجربه‌هايي جامع با محدوديت‌هاي كمتر است. اين پيشرفت‌ها ابزاري ضروري براي معرفي تجربه‌هاي مذكور هستند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات