گزارش اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران از نوزدهمين استارتاپ گرايند اصفهان با حضور موسس استارتاپ علي بابا

سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰
مطالعه 8 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
نوزدهمين رويداد استارتاپ گرايند اصفهان با حضور مجيد حسيني نژاد، موسس استارتاپ سفرهاي علي‌ بابا، ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ در سالن همايش‌هاي اتاق بازرگاني اين شهر برگزار شد.
تبليغات

 مجيد حسيني نژاد موسس استارتاپ سفرهاي علي بابا ميهمان نوزدهمين رويداد استارتاپ گرايند اصفهان بود. اين رويداد در روز پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت در سالن همايش‌هاي اتاق بازرگاني اصفهان برگزار شد. استارتاپ گرايند رويدادي جهاني است كه در شهرهاي سرتاسر جهان برگزار مي‌شود. هدف ازبرگزاري رويداد استارتاپ گرايند، آشنايي‌ علاقه‌مندان به حوزه‌ي كارآفريني و ارزش‌آفريني با كارآفرينان موفق اين حوزه و همچنين شبكه‌سازي و آشنايي علاقه‌مندان با يكديگر است.

يكي از نكات قابل توجه در رويداد نوزدهم، افزايش چشمگير شركت‌كنندگان علاقه‌مند به كارآفريني و اكوسيستم استارتاپي بود كه خبر از افزايش علاقه به اين حوزه در اصفهان دارد. شروع نوزدهمين رويداد استارتاپ گرايند اصفهان مانند رويدادهاي پيشين به شبكه‌سازي و آشنايي علاقه‌مندان با يكديگر اختصاص داشت. پس از زمان هميشگي شبكه‌سازي، نوبت به جلسه‌ي پرسش و پاسخ با ميهمان برنامه رسيد و هومن رضواني، متخصص كارشناس گفتگوي استارتاپ گرايند، به گفتگو با مجيد حسيني نژاد پرداخت.

مرجع متخصصين ايران استارتاپ گرايند اصفهان

مشاهده‌ي تجربه‌ي نامناسب خريد بليط هواپيما از آژانس‌ها، جرقه‌ي تأسيس علي بابا را زد

حسيني نژاد فارغ‌التحصيل پليمر دانشگاه امير كبير است. او شروع فعاليت كاري خود را بازاريابي و فعاليت در آژانس‌هاي مسافرتي عنوان مي‌كند. جرقه‌ي تأسيس علي بابا از تجربه‌ي حسيني نژاد مربوط به تجربه‌ي متخصصي نامناسب خريداران بليط‌هاي هواپيما در ذهن او شكل گرفته است. همين مشاده‌ي ساده باعث شد حسيني نژاد به فكر راهكاري سريع و ساده براي خريد بليط هواپيما بيافتد.

علي بابا با سرعت توسط حسيني نژاد و دوستش نيما قاضي تأسيس شد. آن‌ها بدون صرف زمان بيش‌ از اندازه جهت تحقيقات اوليه‌ي گسترده و تنها با جستجوي اوليه‌ي ساده استارتاپ خود را تأسيس كردند. حسيني نژاد رقباي اوليه‌ي خود را تنها دو مورد بيان مي‌كند كه البته پس از مدتي بازار را به علي بابا واگذار كرده‌اند. در مورد برند علي بابا و نام اين شركت، حسيني نژاد تفاوت اصلي حوزه‌ي فعاليت را به‌عنوان تفاوت آن‌ها با شركت چيني بيان مي‌كند.

حسيني نژاد اجراي ايده‌هاي انجام‌شده‌ي خارجي در ايران را آسان‌تر از پرداختن به ايده‌هاي خام مي‌داند. او به اين نكته اشاره مي‌كند كه اجراي اين سبك از ايده‌ها زمان كمتري مي‌برد و نكته‌ي مهم كشف ايده‌هاي مناسب براي اجرا در داخل كشور است. موسس علي بابا از عملكرد سريع در ابتداي كار مي‌گويد و معتقد است انجام دادن سريع ايده‌ها، كليد پيروزي آن‌ها بوده است. به بيان ديگر حسيني نژاد معتقد است تا اجرا نشدن ايده‌ها و تفكرات، نمي‌توان يادگيري داشت و بايد هرچه سريع‌تر وارد حوزه‌ي عمل شد.

حسيني نژاد معتقد است صرف زمان زياد براي تحقيقات، مطالعه و يادگيري مفاهيم اوليه، تنها زمان را براي اجراي استارتاپ هدر مي‌دهد و به‌نوعي نشان‌دهنده‌ي ترس ايده‌پردازان از اجراي ايده است. موسس علي بابا كسب سهم بازار را مهم‌تر از سوددهي مادي مي‌داند و علاوه بر اعلام اين‌كه هنوز به تعريف سنتي به سوددهي نرسيده‌اند، جذب مخاطب و كسب سهم بازار را مهم‌تر مي‌داند.

مرجع متخصصين ايران استارتاپ گرايند اصفهان

حسيني نژاد در ادامه‌ي صحبت‌هايش، گردشگري را حوزه‌ي ثروت‌آفرين ايران مي‌داند و از برنامه‌ي علي بابا براي ورود به اين حوزه در سال‌هاي آتي مي‌گويد. به همين منظور برند همكار علي بابا يعني زورق كه پس از جذب سرمايه از سراوا به علي بابا ملحق شده، براي اجراي بخش گردشگري در انديشه متخصصين گرفته شده است. در واقع علي بابا در حال جذب مشتري با فروش بليط است و هدف نهايي، ورود به بازار گردشگري با برندهاي زورق و جاباما است. جاباما نيز در حال حاضر به‌عنوان عضوي از تيم برند علي بابا، با هدف ارائه‌ي خدمات رزرو هتل و تور فعاليت مي‌كند.

چالش‌هاي قانوني و عدم همكاري ايرلاين‌ها با استارتاپ‌ها، از اشكالات هميشگي آن‌ها است

يكي از چالش‌هاي اساسي مديريت علي بابا، همكاري با ارائه‌كنندگان بليط سفرهاي هوايي است. چالش‌هاي قانوني و عدم همكاري سرويس‌دهندگان با فروشندگان الكترونيك بليط، از اشكالات هميشگي اين استارتاپ‌ها است. علاوه بر آن، عادي شدن تأخير در پروازها و عدم پاسخگويي مناسب ايرلاين‌ها به مشتريان، از چالش‌هاي حسيني نژاد و وب‌سايت علي بابا است. در اين ميان، دريافت اطلاعات از ايرلاين‌ها در مورد مسافران و سفرهاي لغو شده، از اشكالاتي است كه فروش بليط و اجراي قوانين استرداد وجه را روزبه‌روز براي علي بابا و متخصصانش دشوارتر مي‌كند.

موسس علي بابا در بخشي از صحبت‌هايش در مورد حمايت دولتي از استارتاپ‌ها، ساختار فعلي دولت و وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات را حامي اكوسيستم استارتاپي مي‌داند. البته او هنوز قوانين سنتي و ناآگاهي برخي مديران رده‌بالا را از موانع استارتاپ‌ها مي‌داند. البته حسيني نژاد معتقد است وظيفه‌ي اصلي استارتاپ‌ها، ساختارشكني و اخلال در اقتصاد است و هيچ كارآفريني نمي‌تواند به بهانه‌ي اشكالات دولتي يا عدم حمايت، از ادامه‌ي كار بازبماند. به عقيده‌ي او، بزرگ‌ترين مانع هر كارآفرين، خود او است.

نكته‌ي مهمي كه حسيني نژاد در مورد بحران‌هاي مديريتي خود مي‌گويد، نيروي انساني و جذب و حفظ هم‌تيمي‌هاي مفيد براي استارتاپ است. او آمار متخصصان كنوني شركت خود را ۴۵۰ نفر عنوان مي‌كند كه به عقيده‌ي حسيني نژاد، عموم اين متخصصان به خاطر اجراي سياست‌هاي مناسب بخش نيروي انساني، با جديت و علاقه‌اي شديد به سيستم علي بابا كمك مي‌كنند. شركت آن‌ها دو سرمايه‌گذار اصلي با نام‌هاي صندوق سرمايهگذاري تكنولوژي و سرآوا دارد.

مرجع متخصصين ايران استارتاپ گرايند اصفهان

در ادامه موسس علي بابا از تصميم خود براي واگذاري سمت مديرعاملي خبر مي‌دهد و عنوان مي‌كند كه قصد دارد در هيئت مديره باقي‌مانده و در بخش‌هاي ديگر هولدينگ علي بابا و قطعا در حوزه‌ي گردشگري فعاليت خواهد كرد.

موسس علي بابا در نهايت بار ديگر حوزه‌ي گردشگري را حوزه‌اي پر پتانسيل براي استارتاپ‌ها مي‌داند و معتقد است اين سبك از استارتاپ‌ها مي‌توانند تحولي جدي در اقتصاد ايران ايجاد كنند. او در مثالي از گروهي از جوانان تبريزي مي‌گويد كه با تورهاي رايگان گردشگري، كسب‌وكاري نسبتا موفق در اين زمينه راه‌اندازي كرده‌اند. به عقيده‌ي او اين گروه بدون ريسك بالا و با سرمايه‌اي تقريبا صفر و تنها با شناخت نياز بازار، كسب‌وكاري موفق دارند.

حسيني نژاد در مورد جذب سرمايه مي‌گويد مذاكره با سرمايه‌گذاران از روز اول تأسيس استارتاپ شروع مي‌شود اما انتخاب سرمايه‌گذار و جذب سرمايه بايد با دقت بالا و در ديرترين زمان ممكن انجام شود. او در مورد شتاب‌دهنده‌ها و رشد در اين فضاها نيز تنها به اين نكته اشاره مي‌كند كه استفاده از فضاي شتاب‌دهنده و فرصت‌هاي ارتباطي آن در روزها و ماه‌هاي اوليه‌ي تأسيس استارتاپ مفيد است اما مؤسسان نبايد در اين فضا گرفتار شوند و حضور در شتاب‌دهنده ر به رفتاري عادي تبديل كنند.

تبليغات نامناسب رقباي جديد، فرصت جذب مشتري بيشتري براي استارتاپ‌هاي قديمي‌تر فراهم مي‌كند

در پايان رويداد بخشي به پرسش و پاسخ حضار با ميهمان برنامه اختصاص داشت. حسيني نژاد در پاسخ به سؤالي در مورد كانال‌هاي جذب متخصص وب‌سايتش، تبليغات مستقيم متخصصان، تبليغات محيطي شهري و گوگل را بيان مي‌كند. او تبليغات رقبايي كه در اجراي ايده‌ي مشابه با علي بابا موفق نبوده‌اند را نيز به‌عنوان كانالي براي جذب مخاطبشان بيان مي‌كند. موسس علي بابا در ادامه ايده‌ي استارتاپ را كاملا فاقد ارزش مي‌داند و معتقد است اجرا در كنار تيم مناسب، كليد موفقيت يك استارتاپ است. او براي اثبات صحبت خود نيز به اين حقيقت اشاره مي‌كند كه استارتاپ‌هاي موفق ايراني هيچ‌كدام ايده‌ي خاص يا بكري نداشته‌اند و تنها در اجرا موفق بوده‌اند.

مرجع متخصصين ايران استارتاپ گرايند اصفهان

يكي از سؤالات حضار از موسس علي بابا، چگونگي حفظ سهم بازار پس از رسيدن به بلوغ و تبديل شدن به بازيگر اصلي بازار است. حسيني نژاد در پاسخ به اين سؤال به اين نكته اشاره مي‌كند كه با حمله به سهم بازار رقبا و ارائه‌ي محصولات جديد، مي‌توان پيشگامي در بازار را حفظ كرد. يكي ديگر از سؤالات شركت‌كنندگان مربوط به چگونگي جذب و حفظ نيروي انساني باانگيزه و حرفه‌اي بود كه ميهمان نوزدهمين استارتاپ گرايند اصفهان، تكنيك‌هاي آن را اين‌گونه توضيح داد: «افزايش انگيزه، ساخت برند خوب و همچنين داشتن برند استخدامي خوب، تبليغات براي فضاي استخدامي و توليد كار براي خلق ارزش براي كل جامعه از مواردي هستند كه افراد به كار كردن در استارتاپ شما تشويق مي‌كنند. در مرحله‌ي بعد بايد فرهنگ سازماني به‌گونه‌اي تنظيم شود كه منافع سهامداران، كاركنان، مشتريان و جامعه هم‌راستا باشند. در نهايت افزايش كيفيت كار، درگير كردن احساسي كاركنان و اين حقيقت كه متخصصان اهميت خود را براي خلق ارزش درك كنند، به‌طور حتم منجر به جذب و حفظ نيروي انساني حرفه‌اي مي‌شود.» 

در پايان رويداد حسيني نژاد در پاسخ به سؤالي در مورد چرايي ضعف در گردشگري داخلي ايران، ضعف در اجراي ايده‌ها را به‌عنوان اشكال اصلي اين حوزه عنوان مي‌كند. او عدم پرداخت يارانه به گردشگران داخلي را يكي از ضعف‌هاي اجرايي و قانوني اين حوزه مي‌داند. اين در حالي است كه مسافران سفرهاي خارجي از امكانات دريافت ارز مسافرتي ارزان برخوردارند كه خود نوعي دريافت يارانه است.

آخرين نكته از صحبت‌هاي موسس علي بابا به مرحله‌ي جذب سرمايه‌گذار اختصاص داشت. او به اين نكته اشاره كرد كه در جذب سرمايه‌گذار بيش از پول مورد نياز بايد به دنبال فردي بود كه درك كافي از اكوسيستم استارتاپي داشته باشد. او در تعريف چنين افرادي، شناخت ريسك استارتاپ و درك مدت‌زمان زياد براي سوددهي اين نوع سرمايه‌گذاري را از خصيصه‌هاي الزامي مي‌داند.

مرجع متخصصين ايران استارتاپ گرايند اصفهان

در پايان رويداد نوزدهم استارتاپ گرايند اصفهان، جلسه‌ي همفكري و مشاوره با حضور موسس استارتاپ علي بابا و استارتاپ‌هاي اصفهاني فعال در حوزه‌ي گردشگري برگزار شد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات