داستان برند VMware، از مجازي‌سازي تا پردازش ابري

جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
مطالعه 18 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
مجازي‌سازي تاريخچه‌اي نزديك به ۶۰ سال در تاريخ فناوري دارد. VMware يكي از پيش‌گامان و بازيگران تأثيرگذار اين فناوري محسوب مي‌شود.
تبليغات

VMware شركت نرم‌افزاري آمريكايي است كه مركز مديريت آن در پالو آلتو كاليفرنيا قرار دارد. اين شركت امروز به‌عنوان يك سازمان سهامي عام فعاليت مي‌كند و زمينه‌هاي اصلي محصولات و خدمات آن، مجازي‌سازي و پردازش ابري هستند. شركت دل از سهام‌داران عمده‌ي VMware محسوب مي‌شود كه بيش از ۸۰ درصد از آن را در اختيار دارد.

مجازي‌سازي از مفاهيم قديمي دنياي فناوري محسوب مي‌شود كه از زمان كامپيوترهاي مين‌فريم در مباحثه‌هاي تخصصي وجود داشت. از دهه‌ي ۱۹۶۰، مجازي‌سازي براي بخش‌بندي سخت‌افزار‌‌هاي عظيم مين‌فريم انجام مي‌شد تا متخصصي از آن‌ها آسان‌تر شود. در دهه‌ي ۱۹۹۰ و با اوج گرفتن متخصصد نرم‌افزارهاي x86، مجازي‌سازي براي استفاده‌ي بهينه از سخت‌افزار در آن‌ها هم اهميت پيدا كرد. VMware در همان سال‌ها وارد بازار شد و امروز به‌عنوان يكي از نام‌هاي اصلي مجازي‌سازي شناخته مي‌شود.

VMware پيش‌گام مجازي‌سازي در دنياي مدرن نرم‌افزار است. آن‌ها به تمامي شركت‌هاي فهرست فورچن ۱۰۰ خدمت‌رساني مي‌كنند. نرم‌افزارهاي شركت براي سيستم‌عامل‌هاي ويندوز، لينوكس و macOS ارائه مي‌شوند و سرويس‌هاي تجاري نيز براي استفاده در سرورها وجود دارند. از ميان مهم‌ترين سرويس‌هاي مخصوص سرور VMware مي‌توان به VMware ESXi اشاره كرد كه مستقيما و بدون نياز به سيستم‌عامل روي سخت‌افزار سرور اجرا مي‌شود.

همان‌طور كه گفته شد امروز شركت دل به‌عنوان سهام‌دار اصلي VMware شناخته مي‌شود و مايكل دل مشهور، رئيس هيئت‌مديره‌ي آن است. طبق آخرين آمار، درآمد شركت در سال ۲۰۱۸ نزديك به ۹ ميليارد دلار عنوان شد. VMware امروز ۲۴،۲۰۰ متخصص در سرتاسر جهان دارد.

مرجع متخصصين ايران VMware

ورودي مركز مديريت VMware در پالو آلتو

تاريخچه‌ي تأسيس

VMware در دهم فوريه‌ي سال ۱۹۹۸ توسط پنج دوست عاشق فناوري و كامپيوتر تأسيس شد كه برخي از آن‌ها در دانشگاه بركلي با هم آشنا شده بودند. دايان گرين، مندل روزرنبلوم، اسكات دوين، الن ونگ و ادوارد باگنيون شركت را با ايده‌ي بهبود بازدهي دنياي پردازش تأسيس كردند. تا پايان سال تعداد متخصصان آن‌ها به ۲۰ نفر رسيد. در آن سال‌ها، متخصصان تجاري دنياي كامپيوتر براي هر متخصصد خاص در شبكه‌ي خود يك سرور نصب مي‌كردند. چنين رويكردي امروز هم وجود دارد، اما در دهه‌ي ۱۹۹۰، سرورها به‌صورت فيزيكي طراحي و نصب مي‌شدند.

بسياري از سرورهاي فيزيكي كه براي متخصصدهاي متنوع تجاري پيكربندي مي شدند، در ديتاسنترهاي سرتاسر جهان به‌صورت متوقف و با فعاليت‌هاي جزئي حضور داشتند. حضور آن‌ها موجب مصرف انرژي و منابع ديگر مي‌شد كه هزينه‌هاي سرباري را براي شركت‌ها ايجاد مي‌كرد. حداكثر كارايي پردازنده‌‌ي سرور متوقف، بين يك تا پنج درصد بود و به‌نوعي بازدهي بسيار پاييني در آن‌ها وجود داشت. متخصصان به‌دنبال راهي براي بهره‌برداري هرچه بيشتر از ظرفيت‌هاي پردازشي رفتند. همين ايده، بهانه‌ي اولين سرويس و محصول VMware را ايجاد كرد.

مرجع متخصصين ايران VMware

اولين محصول VMware در سال ۱۹۹۹ متولد شد. البته محصول اول مخصوص سرور نبود و به‌عنوان يك نرم‌افزار جانبي به‌نام VMware Workstation معرفي شد. اين محصول هنوز به‌عنوان يكي از برترين ابزارهاي مجازي‌سازي شناخته مي‌شود. اولين نمونه‌هاي آن، سرعت بسيار پاييني داشتند و براي راه‌اندازي يك ماشين مجازي، ۳۰ دقيقه زمان مي‌بردند. البته اولين تلاش مهندسان VMware به‌هرحال نوعي اثبات ايده‌هايشان نيز بود. مهندسان VMware اولين محصول خود را به‌صورت هم‌زمان براي سيستم‌عامل‌هاي ويندوز و لينوكس ارائه كردند؛ رويكردي كه در آن سال‌ها منحصربه‌فرد محسوب مي‌شد.

مرجع متخصصين ايران VMware

بنيان‌گذارهاي VMware

وال استريت ژورنال در توصيف اولين محصول VMware نوشت: «VMware انتخاب آزادي را به سيستم دسكتاپ شما مي‌آورد». برنامه‌نويس‌هاي سرتاسر جهان رويكرد مثبتي نسبت به نرم‌افزار VMware داشتند و از اجراي سيستم‌عامل‌‌هاي گوناگون روي يك كامپيوتر شخصي، هيجان‌زده بودند. ۲،۲۶۰ دانشگاه، اولين نرم‌افزار VMware را خريداري كردند كه در كنار ديگر فروش‌هاي شركت، درآمد را به يك ميليون دلار رساند.

قرن ۲۱ و دنياي سرور

سرويس‌هاي مجازي‌سازي سرور، تبديل به پله‌ي پرش VMware شدند

با ورود به قرن ۲۱، اولين محصولات اختصاصي سرور VMware هم متولد شدند. يكي از آن‌ها به‌نام ESX، مخفف Elastic Sky X به بازار راه يافت. ديگري GSX يا Ground Storm X نام داشت. تفاوت اولين محصولات سروري VMware در سيستم‌عامل مقصد آن‌ها بود. ESX براي لينوكس و GSX براي ويندوز طراحي شد. امروز اين دسته از ابزارها كه به‌نام هايپروايزر شناخته مي‌شوند، سهم عمده‌ي خدمات VMware را به خود اختصاص مي‌دهند.

مرجع متخصصين ايران VMware

نسخه‌هاي متعدد ورك‌استيشن در گذر زمان

در سال‌هاي بعدي ESX و GSX در كنار هم توسعه يافتند تا اينكه GSX با سرويسي به‌نام Server جايگزين شد. ESX توسعه‌ي قابل توجهي داشت و پس از رسيدن به نسخه‌ي ۳/۵، با Virtual Server Center يا vCenter ادغام شد. تركيب جديد به‌عنوان يكي از برترين ابزارهاي مجازي‌سازي در سرور شناخته مي‌شود.

VMware اولين پتنت رسمي خود را در سال ۲۰۰۲ ثبت كرد. پتنت آن‌ها «سيستم و روش مجازي‌سازي سيستم‌‌هاي كامپيوتري» نام داشت. سه نفر از بنيان‌گذاران، اسكات دوين، ادوارد باگنيون و مندل روزنبلوم به‌عنوان مختراعان پتنت مذكور شناخته شدند. امروز VMware بيش از ۱،۸۰۰ پتنت در دفتر ثبت پتنت آمريكا دارد و سازمان IEEE مجموعه‌ي پتنت‌هاي آن‌ها را به‌عنوان دومين مجموعه‌ي بزرگ و ارزشمند نرم‌افزاري مي‌شناسد.

از ابزارهاي متخصصدي VMware كه در ابتداي قرن ۲۱ معرفي شد مي‌توان به vMotion اشاره كرد. اين سرويس به متخصصان امكان مي‌داد تا يك وظيفه‌ي پردازشي را از يك سرور به ديگري منتقل كنند. در زمان جابه‌جايي، همه‌ي اپليكيشن‌ها به فعاليت خود ادامه مي‌دادند. امروزه توانايي جابه‌جا كردن ماشين‌هاي مجازي يكي از بخش‌هاي اصلي و يكپارچه در هر سيستم مجازي‌سازي محسوب مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران VMware

با ارائه‌ي ابزارهاي متنوع مجازي‌سازي توسط VMware، متخصصد آن‌ها نيز به‌مرور در صنعت افزايش يافت. بازار پردازش به‌مرور متوجه ظرفيت‌هاي بالاي مجازي‌سازي شد و روز‌به‌روز شركت‌هاي بيشتري ابزارهاي آن را آزمايش مي‌كردند. برخي از شركت‌ها تنها براي آزمايش كارايي‌هاي متنوع به مجازي‌سازي روي آوردند و برخي ديگر، سرورهاي اصلي و پروداكشن خود را نيز با مجازي‌سازي مديريت كردند.

VMware در سال ۲۰۰۴ توسط EMC خريداري شد

تا سال ۲۰۰۴، VMware به يك شركت جهاني تبديل شده بود و سرويس‌هاي آن‌ها ديگر محدود به ايالات متحده نبودند. اولين دفتر اروپايي شركت در فريملي بريتانيا تأسيس شد. از آن زمان دفاتر متعددي از VMware در سرناسر جهان تأسيس شده‌اند و امروز اين شركت در تمامي قاره‌هاي جهان دفتر دارد. اتفاق مهم ديگر در آن سال، فروش شركت به EMC بود كه دوران تازه‌اي را براي VMware رقم زد. شركت به‌صورت كامل و به ارزش ۶۳۵ ميليون دلار در تاريخ نهم ژانويه‌ي ۲۰۰۴ به تصاحب EMC درآمد.

از رخدادهاي مهم ديگر در سال ۲۰۰۴، مي‌توان به راه‌اندازي كنفرانس متخصصان VMware به‌نام VMworld اشاره كرد. اين كنفرانس در سال‌هاي بعد به‌مرور به بزر‌گ‌ترين گردهم‌آيي حوزه‌ي مجازي‌سازي و پردازش ابري تبديل شد. اولين كنفرانس، ۱،۴۰۰ شركت‌كننده داشت كه سه‌برابر تعداد پيش‌بيني شده بود.

مرجع متخصصين ايران VMware

در سال ۲۰۰۵ تأسيس دفاتر VMware در كشورهاي ديگر ادامه پيدا كرد و بنگلور، هند و چين ميزبان شركت نرم‌افزاري بودند. تا آن سال تعداد متخصصان به بيش از هزار نفر در سرتاسر جهان رسيده بود.

دسامبر ۲۰۰۷ و عرضه‌ي ESX 3.5 نقطه‌ي عطفي در ابزارهاي مجازي‌سازي سرور VMware بود. آن‌ها محصول جديدي به‌نام ESX Server ESXi edition يا ESXi عرضه كردند كه متخصصي مجازي‌سازي در لينوكس را بهينه‌تر مي‌كرد. عبارت i در نام محصول جديد به‌عنوان اختصاري براي كلمه‌ي integrated استفاده شد كه يكپارچگي ابزار جديد را با سيستم‌عامل نشان مي‌داد.

ESXi نياز به كنسول‌هاي سنتي نداشت و هيچ بخشي از لينوكس در آن نبود. ابزارهاي كافي در سرويس جديد VMware ارائه مي‌شدند تا يك آدرس شبكه‌اي ايجاد كرده و مديريت سيستم را از راه دور ممكن كنند. مزيت ابزار جديد اين بود كه با حجم ۳۲ مگابايت، قابليت نصب و اجرا از حافظه‌هاي فلش كوچك را هم داشت. چنين متخصصدي تا آن سال‌ها در هيچ سرويس مجازي‌سازي ديده نشده بود.

مرجع متخصصين ايران VMware

لوگوي VMware تا سال ۲۰۰۲

در سال ۲۰۰۷، سرويسي براي مديريت ماشين‌هاي مجازي معرفي شد. VMware سرويس جديد را Distributed Resource Scheduler يا DRS ناميد كه به متخصصان امكان مي‌داد تا قوانيني براي توزيع منابع فيزيكي بين ماشين‌هاي مجازي متعدد تدوين كنند.

سيسكو در كنار ديگر بازيگران بزرگ شبكه از شركاي تجاري مهم VMware است

VMware در سال ۲۰۰۷ علاوه بر توسعه‌ي سرويس به توسعه‌ي زيرساخت هم مشغول شد. آن‌ها به كمپ جديد در مركز تحقيقات استنفورد در پالو آلتو نقل مكان كردند. اين كمپ امروز به‌عنوان مركز اصلي مديريت شركت شناخته مي‌شود. در همان سال فرايند عرضه‌ي عمومي سهام شركت هم انجام و VMware در ۱۴ اوت به بازار بورس و اوراق بهادار نيويورك راه يافت. اولين ارزش‌گذاري سهام با ارزش ۲۹ دلار انجام شد كه تا پايان روز به ۵۱ دلار رسيد. در همان سال، درآمد شركت از يك ميليارد دلار فراتر رفت و در سال بعد به بيش از ۱/۹ ميليارد دلار رسيد.

شركت سيسكو از بزرگ‌ترين فعالان صنعت شبكه، در سال ۲۰۰۸ همكاري متخصصدي را با VMware شروع كرد. آن‌ها سرويسي به‌نام Nexus 1000V را توسعه دادند كه به‌عنوان يك سوئيچ نرم‌افزاري مجازي كار مي‌كرد. محصول مذكور به‌عنوان يك گزينه‌ي داخلي به زيرساخت‌هاي VMware اضافه شد.

مرجع متخصصين ايران VMware

لوگوي شركت از ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۹

در سال‌هاي پاياني دهه‌ي ۲۰۰۰، فهرست نرم‌افزارهاي VMware كامل‌تر شده بود و شركت به‌مرور خود را به‌عنوان نامي بزرگ در صنعت مشهور مي‌كرد. از سرويس‌هاي آن زمان مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

  • VMware Fusion: ابزار مجازي‌سازي ورك‌استيشن براي مك
  • VMware Workstation: ابزار مجازي‌سازي ورك‌استيشن براي ويندوز و لينوكس
  • VMware Converter: ابزاري براي تبديل اوليه‌ي ماشين‌هاي فيزيكي به ماشين‌هاي مجازي
  • VMware ESX و ESXi: ابزارهاي مجازي‌سازي سرور با سيستم‌عامل امبدد
  • VMware Server: ابزار مجازي‌سازي مبتني بر ويندوز
  • VMware Virtual Center: برنامه‌‌ي مديريتي براي مديريت خوشه‌هاي سرور مجازي VMware ESX يا ESXi

سرويس VMware Server در ژانويه ي سال ۲۰۱۰ از فهرست خدمات شركت خارج شد. درواقع از آن زمان مجازي‌سازي در بخش سرور تنها در دو سرويس ESX و ESXi ارائه شدند.

مرجع متخصصين ايران VMware

اولين دفتر VMware در بريتانيا

از سرويس‌هاي تأثيرگذار ديگر VMware در سال‌هاي پاياني دهه‌ي ۲۰۰۰ مي‌توان به Virtual Desktop اشاره كرد. سرويس مذكور به‌نوعي شروع دوران تازه‌اي در مجازي‌سازي دسكتاپ محسوب مي‌شد كه دسكتاپ و اپليكيشن‌ها را نه‌تنها به لپ‌تاپ‌ها و ديگر كامپيوترهاي شخصي آورد، بلكه موبايل‌هاي هوشمند و ديگر دستگاه‌هاي موبايل هم از خدمات آن بهره بردند. پياده‌سازي مستقيم اين سرويس از فضاي ابري، منجر به ساده‌سازي فرايندهاي فناوري اطلاعات، كاهش هزينه‌هاي شركتي، افزايش امنيت و انعطاف‌پذيري بيشتر در عملكرد مشتريان شد.

بازار رو به رشد مجازي‌سازي

با ورود به دهه‌ي ۲۰۱۰، شركت‌هاي بزرگ نرم‌افزاري متوجه تهديد‌هاي VMware براي محدوده‌ي سلطه‌ي خود شدند. تعدادي از آن‌ها شروع به توسعه‌ي ابزارهاي مجازي‌سازي سخت‌افزار گرفتند كه البته موفقيت چنداني نداشتند. VMware در آن زمان تنها شركت معتبر با خدمات تجاري مجازي‌سازي بود. البته تلاش‌هاي هرچند ناموفق رقبا نشان داد كه بازار مجازي‌سازي در حال بيدار شدن است.

مرجع متخصصين ايران VMware

پات گلسينجر، مديرعامل VMware

از محصولات VMware كه در آن سال‌ها عرضه شدند مي‌توان به View اشاره كرد. VMware View رويكردي جديد در سيستم‌‌هاي دسكتاپ بود. تا آن زمان دسكتاپ برابر با ويندوز محسوب مي‌شد كه در يك ماشين فيزيكي مانند ورك‌استيشن يا لپ‌تاپ يا محيط‌هاي پردازشي سرور فعاليت مي‌كند. به‌هرحال View ابزارهاي جديدي را در اختيار متخصصان تجاري و خانگي گذاشت و به‌نوعي تعاريف دسكتاپ را تغيير داد.

در سال ۲۰۱۱ يكي از مهم‌ترين تغييرات VMware به رسانه‌ها اعلام شد. شركت در كنفرانس متخصصي خود به‌نام VMworld در لاس‌وگاس، ESX را به‌صورت كامل منسوخ و همه‌ي خدمات را به زير چتر vSphere برد. vSphere در سال ۲۰۰۹ معرفي شده بود.

با ورود به دهه‌ي ۲۰۱۰ خدمات ابري به حوزه‌ي تمركز VMware اضافه شدند

از محصولات مهم ديگر در سال ۲۰۱۱ مي‌توان به سيستم پلتفرم‌ به‌عنوان سرويس Cloud Foundry اشاره كرد كه به‌همراه نسخه‌ي هاست منتشر شد. سرويس جديد از پياده‌سازي اپليكيشن‌هاي جاوا، Ruby on Rails، Sinatra، Node.js و Scala همراهي مي‌كرد. به‌علاوه همراهي ديتابيسي از MySQL، MongoDB، redis، Postgres و RabbitMQ هم در آن ارائه شد.

سال‌هاي اخير و وضعيت كنوني VMware

VMware هم مانند بسياري از شركت‌هاي بزرگ دنياي فناوري، فعاليت‌هاي خيرخواهانه را به وظايف اصلي خود اضافه كرده است. آن‌ها در سال ۲۰۱۰ VMware Foundation را تأسيس كردند كه به متخصصان امكان مشاركت اجتماعي در جامعه‌ي محل فعاليت را مي‌داد. يكي از رويكردهاي اصلي VMware در بنياد خيريه، به‌نام Citizen Philantropy نام‌گذاري شد كه زمان، مهارت‌ها و توانايي‌هاي افراد را به سمت حوزه‌هاي متخصصدي و مورد علاقه‌ي خودشان جهت‌دهي و تقويت مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران VMware

پات گلسينجر در كنار مايكل دل

VMware در سال‌هاي فعاليت، تحقيق و توسعه را به‌عنوان بخش مهمي از وظايف انتخاب كرده است. مراكز تحقيقي آن‌ها در بلغارستان، چين، هند و سرزمين‌هاي اشغالي از مراكز مهم توسعه‌ي خدمات نرم‌افزاري هستند. در سال ۲۰۱۱ يك مركز بزرگ تحقيقاتي نيز در پونا هند تسيس شد كه به‌صورت اختصاصي به توسعه‌ي پورتفوليوي شركت در حوزه‌ي خدمات ابري مي‌پردازد. با تأسيس آن مركز، تعداد متخصصان در سرتاسر جهان به ۱۱ هزار نفر رسيد.

در سال ۲۰۱۱، سرويسي به‌نام vCenter Operation منتشر شد كه امروز به‌نام vRealize Operations شناخته مي‌شود. سرويس مذكور امكان مديريت همه‌ي بخش‌هاي عملكردي از اپليكيشن‌ها تا زيرساخت را به متخصص مي‌دهد. چنين سطحي از كنترل، به متخصصان امكان مي‌دهد تا عمليات IT را با سرعت و سهولت بيشتري انجام دهند و به‌نوعي كنترل تركيبي زيرساخت‌هاي مجازي و ابري را ممكن مي‌كند.

دل اكنون مالك ۸۰ درصد از سهام VMware است

VMware هم مانند ديگر شركت‌هاي بزرگ دنياي فناوري، بخشي از توسعه‌ي خود را با فرايندهاي خريد و ادغام انجام داد. آن‌ها در سال ۲۰۱۲ شركت Nicira فعال در حوزه‌ي شبيه‌سازي شبكه را به ارزش ۱/۲۶ ميليارد دلار خريداري كردند. شركت جديد به استراتژي Sofware-Defined Data Center يا SDDC ملحق شد. Nicira سرويسي به‌نام Network Virtualization Platform يا NVP داشت كه امكان ايجاد پوياي شبكه‌هاي مجازي را به متخصص مي‌داد. شبكه‌هاي مذكور، مستقل از ساختار سخت‌افزاري شبكه فعاليت مي‌كنند. در همان سال پات گلسينجر به مقام مديريت عامل VMware رسيد كه تا به امروز هم در آن موقعيت مشغول به كار است.

توسعه‌ي خدمات شبكه در سال‌هاي اخير بخش مهمي از فرايندهاي توسعه‌اي VMware را به‌خود اختصاص داده است. NSX سرويس جديدي بود كه مدل عملياتي جديدي را به راهكارهاي شبكه اضافه كرد و تمامي بخش‌هاي شبكه را به ساختار نرم‌افزاري برد. از سرويس‌هاي مهم ديگر در جهت رويكرد SDDC مي‌توان به vSAN اشاره كرد كه در همان سال ۲۰۱۳ معرفي شد.

مرجع متخصصين ايران VMware

شروع همكاري با آمازون AWS

در سال ۲۰۱۳ يك اسپين‌آف در VMware رخ داد و بخشي از خدمات آن‌ها به‌صورت يك شركت مجزا درآمدند. جنرال الكتريك از سرمايه‌گذاران شركت جديد بود كه به‌نام Pivotal Software فعاليت خود را شروع كرد. تمامي محصولات مرتبط با اپليكيشن و توسعه‌دهنده‌ها، به شركت جديد منتقل شدند. از ميان آن‌ها مي‌توان به Spring, tc Server, Cloud Foundry, RabbitMQ, GemFire و SQLFire اشاره كرد.

از خريدهاي مهم ديگر VMware در سال‌هاي اخير مي‌توان به AirWatch اشاره كرد كه با ارزش ۱/۵۴ ميليارد دلار د رسال ۲۰۱۴ خريداري شد. شركت مذكور لقب بزرگ‌ترين خريد تاريخ VMware را به خود اختصاص داد و آن‌ها را به بازيگري مهم در صنعت مديريت دستگاه‌هاي موبايل تبديل كرد. اين رويكرد به مشتريان سازماني امكان مي‌دهد تا مفهوم جديد BYOD يا همراه داشتن دستگاه‌هاي شخصي در محيط كار را بهتر توسعه دهند.

در سال ۲۰۱۵ يكي از بزرگ‌ترين فرايندهاي خريد و ادغام در تاريخ فناوري رخ داد. شركت دل در آن سال تصميم به خريد EMC گرفت كه سهام آن‌ها در VMware را هم شامل مي‌شد. ارزش پيشنهادي ۶۷ ميليارد دلار بود و پس از اتمام، دل را به مجموعه‌اي از كسب‌وكارهاي گسترده در حوزه‌ي رايانش تبديل كرد.

پس از ادغام EMC با دل، VMware حدود ۸۰۰ نيروي كاري را تعديل كرد و تعدادي از مديران اجرايي هم استعفا دادند. از پيامدهاي ديگر مي‌توان به انحلال كل تيم توسعه‌ي Workstation و Fusion و اخراج تمامي توسعه‌دهنده‌هاي آمريكايي اشاره كرد. تحليل‌گران در آن زمان پيش‌بيني كردند كه تداخل فرهنگي در شركت‌هاي دل، EMC و VMware موجب ترك سازمان از سوي بسياري از متخصصان VMware خواهد شد. به‌هرحال هنوز زمان زيادي از خريد مذكور نگذشته است و نمي‌توان اظهارانديشه متخصصين قطعي درباره‌ي صحيح بودن آن پيش‌بيني‌ها داشت.

مرجع متخصصين ايران VMware

همان‌طور كه گفته شد خدمات ابري از مهم‌ترين حوزه‌هاي فعاليت VMware هستند. آن‌ها در جديدترين اقدام خود در سال ۲۰۱۶ با AWS وارد همكاري شدند و VMware Cloud on AWS تأسيس شد. سرويس جديد به تيم‌هاي IT امكان مي‌داد تا منابع مبتني بر ابر خود را با ابزارهاي مشهور و متخصصدي VMware مديريت كنند.

VMware هم مانند بسياري از شركت‌هاي بزرگ فناوري در حوزه‌ي اينترنت اشياء فعاليت مي‌كند

علاوه بر خدمات ابري، سرويس‌هاي اينترنت اشياء از هم از رويكردهاي مدرن و پرطرفدار اين سال‌هاي دنياي فناوري هستند. VMware هم تصميم دارد تا تخصص و تجربه‌ي خود را به اين بخش وارد كند. آن‌ها Pulse IoT Center را در سال ۲۰۱۷ تأسيس كردند كه به‌عنوان راهكار مديريت زيرساخت شناخته مي‌شود. در همان سال، VMware از سوي گلس‌دور به‌عنوان سومين شركت آمريكايي با بالاترين دستمزد پرداختي شناخته شد.

VMware به‌عنوان شركتي كوچك متشكل از پنج متخصص عاشق فناوري در يك آپارتمان شروع به كار كرد. امروز پس از گذشت بيش از ۲۰ سال، آن‌ها به يكي از نوآوران پيش‌گام در صنعت نرم‌افزارهاي تجاري تبديل شده‌اند. راهكارهاي پردازشي، ابري، شبكه، موبايل و امنيت اين شركت، زيرساختي كامل و پربازده را براي بيش از ۵۰۰ هزار مشتري آن‌ها ارائه مي‌كند. ساختار مجازي‌سازي كه توسط VMware به جهان معرفي شد، به‌نوعي دنياي فناوري اطلاعات را متحول كرد و امروز به‌عنوان نيازي الزامي در ساختارهاي IT شناخته مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران VMware

محصولات و خدمات VMware

مهم‌ترين دسته‌بندي محصولات VMware، هايپروايزرها هستند. GSX اولين سرويسي بود كه به‌صورت رسمي VMware را به‌دنياي هايپروايزر وارد كرد. از آن زمان دو نوع سرويس در اين خانواده توسعه پيدا مي‌كند كه نوع اول مستقيما با سخت‌افزار ارتباط دارد و نوع دوم، به‌صورت هاست شده و به كمك سيستم‌عامل واسط اجرا مي‌شود.

نرم‌افزارهاي VMware يك پكيج سخت‌افزاري كامل را به‌صورت مجازي براي سيستم‌عامل ميهمان فراهم مي‌كنند. به‌عنوان مثال بخش‌هاي سخت‌افزاري ويدئو، شبكه و هارد ديسك به‌صورت كامل در سيستم‌عامل مجازي وجود دارند. با چنين رويكردي، ماشين‌هاي مجازي VMware كاملا پرتابل مي‌شوند و سيستم‌عامل ميهمان مي‌تواند در هر سخت‌افزاري ميزباني فعاليت كند.

در توضيح متخصصي ماشين‌هاي مجازي VMware بايد بدانيد كه مدير سيستم مي‌تواند عملياتي را در يك ماشين مجازي ميهمان متوقف كند و پس از كپي كردن آن به سخت‌افزار ديگر، فرايند را ادامه دهد. همين رويكرد در ساختارهاي سرور به‌نام vMotion ارائه مي‌شود كه در بخش‌هاي بالا معرفي شد.

سرويس‌هاي VMware رويكردي متفاوت با شبيه‌سازها دارند و سيستم‌عامل ميهمان را با بازدهي بالاتر طراحي و توسعه مي‌دهند. شبيه‌سازها، عمليات هر دستورالعمل پردازنده را يك‌به‌يك در ماشين هدف شبيه‌سازي مي‌كنند. VMware رويكردي متفاوت دارد و شبيه‌سازي نمي‌كند. البته رويكرد آن‌ها در برخي مواقع در جابه‌جايي سيستم مجازي بين سخت‌افزارها با چااش روبه‌رو مي‌شود. به‌عنوان مثال در جابه‌جايي بين پردازنده‌هاي ۶۴ بيتي اينتل و AMD يا جابه‌جايي بين سخت‌افزارهاي گوناگون با تعداد هسته‌ي پردازنده‌ي متفاوت، چالش‌هايي ايجاد مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران vmware

نرم‌افزارهاي دسكتاپ

  • VMware Workstation در سال ۱۹۹۹ معرفي شد و اولين محصول شركت بود. اين نرم‌افزار به متخصصان امكان مي‌دهد تا سيستم‌عامل‌هاي متعدد x86 يا x64 را در يك كامپيوتر شخصي فيزيكي نصب و اجرا كنند. آخرين نسخه از آن به‌نام Workstation Pro 15.02 در نوامبر ۲۰۱۸ منتشر شد.
  • VMware Fusion رويكرد بالا را براي متخصصان مك فراهم مي‌كند. اين سرويس هماهنگي كاملي با ديگر ماشين‌هاي مجازي دارد كه در محصولات ديگر VMware ساخته شده‌اند.
  • VMware Workstation Player نرم‌افزار رايگان براي متخصصدهاي غيرتجاري است. البته متخصصان تجاري مي‌توانند با تهيه‌ي مجوز از آن استفاده كنند. اين سرويس امكاناتي شبيه‌ و كمي كمتر نسبت به Workstation به متخصص ارائه مي‌كند.

نرم‌افزارهاي سرور

از خدمات VMware در حوزه‌ي سرور مي‌توان به ESXi اشاره كرد كه در بالا به تفصيل به آن پرداختيم. سرويس رايگان ديگر به‌نام VMware Server ارائه مي‌شود كه امكاناتي مشابه، اما كمتر دارد.

نرم‌افزارهاي مديريت خدمات ابري

  • VMware vRealize Suit پلتفرم مديريت ابري مخصوص سرويس‌هاي ابري هيبريد
  • VMware Go سرويس مبتني بر وب با هدف راهنمايي متخصصان در هر سطح از مهارت براي نصب و پيكربرندي VMware vSphere Hypervisor
  • VMware Cloud Foundation ارائه‌دهنده‌ي راهكارهاي آسان براي پياده‌سازي و مديريت سرويس‌هاي ابري در سيستم‌هاي يكپارچه‌ي SDDC
  • VMware Horizon View زيرساخت مجازي دسكتاپ
مرجع متخصصين ايران VMware

ذخيره‌سازي و قابليت دسترسي‌

در بخش‌هاي ذخيره‌سازي و قابليت دسترسي، دو سرويس اصلي از سوي VMware عرضه مي‌‌شوند كه تاحدودي نيازهاي متخصصان را به‌صورت كامل در اين بخش برطرف مي‌كنند:

  • VMware vSAN كه قبلا به‌نام VMware Virual SAN شناخته مي‌شد راهكاري با تدوين نرم‌افزاري است كه در ESXi به‌صورت امبدد ارائه مي‌شود. اين سرويس در كنار vSphere در سرورهاي استاندارد x86 اجرا مي‌شود و يك راهكار زيرساخت فوق همگرا (HCI) را ارائه مي‌كند. اپولين نسخه از سرويس در مارس ۲۰۱۴ منتشر شد و نسخه‌ي ۶/۶ عرضه‌شده در سال ۲۰۱۷، امكاناتي همچون رمزنگاري، محافظت محلي از داده در خوشه‌هاي سروري گسترده، تحليل و بهبود كارايي درايوهاي SSD را ارائه مي‌كند.
  • VMware Site Recovery Manager يك راهكار بازسازي پس از بحران محسوب مي‌شود كه توقف فعاليت احتمالي ماشين‌هاي مجازي را از بخش مديريت مجزا، هدايت مي‌كند.

محصولات متفرقه

VMware NSX به‌عنوان محصول مجازي‌سازي شبكه شناخته مي‌شود كه در كنار مفهوم SDDC شركت، بازاريابي و به متخصصان معرفي شد. فناوري موجود در اين سرويس پس از خريد Nicira به زيرمجموعه‌ي VMware پيوست.

مرجع متخصصين ايران Nvidia and VMware

از محصولات اختصاصي متخصصان موبايل مي‌توان به Workspace One شااره كرد كه دسترسي به اپليكيشن‌ها و داده را براي متخصصان موبايلي ممكن مي‌كند. سرويس ديگر يك API به‌نام VIX يا Virtual Infrastructure eXtension است كه مديريت مبتني بر اسكريپت يا مديريت خودكار يك كامپيوتر مجازي را ممكن مي‌كند. متخصصان مي‌توانند با استفاده از هريك از سرويس‌هاي Workstation، vSphere، Player يا خانواده‌ي Fusion، از API مذكور بهره ببرند.

VIX راهكارهاي اتصال و هماهنگي را براي زبان‌هاي برنامه‌نويسي C, Perl, Visual Basic, VBscript و #C فراهم مي‌كند.

علاوه بر موارد بالا، محصولات بسيار متنوع ديگري هم توسط VMware به بازار عرضه مي‌شوند كه فهرست كامل آن‌ها در وب‌سايت‌هاي منبع موجود است. غول مجازي‌سازي دنياي پردازش امروز با ۲۴،۲۰۰ متخصص در سرتاسر جهان فعاليت مي‌كند. آخرين آمار مالي، درآمد آن‌ها را در سال ۲۰۱۸ نزديك به ۹ ميليارد دلار بيان مي‌كند.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات