داستان برند كانن؛ ژاپني پيشگام در صنعت الكترونيك و اپتيك

جمعه ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
مطالعه 24 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
كانن يكي از مشهورترين برندهاي دنياي عكاسي هم در دوران آنالوگ و هم ديجيتال است كه تاريخچه‌اي نزديك به يك قرن هم در صنعت اپتيك دارد.
تبليغات

كانن (Canon Inc) شركتي ژاپني با حوزه‌ي فعاليت بين‌المللي بوده كه تمركز فعاليت خود را روي طراحي و توليد محصولات تصويربرداري و اپتيك همچون دوربين‌هاي عكاسي و فيلم‌برداري، دستگاه‌هاي فتوكپي، چاپ مدار مجتمع، پرينتر و تجهيزات پزشكي معطوف كرده است. مركز مديريت كانن در منطقه‌ي اوتا در توكيو قرار دارد.

كانن يك فلسفه‌ي مشهور دارد كه با كلمه‌ي Kyosei تعريف مي‌شود. تفسير دقيق اين كلمه، «زندگي و كار كردن هماهنگ و آرام همه‌ي مردم، صرف‌انديشه متخصصين از نژاد، مذهب و فرهنگ با اميد به آينده» است. هرچند دستيابي به چنين هدفي با وجود تمام بي‌عدالتي‌هاي موجود در جهان، دور از دسترس محسوب مي‌شود. كانن امروز فعاليت‌هاي بين‌المللي را به‌گونه‌اي پيش مي‌برد كه حداكثر همكاري و نزديكي را با شركت‌ها و اشخاص كشورهاي هدف، برقرار كند.

مرجع متخصصين ايران كانن / Canon

Kyosei، شعار كانن

شركت كانن يكي از معدود شركت‌هايي است كه از دوران قبل از جنگ جهاني دوم حضور داشته است و امروز، به حيات خود ادامه مي‌دهد. آن‌ها يكي از پيش‌گامان صنعت الكترونيك و خصوصا الكترونيك نوري (اپتيك) بودند كه با انواع محصولات، بار ديگر نام برندهاي ژاپني را بر سر زبان‌ها انداختند. تاريخچه‌ي پر از نوآوري اين برند ژاپن، آن‌ها را به فرمانروايي در بسياري از حوزه‌هاي فعاليت، تبديل كرده است.

فلسفه‌ي كانن، كار و زندگي در كنار هم براي آينده‌ي بهتر است

ژاپن به‌عنوان وطن برند كانن، هنوز هم ميزبان بخش اعظمي از فعاليت‌هاي اين شركت است. البته، آن‌ها مراكز توليدي و شعبه‌هاي مديريتي متعددي نيز در كشورهايي همچون آمريكا، آلمان، فرانسه، تايوان، چين، مالزي، تايلند، كره‌جنوبي و ويتنام دارند. بخش اعظمي از درآمد شركت ژاپني از فروش بين‌المللي به‌دست مي‌آيد و همكاري با بزرگاني همچون HP و توشيبا براي ساخت محصولات، تأثير به‌سزايي در آن دارد.

مرجع متخصصين ايران كانن / Canon

مركز جهاني كانن در توكيو

تاريخچه‌ي تأسيس

تاريخچه‌ي برند كانن به سال ۱۹۳۳ و يك پزشك متخصص زنان به‌نام تاكشي ميتاراي باز مي‌گردد. او قصد داشت با همكاري يكي از دوستانش، دوربين‌ توليد كند. آن‌ها شركتي به‌نام Precision Optical Instruments Laboratory را در محله‌ي روپونگي، ميناتو-كو در توكيو تأسيس كردند. اولين نوآوري آن‌ها، متخصصدهايي داشت كه فراتر از علم پزشكي بود. در سال ۱۹۳۴، اولين محصول انقلابي آن‌ها يعني دوربين ۳۵ ميلي‌متري، به‌عنوان اولين در نوع خود در ژاپن معرفي شد. در آن زمان، دوربين برند آلماني Leica به‌نوعي استاندارد صنعت عكاسي در حوزه‌ي ۳۵ ميلي‌متري بود كه دوربين ميتاراي، از آن الهام گرفت.

مرجع متخصصين ايران كانن / Canon

تاكشي ميتاراي

تجهيزات پزشكي از ابتدا در فهرست محصولات كانن بودند

ميتاراي و همكارانش، نام Kwanon را براي دوربين خود انتخاب كردند. اين كلمه، در زبان و فرهنگ بودايي به‌معناي تشكر است. توليد و فروش آن دوربين به‌اندازه‌اي موفق بود كه در سال ۱۹۳۷، شركت فوق به سازمان سهامي تبديل شد. پس از عرضه‌ي دوربين، ميتاراي و همكارانش به هدف اصلي خود يعني توليد دستگاه‌هاي تصويربرداري پزشكي بازگشتند و اولين دستگاه عكس‌برداري اشعه‌ي X ژاپن را نيز در سال ۱۹۴۰ معرفي كردند. دستگاه آن‌ها، نقش مهمي در پيشگيري از شيوع بيماري سل در ژاپن داشت.

جنگ جهاني دوم

با شروع جنگ جهاني دوم و درگيري مستقيم ژاپن و آمريكا، اقتصاد ژاپن به‌‌خاطر شرايط جنگي وارد بحران‌هايي جدي شد. شركت تحت مديريت ميتاراي به‌سختي در دوران جنگ جهان دوام آورد و تنها تلاش‌ها و پشتكار او بود كه حيات شركتش را با وجود عدم توليد محصول اصلي يعني دوربين ۳۵ ميلي‌متري، تضمين كرد.

مرجع متخصصين ايران كانن / Canon

اولين دوربين عكس‌برداري X كانن

پس از پايان جنگ و تسليم شدن ژاپن دربرابر آمريكا، چالش‌هاي ميتاراي و شركتش باز هم ادامه داشت. كمبود منابع مالي و مواد اوليه، او را به افزايش هرچه بيشتر تلاش و تقلا مجبور مي‌كرد تا حداقل، خط توليد خود را زنده نگه‌ دارد و نيازهاي مالي اوليه‌ي شركت را تأمين كند. او به‌علاوه، توليد محصولات باكيفيت را در دستور كار اصلي متخصصان و نيروي سادهان خود قرار داد.

يكي از اقدامات مهم ميتاراي در زمان جنگ و پس از آن، متقاعد كردن سربازان اشغال‌گر متقفين به جابه‌جايي دوربين‌هاي شركتش يعني Precision Optical بود. اين حركت، زمينه‌هاي موفقيت‌هاي آتي او و محصولاتش در زمينه‌ي صادرات را فراهم كرد. سربازان آمريكايي كه دوربين‌هاي ژاپني را به وطن خود مي‌بردند، اولين قدم‌ها را براي ورود برند ژاپني به ايالات متحده، برداشتند.

كانن متولد مي‌شود

شركت Precision Optical پس از چند سال فعاليت و درك ظرفيت بالاي دوربين‌هاي عكاسي در بازار، نام خود را در سال ۱۹۴۷ به محصول اصلي يعني دوربين Kwanon متمايل كرده و Canon Company را برگزيد.

مرجع متخصصين ايران كانن / Canon

Kwanon، اولين دوربين توليد كانن

شروع دهه‌‌ي ۱۹۵۰، يك دستاورد بين‌المللي بزرگ ديگر براي كانن به همراه داشت. عكاسان خبري جنگ دو كره در آن سال‌ها، به اين نتيجه رسيدند كه لنزهاي شركت ژاپني نيز به‌اندازه‌ي لنزهاي آلماني‌ها دقيق و قوي هستند. پس از آن، بازار صادرات كانن با رشد قابل توجهي روبه‌رو شد. در طول دهه‌ي پيش رو، سرعت رشد برند ژاپني، افزايش يافت. توسعه‌ي بين‌المللي، كانن را مجاب به تأسيس زيرمجموعه‌ي آمريكايي در نيويورك و زيرمجموعه‌ي اروپايي در ژنو كرد كه همگي در همان دهه‌ي ۱۹۵۰ انجام شد.

جنگ دو كره تأثير زيادي بر افزايش شهرت كانن داشت

دوربين ۸ ميلي‌متري فيلم‌برداري، در سال ۱۹۵۹ به خط توليد محصولات كانن اضافه شد. آن‌ها توسعه‌ در اين حوزه را نيز با قدرت ادامه دادند و در سال ۱۹۵۹، به‌عنوان اولين شركت، دوربين فيلم‌برداري ۸ ميلي‌متري با اخبار تخصصي داخلي معرفي كردند.

مرجع متخصصين ايران كانن / Canon

دوربين هانسا يكي از اولين محصولات مخصوص مصرف‌كننده

ورود به حوزه‌ي تجهيزات اداري

كانن تا ميانه‌هاي دهه‌ي ۱۹۶۰، به بزرگ‌ترين توليدكننده‌ي ژاپني دوربين‌هاي ميان‌رده تبديل شده بود. در آن سال‌ها، بازار دوربين‌هاي حرفه‌اي و گران‌ارزش، تحت سلطه‌ي نيكون بود. رشد كانن در آن دهه‌ي طلايي به‌حدي بود كه ابعاد شركت بين سال‌هاي ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۳، بيش از ۳ برابر شد.

اولين تجهيز اداري توليد كانن، در سال ۱۹۶۴ و با نام Canola 130 معرفي شد. برند ژاپني، با توليد ماشين‌حساب كانولا، ورود رسمي به بازار تجهيزات غير از دوربين را شروع كرد. محصول كانن، اولين ماشين‌حساب جهان بود كه از طراحي ۱۰ دكمه‌اي استفاده مي‌كرد. طرحي كه امروز به يك استاندارد در صنعت تبديل شده است.

مرجع متخصصين ايران كانن / Canon

ماشين حساب Canola 130

تلاش كانن براي حضور جدي در بازار محصولات اداري همچون ماشين‌حساب، در سال‌هاي بعد هم ادامه پيدا كرد. آن‌ها در سال ۱۹۷۰ با يكي از مشهورترين شركت‌هاي الكترونيكي آن زمان يعني Texas Instruments وارد همكاري شدند و اولين ماشين‌حساب دستي كاملا الكترونيك را معرفي كردند.

دسته‌بندي ديگري كه در سال‌هاي مياني قرن بيستم ميزبان كانن شد، دستگاه‌هاي فتوكپي بودند. آن‌ها در سال ۱۹۶۵ با معرفي Canofax 1000 به اين حوزه وارد شدند و ۳ سال بعد، با معرفي نوآوري جديد در دستگاه‌هاي كپي كاغذي، قدرت خود را به رخ رقبا كشيدند. تا پيش از آن، زيراكس با دستگاه‌هاي خود و فناوري انحصاري زيروگرافي، در بازار دستگاه‌هاي كپي فرمانروايي مي‌كرد. موفقيت‌هاي پي‌در‌پي كانن در آن سال‌ها باعث شد تا شركت ژاپني، برندينگ خود را نيز كمي تغيير داده و نام Canon Inc را برگزيند. نامي كه تا به امروز براي اين برند ژاپني استفاده شده است.

مرجع متخصصين ايران كانن / Canon

Canofax 1000

كانن با وجود موفقيت‌هاي پي‌در‌پي در بخش مهندسي و توليد، بازاريابي ضعيفي براي محصولات خود داشت. آن‌ها در سال‌هاي پاياني دهه‌ي ۱۹۶۰ و ابتداي ۱۹۷۰، پيشرفت قابل توجهي براي شناساندن محصولات خود به جهانيان، تجربه نكردند. اگرچه بخشي از نفوذ شديد ماشين‌حساب‌هاي برند ژاپني در آمريكا بودند، توانايي لازم براي ويژه نشان دادن خود نسبت به رقبا را نداشتند. به‌علاوه، ناتواني در فروش مناسب فناوري‌هاي انقلابي تيم‌هاي مهندسي، زمان پيشرفت و سلطه به‌عنوان اولين بازيگر بازار را از برند ژاپني مي‌گرفت. اين اشكالات، هم در بازار ماشين‌حساب و هم دستگاه‌هاي كپي، به كانن ضربه زد.

با وجود مهندسي قوي، بازاريابي ضعيف از ايرادات اصلي كانن بود

سيستم كپي Liquid Dry يكي از نوآوري‌هاي خاص كانن در شروع دهه‌ي ۱۹۷۰ بود. آن‌ها سيستمي بهينه براي دستگاه‌هاي كپي طراحي كرده بودند كه باوجود استفاده از مواد خيس، كپي كاملا خشكي را به متخصص ارائه مي‌داد. چالش بازاريابي در اين محصول هم به كانن ضربه زد و آن‌ها از ترس نقض شدن پتنت به‌دست رقبا، محصولي با آن فناوري عرضه نكردند. درعوض، برند ژاپني تصميم به فروش مجوز استفاده از فناوري خود گرفت و آن را به توليدكنندگان ديگر عرضه كرد. اشتباهات بالا خصوصا در حوزه‌ي بازاريابي، باعث شد تا كانن براي اولين‌بار در تاريخ خود، در سال ۱۹۷۵ با چالش‌هاي مالي جدي روبه‌رو شود.

مرجع متخصصين ايران كانن / Canon

يكي از اولين نمونه‌هاي فوكوس خودكار كانن

تغيير ساختارهاي طراحي محصول و بازاريابي

ميتاراي كه تا آن سال‌ها هنوز در مقام رئيس هيئت‌مديره‌ي كانن مشغول به كار بود، پس از مشاهده‌ي چالش‌هاي ايجاد شده به‌خاطر ضعف در بازاريابي، ريوزابورو كاكو را به‌‌عنوان مدير اجرايي و با هدف تغيير ساختارهاي بازاريابي و فروش شركت انتخاب كرد. كاكو ساختار كانن را به‌نوعي تغيير داد كه ابتدا روند طراحي و توليد محصولات يك نظم و انسجام كلي بگيرد و سپس، بازاريابي با شدت بيشتري پيگيري شد.

يكي از محصولات انقلابي كانن يعني دوربين ۳۵ ميلي‌متري AE-1، در سال ۱۹۷۶ معرفي شد. اين دوربين از يك ريزپردازنده براي فوكوس خودكار و تنظيم نوردهي استفاده مي‌كرد. تبليغات محصول جديد كانن نيز برخلاف موارد قبلي، با گستردگي و نفوذ بالا انجام شده و در آن‌ها، با اينلفوئنسرهاي ورزشي نيز همكاري شد. خود ميتاراي در آن زمان اعلام كرد كه شروع تبليغات دوربين ۳۵ ميلي‌متري در تلويزيون، يك دستاورد بزرگ محسوب مي‌شد. دوربين AE-1 به گواه بسياري از متخصص كارشناسان آن زمان، يكي از بهترين نوآوري‌هاي صنعت عكاسي بود و حتي برخي، لقب شورولت صنعت عكاسي را به آن دادند.

مرجع متخصصين ايران كانن / Canon

كانن AE-1

كاكو در سال‌هاي مديريت، اصرار زيادي بر توسعه‌ي سريع محصول و عرضه‌ي نوآوري‌هاي جديد داشت. كانن تحت مديريت او به دستاورد ديگري در زمينه‌ي فناوري پرينت دست يافت و پرينتر ليزري خود را در سال ۱۹۷۵ معرفي كرد. در سال بعد، دوربين تصويربرداري از شبكيه‌ي چشم توسط كانن معرفي شد كه بسياري از روندهاي قبلي تشخيص بيماري‌هاي چشمي را منسوخ كرد. كاكو در سال ۱۹۷۷ به سمت مديريت كل شركت رسيد و ميتاراي، همچنان در مقام رياست هيئت‌مديره باقي ماند.

پيشرفت كانن در توليد تجهيزات اداري در دهه‌هاي پاياني قرن بيستم با سرعت ادامه پيدا كرد. آن‌ها در سال ۱۹۸۲ اولين دستگاه كپي شخصي را به بازار عرضه كردند كه تمامي تجهيزات نيازمند تعويض آن، در كارتريجي عرضه مي‌شد كه متخصص، به‌راحتي و بدون نياز به متخصص، آن را تعويض مي‌كرد. تبليغات محصول جديد كانن نيز با تمركز بالا بر اينفلوئنسرها و با شدت بالايي انجام شد. درنتيجه، مي‌توان گفت تيم بازاريابي و فروش شركت ژاپني پس از يك دهه از گروهي منفعل، به يكي از فعال‌ترين گروه‌هاي بازاريابي تبديل شد.

ورود به حوزه‌ي تجهيزات اداري، موفقيت‌هاي برند ژاپني را سرعت بخشيد

يكي از رقباي ديرينه‌ي كانن در صنعت دوربين، شركت هم‌وطن آن‌ها يعني Nikon بوده است. كانن در ابتداي دهه‌ي ۱۹۸۰ توانست جايگاه نيكون را به‌عنوان پيش‌گام فروش دوربين تصاحب كند. پس از اين پيروزي، تمركز كانن بر معرفي محصولات جديد متوقف نشد و آن‌ها خصوصا در بازارهاي بالغ و شناخته شده، فعاليتي خيره‌كننده داشتند. البته، سهم بالايي از موفقيت‌هاي برند ژاپني در آن زمان، مديون حضور در بازارهاي جديد همچون سيستم‌هاي چاپي اداري و ورك‌استيشن‌ها بود. آن موفقيت‌ها، اغلب با درگير شدن با شركت‌هاي بزرگي به‌دست مي‌آمد كه به‌خوبي در بازار نفوذ كرده بودند.

مرجع متخصصين ايران كانن / Canon

يكي از نمونه‌هاي اوليه از دوربين‌هاي كوچك كانن

رقابت و رفاقت با آمريكايي‌ها

ماشين تايپ الكترونيكي، نوآوري بعدي كانن بود كه در سال ۱۹۸۲ معرفي شد. آن‌ها با معرفي اين دستگاه، وارد نبردي جدي با غول آن سال‌هاي دنياي كامپيوتر يعني IBM شدند. پس از گذشت يك سال، سهم برند ژاپني از بازار به ۱۱ درصد و سهم IBM از ۲۶ به ۱۷ درصد رسيد. در سال ۱۹۸۳، ژاپني‌ها وارد نبرد با غول آمريكايي ديگر صنعت كامپيوتر يعني زيراكس شدند و با عرضه‌ي پرينتر ليزري با ارزشي يك سوم محصول آمريكايي، بازار آن‌ها را تحت تأثير قرار دادند. برند هم‌وطن كانن يعني Ricoh هم از عطش آن‌ها براي تصاحب هرچه بيشتر بازارها در امان نبود و در بازار دستگاه‌هاي كپي، ضربه‌هاي سختي از آن‌ها خورد.

تمامي تلاش‌هاي كانن براي حضور هرچه بيشتر در بازار كامپيوتر، منجر به دوئلي شديد بين آن‌ها و ‌IBM در سال‌هاي بعدي شد. آن‌ها تحقيق و توسعه‌ي مدارهاي مجتمع نوري را به‌عنوان پروژه‌اي اصلي به واحدهاي مهندسي خود اضافه كردند و در اقدامي تهاجمي‌تر، بازاريابي كامپيوترهاي مكينتاش اپل، يعني رقيب جدي IBM را در ژاپن انجام دادند. تلاش‌هاي ژاپني‌ها براي توسعه‌ي مدارهاي اپتيكي در سال‌هاي بعد نتيجه داد و استيو جابز كه از اپل خارج شده بود، براي كامپيوترهاي شركت جديد خود يعني NeXT از مدارهاي كانن استفاده كرد. در سال ۱۹۸۹، كانن با پرداخت ۱۰۰ ميليون دلار، ۱۶.۷ درصد از سهام نكست را تصاحب كرد و همچنين، بازاريابي محصولات آن‌ها در آسيا را نيز بر عهده گرفت.

مرجع متخصصين ايران كانن / Canon

دفتر كانن در سوئد

در بازار دوربين‌ها، كانن روندي تقريبا ثابت داشت، اما در بازه‌ي كوتاهي، فرمانروايي بازار را به برند Minolta داد. مينولتا با معرفي Maxxum با قابليت فوكوس خودكار، سهم بالايي را در بازار تصاحب كرده بود. آن‌ها در سال ۱۹۸۵ جايگاه كانن را تصاحب كردند؛ اما ژاپني‌ها با ارائه‌ي فناوري انقلابي EOS خود در سال ۱۹۸۷، بار ديگر به اوج بازگشتند. سيستم اپتيكال الكترونيكي، نوآوري كانن بود كه از آن زمان، به‌نوعي برند اختصاصي آن‌ها در دوربين‌هاي حرفه‌ي SLR شد. يكي از محصولات مهم ژاپني‌ها در اين دسته، EOS-1 بود كه با فناوري فوكوس خودكار حرفه‌اي، در سال ۱۹۸۹ معرفي شد.

يكي از همكاري‌هاي مهم و تاريخي كانن در بازار ماشين‌هاي كامپيوتري و اداري، با شركت بزرگ HP بود. آن‌ها در سال ۱۹۸۵ قرارداد همكاري با يكديگر امضا كردند و توليد دستگاه‌هاي مشهور Laserjet برند آمريكايي، از آن زمان توسط كانن انجام شد. كانن به‌نوعي قلب ماشين‌هاي اچ‌پي را توليد مي‌كرد كه شامل موتورهاي پرقدرت ليزري مي‌شد. اين همكاري، به HP هم امكان مي‌داد تا تمركز خود را روي حوزه‌ي تخصصي خود يعني توسعه‌ي نرم‌افزار ارتباطي پرينتر و كامپيوتر معطوف كند. در سال‌هاي بعد، همكاري اين دو برند به‌قدري مثبت شد كه يك پنجم از درآمد كل كانن، از آن به‌دست مي‌آمد.

مرجع متخصصين ايران Canon EOS 700D (EOS Rebel T5i / EOS Kiss X7i)

يكي از جديدترين محصولات كانن در خانواده‌ي انقلابي EOS

شروع چالش‌ها و كاهش سرعت رشد

كانن از ميانه‌ي دهه‌ي ۱۹۷۵ تا پايان دهه‌ي ۱۹۸۰، رشد مناسبي داشت. در دوره‌ي ۱۰ ساله از ۱۹۷۵ تا ۱۹۸۵، فروش سالانه‌ي آن‌ها ۷ برابر شد و به ۳.۳ ميليارد دلار رسيد. سود خالص از فروش نيز در آن دوره‌ي زماني رشد ۲۰ برابري را تجربه كرد و به ۱۳۶ ميليون دلار رسيد. تا پايان دهه‌ي ۱۹۸۰، فروش سالانه ركورد ۸.۱۸ ميليارد دلار را شكست و سود نيز، ۲۳۲ ميليون دلار گزارش شد. سال ۱۹۹۰، اوج رشد كانن بود و آن‌ها با ثبت فروش ۱۲.۷۳ ميليارد و سود ۴۵۲ ميليون دلاري، بهترين سال خود را پشت سر گذاشتند. در سال‌هاي بعد، سرعت رشد برند ژاپني كاهش يافت و سوددهي آن‌ها نيز كمتر شد. طبق آمار، حاشيه‌ي سود شركت از ۲.۸ تا ۳.۶ درصد در سال‌هاي ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۱، به ۱.۱ تا ۱.۹ درصد در خلال سال‌هاي ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۴ رسيد.

آمريكايي‌ها هم به‌عنوان رقيب و هم همكار، تأثير زيادي در تاريخ كانن داشتند

يكي از دلايل كاهش سود كانن، بالغ شدن برخي از بازارهاي زمينه‌ي فعاليت آن‌ها همچون دوربين و دستگاه‌هاي كپي بود. بلوغ بازار دوربين، خصوصا در دسته‌بندي SLR كه تخصص كانن بود، مزيت رقابتي آن‌ها را نسبت به برندهاي ديگر خصوصا مينولتا و نيكون (كه بخش بيشتري از فروش شركت را به حوزه‌ي دوربين اختصاص داده بودند)، كاهش داد. در سال ۱۹۹۲، تنها ۱۹ درصد از كل فروش كانن، از حوزه‌ي دوربين تأمين مي‌شد، درحالي‌كه برندهاي رقيب يعني مينولتا و نيكون، به‌ترتيب ۴۴ و ۴۳ درصد فروش را از اين حوزه به‌دست مي‌آوردند.

كاهش سهم دوربين از فروش كل برند كانن، در سال‌هاي بعد به‌نوعي به نفع آن‌ها نيز تمام شد. در سال ۱۹۹۵، تنها ۸.۲ درصد از فروش اين برند، از حوزه‌ي دوربين تأمين مي‌شد. به‌همين دليل، پس از معرفي دوربين‌هاي كامپكت توسط برندهايي همچون فوجي (دوربين QuickSnap) و كونيكا (دوربين Big Mini)، كانن به‌اندازه‌ي رقباي خود يعني مينولتا و نيكون، ضربه نخورد.

مرجع متخصصين ايران كانن / Canon

محصول انقلابي كانن F-1

كانن به‌سرعت براي مقابله با نسل جديد دوربين‌ها دست به كار شد. آن‌ها با معرفي دوربين Super Shot، عزم راسخ خود براي ورود به اين بازار را نشان دادند و در سال‌هاي بعدي دهه‌ي ۱۹۹۰، چندين نمونه از آن خانواده عرضه كردند. البته در همان سال‌ها، فوجي با فروش فوق‌العاده‌ي دوربين‌هاي كامپكت توانست جايگاه كانن را به‌عنوان برترين فروشنده‌ي دوربين‌ در جهان، تصاحب كند.

ركود اقتصادي ژاپن در سال‌هاي دهه‌ي ۱۹۹۰ و افزايش ارزش ين، به بسياري از شركت‌هاي آن كشور (خصوصا آنهايي كه مانند كانن روي صادرات متمركز بودند)، ضربه زد. كانن براي مقابله با بحران جديد، هر اقدام ممكني را براي كاهش هزينه‌هاي توليد و افزايش جهاني‌سازي برند خود انجام داد. آن‌ها تمام تلاش خود را به كار گرفتند تا مراكز توليدي را تا حد امكان نزديك به مناطق فروش محصولات خود تأسيس كنند.

كانن براي جهاني‌تر كردن برند خود، ابتدا سراغ آمريكاي جنوبي رفت و در مكزيك، مركز توليد پرينتر را راه‌اندازي كرد. در سال بعد، توليد همين دستگاه‌ها در اسكاتلند هم شروع شد. تلاش‌هاي بعدي، شامل بازاريابي قوي‌تر در بازارهاي آسيا و اقيانوسيه، با هدف حداقل فروش ۱۰ درصد در آن مناطق بود. در سال ۱۹۹۵ نيز بازاريابي و فروش محصولات شركت براي اولين‌بار در روسيه شروع شد كه زيرمجموعه‌ي فنلاندي كانن يعني Oy Canon AB آن را بر عهده گرفت.

مرجع متخصصين ايران كانن / Canon

Canon ML

تمركز دائمي بر تحقيق و توسعه

كانن با وجود كاهش سوددهي و رشد در سال‌هاي پاياني قرن بيستم، هيچ‌گاه هزينه‌هاي تحقيق و توسعه‌ي خود را كاهش نداد. آن‌ها به‌طور ميانگين، ۵ درصد از فروش خالص خود را به اين بخش اختصاص مي‌دادند و ريسك طراحي محصولات جديد را به جان مي‌خريدند. پرينترهاي Bubble-Jet يكي از نوآوري‌هاي مهم ژاپني‌ها در آن زمان بود كه به‌صورت اتفاقي توسط يكي از متخصصان ابداع شد. پرينتر رنگي BCJ-820 با اين فناوري توليد شده و با بازاريابي قوي معرفي شد.

IBM و كانن پس از سال‌ها رقابت شديد در بازار ماشين‌هاي اداري، در  سال ۱۹۹۴ يك همكاري تحقيق و توسعه‌اي براي معرفي محصولي ساختارشكن با هم انجام دادند. آن‌ها با همكاري يكديگر، يك نوت‌بوك مجهز به پرينتر رنگي Bubble-Jet داخلي را در آن سال توسعه دادند.

سال‌هاي پاياني قرن بيستم، دوران رقابت شديد در دنياي كامپيوترها بود. حضور شركت‌هاي متعدد در آن بازار و شكست غول‌هايي همچون NeXT، برند ژاپني را به اين نتيجه رساند كه تلاش براي تبديل شدن به بازيگري بزرگ در بازار مذكور، ريسك بالايي دارد. البته، آن‌ها استراتژي همكاري با غول‌هاي آن زمان همچون IBM را در پيش گرفتند تا ريسك فعاليت را به حداقل برسانند. به‌علاوه، هميشه تلاش‌هايي نسبي براي حضور جدي‌تر در آن بازار انجام مي‌دادند كه طراحي و توليد صفحات نمايش FLCD يكي از نمونه‌هاي مهم آن بود. اين صفحات نمايش، قطعاتي داخلي براي استفاده در كامپيوترها و تلويزيون‌هاي با صفحات نمايش بزرگ بود كه با هدف كنار زدن فناوري لامپ‌هاي كاتدي طراحي شد. كانن، حدود ۱۰۰ ميليارد ين براي طراحي و توسعه‌ي صفحات يادشده هزينه كرد.

مرجع متخصصين ايران كانن / Canon

اولين دوربين ديجيتال كانن

تغيير مديريت و سلطه بر بازارها

تاكشي ميتاراي، در سال ۱۹۸۴ از دنيا رفت و شركتي كه تأسيس كرده بود، دست‌به‌دست به اعضاي خانواده‌اش منتقل شد. در سال ۱۹۹۳، بزرگ‌ترين پسر او يعني هاجيمه ميتاراي به مقام مديريت كل كانن رسيد، اما ۲ سال بعد به‌صورت ناگهاني بر اثر ذات‌الريه از دنيا رفت. فوجيو ميتاراي، برادرزاده‌ي ميتاراي بزرگ، مدير بعدي كانن بود كه تاكنون هم در آن سمت باقي مانده است. دوران مديريت او، با پيشرفت‌هاي قابل توجهي براي كانن همراه بود.

شيوه‌ي مديريتي فوجيو ميتاراي، تركيبي از روش‌هاي ژاپني و آمريكايي بود. او تركيبي از تصميم‌گيري جمعي و امنيت شغلي از فرهنگ ژاپني را با قوانين پرداختي منظم و محاسبه‌ي دقيق سود و زيان از فرهنگ آمريكايي ارائه مي‌داد. او پيش از مديريت كل شركت، به‌مدت ۲۳ سال مدير واحد ايالات متحده بود و همين تجربه، او را در توسعه‌ي فرهنگ سازماني جديد ياري كرد.

حذف فرايندهاي ضررده و كوچك كردن ابعاد عملياتي كانن، يكي از برنامه‌هاي جدي ميتاراي جديد بود. او در خلال سال‌هاي ۱۹۹۷ تا ۱۹۹۹، بسياري از مجموعه‌هاي عملياتي كانن را تعطيل كرد. بخش‌‌هاي توليد كامپيوترهاي شخصي، صفحات نمايش LCD، باتري‌هاي خورشيدي فتوولتائيك، ماشين‌هاي تايپ الكترونيكي و كارت‌ها حافظه‌ي نوري، همگي از فهرست فعاليت‌هاي كانن حذف شدند.

مرجع متخصصين ايران كانن / Canon

اولين طرح‌ها از كنترل ديجيتالي لنز دوربين‌هاي SLR

در سال‌هاي پاياني قرن بيستم، تمركز فعاليت‌هاي كانن در ۳ حوزه تدوين شد. دستگاه‌هاي كپي، پرينتر و دوربين. ميتاراي با استراتژي جديد، بدون اخراج تعداد قابل توجهي متخصص (خصوصا در ژاپن)، هزينه‌هاي شركت را تا حد زيادي كاهش داد. روش‌هاي توليد محصولات نيز در استراتژي جديد تغيير كرد و تيم‌هاي متنوع با نام «سلول» توسعه‌ي بخش‌هاي مختلف محصول را بر عهده گرفتند. روش جديد، به افزايش كار تيمي در بخش‌هاي تحقيق و توسعه و ساخت محصول، كمك شاياني كرد. جذب سرمايه‌ي كانن نيز در شروع قرن ۲۱ تغييري اساسي داشت و آن‌ها از روش قرض و وام به روش تأمين سرمايه‌ي داخلي تغيير مسير دادند. در نتيجه، نسبت بدهي به دارايي برند ژاپني از ۳۴ درصد در سال ۱۹۹۵ به ۱۱ درصد در سال ۲۰۰۱ رسيد.

علاوه‌بر كاهش هزينه‌ها و منظم‌تر كردن ساختار شركت، در مباحثه تحقيق و توسعه نيز حركت با قدرت ادامه داشت. سالانه حدود ۷.۵ درصد از فروش خالص كانن در آن بخش هزينه مي‌شد تا محصولات و نوآوري‌هاي جديد، هنوز در شركت جريان داشته باشند. در حوزه‌ي دوربين‌ها كه يكي از منابع اصلي درآمد كانن محسوب شده و مي‌شود، برند ژاپني هميشه يكي از پيش‌گامان نوآوري بود. آن‌ها با شركت همكار خود در آمريكا يعني ايستمن كداك وارد همكاري شدند و در توسعه‌ي سيستم موسوم به APS شركت داشند. محصول اين همكاري، دوربين ELPH APS كانن بود كه در نوع خود پيشرفتي بزرگ محسوب مي‌شد.

كانن يكي از معدود شركت‌هاي توليدكننده‌ي دوربين بود كه در انقلاب ديجيتالي آن موفق عمل كرد. اگرچه آن‌ها اولين محصول ديجيتالي خود در دسته‌بندي DSLR را در سال ۱۹۹۵ و با نام EOS DCS 3 عرضه كردند، در سال ۲۰۰۴ در صدر بازار دوربين‌هاي ديجيتالي جهان قرار داشتند. تا سال ۲۰۰۵، سهم كانن از بازار دوربين‌هاي ديجيتال در جهان به ۲۰ درصد رسيد و در بخش DSLR، آن‌ها ۵۹ درصد از بازار را در اختيار داشتند.

مرجع متخصصين ايران canon 5d

زيرمجموعه‌ي دستگاه‌هاي كپي كانن، موازي با بخش دوربين‌ها، نفوذ قوي به بازارها را در سر داشت. آن‌ها توانستند غول قديمي اين بازار يعني زيراكس را نيز پشت سر بگذارند و حتي در زمينه‌ي تخصصي اين شركت يعني دستگاه‌هاي حرفه‌اي سازماني، بخش زيادي از بازار را در اختيار بگيرند. در سال ۲۰۰۱، سهم كانن از بازار دستگاه‌هاي حرفه‌اي كپي ديجيتال به ۲۲ درصد رسيد و زيراكس را با ۱۷ درصد پشت سر گذاشت.

كاهش زمينه‌هاي فعاليت، راهكار مفيد مديران جديد كانن براي فرار از ركود بود

تغييرات زيرساختي كه توسط فوجيو ميتاراي در كانن ايجاد شد، دستاوردهايي قابل‌توجه براي او و برند تحت مديريتش داشت. فروش خالص شركت از ۲۱.۰۳ ميليارد دلار در سال ۱۹۹۵ به ۳۱.۸۲ ميليارد دلار در سال ۲۰۰۵ رسيد. به‌‌همان ترتيب، سود خالص نيز از ۵۳۳ ميليون به ۳.۲۶ ميليارد دلار افزايش يافت. در آن سال‌ها، ميتاراي به‌عنوان بهترين مديرعامل ژاپني شناخته مي‌شد.

ميتاراي به‌قدري در مديريت خود موفق بود كه در سال ۲۰۰۶، پيشنهاد چند پست دولتي عالي‌رتبه به او شد. او مديريت گروه‌هاي بزرگي از شركت‌هاي معتبر ژاپني را بر عهده گرفت و به‌خاطر افزايش مسئوليت‌ها، در سال ۲۰۰۶ از مقام مديريت كانن استعفا داده و تنها رياست هيئت‌مديره را بر عهده گرفت. سونجي يوشيدا مدير سابق بخش دوربين‌ها به‌عنوان مديرعامل جديد انتخاب شد. او سابقه‌ي عالي در مباحث متخصص داشت و ميتاراي هم تصميم داشت مديري با هدف توسعه‌ي محصولات، رهبري شركتش را بر عهده بگيرد.

مرجع متخصصين ايران كانن / Canon

فوجيو ميتاراي

سال‌هاي اخير و وضعيت كنوني برند كانن

سونجي يوشيدا، روند توسعه‌ي محصولات و تغييرات ساختاري در مديريت مورد انديشه متخصصين ميتاراي را ادامه داد. به‌علاوه، او توجه ويژه‌اي هم به مباحث يادگيري و افزايش شهرت برند كانن داشت. او در سال ۲۰۰۶ و پس از تصدي پست مديريت، مؤسسه‌اي بين‌المللي براي يادگيري مديريت و رهبري تحت نام كانن ثبت كرد. در آن زمان، همكاري برند ژاپني با دستگاه‌هاي يادگيريي كشور نيز بيش‌ازپيش افزايش يافت. يكي از همكاري‌هاي بزرگ كانن، با دانشگاه كيوتو و در پروژه‌اي مرتبط با عكس‌برداري پزشكي انجام شد. به‌علاوه، سابقه‌ي درخشان كانن در صنعت اپتيك، باعث همكاري نزديك آن‌ها با دانشگاه اوتسونوميا شد كه درنهايت به تأسيس مركز تحقيقات اپتيك انجاميد.

كانن در سال‌هاي فعاليت، دركنار توليد محصولات انقلابي و جذاب براي انواع مشتريان، نوآوري در حوزه‌ي اپتيك را نيز در دستور كار اصلي خود قرار داده است. باوجود اينكه برند ژاپني در سال‌هاي ابتدايي حتي لنز دوربين‌هاي خود را از شركت مادر نيكون امروزي خريداري مي‌كرد، اما نزديك به يك قرن فعاليت در صنعت اپتيك، آن‌ها را به يكي از مشهورترين و معتبرترين برندهاي اين حوزه نيز بدل كرده است. آن‌ها براي شركت‌ها و سازمان‌هاي كوچك و بزرگ در سرتاسر جهان محصولات اپتيكي همچون لنزهاي تصويربرداري توليد مي‌كنند و آمريكا در بخش تحقيقات فيزيك نجومي، يكي از مشتريان اصلي كانن محسوب مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران كانن / Canon

يك نمونه اسكنر كانن

علاوه‌بر اپتيك، بخش‌هاي صنعت الكترونيك نيز زمينه‌ي تاخت‌وتاز برند كانن بوده است. امروزه، بسياري از تجهيزات توليد پنل‌هاي OLED توسط كانن ساخته مي‌شوند كه توليد آن‌ها در زيرمجموعه‌ي شركت به‌نام Tokki

امروزه، تجهيزات اداري بيشترين سهم فروش كانن را به خود اختصاص مي‌دهند

سال‌هاي پاياني دهه‌ي ۲۰۰۰، با پيشرفت‌هاي ادامه‌دار كانن در صنايع زمينه‌ي فعاليت همراه بود. آن‌ها به ركورد توليد ۵۰ ميليون دوربين SLR و ۱۰۰ ميليون دوربين كامپكت رسيدند. به‌علاوه، محصولاتي قابل‌توجه و تأثيرگذار در بازارهاي بين‌المللي در آن سال‌ها توسط Canon به بازار معرفي شد. به‌عنوان مثال، پرينتر ديجيتال imagePRES C7000P به‌عنوان جنگجوي جديد ژاپني‌ها در بازار پرينترهاي تجاري معرفي شد. محصول انقلابي ديگر، دوربين EOS 5D Mark II بود كه به‌عنوان اولين دوربين مجهز به قابليت فيلم‌برداري فول HD در سال ۲۰۰۸ عرضه شد.

با شروع دهه‌ي ۲۰۱۰، تلاش‌ها براي هرچه جهاني‌تر كردن برند كانن قوت گرفت. يكي از اقدامات اساسي، برگزاري نمايشگاه Canon EXPO در نيويورك، پاريس و توكيو بود كه با هدف معرفي محصولات و فناوري‌هاي جديد شركت در سال ۲۰۱۰ انجام شد. در بخش محصولات، دستاوردهاي بزرگي خصوصا در مباحثه لنز دوربين صورت گرفت. حسگر CMOS با رزولوشن ۱۲۰ مگاپيكسل و حسگر CMOS فوق حساس با ابعاد ۲۰۵×۲۰۲ ميلي‌متر، از دستاوردهاي مهم آن سال‌ها بودند.

مرجع متخصصين ايران كانن / Canon

تجهيزات حرفه‌اي فيلم‌برداري Canon

سال‌ها تجربه در توليد انواع دوربين، مديران كانن را مجاب كرد تا در صنعت فيلم‌سازي نيز با قدرت بيشتري وارد شوند. آن‌ها در سال ۲۰۱۱، خانواده‌ي Cinema EOS System را براي فيلم‌برداري فيلم‌هاي سينمايي معرفي كردند. يك سال بعد از معرفي، كانن به‌خاطر عرضه‌ي محصولات عالي فيلم‌برداري يك جايزه‌ي امي نيز دريافت كرد. در همان سال، ورود جدي اين شركت در بازار صفحات نمايش توليد فيلم‌هاي 4K با معرفي صفحه‌نمايش ۳۰ اينچي DP-V3010 انجام شد. 

فوجيو ميتاراي بعد از چند سال دوري از مقام اجرايي، در سال ۲۰۱۲ بار ديگر به مقام مديريت عامل و كل شركت رسيد. او يك سال بعد، مدال «خورشيد تابان» را از پادشاه ژاپن دريافت كرد. چنين رويدادهايي، ميراتاي را به چهره‌اي مشهور در ژاپن تبديل كرد و او در سال ۲۰۱۴، به‌عنوان مدير افتخاري كميته‌ي برنامه‌ريزي بازي‌هاي المپيك و پارالمپيك ۲۰۲۰ توكيو انتخاب شد.

مرجع متخصصين ايران EOS C500

EOS C500 از خانواده‌ي Cinema EOS

با شروع سال ۲۰۱۲، مديران كانن تصميم به ورود به بازار دوربين‌هاي صنعتي گرفتند. آن‌ها با معرفي دوربين M15P-CL، ورود خود را به رقبا اعلام كردند. دوربيني كه از حسگر CMOS با نويز پايين و پيكسل بالا استفاده مي‌كند و در دستگاه‌هاي تشخيصي صنعتي، استفاده مي‌شود. قدم بعدي كانن، رونمايي سيستم بينايي ماشيني بود كه با تمركز بر سيستم‌هاي تشخيص سه‌بعدي دقيق ساخته شد.

از تغييرات اخير در ساختار مديريت كانن، مي‌توان به معرفي مديرعمليات در اين شركت يعني ماسايا مائدا اشاره كرد. جايگاه سازماني، تا پيش از آن در شركت Canon وجود نداشت. در بخش محصولات نيز، در سال‌هاي اخير دوربين‌ حرفه‌اي EOS-1D Mark II، پروژكتور 4K500T و دوربين تحت شبكه‌ي AXIS Q1659 توليد شده با همكاري شركت سوئدي AXIS را مي‌توان نام برد. تصويربرداري و سيستم‌هاي تشخيصي پزشكي نيز كه هميشه بخش مهمي از محصولات كانن را تشكيل مي‌دادند، در سال ۲۰۱۷ و پس از ملحق كردن زيرمجموعه‌اي مشابه از توشيبا به گروه خود، يكي از حرفه‌اي‌ترين دستگاه‌هاي تصويربرداري CT را به بازار معرفي كرد.

مرجع متخصصين ايران كانن / Canon

چاپگر حرفه‌اي ابعاد بزرگ كانن

درحال حاضر، تجهيزات اداري با آمار ۴۵.۷ درصد، بيشترين فروش محصولات كانن را به خود اختصاص داده‌اند و پس از آن، دوربين با ۲۷.۸ و تجهيزات صنعتي با ۱۷.۹ درصد قرار دارند. تجهيزات تشخيصي پزشكي نيز با ۱۰.۷ درصد در جايگاه بعدي قرار دارند.

كان در وبسايت رسمي خود،‌آخرين آمار درآمدي و تعداد متخصصان را به‌طور منظم به‌روز مي‌كند. طبق اعلام خود شركت، درآمد آن‌ها در سال ۲۰۱۷، ۳۶ ميليارد دلار گزارش شد كه ۲.۱ ميليارد دلار آن، سود خالص بود. آمار فوق، كانن را در رتبه‌ي ۳۴۷ فهرست فورچن ۵۰۰ قرار مي‌دهد. اين شركت در حال حاضر حدود ۱۹۷ هزار متخصص در سرتاسر جهان دارد و تعداد زيرمجموعه‌هاي ادغام شده، به ۳۷۶ مي‌رسد. كانن امروز در جايگاه سوم فهرست برترين ثبت‌كنندگان پتنت در آمريكا قرار دارد و شركت‌هاي IBM و سامسونگ را تعقيب مي‌كند. 

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات