داستان برند تنسنت، غول جوان و بلندپرواز دنياي فناوري

جمعه ۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
مطالعه 17 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
تنسنت يكي از بزرگ‌ترين بازيگران دنياي فناوري، در چين متولد شد و امروز فرمانرواي شبكه‌هاي اجتماعي و بسياري حوزه‌هاي ديگر در اين كشور است.
تبليغات

تنسنت (Tencent Holdings Limited) هولدينگ سرمايه‌گذاري چيني با حوزه‌ي فعاليت بين‌المللي است كه در سال‌هاي پاياني قرن بيستم و اوج‌گيري دنياي اينترنت متولد شد. زيرمجموعه‌هاي تنسنت در حوزه‌هاي متعدد فناوري همچون خدمات و محصولات مبتني بر اينترنت، سرگرمي، هوش مصنوعي و موارد مشابه در چين و ديگر كشورهاي جهان فعاليت مي‌كنند. مركز مديريت تنسنت با طراحي به‌صورت برج‌هاي دوقلو در منطقه‌ي شنژن چين قرار دارد و به‌نام «برج‌هاي ساحلي تنسنت» شناخته مي‌شود.

برند جوان چيني امروز القاب متعددي را يدك مي‌كشد. آن‌ها بزرگ‌ترين شركت بازي حهان، يكي از باارزش‌ترين برندهاي فناوري، يكي از بزرگ‌ترين شركت‌هاي رسانه‌هاي اجتماعي و يكي از بزرگ‌ترين سرمايه‌گذارهاي خطرپذير جهان هستند. شبكه‌هاي اجتماعي، موسيقي، پرتال‌هاي تحت وب، تجارت الكترونيك، بازي‌هاي موبايلي و الكترونيك، خدمات اينترنتي، خدمات پرداخت، موبايل‌هاي هوشمند و بسياري موارد ديگر در دسته‌ي خدمات تنسنت قرار مي‌‌‌‌گيرند و هركدام در ميان برترين‌هاي حوزه‌ي خود قرار دارند. از ميان مشهورترين دريافت‌كننده‌هاي سرمايه از تنسنت مي‌توان به اسنپ‌چت، اسپاتيفاي، تسلا و فيلم و سريال‌هاي هاليوودي اشاره كرد.

تنسنت امروز ارزشي بيش از ۵۰۰ ميليارد دلار دارد و به‌عنوان اولين شركت آسيايي فعال در حوزه‌ي فناوري به اين درجه رسيد. آن‌ها علاوه بر ارزش بالا، به دفعات به‌عنوان شركتي نوآور در سطح جهاني شناخته شده‌اند. زيرمجموعه‌هاي برند چيني امروز به بيش از ۶۰۰ عدد رسيده‌اند و با برنامه‌هاي متعدد سرمايه‌گذار در استارتاپ‌هاي فناوري، روزانه به تعداد آن‌ها هم افزوده مي‌شود. تنسنت به‌همراه بايدو و علي‌بابا (موسوم به گروه BAT)، رقابتي جدي با بازيگران بزرگ سيليكون‌ولي يعني فيسبوك، آمازون، نتفليكس و گوگل (موسوم به گروه FANG) دارند.

مرجع متخصصين ايران تنسنت / Tencent

مركز مديريت تنسنت

تأسيس و سال‌هاي ابتدايي

تنسنت در نوامبر سال ۱۹۹۸ با نام كامل Tencent INC در منطقه‌ي Cayman Islands تأسيس شد. علاوه بر ما هواتنگ (معروف به Pony Ma) كه امروز به‌عنوان هم‌بنيان‌گذار اصلي تنسنت شناخته مي‌شود، افراد ديگري هم در تأسيس شركت فناوري چيني نقش داشتند. از ميان آن‌ها مي‌توان ژانگ ژيدونگ، ژو چنيه، چن ييدان و زنگ ليكينگ را نام برد. هدف از تأسيس شركت تنسنت، فعاليت در بازار فناوري و بهره‌برداري از فرصت‌هاي متعدد اينترنت و وب بود. فرصت‌هايي كه در سال‌هاي پاياني قرن بيستم به اوج رسيده بودند و هرچه بيشتر ظرفيت‌هاي بالاي رشد خود را نشان مي‌دادند. به‌هرحال گروه جوان چيني با جذب سرمايه از سرمايه‌گذارهاي خطرپذير، وارد بازار فناوري شدند.

تنسنت در سه سال اول فعاليت به سوددهي نرسيد

اولين محصول تنسنت به‌نام پيام‌رسان OICQ در فوريه‌ي سال ۱۹۹۹ معرفي شد كه پس از مدت كوتاهي به QQ تغيير نام داد. امروز QQ يكي از مهم‌ترين محصولات و خدمات تنسنت محسوب مي‌شود كه در بخش‌هاي بعدي به آن مي‌پردازيم. تغيير نام به QQ به‌خاطر شكايت حقوقي شركت ICQ و مالك آن AOL بود.

تنسنت هم مانند بسياري از استارتاپ‌هاي ديگر در سال‌هاي ابتدايي سوددهي نداشت. آن‌ها سه سال بدون سود فعاليت كردند تا اينكه اولين فروش بزرگ سهام در سال ۲۰۰۱ رخ داد. شركت Naspers از آفريقاي جنوبي اولين خريدار عمده‌ي سهام تنسنت بود كه ۴۶/۵ درصد از سهام را تحت مالكيت خود گرفت (امروز سهم نسپرز به ۳۴ درصد رسيده است).

مرجع متخصصين ايران تنسنت / Tencent

ما هواتنگ، مديرعامل و رئيس هيئت‌مديره‌ي تنسنت

پس از جذب اولين سرمايه‌گذار بزرگ، نوبت به عرضه‌ي عمومي سهام در بورس رسيد. تنسنت در سال ۲۰۰۴ و به‌نام Tencent Holding Ltd وارد بازار بورس هنگ‌كنگ شد. در آن زمان تنها درآمد شركت چيني از پيام‌رسان QQ بود. تبليغات و دريافت هزينه از متخصصان پيام‌رسان براي خدمات بيشتر، جريان‌هاي درآمدي اوليه را براي تنسنت فراهم مي‌كرد. از سال ۲۰۰۵ روش‌هاي بيشتري براي كسب درآمد از QQ مطرح شد. به‌عنوان مثال سرويس‌هاي ارزش افزوده و ثبت برند و لوگوي پنگوئن QQ، براي تنسنت درآمد ايجاد مي‌كرد. لوگويي كه از آن زمان در محصولاتي همچون تنقلات و لباس استفاده مي‌شد.

ورود به بازار تجارت الكترونيك در سال ۲۰۰۵ رقم خورد. تنسنت سرويسي به‌نام PaiPai راه‌اندازي كرد كه خدمات خريد و فروش C2C (كاربر به متخصص) ارائه مي‌كرد. به‌علاوه سرويس پرداخت الكترونيك مشابه پي‌پال نيز به‌نام TenPay در همان سال معرفي شد.

نيمه‌ي دوم ۲۰۰۰ با ورود تنسنت به حوزه‌هاي درآمدي جديد همراه بود و وب‌سايت‌هاي پرتالي، بازي‌هاي الكترونيك و بلاگ، به‌عنوان موضوعات اصلي فعاليت انتخاب شدند. وب‌سايت‌هاي پرتالي معروف آن سال‌هاي چين، Sina, Sohu و NetEase بودند و تنسنت با دامنه‌ي طولاني و معمولي Tencent شانس زيادي براي رقابت پرتالي و فروش تبليغات نداشت. به‌هرحال در سال ۲۰۰۳ نام دامنه به qq تغيير كرد و به لطف تعداد بالاي متخصصان، بخش زيادي از ترافيك چين به سمت تنسنت سرازير شد. آن‌ها با سرعت زياد رقباي خود را پشت سر گذاشتند و امروز تنها پشت سر بايدو، به‌عنوان دومين وب‌سايت پربازديد چين شناخته مي‌شوند.

مرجع متخصصين ايران تنسنت / Tencent

لوگوي اوليه‌ي QQ اولين محصول تنسنت

بازي‌هاي الكترونيك، حوزه‌ي بعدي فعاليت تنسنت بود كه در سال ۲۰۰۳ خود را نشان داد. آن‌ها ابتدا بخش بازي را به QQ اضافه كردند تا مطالعه كلي از بازار مقصد داشته باشند. به‌خاطر تعداد بالاي متخصصان سرويس پيام‌رسان و تبليغات متعدد پورتال و پاپ‌آپ، سرويس بازي به‌سرعت با افزايش متخصصان روبه‌رو شد و Ourgames را پشت سر گذاشت. تا سال ۲۰۰۷ بازي‌هاي بيشتري از سوي شركت چيني عرضه شدند كه يكي پس از ديگري، متخصصان را به پرداخت‌هاي درون‌برنامه‌اي تشويق مي‌كردند.

تنسنت از ترافيك بالاي QQ براي توسعه‌ي سرويس‌هاي ديگر استفاده مي‌كند

در سال ۲۰۰۵ و اوج وبلاگ‌نويسي در جهان، رقباي چيني تنسنت يعني سينا و سوهو حضوري جدي در اين بازار داشتند. آن‌ها وبلاگ‌هاي مشهوري را ميزباني مي‌كردند كه طرفداران زيادي در بين شهروندان چيني داشت. به‌هرحال تنسنت به‌عنوان بازيگر جديد وارد بازار شد و براي هر متخصص QQ، يك بخش وبلاگي در پرتال اختصاص داد. به‌همين دليل سرويس وبلاگ‌دهي آن‌ها به‌سرعت به ۱۰۰ ميليون متخصص رسيد و بزرگ‌ترين سرويس چين شد. البته اين استراتژي در ادامه موفق نبود و وبلاگ‌هاي QQ به كيفيت رقبا نمي‌رسيدند. با تولد Weibo تقريباً كسب‌وكار وبلاگ تنسنت تعطيل شد.

هولدينگ تنسنت با تكيه بر مدل‌هاي كسب‌وكاري مدرن و محصول پرطرفدار خود يعني پلتفرم QQ، به سرعت رشد قابل‌توجهي را تجربه كرد. آن‌ها در سال ۲۰۰۹ به بزرگ‌ترين شركت چين و سومين شركت جهان از لحاظ ارزش بازار تبديل شدند. تعداد متخصصان فعال QQ نيز در آن زمان به ۶۰۰ ميليون نفر رسيده بود. در آن سال‌‌ها هر مدل كسب‌وكاري كه مناسب به انديشه متخصصين مي‌رسيد، هدف حمله‌ي تنسنت قرار مي‌گرفت. درواقع اگر شركت ديگري هم ايده را مطرح مي‌كرد، آن‌ها با تكيه بر پاسگاه مشتريان عظيم خود، به‌سرعت قله‌هاي آن را فتح مي‌كردند.

مرجع متخصصين ايران تنسنت وي چت

تنسنت در سال ۲۰۱۱ اپليكيشن رسانه‌هاي اجتماعي به‌نام Weixin معرفي كرد كه بعدا به WeChat تغيير نام داد. سرويسي كه به‌سرعت موفق به جذب متخصصان بي‌شمار شد و خود را به منبعي اصلي براي درآمدهاي برند چيني تبديل كرد. وي‌چت امروز به‌خاطر خدمات متعدد در پلتفرم‌هاي گوناگون اينترنتي، يكي از مهم‌ترين سرويس‌هاي اجتماعي جهان محسوب مي‌شود و آخرين آمارها، تعداد متخصصان فعال ماهانه‌ي آن را يك ميليارد نفر اعلام مي‌كنند.

اولين فعاليت‌هاي سرمايه‌گذاري

برند چيني كه دهه‌ي اول فعاليت خود را تا پايان ۲۰۱۰ با رويكردي متوسط و بعضا مخفي پيش برده بود، با ورود به سال ۲۰۱۱ تغيير مسيري جدي داد. آن‌ها قبلا سرمايه‌گذاري و خريدهاي محدودي انجام مي‌دادند، اما به محض كسب اولين موفقيت‌ها با وي‌چت و افزايش درآمد در سرويس‌هاي ديگر همچون QQ، به فكر سرمايه‌گذاري در دنياي فناوري افتادند.

اولين خريد بزرگ تنسنت به دنياي بازي اختصاص يافت. آن‌ها ۹۲/۷۸ درصد از شركت Riot Games را به ارزش ۲۳۰ ميليون دلار خريداري كردند. شركتي كه سابقه‌ي درخشاني همچون بازي League of Legends را در كارنامه‌ي خود داشت. البته ورود تنسنت به شركت ريوت در سال ۲۰۰۸ و با خريد ۲۲/۳۴ درصد سهام انجام شده بود، اما سرمايه‌گذاري عظيم سال ۲۰۱۱ به‌عنوان حركت اصلي هولدينگ سرمايه‌گذاري شناخته مي‌شود. شايان ذكر است ريوت در سال ۲۰۱۵ ساير سهام خود را نيز به تنسنت واگذار كرد.

مرجع متخصصين ايران تنسنت / Tencent

Riot Games از زيرمجموعه‌هاي بزرگ تنسنت

سرمايه‌گذاري‌هاي اوليه‌ي تنسنت علاوه بر تلاش براي رشد محصولات داخلي، بيشتر روي صنعت بازي متمركز بود. آن‌ها در سال ۲۰۱۲ بخشي از سهام Epic Games را خريداري كردند. از ميان محصولات قابل‌توجه اپيك گيمز مي‌توان به Unreal، Gears of War و Infinity Blade اشاره كرد. سرمايه‌گذاري بزرگ بعدي با افزايش سهام در Kingsoft Network Technology در سال ۲۰۱۳ رخ داد. خريد مهم ديگر در آن سال، سهام موتور جست‌وجوي چيني Sogou بود كه با هزينه‌ي ۴۴۸ ميليون دلاري انجام گرفت. شركت بازي‌سازي عظيم Activision Blizard نيز در بخشي از فرايند جدا شدن از Vivendi، از تنسنت سرمايه دريافت كرد. امروز برند چيني تنها ۴/۹ درصد از سهام شركت بازي‌سازي را دراختيار دارد.

بازي‌هاي الكترونيك و تجارت الكترونيك، حوزه‌هاي بعدي توسعه بودند

تجارت الكترونيك هميشه يكي از حوزه‌هاي اصلي تمركز تنسنت بوده است. آن‌ها در سال ۲۰۱۴ براي افزايش فعاليت‌ها سرمايه‌گذاري ۱۹۳/۴۵ ميليون دلاري در شركت لجستيك و انبارداري China South City Holdings انجام دادند. سرمايه‌گذاري بعدي حوزه‌ي تجارت الكترونيك، وب‌سايت خريد گروهي Dianping با سرمايه‌ي ۴۰۰ ميليون دلاري بود و پس از آن خريد مهم سهام JD.com به‌عنوان رقيب بزرگ علي‌بابا انجام شد. چند ماه بعد وب‌سايت مذكور سهام خود را به‌صورت عمومي عرضه كرد و تنسنت با هزينه‌ي ۱/۳ ميليارد دلاري بيشتر، سهم خود را به ۱۷/۴۳ درصد افزايش داد.

تنسنت در سال ۲۰۱۴ تصميم مهمي براي خريد پيام‌رسان واتساپ داشت. تصميمي كه اگر عملي مي‌شد، آن‌ها را به قدرتي جهاني تبديل مي‌كرد. به‌هرحال فرايند خريد به‌خاطر عمل جراحي ما هواتنگ به تأخير افتاد و مارك زاكربرگ كه احساس خطر مي‌كرد، پيشنهاد ۱۹ ميليارد دلاري و دوبرابر پيشنهاد تنسنت را به واتساپ داد. پيشنهادي كه به بزرگ‌ترين خريد تاريخ فيسبوك بدل شد.

مرجع متخصصين ايران تنسنت / Tencent

پنگ‌يو از زيرمجموعه‌هاي شكست‌خورده‌ي تنسنت

از سرمايه‌گذاري‌‌هاي مهم ديگر تنسنت تا سال ۲۰۱۵ مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

  • خريد ۱۹/۹ درصد سهام شركت تجارت الكترونيك 58 در چين به ارزش ۷۳۶ ميليون دلار در سال ۲۰۱۴. يك سال بعد تنسنت با ۴۰۰ ميليون دلار هزينه‌ي بيشتر، سهم خود را به ۲۵ درصد افزايش داد.
  • سرمايه‌گذاري ۵۷/۴ ميليون دلاري در شركت چيني LotSynergy و خريد هفت درصد از سهام در سال ۲۰۱۴
  • خريد ۱۰ درصد از سهام پرتال فروش‌گاهي موبايل Koudai Gouwu به ارزش ۱۴۵ ميليون دلار در سال ۲۰۱۴
  • سرمايه‌گذاري‌ها و خريدهاي اخير

    يكي از اقدامات جالب تنسنت در دنياي اينترنت، راه‌اندازي اولين بانك كاملاً الكترونيك جهان در چين بود كه به‌نام WeBank فعاليت خود را در سال ۲۰۱۵ شروع كرد. وي‌بانك امروز تحت قوانين مالي و اداري چين خدمات متنوع بانكي را به متخصصان ارائه مي‌كند. از مهم‌ترين محصولات متفرقه‌ي آن‌ها مي‌توان به Weilidai اشاره كرد كه به‌عنوان پلتفرم وام الكترونيك از سال ۲۰۱۵ در سرويس‌هاي پيام‌رسان وي‌چت و QQ ارائه شد.

    همان‌طور كه گفته شد صنعت بازي يكي از حوزه‌هاي تمركزي تنسنت در سال‌‌هاي فعاليت بوده است. آن‌ها در سال ۲۰۱۶ يكي از مهم‌ترين سرمايه‌گذاري‌هاي خود را با خريد ۸۴/۳ درصد از سهام سوپرسل، سازندي‌ بازي مشهور كلش آو كلنز انجام دادند. هزينه‌ي خريد سهام سوپرسل براي تنسنت، ۸/۶ ميليارد دلار عنوان شد. فعاليت در بازار بازي‌هاي ويدئويي به‌حدي جدي شد كه تنسنت در سال ۲۰۱۷ در همكاري با شهرداري شهر ووهو در چين، اولين شهركت بازي‌هاي الكترونيكي (eSports) را تأسيس كرد.

    مرجع متخصصين ايران تنسنت / Tencent

    تنسنت ويبو

    از امكانات شهرك بازي‌هاي الكترونيكي تنسنت مي‌توان به تم پارك بازي‌هاي ويدئويي، دانشگاه، پارك‌هاي خلاقيت، پارك صنعت انيميشن و ديتاسنترهاي اختصاصي تنسنت اشاره كرد. شركت چيني قصد دارد اين شهرك را براي اسكان و يادگيري بازيكنان ورزش‌هاي الكترونيكي آماده كند. همچنين رويدادهاي ملي بازي‌هاي الكترونيكي و ايجاد هابي براي توسعه‌ي بازي، از اهداف ديگر چيني‌ها براي اين شهرك هستند. به‌علاوه تنسنت براي تأسيس شهرك مشابهي در Chengdu هم برنامه‌ريزي مي‌كند.

    صعود تنسنت از پله‌هاي فهرست با ارزش‌ترين برندهاي جهان در سال‌هاي اخير با سرعت بالايي انجام شد. آن‌ها در سال ۲۰۱۷ برند باسابقه‌ي ولز فارگو را پشت سر گذاشتند. البته چنين رشدي در سال‌هاي اخير در اكثر برندهاي چيني ديده شد و بهترين مثال آن، علي‌بابا است. به‌هرحال اين دو غول در كشور خود نيز رقابت‌هاي شديدي با هم دارند و جايگاه آن‌ها به‌عنوان باارزش‌ترين برند چين، مدام تغيير مي‌كند.

    تنسنت، بايدو و علي‌بابا مثلث رقابت چين با سيليكون‌ولي را شكل مي‌دهند

    هولدينگ تنسنت در سال ۲۰۱۷ قصد داشت تا شركت مشهور Rovio سازنده‌ي سري بازي‌‌هاي انگري بردز را خريداري كند. البته آخرين اخبار از عدم موفقيت برند چيني حكايت دارند. به‌هرحال فعاليت در بازارهاي اپليكيشن و بازي هميشه اولويت مهمي براي تنسنت بوده‌اند و حتي در صورت عدم موفقيت در خريد، توسعه‌هاي داخلي متعددي توسط آن‌ها انجام شده است. از ميان توسعه‌هاي داخلي مي‌توان به دستيار صوتي Xiaowei و قابليت Mini-Programs در وي‌چت اشاره كرد كه امكان اجراي اپليكيشن‌ها را بدون نياز به دانلود در وي‌چت به متخصصان مي‌دهد. به‌علاوه بازي Honour of Kings به‌عنوان پرسودترين بازي جهان هم دراختيار شركت چيني قرار دارد. بازي كه با ۲۰۰ ميلون متخصص فعال ماهانه، درآمد يك ميليارد دلاري را در هر فصل براي تنسنت فراهم مي‌كند.

    مرجع متخصصين ايران تنسنت / Tencent

    موتور جست‌وجوي SoSo

    صنعت اتومبيل‌راني، خصوصا در بخش خودروهاي مدرن از ميزبانان ديگر تنسنت محسوب مي‌شود. علاوه بر BYD كه به‌عنوان يكي از اسپانسرهاي تنسنت در رويدادهاي متنوع فعاليت مي‌كند، شركت‌هايي همچون تسلا هم با چيني‌ها همكار هستند. تنسنت در سال ۲۰۱۷، پنج درصد از سهام تسلا را با پرداخت ۱/۷۸ ميليارد دلار خريداري كرد و از سهام‌داران مهم شركت پيش‌گام خودروهاي الكتريكي محسوب مي‌شود. به‌علاوه در سال ۲۰۱۶ شركتي به‌نام Future Mobility با همكاري فاكس‌كان تأسيس شد كه فروش خودروهاي كاملاً الكتريكي و خودران را تا سال ۲۰۲۰ به‌عنوان هدف اعلام كرد.

    در ميان بازيگران بزرگ دنياي فناوري، اسنپ‌چت هم از تيررس تنسنت خارج نشد. در سال ۲۰۱۷ شركت چيني ۱۲ درصد از سهام Snap Inc را خريداري كرد و از برنامه‌هاي خود براي تأسيس پلتفرم بازي در كنار اسنپ‌چت گفت. تا آن زمان تنسنت به بزرگ‌ترين ناشر بازي‌هاي ويدئويي در جهان تبديل شده بود و ارزش بازاري به‌اندازه‌ي ۴۷۵ ميليارد دار داشت. از همكاري‌هاي ديگر در حوزه‌ي بازي مي‌توان به قرارداد با شركت لگو اشاره كرد كه با هدف توسعه‌ي بازي‌هاي الكترونيك و تأسيس شبكه‌ي اجتماعي مخصوص كودكان انجام شد.

    تنسنت هم مانند ديگر بازيگران صنعت تجارت الكترونيك در سال‌هاي اخير تلاش كرد تا تأثيري در بازار فروشگاه‌هاي بدون فروشنده داشته باشد. حركتي كه قبلا توسط نام‌هاي بزرگ همچون علي‌بابا و آمازون انجام شده بود. آن‌ها اولين فروشگاه خود را در شانگهاي تأسيس كردند كه در دو روز اول بيش از ۳۰ هزار بازديدكننده داشت. از فعاليت‌هاي ديگر در حوزه‌ي تجارت الكترونيك مي‌توان به همكاري با شركت فرانسوي Carrefour اشاره كرد كه در سال ۲۰۱۸ رسانه‌اي شد. تنسنت در همكاري با شركت فرانسوي قصد دارد فناوري‌هاي متعدد خود را به زنجيره‌ي تأمين و فروش خرده‌فروشي اضافه كند.

    مرجع متخصصين ايران تنسنت / Tencent

    بسياري از متخصص كارشناسان، بزرگ بودن بازار چين و محدوديت‌هاي متعدد فعاليت شركت‌هاي خارجي در آن كشور را از دلايل رشد تنسنت و ديگر برندها مي‌دانند. به‌هرحال چنين سياست‌هايي كه فعاليت شركت‌هايي همچون فيسبوك، گوگل، توييتر و نتفليكس را در چين محدود مي‌كنند، در رشد تنسنت از نزديك به دو دهه پيش تاكنون بي‌تأثير نبوده‌اند. ازطرفي در دو سال اخير، ارزش سهام شركت چيني به‌خاطر ورود جدي‌تر به بازارهاي بين‌المللي رشد عجيبي داشت و از ۲۰۰ دلار هنگ‌كنگ در سال ۲۰۱۷ به ۴۴۲ دلار هنگ‌كنگ در سال ۲۰۱۸ رسيد.

    تنسنت امروز مالك رقباي چيني بسياري از شركت‌هاي بزرگ فناوي محسوب مي‌شود. به‌عنوان مثال آن‌ها براي رقابت با نتفليكس سرويسي به‌نام Tencent Video دارند كه بزرگ‌ترين سرويس استريم ويدئو در چين محسوب مي‌شود. در يك سال گذشته تعداد متخصصان سرويس ويدئو دوبرابر شد و به ۴۰ ميليون متخصص پولي رسيد.

    تحليل‌گران بازار ادعا مي‌كنند كه بيش از دو سوم جمعيت چين امروز متخصص سرويس‌هاي تنسنت هستند. به‌بيان‌ديگر متخصصان چيني روزانه به‌صورت مجموع ۱/۷ ميليارد ساعت از زمان خود را به سرويس‌هاي الكترونيك تنسنت اختصاص مي‌دهند. به‌علاوه پوني ما هم‌بنيان‌گذار اصلي، مديرعامل و رئيس هيئت‌مديره‌ي تنسنت امروز چهره‌اي سياسي در چين است. او در كنگره‌ي جمهوري خلق چين عضويت دارد.

    مرجع متخصصين ايران تنسنت / Tencent

    تنسنت به زبان چيني

    چالش‌ها و پروژه‌هاي شكست‌خورده

    با وجود تمام موفقيت‌هايي كه تنسنت در سال‌هاي گذشته در بازار چين داشت، دشواري‌ها و شكست‌هاي متعددي را هم تجربه كرده است. آن‌ها در دهه‌ي ابتدايي فعاليت با لقب كپي‌كننده‌ي محصولات غربي شناخته مي‌شدند. وي‌چت محصولي بود كه به‌نوعي تنسنت را از زير سايه‌ي ديگران خارج كرد.

    بسياري از سرويس‌هاي تنسنت در رقابت با سرويس‌هاي داخلي شكست خوردند

    همان‌طور كه گفتيم بازار بسته‌ي چين يكي از دلايل رشد سريع تنسنت و سرويس‌هايش در كشور آسيايي بود. ازطرفي رفتار متخصصان چيني در استفاده از اينترنت و وب تفاوت زيادي با متخصصان ديگر نقاط جهان دارد. به‌همين دليل سرويس‌هاي تنسنت همچون وي‌چت هنوز به موفقيت آن‌چناني در بازارهاي جهاني نرسيده‌اند. تحليل‌‌گران تمركز بر افزايش قابليت‌هاي وي‌چت در خارج از مرزها توانايي بهبود وضعيت آن را در بازار جهاني دارد. به‌عنوان مثال چيني‌هاي خارج از كشور يا توريست‌ها مي‌توانند از امكاناتي همچون پرداخت استفاده كنند و به‌نوعي موجب افزايش پايگاه متخصصان جهاني سرويس شوند.

    تنسنت در دوران فعاليت شركت‌ها و سرويس‌هايي را راه‌اندازي كرد كه به تعطيلي رسيدند. تغيير استراتژي يا عدم توانايي در رقابت، از دلايل عمده‌ي شكست سرويس‌هاي مذكور بود. در ادامه به برخي از پروژه‌هاي شكست‌خورده‌ي اين شركت اشاره مي‌كنيم.

    پلتفرم پرداخت Paipai

    تنسنت در سال ۲۰۰۵ سرويس Paipai را راه‌اندازي كرد كه به‌نوعي كپي سرويس موجود در بازار چين يعني Taobao بود و به‌عنوان اولين تجربه‌هاي تجارت الكترونيك برند چيني شناخته مي‌شد. در آن زمان QQ به تعداد متخصصان فعال ماهانه‌ي ۱۸۴/۸ ميليون نفر رسيده بود و مي‌توانست پله‌ي پرتابي براي سرويس تجارت الكترونيك باشد. درنتيجه Paipai به‌سرعت به فهرست ۵۰۰ وب‌سايت پربازديد جهان از نگاه الكسا راه يافت.

    مرجع متخصصين ايران تنسنت / Tencent

    با وجود تمام امتيازات تنسنت براي پي‌پي، تائوبائو موفقيت بيشتري در بازار پرداخت الكترونيك داشت. آن‌ها خدمات Alipay را راه‌انداي كردند و همچنين سابقه و قابليت‌‌هاي درخشاني در بخش امنيت پرداخت داشتند. به‌هرحال تنسنت براي حفظ پي‌پي تلاش مي‌كرد و در زمان خريد سهام JD، آن را با وب‌سايت خرده‌فروشي ادغام كرد. پي‌پي درنهايت در سال ۲۰۱۶ به‌صورت كامل تعطيل شد.

    موتور جست‌وجوي SOSO

    تنسنت يك دهه‌ي پيش براي فعاليت جدي در بازار موتورهاي جست‌وجو وارد عمل شد. موتور SOSO به‌همين دليل تأسيس شد و طبق آمارهاي Nielsen تا سال ۲۰۰۹ گوگل را در چين پشت سر گذاشت. در سال ۲۰۱۰ گوگل به‌صورت رسمي از فعاليت در چين منع شد و سوسو با استخدام نيروهاي جديد، معرفي سرويس‌هاي بيشتر را در دستور كار قرار داد. توسعه‌ي سرويس‌هاي جديد، هزينه‌هاي ميليارد دلاري براي سوسو و شركت مادر يعني تنسنت به‌همراه داشت.

    تلاش‌هاي تنسنت براي حضور جدي در بازار موتورهاي جست‌وجو، به سد بزرگي به‌نام بايدو برخورد مي‌كرد. موتور جست‌وجويي كه نامش را به‌عنوان اولين سرويس چين ثبت كرده بود. متخصصان چيني عموما از بايدو استفاده مي‌كردند و ساير نيز قابليت‌هاي جست‌وجوي داخل مرورگر را به كار مي‌گرفتند. به‌عنوان‌مثال Sogou مرورگري محبوب در چين بود كه قابليت‌هاي جست‌وجوي داخلي‌اش، با استقبال مناسب متخصصان روبه‌رو شد. درمقابل تنسنت فعاليتي در بازار مرورگر نداشت و در جذب ترافيك به‌سمت سوسو ناموفق بود.

    سوگو در نوامبر سال ۲۰۱۷ سهام خود را به‌صورت عمومي عرضه كرد و تنسنت ۴۴ درصد از آن را به‌ارزش ۵۸۵ ميليون دلار خريد. دو شركت چيني امروز تلاش مي‌كنند تا با ادغام خدمات، سرويس‌هاي جست‌وجويي و محتواي بهينه‌تر را در وي‌چت به متخصصان ارائه كنند. به‌هرحال بايدو هنوز بازار جست‌وجو را در چين تحت تصاحب دارد. ازطرفي جست‌وجوهاي مبتني بر دسكتاپ روزبه‌روز كاهش مي‌يابند و متخصصان بيش‌ازپيش به سرويس‌هاي موبايلي تمايل پيدا مي‌كنند. درنهايت فرصت براي رشد سوگو و تنسنت در اين بازار بيشتر شده است.

    مرجع متخصصين ايران تنسنت

    شبكه‌ي اجتماعي Pengyou

    ارائه‌ي ابزارها و سرويس‌هاي جديد با بهره‌گيري از رشد QQ هميشه بخشي از استراتژي تنسنت بود. آن‌ها شبكه‌ي اجتماعي پنگ‌يو را براي ارتباط دوستان از QQ در سال ۲۰۰۸ راه‌اندازي كردند. تعداد متخصصان فعال ماهانه‌ي پنگ‌يو تا سه‌ماهه‌ي دوم سال ۲۰۱۲ به ۲۴۸ ميليون نفر رسيد. در آن زمان Qzone ماهانه ۵۸۹ ميليون متخصص فعال داشت.

    يكي از سياست‌هاي هميشگي تنسنت در عرضه‌ي سرويس‌ها، به توسعه‌ي انواع مشابه و رقابت داخلي آن‌ها اختصاص دارد. وي‌چت هم كه امروز به‌عنوان يكي از سرويس‌هاي فوق موفق شناخته مي‌شود، نتيجه‌ي يك رقابت داخلي بود. به‌هرحال پنگ‌يو نتوانست رقابت داخلي را با موفقيت به پايان برساند و ميدان را به Qzone واگذار كرد. تنسنت مثال ديگري هم در اين حوزه دارد كه به‌نام Renren و با تمركز بر تشكيل شبكه‌ي اجتماعي مخصوص دانش‌آموزان در سال ۲۰۱۲ شروع به كار كرد. سرويس مذكور به‌مرور از سوي متخصصان فراموش شد و جاي خود را به بازيگران بزرگ امروزي يعني وي‌چت، كيوكيو و ويبو داد.

    شبكه‌ي اجتماعي Tencent Weibo

    تنسنت در تلاش براي فرمانروايي در بازار شبكه‌هاي اجتماعي، از كپي كردن محصولات شركت‌هاي ديگر هم ابايي نداشت. آن‌ها زماني قصد تأسيس نسخه‌اي اختصاصي از ويبو براي خود داشتند. شركت سينا اولين شبكه‌ي اجتماعي را به‌نام Weibo عرضه كرده بود و تنسنت هم نسخه‌اي مشابه را در آوريل ۲۰۱۰ به بازار ارائه كرد.

    تلاش‌هاي بازاريابي و سرمايه‌گذاري متعددي براي افزايش متخصصان تنسنت ويبو انجام شد. حتي قهرمانان المپيك به‌عنوان اينفلوئنسر در تبليغات شبكه‌ي اجتماعي حاضر شدند، اما درنهايت متخصصان تمايلي به نسخه‌ي كپي ويبو نشان ندادند. به‌علاوه كيوزون هم رقيب داخلي تنسنت ويبو بود و هردو ترافيك خود را از كيوكيو دريافت مي‌كردند. به‌هرحال تنسنت ويبو در ماه‌هاي پاياني محتوايي به جز تبليغات نداشت و متخصصان تمايلي به حضور جدي در آن از خود نشان نمي‌دادند. درنهايت اين شبكه‌ي اجتماعي هم از سوي تنسنت در سال ۲۰۱۴ تعطيل شد، اما شكست آن‌چنان بزرگي براي غول چيني نبود. چراكه وي‌چت هم‌چنان به فرمامروايي خود در بازار ادامه داد.

    جديد‌ترين مطالب روز

    هم انديشي ها

    تبليغات

    با چشم باز خريد كنيد
    اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
    ورود به بخش محصولات