چه رفتاري را در برابر همكاران افسرده در پيش بگيريم

شنبه ۲ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
زماني كه علائم افسردگي را در يكي از همكاران يا متخصصانتان مشاهده مي‌كنيد، بايد با نهايت دقت و هوشياري با او مصاحبت كنيد.
تبليغات

همان‌طور كه مي‌دانيد، امروزه افسردگي يك اشكال نادر محسوب نمي‌شود. در حال حاضر بيش از ۳۰۰ ميليون نفر در سراسر جهان انواع افسردگي را تجربه مي‌كنند. پس احتمالاً شما هم در اطرافتان افرادي را مي‌شناسيد كه از افسردگي رنج مي‌برند. اشكالي كه اگر به‌درستي درمان نشود، به معناي واقعي كلمه مرگبار است. حتماً شما نمي‌خواهيد كسي در تنهايي و بدون هيچ كمكي، اين رنج را تحمل كند.

اما در محيط كار بايد چه اقداماتي انجام دهيد؟ لري واتلي، روانشناس و تراپيست خانواده، نكاتي را در اين مورد به اشتراك گذاشته است كه بسيار ساده، مفيد و ارزشمند هستند.

چه زماني بايد از همكارتان بپرسيد كه آيا به كمك نياز دارد

واتلي توصيه‌هاي خود را با اين يادآوري شروع مي‌كند كه افسردگي يك بيماري است، مثل سرطان. ما در مقابل فردي كه به سرطان مبتلاست، صبر نمي‌كنيم و هرگز نمي‌گوييم «اوه، خودش به‌مرورزمان بهتر مي‌شود!» البته نزديك شدن به يك همكار زياد ساده نيست و اغلب ما سعي مي‌كنيم خودمان را از اين مسائل دور نگه‌داريم. ولي دكتر واتلي مي‌گويد:

ايده‌ي خوبي نيست كه منتظر شويد همكارتان نزد شما بيايد و از اشكال خودش صحبت كند. همان‌طور كه مي‌دانيد افسردگي هرچه زودتر تشخيص داده شود، راحت‌تر درمان مي‌شود. متأسفانه هنوز صحبت كردن در مورد افسردگي يك تابو است و بيشتر مردم ترجيح مي‌دهند از اين برچسب دوري كنند. آن‌ها اين مسئله را با نزديكان يا همكاران خود در ميان نمي‌گذارند و در سكوت از آن رنج مي‌برند.»
مرجع متخصصين ايران Help Depressed Employee

شما بايد چه بگوييد؟

اين مرحله، بخش سخت ماجرا محسوب مي‌شود. اينكه بدانيد بايد با كسي صحبت كنيد، با اقدام واقعي بسيار متفاوت است. به همين دليل واتلي ايده‌هاي زير را پيشنهاد مي‌كند:

  • اول شما از نگراني‌هاي خودتان با همكارتان صحبت كنيد.
  • فقط در مورد رفتارهايي كه مي‌بينيد انديشه متخصصين بدهيد. به‌عنوان‌مثال: «من متوجه شده‌ام كه شما كارتان را به پايان نرسانده‌ايد و گاهي اوقات هم اصلاً كار نمي‌كنيد.» تصديق تغييرات رفتاري معمولاً مفيد واقع مي‌شود. مثل‌اينكه جمله‌ي خود را اين‌طور ادامه دهيد: «براي من عجيب بود كارتان را نيمه‌تمام رها كنيد، مخصوصاً كه شما هميشه اولين فرد وظايفتان را تكميل مي‌كرديد و در ضمن دوست داشتيد مسئوليت‌هاي بيشتري هم بپذيريد.»
  • در مرحله‌ي بعد مي‌توانيد به او پيشنهاد كمك بدهيد. به‌عنوان‌مثال: «اگر مسئله‌اي در زندگي شما هست كه آزارتان مي‌دهد، مي‌توانم برنامه‌هاي مشاوره‌اي خوبي را به شما معرفي كنم.»

واتلي اشاره مي‌كند كه در دوران افسردگي، وقت گرفتن از مشاوران و متخصصان كار سختي است. به همين دليل بهتر است در اين زمينه هم كمك و حمايت خود را به او پيشنهاد دهيد.

چه چيزهايي را نبايد بگوييد؟

هرگز به يك فرد افسرده نگوييد: «سريع خوب شو!» واتلي مي‌گويد:

اختلال افسردگي در بسياري از كشورها اشكال شماره يك حوزه‌ي بهداشت و سلامت است. افسردگي يك بيماري واقعي است و به درمان نياز دارد. «زود خوب شو» اصلاً حرف مناسبي نيست. نمي‌توانيد از يك انسان افسرده بخواهيد شجاع باشد و اشكالش را به‌تنهايي مديريت كند. در اين شرايط، كمك خواستن بسيار سخت، اما ضروري است.
مرجع متخصصين ايران Help Depressed Employee

چگونه مي‌توانيد از يك متخصص افسرده حمايت كنيد؟

واتلي تأكيد مي‌كند كه شما بايد او را تشويق كنيد كه كمك بگيرد. گرچه امروزه در اكثر كشورهاي جهان روش‌ها درماني عالي و مؤثري براي افسردگي وجود دارد، ولي هنوز افسردگي در سطح اپيدميك باقي‌مانده است.  

بسيار مهم است كه افسردگي را نه يك ضعف شخصيتي، بلكه يك بيماري ببينيد. همان‌طور كه واتلي مي‌گويد:

افسردگي، بيماري دردناكي است كه معناي زندگي را نابود مي‌كند. به همين علت مهم است كه به همكار افسرده، نشان دهيد كه حضور او چه ارزش و اهميتي در شركت دارد. به او كمك كنيد تا درك كند بابت اين بيماري، گناهي مرتكب نشده و مقصر نيست، همان‌طور كه اگر ديابت يا سرطان داشت مقصر نبود.

ساير نكاتي كه بايد بدانيم

پيش از هر چيز بايد بدانيم چگونه نشانه‌هاي افسردگي را تشخيص دهيم. به اين علائم توجه كنيد:

  • كاهش بهره‌وري
  • خلق‌وخوي پايين
  • عدم مشاركت و همكاري
  • اشكالات ايمني و حوادث
  • افزايش روزهاي غيبت و عدم حضور
  • شكايت مداوم از خستگي هميشگي
  • شكايت از دردهاي غيرقابل توضيح
  • مصرف الكل و مواد مخدر

به گفته‌ي دكتر واتلي، نبايد از كنار هيچ‌كدام از اين علائم رد شويم. امروزه ۸۰ درصد از افراد افسرده، با درمان‌هاي رايج روان‌پزشكي بهبود مي‌يابند. بسياري از علائم تنها در طول چند هفته برطرف مي‌شوند. كمك گرفتن يك گام عالي در راه بهبودي است.

شما نمي‌توانيد يك همكار افسرده را «مجبور كنيد» كه از متخصصين و مشاورين كمك بخواهد. ولي مسلماً مي‌توانيد اين راه را به او پيشنهاد بدهيد. هر زمان كه يكي از علائم فوق را در متخصصان (يا همكاران) مشاهده كرديد، توصيه‌هاي واتلي را به ياد بياوريد.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات