داستان برند: هيتاچي، از توليد موتور الكتريكي تا ربات‌هاي انسان‌نما

جمعه ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 16 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
هيتاچي يكي از باسابقه‌ترين و بزرگ‌ترين برندهاي ژاپني است كه در طول ساليان دراز فعاليت، زمينه‌هاي گوناگون علمي و صنعتي را تجربه كرده است.
تبليغات

هيتاچي (Hitachi) هولدينگ ژاپني با فعاليت بين‌المللي در صنايع و كسب‌وكارهاي گوناگون است. دفتر اصلي هيتاچي در منطقه‌ي چيودا در توكيو، پايتخت ژاپن واقع است. هولدينگ هيتاچي امروز بخشي از گروه بزرگ DKB را در ژاپن تشكيل مي‌دهد. اين گروه كه پس از پايان جنگ جهاني دوم تشكيل شد، بخش بزرگي از اقتصاد ژاپن را اداره مي‌كند و علاوه بر هيتاچي، متشكل از شركت‌هاي بزرگي همچون كاوازاكي، ايسوزو و فوجيتسو است. دامنه‌ي فعاليت برند هيتاچي پس از بيش از يك قرن فعاليت به ۱۱ صنعت گسترش پيدا كرده است. اين صنايع عبارتند از: سيستم‌هاي اطلاعاتي و ارتباطي، زيرساخت‌هاي متخصص اجتماعي، مواد و تجهيزات صنايع بزرگ، خدمات مالي، سيستم‌هاي تأمين نيرو، سيستم‌ها و تجهيزات الكترونيكي، سيستم‌هاي خودرو، راه‌آهن و حمل و نقل شهري، محصولات ديجيتال براي متخصصان عمومي، ماشين‌آلات ساخت‌و‌ساز و ديگر ماشين‌آلات و تجهيزات صنعتي. اين شركت در حال حاضر در رتبه‌ي ۷۱ برترين شركت‌ها از انديشه متخصصينات رسانه‌ي فورچن (معروف به Fortune 500) قرار دارد.

مرجع متخصصين ايران هيتاچي

دفتر اصلي هيتاچي در چيودا توكيو

تاريخچه‌ي تأسيس

شركت هيتاچي در سال ۱۹۱۰ توسط ناميهي اودايرا (Namihei Odaira) تأسيس شد. او كه متولد ۱۵ ژانويه‌ي سال ۱۸۷۴ در شهر توچيگي بود، در سال ۱۹۰۰ در رشته‌ي مهندسي برق از دانشگاه سلطنتي توكيو فارغ‌التحصيل شد. او ابتدا در نيروگاه برق يك معدن مشغول به كار شد و پس از آن در شركت‌هاي متعدد صنعت برق در ژاپن كار كرد. اودايرا در سال ۱۹۰۶ به معدن مس شركت كوهارا در شهر هيتاچي ملحق شد. سمت او در شركت جديد، مديريت بخش مهندسي بود.

وظيفه‌ي اصلي اودايرا در شركت كوهارا، تأمين برق پايدار معدن بود. او و همكارانش در كنار اين كار، در صدد ساخت موتوري الكتريكي با قدرت پنج اسب بخار بودند. در نهايت، تلاش‌هاي آن‌ها در سال ۱۹۱۰ نتيجه داد و موتور پنج اسب بخاري به‌عنوان اولين محصول اودايرا و شركت جديدش، هيتاچي معرفي شد. در آن زمان اكثر محصولات برقي ژاپن از كشورهاي ديگر وارد مي‌شدند و اودايرا تصميم داشت تا از پتانسيل‌هاي داخلي ژاپن براي ساخت محصولات استفاده كند تا بدين ترتيب، صنعت كشورش را نيز پبشرفت دهد. اولين مدير شركت هيتاچي، فوسانوسكه كوهارا، مدير شركت معدني بود؛ چرا كه هيتاچي در ابتدا شركتي در دل شركت كوهارا بود.

مرجع متخصصين ايران ناميهي اودايرا

ناميهي اودايرا، موسس هيتاچي در سنين جواني

محصول هيتاچي در ابتدا با استقبال خوبي مواجه نشد. چرا كه مصرف‌كنندگان ژاپني هنوز به محصولات داخلي اميدوار نبودند. اما تلاش اودايرا براي بهبود محصولات و دست‌يابي به فناوري منحصربه‌فرد، بالاخره آن‌ها را به بازيگري قابل تأمل در صنعت الكتريك ژاپن تبديل كرد. محصولات بعدي هيتاچي كه در زمان كار در شركت كواهارا توليد شدند، ترانسفورماتور، آمپرمتر و ولت‌متر AC بودند. پس از آن، تيم اودايرا مشغول ساخت توربين آبي شد. آن‌ها در سال ۱۹۱۶، يك توربين ۱۰ هزار اسب بخاري توليد كردند.

هيتاچي در زبان ژاپني به معناي طلوع خورشيد است

اودايرا براي انتخاب نام و نماد شركتش، از نمادهاي گرافيكي زبان ژاپني معرفو به كانجي استفاده كرد. يكي از اين نمادها، hi به معناي خورشيد و ديگري tachi به معناي طلوع بود. اين نام و نمادهاي مربوط به آن، شهرت ملي برند هيتاچي را نيز از همان ابتدا تضمين كرد؛ چرا كه قرابت زيادي با پرچم خورشيد در حال طلوع ژاپن داشت. در سال ۱۹۱۸، اودايرا دفتر اصلي شركتش را به توكيو منتقل كرد و از سال ۱۹۲۰، اين شركت به صورت مستقل به كار خود ادامه داد.

ورود جدي به بازار الكتريكي ژاپن

موتور الكتريكي توليد شده توسط شركت هيتاچي، برگ برنده‌ي آن‌ها در صنعت ژاپن بود. در آن سال‌ها نيروي برق به‌عنوان نيروي محركه‌ي مدرن‌سازي ژاپن مورد استفاده قرار مي‌گرفت. پيشرفت‌هاي هيتاچي در اين زمينه ‌هم، مقدمات پيوستن يكي ديگر از شركت‌هاي برقي ژاپن به آن‌ها يعني  Tokyo Tsukudajima Engineering را فراهم كرد. اين ادغام در سال ۱۹۱۸ انجام شد و شركت جديد ۸ پمپ ۱۵۰ اسب بخاري توليد كرد كه زمينه‌ساز توليد انبوه پمپ در شركت هيتاچي شد. پمپ‌ها هنوز هم به‌عنوان محصولات اصلي هيتاچي شناخته مي‌شوند و اين شركت براي صنايع گوناگون از معدن و مهندسي سازه و ساختمان، تا سد و ذخيره‌سازي آب و كشاورزي و مصارف خانگي، پمپ توليد مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران هيتاچي

بقاياي كارخانه‌ي هيتاچي پس از آتش‌سوزي

يكي از ناگوارترين اتفاقات تاريخ هيتاچي، آتش‌سوزي سال ۱۹۱۹ در كارخانه‌ي اصلي است. اين آتش‌سوزي كه در ۱۴ نوامبر اتفاق افتاد، بخش‌هاي زيادي از يك انبار و يكي از دفاتر شركت را نابود كرد. علاوه بر آن، بسياري از محصولات آماده‌شده‌ي هيتاچي نيز در اين آتش‌سوزي از بين رفتند. نكته‌ي مهم اين آتش‌سوزي، صحبت‌هاي اودايرا براي نيروي سادهان بود كه آن‌ها را در جلوي كارخانه‌ي سوخته، به ادامه‌ي كار تشويق كرد:

اين آتش‌سوزي ناگهاني ما را با چالشي بسيار بزرگ روبرو كرده است. من براي لحظه‌اي به تعطيل كردن كارخانه فكر كردم؛ اما من به اين مسير و آينده‌ي آن اميدوارم. تلاش و پشتكار شما، امروز ما و كارخانه‌ي هيتاچي را به جايگاه كنوني رسانده است؛ پس نبايد بگذاريم اين حادثه مانع حركت ما بشود.من به خودم اجازه نمي‌دهم كه دلسرد بشوم و به اين ترتيب، فعاليت كارخانه را هرچه سريعتر به حالت قبل بازمي‌گردانم. شايد پيشرفت چند وقت اخير ما را مغرور كرده باشد. مي‌توان اين حادثه را به‌عنوان درسي مهم به ياد سپرد و از آن نكاتي آموخت. 

اين شركت در سال ۱۹۲۳ نيز سهم عمده‌اي در بازسازي شهرها و تجهيزات برقي ژاپن داشت. در اين سال زلزله‌اي ۷.۹ ريشتري، خليج Sagmai در ژاپن را به لرزه درآورد و پس از مدت كوتاهي، درخواست براي تجهيزات برقي به اوج خود رسيد. در اين زمان، اودايرا از تمام ظرفيت شركت خود براي تأمين نياز جامعه استفاده كرد. اين تلاش‌ها علاوه بر كمك‌ زياد به دولت ژاپن، نام هيتاچي را نيز بيش از پيش بر سر زبان‌ها انداخت.

مرجع متخصصين ايران زمين لرزه ژاپن

تأثيرات زلزله‌ي سال ۱۹۲۳ در كشور ژاپن

شركت هيتاچي در سال ۱۹۲۴ اتفاقي بزرگ را در صنعت ژاپن رقم زد. آن‌ها اولين لكوموتيو برقي را در ژاپن ساختند. پيش از آن تمامي لكوموتيوهاي برقي ژاپن، وارداتي بودند. اين لكوموتيو جديد كه ED15 نام داشت، از برق DC تغذيه مي‌كرد. توليد اين لكوموتيو، بازتاب‌هاي گسترده‌اي در رسانه‌هاي جهان از جمله روزنامه‌هاي آمريكايي داشت.

توجه به متخصصان عمومي

شركت بزرگ ژاپني، هيچ‌گاه روي يك صنعت متمركز نمانده و همواره به دنبال مطالعه و آزمايش زمينه‌هاي جديد بوده است. آن‌ها از همان ابتداي تأسيس شركت، تحقيقات خود را براي توليد آسانسورهاي ساختماني شروع كردند و در نهايت در سال ۱۹۳۲، اولين آسانسور را براي آپارتمان‌هاي مجموعه‌ي Towa عرضه كردند. محصول بعدي در اين زمينه، پله‌برقي بود كه در سال ۱۹۳۶ براي فروشگاه Daitetsu در اوزاكا ساخته شد. توليد اين دو محصول، از تأثيرگذارترين المان‌هاي مدرن‌سازي فرهنگ ژاپن بود. اين محصولات، سبك زندگي ژاپني‌ها را به مقدار قابل توجهي تغيير داد.

پس از ۱۰ سال تحقيق، اولين پنكه ساخته و براي صادرات آماده شد

هيتاچي در كنار توسعه‌ي محصولات براي صنايع بزرگ، به فكر مصرف‌كنندگان نهايي نيز بود. آن‌ها تحقيق و توسعه روي توليد پنكه را از سال ۱۹۱۶ شروع كردند و در نهايت اولين پنكه‌ي خود را در سال ۱۹۲۶ توليد كردند. ۵۵۰۰ عدد پنكه در سال اول در اين شركت توليد شد و تنها ۳۰ عدد از آن‌ها به‌عنوان اولين صادرات شركت ژاپني، به آمريكا صادر شدند. فناوري منحصربه‌فرد هيتاچي در توليد محصولات و استفاده نكردن از پتنت‌ها و روش‌هاي اروپايي و آمريكايي، اجازه‌ي صادرات بيشتر به آن‌ها مي‌داد و اين محصول به هند و آسياي چنوب شرقي نيز صادر شد.

مرجع متخصصين ايران پنكه هيتاچي

پنكه، اولين محصول صادراتي هيتاچي

صنعت اتومبيل و موتورهاي ديزلي، هدف بعدي هيتاچي و مديرانش بود. آن‌ها در سال ۱۹۳۱ اولين موتور چهار سيلندر ديزلي خود را با قدرت ۶۰ اسب بخار توليد كردند. اين موتور ابتدا براي ديگر توليدكنندگان وسايل نقليه ارسال مي‌شد تا اين‌كه هيتاچي اولين اتوبوس‌ها و كاميون‌هاي خود را در سال ‍۱۹۳۶ به كمك اين موتورهاي ديزلي توليد كرد. اولين اتوبوس‌هاي شركت نيز براي جابجايي نيروي سادهان بين كارخانه‌هاي هيتاچي استفاده مي‌شد.

جنگ جهاني دوم

يكي از اتفاقات تأثيرگذار در صنعت ژاپن (مي‌توان گفت صنعت جهان)، جنگ جهاني دوم بود. در خلال درگيري‌هاي اين جنگ، بسياري از كارخانه‌هاي هيتاچي از بين رفتند. پس از جنگ نيز نيروهاي آمريكايي تلاش كردند زيرمجموعه‌ها و بخش‌هاي متنوع هيتاچي را از يكديگر جدا كنند. در همان زمان، اودايرا از مديريت شركت بركنار شد و ۱۹ كارخانه از زيرمجموعه‌ي هيتاچي جدا شدند. چنين ضربه‌هاي مهلكي به همراه اشكالات نيروي كار، اين شركت بزرگ ژاپني را تا مرز ورشكستگي پيش برد. اودايرا در سال ۱۹۵۱ بار ديگر در سمت رئيس به هيتاچي بازگشت اما در همان سال و در پنجم اكتبر از دنيا رفت.

مرجع متخصصين ايران اتوبوس ديزلي هيتاچي

اتوبوس ديزلي هيتاچي

البته هيتاچي در زمان جنگ جهاني دوم نيز هنوز به فعاليت جدي خود ادامه مي‌داد. آن‌ها سيستم تلفني اتوماتيك (PBX) متشكل از ۵ هزار خط را در سال ۱۹۴۰ توسعه دادند. در سال ۱۹۴۳، توربين آبي ۸۵ هزار كيلوواتي نوع فرانسيس و همچنين ژنراتور ۷۰ هزار كيلوولت‌آمپري جريان متناوب، توسط اين شركت طراحي و ساخته شد.

ورود هيتاچي به صنايع ساخت و ساز و توليد ماشين‌آلات، پس از جنگ جهاني دوم شروع شد. آن‌ها در سال ۱۹۴۹ و در سال‌هاي پاياني جنگ، بيل مكانيكي U05 را به‌عنوان اولين بيل الكتريكي در ژاپن توليد كردند. نسخه‌هاي پيشرفته‌تر بيل‌هاي مكانيكي يعني بيل‌هاي هيدروليكي، در سال ۱۹۶۵ توسط هيتاچي به بازار عرضه شدند تا با سرعت هرچه بيشتر، به صنعت و اقتصاد رو به رشد ژاپن كمك كنند.

مرجع متخصصين ايران بيل مكانيكي هيتاچي

اولين بيل مكانيكي هيتاچي

در دهه‌ي ۱۹۶۰، بخش اعظمي از نيروي برق مورد نياز در ژاپن توسط موتورهاي هيدروليكي تأمين مي‌شد. موتورهاي مورد استفاده در آن زمان، اشكالات متعددي از جمله قطع شدن‌هاي متناوب جريان برق را به همراه داشتند. هيتاچي به‌عنوان يكي از بزرگ‌ترين فعالان اين صنعت در ژاپن، در سال ۱۹۵۲ موتور غول‌پيكر ۲۱ هزار كيلوواتي خود را توليد كرد كه در ايستگاه تأمين برق رودخانه‌ي تادامي نصب شد. توليد اين پمپ، اعتبار هيتاچي را در داخل و خارج ژاپن چندين برابر كرد.

صنايع ريلي، يكي از اهداف هميشگي هيتاچي بوده است

جنگ كره، يكي از ناجيان هيتاچي و بسياري از فعالان صنعتي ديگر در ژاپن بود. در خلال اين جنگ، نيروهاي نظامي آمريكايي، قراردادهاي متنوعي را براي ساخت تجهيزات نظامي با كارخانه‌هاي ژاپني امضا كردند. ورود جدي‌تر هيتاچي به صنعت ريلي نيز چند سال پس از اين جنگ شروع شد. اين شركت در سال ۱۹۵۶ اولين نمونه از موتور ديزلي-الكتريكي DF90 را توليد كردند كه از سال بعد، به طور عمده در حمل و نقل ريلي ژاپن استفاده شد.

صنايع الكترونيكي و ورود به بازارهاي جهاني

شركت ژاپني پس از چند دهه فعاليت در صنايع الكتريكي و زيرساختي، تصميم گرفت به بازار رو به رشد الكترونيك وارد شود. در آن سال‌ها، داشتن تلويزيون، يخچال و ماشين لباسشويي، در ژاپن مانند داشتن گنجي مقدس بود. هيتاچي با دانستن اين حقايق، اولين تلويزون سياه و سفيد خود را در سال ۱۹۵۶ وارد بازار كرد. يخچال و ماشين لباسشويي تمام اتوماتيك نيز در سال‌هاي ۱۹۶۰ و ۱۹۶۱ توسط اين شركت به بازار عرضه شدند تا تمام سبد مورد نياز ژاپني‌ها توسط شركت داخلي تأمين شود.

اقدام جدي هيتاچي براي تبليغ محصولات جديد نيز با بازسازي برج Tsutenkaku در سال ۱۹۵۶ صورت گرفت. آن‌ها به‌عنوان اسپانسر مالي بازسازي اين برج انتخاب شدند و تبليغات متني محصولات خود را روي بدنه‌ي آن به نمايش گذاشتند.

مرجع متخصصين ايران هيتاچي

تيليغ هيتاچي روي برج تسوتنكاكو

هيتاچي در سال ۱۹۵۸ اولين راديوي قابل حمل خود را كه از ۶ ترانزيستور استفاده مي‌كرد، وارد بازار كرد. ميكروسكوپ الكتروني، محصول بعدي هيتاچي بود كه آن‌ها را بيش از پيش در صنايع كوچك و مدرن مشهور كرد. اين ميكروسكوپ جايزه‌ي بزرگ نمايشگاه جهاني بروكسل را دريافت كرد.

هيتاچي با شروع دوران كامپيوترها، به اين صنعت هم وارد شد

با شروع توليد كامپيوترهاي الكترونيكي در پايان دهه‌ي ۱۹۶۰، هيتاچي نيز وارد اين بازار شد و اولين كامپيوتر خود را بر مبناي ترانزيستورها توسعه داد. علاوه بر بخش سخت‌افزاري كامپيوترها، هيتاچي در توسعه‌ي نرم‌افزاري نيز وارد شد و اولين سيستم رزرو صندلي راه‌آهن ژاپن با نام MARS-1 را توسعه داد. ورود به بازار آمريكا نيز در همين سال‌ها اتفاق افتاد و واحد Hitachi America در سال ۱۹۵۹ تأسيس شد.

فناوري توليد تلويزون رنگي، از آن چالش‌هايي بود كه پس از سال‌ها تحقيق توسط ژاپني‌ها در سال ۱۹۶۸ حل شد. هيتاچي پس از حدود ۱۰ سال تحقيق و توسعه در اين زمينه، اولين تلويزيون رنگي خود را با نام Kido Color وارد بازار كرد. آن‌ها براي تبليغ اين محصول خود نيز يكي از معدود بالن‌هاي غول‌پيكر جهان را كه در ژاپن پرواز مي‌كرد اجاره كردند و لوگوي شركت به همراه نام تلويزيون را روي آن حك كردند.

مرجع متخصصين ايران هيتاچي

تبليغ هيتاچي روي بالن غول‌پيكر ژاپني

تجهيزات تصويربرداري پزشكي

استفاده از امواج آلتراسونيك در مشاهده‌ي ارگان‌هاي داخلي بدن، يكي از نقاط عطف علم پزشكي بوده است. شركت هيتاچي كه از ورود به هيچ بازاري مرتبط با الكتريسيته ابايي نداشت، در اين زمينه نيز تحقيق و توسعه را ادامه داد تا اين‌كه در سال ۱۹۶۰، اولين دستگاه تصويربرداي آلتراسونيك را در ژاپن رونمايي كرد.

در آن زمان آمار مرگ و مير ناشي از سرطان در ژاپن رو به افزايش بود و استفاده از اشعه‌ي ايكس براي تشخيص بيماري‌ها، فرصت مناسبي را براي تشخيص و جلوگيري از پيشرفت بيماري‌ها در اختيار پزشكان قرار مي‌داد. فعاليت هيتاجي در اين زمينه در طول سال‌هاي بعد با قدرت ادامه پيدا كرد و اين شركت اكنون جزء معدود شركت‌هاي صاحب تكنولوژي تصويربرداري پزشكي است.

سال‌هاي پاياني قرن بيستم و گسترش هرچه بيشتر فعاليت

اولين محصول هيتاچي در كمك به بانكداري مدرن ژاپن، دستگاه ATM بود كه در سال ۱۹۷۹ عرضه شد. اين دستگاه كه HT5865 نام داشت، ابتدا در بانك‌هاي بزرگ ژاپن نصب شد. البته هيتاچي پيش از اين نيز در توسعه‌ي سيستم‌هاي كامپيوتري با بانك ها همكاري كرده بود و توليد ATM، گام محكمي براي حضور جدي در بانك‌ها بود.

نمايشگاه جهاني سال ۱۹۷۰ در اوزاكا، فرصت مناسبي بود تا هيتاچي بيش از پيش خود را به جهانيان معرفي كند. اين نمايشگاه با شعار «پيشرفت براي همه‌ي انسان‌ها»، ميزبان شركت‌هايي از ۷۷ كشور جهان بود و حدود ۶۴ ميليون نفر از آن بازديد كردند. هيتاچي در اين نمايشگاه علاوه بر اجاره‌ي غرفه‌ي حرفه‌اي، در توسعه‌ي محيط نمايشگاهي نيز همكاري داشت و نمادهايي از پيشرفت شهري در ژاپن را براي آن توسعه داد.

مرجع متخصصين ايران هيتاچي

غرفه‌ي هيتاچي در نمايشگاه جهاني اوزاكا

غرفه‌ي هيتاچي در اين نمايشگاه، نمادي از پيشرفت اين شركت بود. آن‌ها پله برقي و آسانسوري غول‌پيكر را در غرفه‌ي خود نصب كردند كه طبقات پايين و بالا را به هم متصل مي‌كرد. هيتاچي در اين نمايشگاه ركورد خوبي از خود به جاي گذاشت و ميزبان حدود ۱.۵ ميليون نفر بود.

ورود به بازار سهام نيويورك، شهرت هيتاچي را جهاني كرد

در سال‌هاي بعدي دهه‌هاي ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰، هيتاچي محصولات نوآورانه‌ي خود اعم از بيل‌هاي مكانيكي، ATM و دستگاه‌هاي تصويربرداري پزشكي را ارتقا داد و نسل‌هاي كاملا جديد از آن‌ها را به بازار عرضه كرد. اولين ربات اين شركت نيز در سال ۱۹۸۵ با همكاري دانشگاه Waseda ساخته شد. WHL-11 رباتي از نوع دوپا بود و اولين ربات هيتاچي با قابليت راه رفتن بود.

يكي از بزرگ‌ترين اتفاقات تاريخ هيتاچي، ورود آن‌ها به بازار سهام نيويورك بود. در سال ۱۹۸۰، مجله‌ي فورچن، هيتاچي را به‌عنوان پنجمين توليدكننده‌ي تجهيزات الكترونيكي در جهان معرفي كرد. سازمان‌هاي ديگر مطالعه‌كننده‌ي شركت‌ها نيز به خاطر تعادل عالي هيتاچي در بازارهاي الكتريكي و الكترونيكي، رتبه‌هاي ممتاز را به اين شركت اهدا كردند. 

مرجع متخصصين ايران هيتاچي

ورود هيتاچي به بازار سهام نيويورك

در آوريل سال ۱۹۸۰، شركت هيتاچي وارد بازار سهام نيويورك شد. اين دستاورد، ارزش زيادي براي شركت ژاپني داشت و آن‌ها را به‌عنوان شركتي كاملا قابل اعتماد و پيشرو در بازارهاي جهاني مشهور كرد.

قرن بيست‌ و‌ يك و وضعيت كنوني برند هيتاچي

بزرگ‌ترين نمايشگاه جهاني قرن ۲۱ در سال ۲۰۰۵ در شهر آيچي برگزار شد. اين نمايشگاه به مدت ۱۸۵ روز ميزبان ۱۲۱ كشور و چهار سازمان بين‌المللي بود. تعداد بازديدكنندگان نمايشگاه آيچي نيز حدود ۲۲ ميليون نفر گزارش شده است. هيتاچي در اين نمايشگاه علاوه بر حضور تبليغاتي، در بخش اجرا نيز فعاليت داشت. آن‌ها چيپ IC داخل بليط‌هاي ورودي نمايشگاه را تأمين كردند.

غرفه‌ي سال ۲۰۰۵ هيتاچي مانند نمايشگاه جهاني قبلي، مملو از نوآوري‌ها و جذابيت‌هاي مدرن بود. فناوري‌هاي اطلاع‌رساني به كمك چيپ داخل بليط‌ها، فناوري تشخيص چهره در بخش‌هاي تبليغاتي و همچنين ربات EMIEW از جاذبه‌هاي غرفه‌ي هيتاچي بود. اين شركت براي تأمين برق غرفه‌ي خود نيز از سلول‌هاي خورشيدي استفاده مي‌كرد.

مرجع متخصصين ايران غرفه هيتاچي

غرفه‌ي هيتاچي در نمايشگاه جهاني سال ۲۰۰۵

ربات EMIEW، اولين ربات انسان‌نماي هيتاچي بود. اين ربات روي دو چرخ حركت مي‌كرد و مي‌توانست با استفاده از سنسورها، سرعت خود را با فرد همراه تنظيم كند. قابليت‌هاي قوي تشخيص صدا و صحبت كردن، اين ربات هوشمند را قادر به ارتباط كامل با انسان‌ها مي‌كرد.

EMIEW، جدي‌ترين تلاش هيتاچي براي سلطه در بازار ربات‌ها است

نسخه‌ي سوم اين ربات با نام EMIEW3 در سال ۲۰۱۶ عرضه شد. اين ربات به‌خوبي مي‌تواند در فروشگاه‌ها و مكان‌هاي عمومي ديگر به افراد كمك كند. قابليت صحبت به زبان‌هاي مختلف، ربات هيتاچي را به ابزاري بسيار مفيد براي مكان‌هاي گردشگري نيز تبديل كرده است. به بيان ديگر مي‌توان ربات انحصاري هيتاچي را نقطه‌ي اميدواري ورود ربات‌ها به زندگي واقعي ناميد.

استفاده‌ي هيتاچي از فناوري‌هاي روز در محصولات، تنها به ربات‌ها محدود نشده است. آن‌ها با استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات، بيل مكانيكي مدرن ZX200X-5B را در سال ۲۰۱۶ به بازار عرضه كردند. اين بيل مكانيكي، با استفاده از مسيريابي ماهواره‌اي، ارتباط با نقشه‌هاي سه بعدي ساختمان‌ها و داده‌هاي دريافت شده از سنسورها، وظايف خود را به صورت نيمه‌اتوماتيك انجام مي‌دهد.

مرجع متخصصين ايران هيتاچي

بيل مكانيكي مدرن و هوشمند هيتاچي

در طول سال‌هاي طولاني فعاليت، هيتاچي علاوه بر توليد محصولات منحصر به‌فرد، در پروژ‌هاي بزرگ كشورهاي ديگر نيز همكاري كرده است. از بزرگ‌ترين پروژه‌هاي اخير بين‌المللي اين شركت مي‌توان به تأمين قطارهاي سريع‌السير براي سيستم حمل و نقل بريتانيا، سيستم پمپاژ آب سراسري در كاليفرنيا و ساخت آسانسور سريع‌السير در گوانگجو چين اشاره كرد.

هيتاچي در سال‌هاي اخير علاوه بر تمركز روي توسعه، اشكالات و چالش‌هاي جهاني را به‌عنوان هدفي اصلي در چشم‌انداز خود قرار داده است. گروه هيتاچي در سال‌هاي اخير روي نوآوري‌هاي مفيد براي اجتماع سرمايه‌گذاري كرده است و در تلاش است تا با استفاده از سابقه‌ي بيش از ۱۰۰ ساله‌ي خود، زندگي افراد را در سرتاسر جهان بهبود ببخشد. راهكار اصلي اين شركت براي رسيدن به اهداف فوق، استفاده از فناوري‌هاي مدرن و دستاوردهاي سال‌هاي اخير براي بهبود خدمات شهري و زيرساختي در تمام نقاط جهان است.

شركت باسابقه‌ي ژاپني در حال حاضر بيش از ۱۱ زيرمجموعه‌ي اصلي دارد كه از ارتباطات و فناوري اطلاعات تا صنايع دفاعي، تأمين تجهيزات و مواد پيشرفته براي صنايع، حمل ‌ونقل ريلي، ساخت نيروگاه و همچنين سرمايه‌گذاري و مشاوره را شامل مي‌شوند. طبق آخرين آمار، درآمد اين هولدينگ در سال ۲۰۱۷ برابر با ۹.۱۶۲ تريليون ين در حدود ۸۵ ميليارد دلار گزارش شده است. مجموع متخصصان اين هولدينگ در سرتاسر جهان حدود ۳۰۴ هزار نفر است و هيروكي ناكانيشي، در حال حاضر رئيس هولدينگ هيتاچي است. هيتاچي با شعار Inspire The Next با معني تحت‌الفظي «الهام‌بخش نسل آينده» فعاليت مي‌كند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات