داستان برند: فيليپس، بيش از يك قرن نوآوري و ارزش آفريني

جمعه ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
مطالعه 20 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
فيليپس يكي از قديمي‌ترين برندهاي اروپايي صنعت الكتريك و الكترونيك محسوب مي‌شود كه از روزهاي اول اختراع لامپ روشنايي، مشغول به كار بوده است.
تبليغات

فيليپس (Philips) يك شركت هلندي با بازار بين‌المللي است كه مركز مديريت آن در آمستردام هلند قرار دارد. از حوزه‌‌هاي تمركز اين شركت درحال حاضر، صنعت روشنايي و سلامت را مي‌توان نام برد. البته بخش لامپ‌هاي روشنايي از سال ۲۰۱۸ تحت عنوان شركتي مستقل بانام Signify فعاليت خود را ادامه داد.

ريشه‌هاي شركت فيليپس به سال‌هاي پاياني قرن ۱۹ و شهر آيندهوون هلند، از خانواده‌اي با همين نام باز مي‌گردد. مأموريت اوليه‌ي برند فيليپس نيز در آن سال‌ها، توليد لامپ‌هاي روشنايي تعيين شد. فيليپس در برهه‌اي از زمان جزء بزرگ‌ترين شركت‌هاي الكترونيكي جهان بود و درحال‌حاضر نيز برندي قابل احترام در اين صنعت است. اين شركت در سال ۱۹۹۸ نشان افتخاري سلطنتي هلند را دريافت كرد. اين نشان به‌صورت محدود به برخي شركت‌هاي بزرگ اين كشور و برخي سازمان‌هاي غيرانتفاعي، اهدا مي‌شود.

تاريخچه‌ي فيليپس علاوه‌بر فرمانروايي بر بازار محصولات روشنايي، نوآوري‌هاي ماندگاري را نيز در خود دارد. آن‌ها در معرفي نوار كاست و ديسك‌هاي فشرده يا همان CD، نام خود را در تاريخ جاودانه كردند. سهام اين برند اكنون در چند بازار بزرگ بورس در جهان به‌فروش مي‌رسد. فيليپس، از سال ۱۹۱۳ يك باشگاه فوتبال به‌نام پي‌اس‌وي آيندهوون را نيز در فهرست دارايي‌هاي خود دارد.

مرجع متخصصين ايران فيليپس / Philips

مركز منطقه‌اي فيليپس در آمريكاي شمالي (آندوور - ماساچوست)

تاريخچه‌ي تأسيس

جرارد فيليپس مهندس جواني بود كه در سال‌هاي پاياني قرن ۱۹، متوجه ظرفيت‌هاي بالاي صنعت الكتريسيته شد. او، در ۱۵ مي سال ۱۸۹۱، شركت فيليپس و شركا را به‌همراه پدرش فردريك فيليپس تأسيس كرد. هدف اوليه‌ي اين شركت، توليد لامپ‌هاي روشنايي و ديگر تجهيزات الكتريكي تعريف شد. فردريك فيليپس، يك تاجر تنباكو و بانكدار در زالت‌بومل بود كه سرمايه‌ي اوليه براي راه‌اندازي شركت را تأمين كرد.

فردريك فيليپس يك تاجر تنباكو بود كه سرمايه‌ي اوليه‌ي شركت را تأمين كرد

اولين كارخانه‌ي شركت در شهر آيندهوون تأسيس شد. جرارد وظيفه‌ي طراحي‌ها و برنامه‌ريزي‌هاي مهندسي را بر عهده داشت و اولين توليدات شركت، در سال ۱۸۹۲ آماده شدند. در همان شروع كار، اولين اشكالات و چالش‌هاي فيليپس، خود را نشان دادند. ظرفيت توليد كارخانه و همچنين ارزش تمام‌شده‌ي محصولات، با پيش‌بيني‌هاي جرارد، هم‌خواني نداشت.

مرجع متخصصين ايران فيليپس / Philips

جرارد و آنتون فيليپس،‌از افراد تأثيرگذار در تاريخ اين برند

علاوه‌بر اشتباه در محاسبات، پدر و پسر هلندي رقباي بزرگ بين‌المللي را دست‌كم گرفته بودند. در آن سال‌ها، صنعت جوان الكتريسيته، محل رقابت شركت‌هاي ريز و درشت جهاني بود و دراين‌ميان، شركت‌هاي آلماني كه در سال‌هاي ابتدايي دهه‌ي ۱۸۸۰ تأسيس شده بودند، قدرت كافي را براي سلطه در بازار، داشتند.

شركت فيليپس در سال ۱۸۹۳ خسارت‌هاي سنگيني را متحمل شد و پدر و پسر، تصميم به فروش كسب‌وكار خود گرفتند. خوشبختانه، اولين پيشنهاد خريد شركت فيليپس به‌حدي نااميدكننده بود كه خانواده تصميم گرفت به‌جاي فروش به ارزش بسيار پايين، حداكثر ريسك را براي حفظ تجارت خانوادگي، به‌كار گيرد.

مرجع متخصصين ايران فيليپس / Philips

اولين كارخانه‌ي فيليپس در آيندهوون هلند

به‌هرحال شركت براي ادامه‌ي حيات نياز به فردي با دانش تجاري و فروش بالا داشت. فردريك به‌خاطر كسب‌وكار خود در زالت‌بومل بسيار مشغول بود. جرارد نيز وظايف متخصص و مهندسي را برعهده داشت و به‌صورت ذاتي، براي تجارت و كسب‌وكار ساخته نشده بود. درنهايت، پدر خانواده تصميم گرفت تا وظايف تجارت و فروش را برعهده‌ي پسر كوچك‌ترش يعني آنتون فيليپس بگذارد.

پسر كوچك‌تر خانواده مسئوليت بازاريابي و فروش را برعهده گرفت

آنتون، ۱۶ سال از جرارد كوچك‌تر بود در سال ۱۸۹۵ به فيليپس ملحق شد. او تحصيل را در همان سال‌هاي ابتدايي رها كرده بود و در يك شركت كارگزاري در لندن كار مي‌كرد. فعاليت زودهنگام او در دنياي تجارت، استعداد و مهارت لازم را براي مديريت شركت خانوادگي به آنتون داده بود. اين مهارت‌ها نتايج مثبت داشت و پس از ملحق شدن او، فيليپس جان تازه‌اي گرفت. مشتريان جديد از هلند و كشورهاي ديگر به سمت اين شركت روانه شدند و پس از چند سال، روند رشد فيليپس شروع شد.

مرجع متخصصين ايران فيليپس / Philips

طرحي از توسعه‌ي كارخانه‌ي فيليپس در ابتداي قرن ۲۰

نوآوري‌ در صنعت الكتريسيته

با شروع قرن بيستم، فيليپس سرعت خود را با عرضه‌ي نوآوري‌هاي جديد به صنعت، حفظ كرد. آن‌ها تيم‌هاي حرفه‌اي در بخش‌هاي متخصص و فروش داشتند و كم‌كم، به بازيگري قابل احترام در اين صنعت بدل شدند. در سال ۱۹۰۷، لامپ‌هاي كربني كم‌كم‌ منسوخ شدند و فيليپس و ديگر شركت‌ها، مدل‌هاي مجهز به رشته‌هاي تنگستن را به بازار عرضه كردند.

لامپ‌هاي تنگستن با همان مقدار انرژي مصرفي لامپ‌هاي كربني، نور بيشتري از خود ساطع مي‌كردند. فيليپس دركنار توليد لامپ‌ها، رشته‌هاي مورداستفاده در آن‌ها را نيز توليد مي‌كرد و همين قابليت، امكان ساخت انواع لامپ با ابعاد مختلف را براي شركت هلندي فراهم كرد. فيليپس و شركا در سال ۱۹۱۲ نام خود را به N.V. Philips Gloeilampenfabrieken تغيير داد و سهام اين شركت نيز در بازار بورس آمستردام عرضه شد. 

مرجع متخصصين ايران فيليپس / Philips

سير تكاملي لوگوي Philips

برادران فيليپس پس از رشدهاي اوليه متوجه شدند كه تأسيس يك واحد تحقيق و توسعه براي حفظ اين رشد، الزامي است. به‌همين دليل، جرارد در سال ۱۹۱۴ يك فيزيك‌دان جوان به‌نام گيلس هولست را استخدام كرد تا بخش تحقيقات شركت را مديريت كند. دكتر هولست از آن زمان به‌همراه گروهش در بخشي جداگانه فعاليت كردند و مستقيما به برادران فيليپس گذارش مي‌دادند. اين واحد بعدا به آزمايشگاه‌هاي تحقيقاتي فيليپس تبديل شد. اين آزمايشگاه‌ها به‌نام NatLab نيز شناخته مي‌شوند.

آزمايشگاه‌هاي تحقيقاتي فيليپس، محل تولد نوآوري‌هاي متعدد عصر فناوري بودند

جنگ جهاني اول، خسارت و ضرري براي شركت هلندي نداشت چون اين كشور در جنگ اول، اعلام بي‌طرفي كرده بود. به‌علاوه، كمبود زغال‌سنگ براي توليد گاز، موجب سهميه‌بندي آن شد و درنتيجه، استفاده از الكتريسيته افزايش پيدا كرد. در سال ۱۹۱۵، فيليپس لامپي با گاز آرگون توليد كرد كه با تقاضاي بالا از سمت بازار رو‌به‌رو شد.

آلماني‌ها در آن سال‌ها صادرات آرگون را ممنوع كردند اما باز هم تأثيري در توليدات فيليپس نداشت. شركت هلندي براي جبران اين حركت آلمان، كارخانه‌ي اختصاصي خود را براي توليد آرگون تأسيس كرد. به‌علاوه، شيشه‌هاي لازم براي توليد لامپ‌ها نيز از اتريش و آلمان تأمين مي‌شدند كه در زمان جنگ، تأمين آن‌ها هم دشوار شد. در نتيجه، برادران تصميم گرفتند تا كارخانه‌ي اختصاصي شيشه‌ي لامپ را نيز راه‌اندازي كنند كه در سال ۱۹۱۶ اجرايي شد. پس از آن نيز كارخانه‌هاي توليد هيدروژن و مقواي بسته‌بندي تأسيس شد و قدم‌هاي بزرگ فيليپس براي تكميل فرايند توليد، تكميل شدند.

مرجع متخصصين ايران فيليپس / Philips

دفتر فيليپس در فرانسه

پس از جنگ جهاني اول، فيليپس تصميم گرفت تا بازار بين‌المللي خود را گسترش دهد. پيش از ۱۹۱۴، مراكز بازاريابي آن‌ها در آمريكا و فرانسه فعال بودند و پس از آن، شركت‌هاي متعدد در بلژيك و ۱۳ كشور اروپايي ديگر و همچنين برزيل و چين و استراليا، براي توسعه‌ي بازاريابي فيليپس راه‌اندازي شدند.

تحقيق و توسعه‌ي فيليپس تحت مديريت دكتر هولست با قدرت ادامه داشت. اين بخش، نقشي حياتي در توسعه‌ي دستگاه‌هاي جديد در شركت داشت و در سال‌هاي بعد، نتايجي مهم همچون لامپ‌هاي خلأ و لوله‌هاي توليد اشعه‌ي X از آن بيرون آمدند.

در سال ۱۹۲۰، هولدينگي معروف به N.V. Benzit تأسيس شد و مديريت شركت فيليپس به زيرمجموعه‌ي آن رفت. در آن سال، جرارد فيليپس بازنشسته شد و آنتون ۴۸ساله به‌عنوان رئيس هيئت‌مديره فعاليت خود را شروع كرد.

مرجع متخصصين ايران فيليپس / Philips

اولين نمونه از راديوي فيليپس

شركت فيليپس تحت مديريت آنتون يكي از توليدات جدي خود در صنعت الكتريسيته را معرفي كرد. آن‌ها راديو را به‌عنوان يكي از محصولات اصلي در استراتژي خود وارد كرده و براي اولين‌بار در نمايشگاهي در سال ۱۹۲۷، آن را معرفي كردند. از آن زمان، فيليپس به‌جاي تمركز روي توليد قطعات الكتريكي، روي توليد محصولات كامل متمركز شد و از اين فرصت، در هر موقعيتي استفاده مي‌كرد.

محصولات روشنايي الكتريكي، هميشه يكي از توليدات اصلي فيليپس بوده‌اند

دهه‌ي ۱۹۲۰، علاوه‌بر معرفي استراتژي و محصولات جديد، با تغييرات زيرساختي هم همراه بود. دفتر مديريت شركت در آيندهوون، ساختمان‌هاي جديد را به اين بخش اختصاص داده و همچنين، بخش‌هاي اداري و توليدي كارخانه‌ها را نيز گسترش داد. به‌علاوه، شعبه‌هايي از شركت توليد لامپ فيليپس با نام Philips's lamp Works در آسيا و آفريقا شروع به‌كار كردند.

عبور از بحران‌هاي اقتصادي

ركود بزرگ جهاني در سال ۱۹۳۰، رشد و توسعه‌ي سريع فيليپس را نيز تحت تأثير قرار داد. اين ركود باعث تعديل نيرو در ابعاد بزرگ و همچنين تغييرات مديريتي شديد در شركت شد. درنتيجه،‌ برنامه‌هاي جديد بودجه‌بندي و بهبود محاسبات هزينه و فروش، به‌عنوان راهكارهايي براي واكنش به وضعيت اقتصادي جديد معرفي شدند.

مرجع متخصصين ايران فيليپس / Philips

رونمايي از اولين ريش‌تراش برقي

ازطرفي، بخش تحقيق و توسعه باقدرت به كار خود ادامه مي‌داد. آن‌ها در سال‌هاي ركود نيز محصولات متنوعي را به‌نام فيليپس معرفي كردند. از ميان اين محصولات و نوآوري‌ها مي‌توان به لامپ‌هاي گازي، تجهيزات اشعه‌ي X، راديوهاي داخل خودرو، تجهيزات ارتباطي، الكترود جوشكاري و ريش‌تراش‌هاي برقي اشاره كرد. اين محصولات، تأثير زيادي بر گذر از شرايط بحران اقتصادي در فيليپس داشتند. درنتيجه، باوجود ركود شديد در جهان، فيليپس در آن سال‌ها چند دفتر جديد در آمريكاي جنوبي تأسيس كرد.

مرجع متخصصين ايران فيليپس / Philips

لوله‌ي خلأ راديويي اوليه توليدشده در كارخانه‌ي فيليپس

يكي از نتايج ركود جهاني، تغييرات سياست در دولت‌هاي مختلف جهان بود. اين تغييرات، باعث ايجاد موانع متعدد بر سر راه صادرات و واردات شد و زيرساخت فيليپس را نيز تحت تأثير قرار داد. به‌خاطر تحريم‌هاي ايجاد شده، فيليپس نمي‌توانست تجهيزات و محصولات مورد نياز را از مركز خود در آيندهوون به شعبه‌هايش در ديگر كشورهاي جهان ارسال كند.

آنتون فيليپس در سال ۱۹۳۹ از سمت مديريت شركت بازنشسته شد اما هنوز در بخش‌هاي نظارتي و مشاوره، فعاليت داشت. داماد او يعني فرانس اوتن به‌عنوان مدير بعدي فيليپس انتخاب شد. در بخش مديريت اجرايي نيز پسر آنتون يعني فريتس فيليپس فعاليت خود را شروع كرد.

راديو و ريش‌تراش، از محصولاتي بودند كه نام Philips را جهاني كردند

تغييرات سياسي اروپا در سال‌هاي پاياني دهه‌ي ۱۹۳۰، مديران شركت را وادار كرد تا خود را براي بدترين شرايط آماده كنند. آن‌ها با پيش‌بيني اشغال هلند توسط نازي‌ها، شعبه‌ي آمريكاي شمالي خود را با نام North American Philips Corporation راه‌اندازي كردند. درنهايت، نازي‌ها هلند را در عرض يك هفته اشغال كردند و مديران فيليپس مانند دولت‌مردان هلند به انگلستان تبعيد شدند. آن‌ها درنهايت خود را به آمريكا رساندند و در شركت NACP، شعبه‌هاي فيليپس را در كشورهاي اشغال‌نشده در جريان جنگ جهاني دوم، اداره كردند.

مرجع متخصصين ايران فيليپس / Philips

فريتس فيليپس (سمت راست) در كنار تيم آيندهوون پس از قهرماني اروپا

فريتس فيليپس، در هلند باقي ماند تا فعاليت‌هاي مديريتي را تاحدودي پيگيري كند. او نهايت تلاش خود را به‌كار مي‌گرفت تا مستقل از نيروهاي نازي، فعاليت فيليپس را مديريت كند. به‌هرحال، با پيشرفت جنگ، وظايف فيليپس دشوارتر مي‌شود. در سال‌هاي ۱۹۴۲ و ۱۹۴۳، كارخانه‌هاي اين شركت توسط متفقين بمباران شدند و در سال ۱۹۴۴ نيز نازي‌ها براي آخرين بار، به اين تجهيزات حمله كردند. درنتيجه، اولين مأموريت شركت در سال‌هاي پس از جنگ، بازسازي تجهيزات و زيرساخت‌ها بود. تا پايان سال ۱۹۴۶، اكثر زيرساخت‌ها بازسازي شده بودند و توليد كارخانه، به وضعيت سال‌هاي پيش از جنگ بازگشته بود.

رقابت شديد در صنعت الكترونيك

سال‌هاي پس از جنگ جهاني دوم، زمان گسرش بيش‌ازپيش فعاليت‌هاي بين‌المللي بود. در برنامه‌ي جديد، مركز مديريت آيندهوون، استقلال بيشتري به شعبه‌هاي كشورهاي ديگر داد تا توسعه را طبق سياست‌هاي خود پيش ببرند. در اين‌باره، سازمان‌هاي ملي در هر كشوري كه فيليپس حضور داشت، تأسيس شدند و تمامي موارد مديريتي، مالي و قانوني را طبق كشور محل فعاليت، انجام مي‌دادند.

مرجع متخصصين ايران فيليپس / Philips

طرح بسته‌بندي ريش‌تراش فيليپس با برند مشهور Philishave

دراين‌ميان، سياست ساخت و توليد شركت به‌صورت متمركز باقي ماند. بخش‌هاي مختلف براي محصولات متنوع اين شركت در آيندهوون مشغول به كار بودند و تمامي مراحل توسعه، توليد و توزيع جهاني را انجام مي‌دادند.

واحد تحقيق و توسعه‌ي فيليپس، پس از جنگ هم به‌عنوان بخشي مستقل به فعاليت خود ادامه داد. به‌علاوه، آن‌ها شعبه‌هايي را نيز در كشورهاي ديگر در غرب اروپا و آمريكا تأسيس كردند. اين آزمايشگاه‌ها، دستاوردهاي بزرگي را نيز به دنياي علم معرفي كردند. آن‌ها چند ماده‌ي مغناطيسي جديد را در آن سال‌ها كشف كردند و در طراحي و اختراع ترانزيسيتور و مدار مجتمع هم نقش داشتند.

در خلال جنگ جهاني دوم، بخش اعظمي از فعاليت‌هاي مديريتي به آمريكا منتقل شد

تأسيس اتحاديه‌ي اقتصادي اروپا و منطقه‌ي Common Market در سال ۱۹۵۸، فرصت‌هاي تجاري را بيش‌ازپيش براي فيليپس و ديگر توليدكنندگات قاره‌ي سبز فراهم كرد. مراكز توليدي آن‌ها نيز بايد براي اين بازار آزاد جديدي بهينه مي‌شدند كه به‌مرور، به اين هدف رسيدند. اين گسترش بازار، استراتژي فيليپس را نيز از شركتي با تمركز روي بازار، به شركتي محصول‌محور تبديل كرد.

فريتس فيليپس در سال ۱۹۶۱ رئيس هيئت‌مديره‌ي شركت شد و دهه‌اي سرشار از موفقيت را در فيليپس تجربه كرد. پس از اين دهه، هنك ون ريمزديك به‌عنوان رئيس هيئت‌مديره انتخاب شد. او مديريت شركتي را برعهده گرفت كه به‌مدت ۲۰ سال از پايان جنگ جهاني، روند موفقيت را بدون هيچ مزاحمتي طي كرده بود. البته‌، دهه‌ي ۱۹۷۰ با شروع اشكالات و چالش‌هاي فيليپس در رقابت همراه شد.

مرجع متخصصين ايران فيليپس / Philips

ضبط‌كننده‌ي كاست فيليپس

رقابت از سوي شركت‌هاي آسيايي در اين دهه به اوج خود رسيد و فيليپس، به‌ناچار برخي از مراكز توليدي كم‌بازده خود را تعطيل كرد. سپس، مراكز بزرگتر با تمركز روي محصولات پربازده‌تر تأسيس شدند. يكي از حوزه‌هاي جديدي كه در اين سال‌هاي رقابت، توجه فيليپس را به خود جلب كرد، صنعت تلويزيون بود. آن‌ها با جديت وارد بازار ضبط، پخش و توليد نصاوير تلويزيوني شدند. در همين راستا، اولين ضبط‌كننده‌ي كاستي ويدئو در سال ۱۹۷۲ توسط فيليپس معرفي شد.

نيكو رودنبرگ، مدير بعدي فيليپس بود كه در سال ۱۹۷۷ به اين سمت رسيد. در زمان مديريت او در سال‌هاي پاياني ۱۹۷۰ و ابتداي ۱۹۸۰، توليد و فروش فيليپس با سرعت خوبي رشد كرد. البته، سود شركت افزايش قابل توجهي نداشت؛ چراكه شركت‌هاي آسيايي با خطوط توليد اتوماتيك خود، عرضه‌ي محصولات ارزان‌ارزش‌تر را ممكن ساخته بودند و سهم فيليپس، به‌مرور كاهش يافت. يكي ديگر از دلايل اين عقب افتادن در رقابت نيز، افزايش حقوق نيروي سادهان در مراكز فعاليت اين شركت يعني كشورهاي اروپايي بود.

ويس دكر در ابتدايي دهه‌ي ۱۹۸۰ به سمت مديريت فيليپس رسيد و تغييرات زيرساختي را از الزامات اصلي آن كرد. او در مدت چند ماه، نزديك به يك‌چهارم از كارخانه‌هاي شركت را در اروپا تعطيل كرد و تعداد نيروي سادهان را نيز در سرتاسر جهان كاهش داد.

مرجع متخصصين ايران فيليپس / Philips

تبليغات فيليپس براي راديو

سياست دكر علاوه‌بر كاهش مراكز توليدي، بر خريد و ادغام شركت‌هاي همسو نيز استوار بود. او زمينه‌هاي پرسود فيليپس را شناسايي كرد و شركت‌هايي در همين زمينه‌ها خريد. كسب‌وكار روشنايي شركت آمريكايي وستينگهاوس و ۲۴.۵ درصد از گرونديگ به‌عنوان بزرگ‌ترين شركت لوازم الكتريكي مخصوص مصرف‌كننده، دو خريد مهم در زمان دكر بودند.

در آمريكا نيز شعبه‌ي فيليپس مشغول خريد و ادغام شركت‌هاي همسور بود.آن‌ها شركت‌هاي Magnavox، Sylvania و Philco را به زيرمجموعه‌ي خود اضافه كردند. به‌علاوه، در سال ۱۹۸۳ نيز توافقي با غول صنعت مخابرات آمريكاي يعني AT&T امضا شده و ساخت و توزيع تجهيزات تلفن عمومي، بين اين دو شركت به‌صورت ۵۰-۵۰ تقسيم شد. يكي از اهداف اصلي فيليپس آمريكا در اين توافق، كاهش هزينه‌هاي تحقيق و توسعه بود.

همكاري با سوني، منجر به عرضه‌ي محصولات تاريخي همچون DVD شد

در سال ۱۹۸۶ و با شروع مديريت كورنليس فن‌در كلوت در فيليپس، روند خريد و ادغام باقدرت ادامه پيدا كرد و تحقيق و توسعه و ارائه‌ي نوآوري‌هاي جديد نيز به بازپس‌گيري سهم بازار از ژاپني‌ها، كمك كرد. در آن سال‌ها، حوزه‌هاي علمي همچون ليزرهاي برپايه‌ي حالت جامد و مايكروالكترونيك، مباحثه روز تحقيقات هلندي‌ها بود و در نتيجه، محصولاتي ماندگار از سمت فيليپس به بازار عرضه شدند. از ميان اين محصولات مي‌توان به ديسك‌هاي نوري LaserVision، ديسك فشرده يا CD و سيستم‌هاي ارتباطي نوري اشاره كرد.

مرجع متخصصين ايران فيليپس / Philips

تيليغات و آزمايشگاه توليد CD

فن‌در كلوت نيز تمام تلاش خود را به‌كار گرفت تا لايه‌هاي مديريتي را تاحد امكان كوچك كرده و از طرفي، مديريت جهاني را به زيرساخت فيليپس اضافه كند. در سال ۱۹۸۸، سود فيليپس افزايش ۲۹درصدي را تجربه كرد. در سال‌هاي بعد، تمركز فيليپس روي بازار مصرف‌كننده و خصوصا محصولاتي همچون تلويزيون و پخش‌كننده‌ي سي‌دي، افزايش يافت و تا سال ۱۹۹۵، حدود ۳۵درصد از درآمد شركت از بخش محصولات مخصوص مصرف‌كننده تأمين شد.

تمركز روي صنعت الكترونيك در سال‌هاي پاياني قرن بيستم، يكي از سياست‌هاي اصلي فيليپس بود. آن‌ها كسب‌وكارهاي متفرقه را از برنامه‌هاي خود حذف كردند تا در اين بازار، هرچه بيشتر با ژاپني‌ها رقابت كنند. به‌عنوان مثال، بخش‌هاي دفاعي شركت كه از سال ۱۹۵۰ محصولات متعددي را در حوزه‌هاي فناوري هسته‌اي و موشكي توليد مي‌كردند، در جريان اين تحولات، تعطيل شدند. بخش تحقيق و توسعه نيز با مشاركت‌هاي طولاني‌مدت با بزرگاني همچون AT&T، زيمنس و ويرپول به كار خود ادامه مي‌داد.

سقوط و صعود در سال‌هاي پاياني قرن بيستم

باوجود تمام تلاش‌هاي جدي فيليپس براي گسترش فعاليت، رقابت از سمت آسيايي‌ها بسيار شديد بود و در نتيجه، شركت هلندي در سال ۱۹۹۰، خسارت بزرگ ۲.۲ ميليارد دلاري را تجربه كرد. آن‌ها براي جبران اين شكست‌ها، جان تيمر را به‌عنوان مدير انتخاب كردند تا مسير شركت را به‌سمت سودآوري بازگرداند. تيمر پيش از آن به‌عنوان مديرعامل زيرمجموعه‌ي موسيقي فيليپس بانام PolyGram فعاليت مي‌كرد.

مرجع متخصصين ايران فيليپس / Philips

برج Philips در آيندهوون

به‌هرحال، برنامه‌هاي تيمر روي كاهش ابعاد شركت و تمركز روي نوآوري تدوين شد. او كه سابقه‌ي قابل توجهي در بخش توليد ديسك‌هاي فشرده داشت، تمركز بر اين صنعت و فناوري‌هاي جديد آن را به‌عنوان راه نجات فيليپس مي‌ديد.

استخدام فرانك كاروبا به سمت مديرعاملي فيليپس، يكي از اقدامات حياتي تيمر در نجات شركت بود. كاروبا سابقه‌ي درخشاني در شركت‌هاي بزرگ دنياي كامپيوتر همچون IBM و HP داشت و به‌عنوان مأموريت اصلي، بايد فاصله‌ي ايجادشده بين بخش‌هاي تحقيق و توسعه و فروش را از بين مي‌برد.

در دوران مديريت جديد، به‌كارگيري برنامه‌ي توانبخشي جديد براي فيليپس دركنار افزايش همكاري با شركت‌هاي ديگر و فروش محصولات با تمركز روي سودآوري، ادامه يافت. اولين همكاري بزرگ، با نينتندو و با تمركز بر توليد بازي‌هاي ويديويي روي ديسك‌هاي فشرده بود. همكاري ديگر با موتورولا و در جهت توليد مدارهاي متخصصدي براي پخش‌كننده‌هاي سي‌دي بود.

مرجع متخصصين ايران فيليپس / Philips

سالن كنفرانس Evoluon با طراحي خاص در آيندهوون كه قبلا موزه‌ي فيليپس بود

البته، دركنار اين همكاري‌هاي جديد، بخش‌هاي متنوعي از شركت نيز فروخته شدند. سهام فيليپس در ويرپول و گرونديگ و مگناواكس به اين شركت فروخته شد. 

در دهه‌ي ۱۹۹۰، تمركز فيليپس بيش از هميشه روي تحقيق و توسعه معطوف شد. دوسوم از بودجه‌ي اختصاص يافته به تحقيق و توسعه نيز در بخش محصولات مخصوص مصرف‌كننده هزينه مي‌شد. درنتيجه، اكثر توليدات و نوآوري‌هاي قابل‌توجه هلندي‌ها در اين زمان، در حوزه‌ي محصولات مصرف‌كننده معرفي شدند.

مرجع متخصصين ايران فيليپس / Philips

Philips CD-i

از محصولات نوآورانه‌ي فيليپس كه در آن سال‌ها معرفي شدند مي‌توان به كاست‌هاي فشرده‌ي ديجيتال، تلويزيون HD و CD-i اشاره كرد. محصول آخر، به‌عنوان سي‌دي تعاملي نيز شناخته مي‌شود كه صدا، تصوير، صوت و گرافيك را در يك سيستم ديجيتال، ادغام مي‌كرد. درواقع اين سيستم تركيبي از پخش‌كننده‌ي سي‌دي و كنسول خانگي ويديويي بود. تحقيقات گسترده‌اي نيز در حوزه‌هايي همچون تلفن‌هاي تصويري، نمايشگرهاي تخت و پردازنده‌هاي سيگنال ديجيتال با متخصصدهاي چندگانه انجام گرفت.

نتايج پروژه‌هاي گسترده‌ي تحقيق و توسعه‌ي فيليپس، در ديگر دسته‌بندي‌هاي محصولات اين شركت نيز خود را نشان دادند. در جريان اين تحقيقات، زيرمجموعه‌ي روشنايي شركت به‌سمت محصولاتي همچون لامپ‌هاي روشنايي هالوژني و فلورسنت فشرده‌تر حركت كرد كه ابعاد كمتر و بازدهي بيشتر را به مشتري عرضه مي‌كرد. در آن سال‌ها با كشف ظرفيت‌هاي نيمه‌هادي‌ها، فعاليت در اين حوزه نيز افزايش پيدا كرد و همكاري‌هاي با بزرگاني همچون IBM براي تحقيق و توسعه در اين بخش انجام شد.

مرجع متخصصين ايران فيليپس / Philips

استاديوم تيم آيندهوون

البته، همه‌ي تلاش‌هاي فيليپس در بخش تحقيق و توسعه هم با موفقيت همراه نبود. برخي از اين تحقيقات به سختي به محصول تبديل شدند و برخي ديگر نيز به‌خاطر سرعت پايين در توسعه، زمان را در رقابت از دست دادند. يكي از زمينه‌هاي اصلي رقابت در سال‌هاي پاياني قرن بيستم، ديسك‌هاي فشرده‌ي محتواي رسانه‌اي بود. سوني و فيليپس، دو بازيگر بزرگ اين صنعت در آن سال‌ها بودند كه درنهايت با همكاري يكديگر، به رقابت با توشيبا و تايم وارنر پرداختند.

همكاري سوني و فيليپس در توليد ديسك‌هاي فشرده، به معرفي يكي از مشهورترين اختراعات تاريخ بشر انجاميد. آن‌ها در سال ۱۹۹۷ ديسك‌هاي DVD را به بازار معرفي كردند كه به‌عنوان سريع‌ترين محصول خانگي الكترونيك از لحاظ رشد شناخته شد.

مرجع متخصصين ايران فيليپس / Philips

پخش‌كننده‌ي CD فيليپس

قرن ۲۱ و وضعيت كنوني برند فيليپس

در سال ۱۹۹۷، مديران فيليپس تصميم گرفتند كه دفتر اصلي شركت را از آيندهوون به آمستردام منتقل كنند. نشان افتخاري هلند براي شركت‌هاي بزرگ يعني Koninklijke نيز در سال بعد به ابتداي نام شركت افزوده شد.

نقل‌مكان به آمستردام در سال ۲۰۰۱ نهايي شد. ابتدا دفتر اصلي شركت در برج رامبرانت واقع شد و سپس به برج برايتنر رفت. بخش‌هاي روشنايي، تحقيقات، نيمه‌هادي‌ها و طراحي، هنوز در آيندهوون فعال هستند. زيرمجموعه‌ي تجهيزات سلامت نيز اكنون در دو منطقه يكي بست در نزديكي آيندهوون و آندوور در ماساچوست آمريكا، فعاليت مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران فيليپس / Philips

يكي از صدها نمونه تجهيزات تصويربرداري فيليپس

از فعاليت‌هاي خريد و ادغام در شروع قرن ۲۱ مي‌توان به خريد شركت مسواك برقي Sonicare، گروه راهكارهاي سلامت Agilent به ارزش ۲ ميليارد دلار و همكاري با ال‌جي در توليد مانيتورهاي نمايشگر اشاره كرد. توافق آخر در سال ۲۰۰۱ با نام LG.Philips Display شروع به كار كرد.

مرجع متخصصين ايران فيليپس / Philips

لامپ‌هاي LED هوشمند Philips HUE

البته، بخش‌هايي از شركت نيز در اين سال‌ها از آن جدا شدند. بخش مهم تحقيق و توليد نيمه‌هادي‌ها ابتدا به‌عنوان شركتي مستقل با نام NXP جدا و سپس ۸۰.۱ درصد از سهام كنترلي آن به مجموعه‌اي از سرمايه‌گذاران اروپايي فروخته شد.

سرمايه‌گذاري و تمركز فعاليت‌هاي فيليپس در شروع قرن ۲۱، بيشتر روي محصولات شاخه‌ي سلامت و مخصوص مصرف‌كننده بود. آن‌ها در سال ۲۰۰۷ شركت Respironics فعال در صنعت محصولات تنفسي را به ارزش حدود ۵ ميليارد دلار خريداري و در همان سال، شركت VISICU از فعالان تجهيزات اتاق ICU را نيز به زيرمجموعه‌ي خود اضافه كردند.

مرجع متخصصين ايران فيليپس / Philips

لامپ‌هاي هوشمند فيليپس

با شروع دهه‌ي ۲۰۱۰، رقابت بار ديگر منجر به كاهش سوددهي شديد فيليپس شد. آن‌ها در سه‌ماهه‌ي سوم سال ۲۰۱۱ افت ۸۵ درصدي در ميزان سوددهي خود تجربه كردند و به‌همين منظور، مجبور به اخراج ۴۵۰۰ نفر شدند. در سال‌هاي بعدي، زيرمجموعه‌هاي متعددي از فيليپس جدا شدند و كسب‌وكار اين شركت، در بخش‌هاي صوتي و تصويري نيز مشمول تعديل شد.

آخرين تغيير ساختاري فيليپس مربوط‌به سال ۲۰۱۸ بود كه بخش بزرگ روشنايي اين شركت، تحت عنوان شركتي مستقل با نام Signify از آن جدا شد. اين شركت جديد توليد تمامي محصولات روشنايي و LEDهاي برند hue فيليپس را برعهده دارد. ال‌اي‌دي‌هاي hue در سال ۲۰۱۲ معرفي شدند و سبكي از نورپردازي با كنترل وايرلس را به متخصص عرضه مي‌كنند.

درحال‌حاضر، جرون فن‌در وير رئيس هيئت‌مديره ي فيليپس و فرانس فن هوتن مديرعامل اين شركت است. طبق آخرين آمار، درآمد فيليپس در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۸ ميليارد دلار گزارش شد. اين برند هلندي در سرتاسر جهان نزديك به ۷۴ هزار نفر نيرو دارد و برند آن نيز در فهرست برترين برندهاي سرويس فوربز در جايگاه ۹۳ قرار دارد.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات