معرفي جزوه رايگان «طراحي كسب‌و‌كاري بهتر»

پنج‌شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
مطالعه 10 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
شناخت مجدد مشتريان و نيازهايشان در عصري كه بسياري از كسب‌وكارها الكترونيك عرضه مي‌شوند، بسيار بااهميت است. جزوه رايگان «طراحي كسب‌وكاري بهتر» مشتري را هدف قرار داده و كوشيده‌ است از ميان انبوه مدل‌ها و ابزارها و مهارت‌ها مسيري بهينه ترسيم كند.
تبليغات

براي راه‌انداختن كسب‌و‌كار در دنياي امروزي، از گزينه‌هاي متعدد و متنوعي مي‌توان استفاده كرد. افزون‌براين به‌لطف پيشرفت در دنياي تكنولوژي و شبكه‌هاي مجازي، خلاقيت در پيدايش شغل نيز بيش از هر زمان ديگري فرصتي براي عرض‌اندام پيدا كرده است. شناخت مجدد مشتريان و نيازهايشان در عصري كه بسياري از كسب‌وكارها الكترونيك عرضه مي‌شوند، بسيار بااهميت است. جزوه رايگان «طراحي كسب‌وكاري بهتر» مشتري را هدف قرار داده و كوشيده‌ است از ميان انبوه مدل‌ها و ابزارها و مهارت‌ها مسيري بهينه ترسيم كند.

امروزه، در دنيايي زندگي مي‌كنيم كه هركسي مي‌تواند با راه‌اندازي كسب‌وكار به‌لطف شبكه‌هاي مجازي و تنها با يك كليك، ميليون‌ها مشتري ناشناس در تمام نقاط جهان داشته باشد و ديگر فقط به يك محيط فيزيكي براي جذب مشتري اكتفا نكند. در دوره‌اي كه كسب‌وكارهاي الكترونيك فاتح بازار‌ها هستند، طبعا تنها به كسب‌وكارهاي غيرمجازي و به شيوه‌هاي سنتي نبايد اكتفا كرد و با تغيير نگرش و نگاهي جديد، از شيوه‌ها و ابزارهاي مختلفي براي شناخت مخاطبان هدف بايد استفاده كرد.

مرجع متخصصين ايران

در سده‌ي گذشته، اگر قصد راه‌انداختن كسب‌و‌كاري را داشتيم، احتمالا تنها گزينه‌هاي ما راه‌اندازي مغازه يا استفاده از زمين زراعي بود. اين يعني كسب‌وكارهاي محلي كه مشتريانشان نيز عمدتا از ميان افرادي انتخاب مي‌شد كه در نزديكي همان كسب‌وكار ساكن بودند يا مستقيما با صاحب كسب‌وكار آشنايي داشتند. در آن زمان، به طراحي مدل كسب‌وكار و طراحي برند براي مشتريان و... نيازي نبود كه امروزه راجع‌ به آنان صحبت مي‌كنيم يا مي‌شنويم‌؛ اما با زندگي در عصر تكنولوژي، داستان بسيار متفاوت شده است.

معرفي جزوه رايگان «طراحي كسب‌وكاري بهتر»

شايد بي‌اغراق بتوان گفت موضوع جزوه رايگان «طراحي كسب‌وكاري بهتر» دغدغە‌ي هر صاحب كسب‌وكاري است. اين موضوع به‌ويژه در محيط كسب‌وكاري بيشتر به‌چشم مي‌آيد كه بسيار ناپايدارتر از گذشته است و هر روز انسان را با مسائل جديدي رو‌به‌رو مي‌كند. همين شرايط با تمام سختي‌هايش، فرصت‌هاي زيادي پيش روي كسب‌وكارها قرار داده است. رويكرد اصلي جزوه رايگان حاصل تفكر طراحانه و به‌عبارتي همانند طراحان انديشيدن است.

با خواندن جزوه رايگان «طراحي كسب‌وكاري بهتر»، مشتريان و نيازهايشان را مي‌توانيم بهتر بشناسيم و ارزشي كه مي‌توان به مشتريان عرضه كرد، بهتر بسنجيم و درنهايت نقطە‌ي تلاقي ارزش خلق‌شده با نيازهاي مشتريان را دقيق‌تر پيدا كنيم. تمام اين‌ها كمك مي‌كند در سطوح متنوع كسب‌وكار، با انتخاب درست و اجراي صحيح ايده‌هاي خلاق، بيشتر نوآوري را به‌خدمت بگيريم و با رويكرد نظام‌مند تفكر طراحي، مسائل كسب‌وكار را هرچه اثربخش‌تر حل كنيم.

نويسندگان جزوه رايگان حاضر نيز از همين رويكرد براي تأليف جزوه رايگان بهره برده‌اند. آنان مشتري (خواننده) را هدف قرار داده و كوشيده‌اند از ميان انبوه مدل‌ها و ابزارها و مهارت‌ها مسيري بهينه ترسيم كنند. جالب اينكه آنان براي گروه‌هاي مختلف خوانندگان با نيازهاي متفاوت روش‌هايي گوناگون براي مطالعە‌ي جزوه رايگان طراحي كرده‌اند.

جزوه رايگان «طراحي كسب‌وكاري بهتر» به‌لطف بينش و تجربيات بيش‌ از سي طراح و خبره‌ي كسب‌و‌كار، مي‌تواند باورهاي هر شخصي را راجع‌ به راه‌اندازي كسب‌و‌كار از نو طراحي كند. اين جزوه رايگان قرار نيست مخاطب خود را در هر جزئيات ريز و كوچكي ياري كند و او را قدم‌به‌قدم با راه‌اندازي كسب‌و‌كار آشنا كند؛ بلكه مي‌كوشد آنان را با تفكر صحيح و موارد موردنياز براي راه‌انداختن تجارتشان آشنا كند. بنابراين چه استارتاپي براي طراحي مدل كسب‌و‌كار داشته باشيد، چه صاحب كسب‌و‌كاري چندين‌ساله براي بازطراحي مدل كسب‌و‌كار باشيد، اين جزوه رايگان قطعا بينش ارزشمندي در‌اختيارتان قرار خواهد داد.

جزوه رايگان «طراحي كسب‌وكاري بهتر» گزينه‌ي مناسبي در ميان جزوه رايگان‌هايي در دسته‌ي «مرور فهرست‌وار مفاهيم» است. نويسندگان جزوه رايگان كه بيشتر به يادگيري و ترويج همين مفاهيم مشغول هستند، سعي كرده‌اند هر موضوعي را در يك جزوه رايگان گردآوري كنند كه به‌نوعي مي‌توان به كسب‌و‌كار نوپا يا تفكر طراحي نسبت داد. بنابراين، اگر در حوزه‌ي راه‌اندازي كسب‌و‌كار و به‌طور خاص مدل كسب‌و‌كار مطالعه كرده باشيد، بسياري از مفاهيم مطرح‌شده در جزوه رايگان برايتان آشنا خواهد بود: چشم‌انداز، شناخت مشتري، داستان‌گويي، بوم مدل كسب‌و‌كار، ارزش پيشنهادي، نمونه‌سازي اوليه، ايده‌پردازي، نمونه‌سازي اوليه، اعتبارسنجي، چرخش (pivot) و... .

مرجع متخصصين ايران

كليد طراحي و ابزارهاي طراحي اين است كه طراحي فرايند تكرارشونده‌اي است كه طراحان با استفاده از آن كارشان را از زاويه‌ي ديدي شروع مي‌كنند و از خانه بيرون مي‌روند و جهان را مشاهده مي‌كنند تا آن زاويه‌ي ديد را تقويت كنند. درادامه، گزينه‌هايي خلق مي‌كنند كه ممكن است فرصت‌هاي مشاهده‌شده را هدف قرار دهد و درنهايت، آن گزينه‌ها را اعتبارسنجي و آن‌هايي را اجرايي مي‌كنند كه به بهترين نحو فرصت‌ها را هدف قرار مي‌دهد. مهم‌ترين مسئله اين است كه طراحان هرگز بر مقياس اجراي گزينه‌ي انتخاب‌شده تمركز نمي‌كنند. طراحي مداوم و تكرار‌شونده است و براي كنترل ابهام و تغيير به شيو‌ه‌اي بلندمدت ساخته شده است.

كاربرد جزوه رايگان «طراحي كسب‌وكاري بهتر» به مباحث كارآفريني و كسب‌و‌كارهاي نوپا محدود نيست و كسب‌وكارهاي جا‌افتاده نيز به بازطراحي و بازنگري ارزش پيشنهادي و مدل كسب‌و‌كارشان نيازمندند و از مطالب اين جزوه رايگان مي‌توانند استفاده كنند. بنابراين، صاحبان و مديران ارشد كسب‌و‌كارها، مديران محصول، مديران بازاريابي و مشاوران تمامي حوزه‌هاي كسب‌وكار از‌جمله مخاطبان اين جزوه رايگان هستند. اين جزوه رايگان شامل ۸ فصل، ۴۸ مطالعه‌ي موردي، ۲۰ ابزار، ۷ مهارت اصلي، ۲۹ طراح، ۳۶ ترفند و ۱۵۰ ارائه‌ي تصويري است.

  • مقدمه: طراحي كسب‌وكاري بهتر و حلقه‌ي دوگانه
  • آمادگي: تيم و محيط و شيوه‌ي كارتان را آماده كنيد
  • زاويه‌ي ديد: سنت‌شكن باشيد و چشم‌اندازتان را پديد آوريد و معيارهاي طراحي را ايجاد كنيد
  • شناخت: مشتري و محيط و كسب‌وكارتان را بشناسيد
  • ايده‌پردازي: ايده‌پردازي را بياموزيد و ايده‌هايتان را بسط دهيد و گزينش كنيد
  • نمونه‌ي اوليه: به ايده‌ها جان ببخشيد و طرح بزنيد و نمونه‌ي اوليه بسازيد
  • اعتبارسنجي: پرريسك‌ترين فرض را بيابيد و آزمايش و چرخش كنيد
  • مقياس‌افزايي‌: چه زماني و چگونه مقياس‌افزايي كنيم؛ سطح آمادگي سرمايه‌گذاري

بخشي از جزوه رايگان «طراحي كسب‌وكاري بهتر» 

دنيا عوض شده است: نه‌فقط عادات مصرف‌كننده‌ها و فناوري‌ها و ديگر روندها در حال ريشه‌كن‌كردن كسب‌وكارهايي هستند كه زماني رونق داشتند؛ بلكه برخي از بازارها به‌كلي در حال دگرگوني هستند و بازارهاي جديدي در حال سر برآوردن از دلِ اين نبود قطعيت و فاصله‌گرفتن از ماهيت پيش‌بيني‌ناپذير اقتصاد شبكه‌اي امروزند. نكته‌ي جالب و البته خشمگين‌كننده براي عده‌اي اين است كه تا دو دهه‌ي قبل، بسياري از شركت‌هاي پيشتاز اين تحول وجود خارجي نداشتند.

قضيه‌ي خوش‌اقبال‌بودن اين نيست كه بازيگران جديد صرفا افراد باهوش‌تر يا تواناتري به‌خدمت گرفته‌اند؛ پس، چگونه ممكن است كه آنان در غيرمنتظره‌ترين جاها به طلا رسيده‌اند؟ در يك كلام بايد بگوييم: «طراحي». بهسازي شيو‌ه‌ي نگاه شما به جهان است. مسئله‌ي طراحي اساسا فرايند يادگرفتني و تكرارپذير و ضابطه‌مندي اسـت كه هر كسي مي‌تواند از آن براي خلق ارزشي منحصر‌به‌فرد و درخور استفاده كند. طراحي ارتباطي با كنارگذاشتن فرايندها و ابزارهاي در‌اختيارتان ندارد و درواقع، كاملا عكس اين قضيه صحيح است.

مرجع متخصصين ايران

درست همان‌طوركه طراحي به استارتاپ‌هاي زيادي كمك كرده تا مدل‌هاي كسب‌وكار و بازارهاي جديدي پديد آورند، به شما نيز كمك خواهد كرد تصميم بگيريد كِي از كدام ابزارها براي يادگيري كاري جديد و متقاعد‌كردن ديگران به در‌پيش‌گرفتن مسيري متفاوت و اتخاذ تصميمات كسب‌وكاري بهتر استفاده كنيد. بيش از هر چيز، طراحي به پديد‌آوردن شرايطي مربوط مي‌شود كه به‌واسطه‌ي آن، كسب‌وكارها شكوفا مي‌شوند و رشد مي‌كنند و با وجود نداشتن قطعيت و تغيير، تكامل پيدا مي‌كنند.

براين‌اساس، كسب‌وكارهاي بهتر آن‌هايي هستند كه به شيو‌ه‌اي جديد و نظام‌مند به‌سراغ مسائل مي‌روند و بيشتر بر انجام كار تمركز مي‌كنند تا برنامه‌ريزي و پيش‌بيني. كسب‌وكارهاي بهتر بين طراحي و استراتژي پيوند برقرار مي‌كنند تا فرصت‌ها را در‌اختيار بگيرند و از اين طريق رشد و تغيير را در جهاني به پيش ببرند كه غيرقطعي و پيش‌بيني‌ناپذير است. اين جزوه رايگان ابزارها و مهارت‌ها و نگرش جديدي براي مهار‌كردن فرصت‌هاي خلق‌شده از نبود قطعيت در‌اختيارتان قرار مي‌دهد تا كسب‌وكار بهتري طراحي كنيد.

در اين جزوه رايگان، هزاران مثال از دنياي واقعيِ افرادي گنجانده شده است كه استاد اصول پايه‌ي طراحي‌اند و نيز مطالعه‌هاي موردي از شركت‌هايي كه با استفاده از طراحي به‌منزله‌ي زيربناي اصلي تصميم‌گيري باعث پديد‌آمدن تغيير شده‌اند. همچنين، درست همان‌طور‌كه طراحي فرايندي تكرارپذير است، مقصود نويسندگان نيز اين بوده است كه اين جزوه رايگان نه‌تنها شما را در سفر طراحي هدايت كند؛ بلكه مرجعي هميشگي برايتان باشد تا طراحي را به فراسوي پروژه يا محصولي بسط دهيد و آن را در مقياس شركت‌هاي بزرگ پياده كنيد.

مرجع متخصصين ايران

طراحي به‌سرعت در حال تبديل به يكي از آن واژه‌ها مانند «نوآوري» است. اين اصطلاح براي افراد مختلف معاني متفاوتي دارد. در زبان انگليسي، واژه‌ي طراحي مي‌تواند اسم و صفت و فعل باشد. در‌نهايت‌، طراحي شيوه‌اي توانمندكننده براي نگريستن به جهان و برانگيختن امكانات بالقوه‌ي جديد براي بهتركردن آن است. طراحي هم فرايند و هم نگرش است و مجموعه‌اي از رويه‌هاي عملي براي دردسترس قرار‌دادن ارزش جديد و پايدار از دل تغيير و نبود قطعيت است. افزون‌براين، به افراد و سازمان‌ها امكان مي‌دهد در مواجهه با تغيير دائمي، انعطاف‌پذيرتر و مقاوم‌تر باشند. متأسفانه روي ديگر سكه‌ي طراحي وضعيتي است كه معمولا خود را در آن پيدا مي‌كنيم: به‌هم‌ريختن موقع وقوع تغيير پيش‌بيني‌نشده.

خبر خوش اين است كه شما همين حالا هم دست‌كم در برخي مواقع طراح هستيد. هر بار كه با نيت قبلي استراتژي را شكل مي‌دهيد يا براساس بينشي تصميمي مي‌گيريد، همچون طراح عمل مي‌كنيد. خبر نه‌چندان خوش اين است كه بسياري از ابزارهايي كه براي كمك به اتخاذ آن تصميمات از آن استفاده مي‌كرده‌ايد، ديگر به‌اندازه‌ي قبل و دست‌كم به‌تنهايي، مفيد نيستند. پس، طراحان چه كاري انجام مي‌دهند و از چه ابزارهايي استفاده مي‌كنند كه به آنان كمك مي‌كند تصميمات بهتري بگيرند؟

بسياري از كسب‌وكارهاي موجود، به‌ويژه كسب‌وكارهاي غيراستارتاپي، صرفا بر رساندن محصولات به بازار و درعين‌حال كاهش هزينه و افزايش سود تمام‌شده تمركز مي‌كنند. در اين كسب‌وكارها، استراتژي به‌شيوه‌اي خطي به‌اجرا درمي‌آيد: كسب آمادگي و اجرا. كمبود موجود در اين شيوه عبارت است از مشتري‌اي كه در طرف ديگر اين معامله است و شخصي كه محصولات و خدمات را براي برآوردن نياز مشتري طراحي مي‌كند و پديد مي‌آورد.

طراحان هميشه به مشتري فكر مي‌كنند و رويكردشان به افراد و مسائل از مانديشه متخصصيني معين است؛ مانديشه متخصصيني كه با ابزارهاي ويژه‌ي طراحي مثل ايده‌پردازي و ساخت نمونه‌ي اوليه و اعتبارسنجي تقويت مي‌شود. آنان از ابزارها و مهارت‌ها و نگرش انساني براي يافتن و طراحي و اجراي ارزش‌هاي پيشنهادي و مدل‌هاي كسب‌وكار جديد براساس آموخته‌‌هايشان استفاده مي‌كنند. طراحان اين كار را مداوم انجام مي‌دهند و دائما تكرار آن را مي‌كنند تا فرصت‌هاي موجود در فضاي نبود قطعيت را كشف كنند.

مرجع متخصصين ايران

در اين جزوه رايگان، با سفر طراحان آشنا خواهيد شد كه به‌شيوه‌اي جديد ارائه شده است. زاويه‌ي ديد شما محور فرايند طراحي است كه همواره تحت‌تأثير شناخت، ايده‌پردازي، ساخت نمونه‌ي اوليه و اعتبارسنجي قرار داشته و به‌واسطه‌ي آن‌ها تقويت مي‌شود. اين فرايند تكرارشونده و چرخه‌اي است. حال، كسب‌وكار بهتر چيست؟ كسب‌وكار بهتر كسب‌وكاري است كه فرد را در محوريت قرار مي‌دهد و ابزارها و شيوه‌هاي مرسوم و فرايندهاي طراحي را به يكديگر متصل مي‌كند.

براي رسيدن به اين مقصود بايد جديت لازمه‌ي طراحي (استفاده از ابزارها و مهارت‌ها و نگرش جديدتان) را به‌كار بگيريد تا تصميمات و پيامدهاي كسب‌وكار را هدايت كنيد؛ نه اينكه صرفا به انجام كسب‌وكار به روال هميشگي و به‌طور روزمره مشغول باشيد. با انجام اين كار، گزينه‌هايتان براي آينده بسيار روشن‌تر خواهد شد و در‌نتيجه در مقام طراح، به‌تدريج فرصت‌ها را در فضاي نبود قطعيت بدون هيچ ترديدي خواهيد ديد.

جست‌وجويي هميشگي به‌دنبال مشتريان و ارزش‌هاي پيشنهادي و مدل‌هاي كسب‌وكار جديد همراه ‌با اجرا و مقياس‌افزايي كسب‌وكار در جريان است. در مقام طراح، كارتان است كه اين اتصال را برقرار كنيد و گزينه‌هاي جديد را (از‌طريق طراحي) براي پايداري و رشد كسب‌وكار مدانديشه متخصصين قرار دهيد و بيازماييد. همچنين، شخصي را كه برايش طراحي مي‌كنيد، در انديشه متخصصين بگيريد؛ چراكه باعث تقويت زاويه‌ي ديد منحصربه‌فردتان خواهد شد.

معرفي نويسنده و ناشر جزوه رايگان

گروهي از نويسندگان جزوه رايگان «طراحي كسب‌وكاري بهتر» را با عنوان انگليسي «Design a Better Business» به‌رشته‌ي تحرير درآورده‌اند كه در ميان آن‌ها مي‌توان به پاتريك وان درپيل و جاستين لوكيتز و ليزا كيسولومون اشاره كرد. پاتريك وان درپيل مديرعامل شركت Business Models Inc و توليدكننده‌ي پرفروش‌ترين مدل توليد تجارت در سراسر جهان است. او مشتاقانه به كارآفرينان، رهبران، سنت‌شكنان و شركت‌هاي سازماني كمك كند تا مدل كسب‌و‌كارشان را ابداع و استراتژي‌اي براي آينده طراحي كنند. در ايران، انتشارات آرياناقلم جزوه رايگان «طراحي كسب‌وكاري بهتر» را با ترجمه‌ي رضا رايان‌راد روانه‌ي بازار نشر كرده است.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات