گزارش اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران از بيستمين رويداد استارتاپ گرايند اصفهان با حضور موسس استارتاپ بقچه

پنج‌شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰
مطالعه 8 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
بيستمين رويداد استارتاپ گرايند اصفهان به ميزباني جزوه رايگانخانه‌ي مركزي اين شهر در تاريخ ۱۷ تيرماه با حضور موسس استارتاپ بقچه برگزار شد.
تبليغات

استارتاپ گرايند رويدادي جهاني است كه با هدف و ساختاري مشترك در شهرهاي بزرگ جهان برگزاري مي‌شود. هدف اصلي اين رويداد آشنايي با كارآفرينان داخلي و خارجي است. در رويدادهاي پيشين شهر اصفهان، از كارآفرينان موفق داخلي در استارتاپ‌هاي مختلف دعوت شده و در اين رويداد، موسس جوان استارتاپ بقچه ميهمان اصفهاني‌ها بود.

شروع رويداد با سخنراني دكتر قورچاني مدير بخش خلاقيت و فناوري‌هاي نوين شهرداري اصفهان بود كه توضيحي در مورد بخش‌هاي متنوع اين سازمان اعم از كمك به استارتاپ‌ها و رويدادهاي اكوسيستم استارتاپي و همچنين پذيرش و مطالعه ايده‌هاي شهري دادند. قورچاني پيشنهاداتي در مورد ايده‌هاي استارتاپي داشت و حوزه‌ي اشكالات شهري و صنايع خلاق را زمينه‌هايي مناسب براي كارآفرينان اصفهاني دانست و به اين نكته اشاره كرد كه شهرداري اين شهر نيز حداكثر حمايت خود را از ايده‌پردازان و كارآفرينان خواهد داشت.

بيستمين رويداد استارتاپ گرايند بر خلاف رويدادهاي قبلي بخش شبكه‌سازي را در ابتداي برنامه نداشت و پس از سخنراني دكتر قورچاني بخش گفتگو با متخصص كارشناسي هومن رضواني برگزار شد. رضواني در شروع گفتگو توضيحي در مورد اهداف و ايده‌ي اصلي استارتاپ بقچه داد. اين استارتاپ با هدف اصلي تهيه و توزيع نان سنتي توسط عليرضا اسكندري تاسيس شده است.

عليرضا اسكندري در معرفي خودش، كودكي و نوجواني خود را با كنجكاوي در مورد علوم مختلف از الكترونيك تا هنر معرفي مي‌كند. اسكندري برنامه‌نويسي كامپيوتر را از دبيرستان آموخته و نرم‌افزار آواسنج را نيز در همين زمان توسعه داده است. اين نرم‌افزار به‌طور خلاصه موسيقي و اصلاح مهارت‌هاي نوازندگي را براي هنرجوها يادگيري مي‌داد. اسكندري با همين نرم‌افزار رتبه‌ي برتر جشنواره‌ي خوارزمي را كسب كرده و وارد دانشگاه تهران شده است. حضور اسكندري در مسابقات بعدي برنامه‌نويسي، او را با تيم شركت رهنما آشنا مي‌كند و او يك روز بعد از كنكور براي كار روي پروژه‌ي هدفون (اپليكيشني شبيه به اسپاتيفاي) وارد اين شركت شده است.

مرجع متخصصين ايران استارتاپ گرايند اصفهان

اسكندري در خلال فعاليت در شركت رهنما، يك پروژه‌ي جانبي به اسم صداگرافي را نيز اجرا كرده است. اين سرويس، موسيقي‌ها و آواهاي منتخب متخصصان را به تابلوهايي با طرح امواج صوتي تبديل مي‌كند. ايده‌ي صداگرافي از وبسايتي خارجي كه طرح DNA افراد را چاپ مي‌كرده به ذهن اسكندري رسيده است. او تحقيق خاصي در مورد اين استارتاپ نداشته و آن را تنها با علاقه و اشتياق اجراي طرحي جديد، تاسيس كرده است. در اين ميان پروژه‌ي هدفون نيز به زيرمجموعه‌ي بيپ‌تونز از شركت رهنما تبديل شده است. اسكندري استارتاپ صداگرافي را نيز فروخته است.

صداگرافي و هدفون، پروژه‌هاي قبلي عليرضا اسكندري بوده‌اند

موسس بقچه در مورد تاسيس اين استارتاپ، تجربه‌هاي كسب شده در مديريت صداگرافي را بسيار مفيد مي‌داند. او چالش اصلي استارتاپ صداگرافي را حمل و نقل و تحويل محصولات مي‌داند كه از حل اين چالش، به اين نتيجه رسيده كه تحويل نان را مي‌توان با حل اين چالش مكانيزه كرد. آنها در ابتدا با يك تيم چهار نفره به نام زنبيل، طرح خود را در منطقه‌ي كوچكي در تهران آزمايش مي‌كنند. اين دوره‌ي آزمايشي او و همكارانش را تشويق مي‌كند كه استارتاپ را تاسيس كرده و آن را گسترش دهند.

مرجع متخصصين ايران استارتاپ گرايند اصفهان

اسكندري در پاسخ به پرسش متخصص كارشناس برنامه در مورد گسترش‌پذيري استارتاپ خود مي‌گويد هدف نهايي آنها تحويل خريدها و محصولات ديگر به متخصصان نيز هست. او تحويل نان را فاز اول اين استارتاپ مي‌داند كه در آينده‌ي نزديك با هدف گسترش، كالاهاي ديگر را نيز تحويل دهد. او و تيمش به خاطر همين هدف، نام اوليه‌ي نان‌چي را نيز از استارتاپ خود حذف كرده‌اند. در تعريف ساده و كسب‌وكاري، اسكندري هدف نهايي استارتاپ خود را تبديل شدن به دستيار خريد خانگي مي‌داند.

ميهمان بيستمين رويداد استارتاپ گرايند در مورد تيم موسس، خودش و يكي از همكاران پروژه‌ي هدفون را نام مي‌برد. آنها سرمايه‌ي اوليه‌ي شركت خود را از طرف شركت رهنما دريافت كرده‌اند. اسكندري ايده‌ي خود را يكي از دلايل اصلي جذب سرمايه‌ براي استارتاپ خود مي‌داند. دليل ديگر او مهارتش براي مذاكره با سرمايه‌گذاران بوده است. سرمايه‌ي اوليه آنها در فاز اول جذب ۵۰ ميليون و در فاز دوم، ۱۰۰ ميليون بوده است.

مرجع متخصصين ايران استارتاپ گرايند اصفهان

كارآفريني و تاسيس استارتاپ سبك زندگي اسكندري را به كلي تغيير داده است. او در اين مورد مي‌گويد تا پيش از تاسيس استارتاپ تنها وظيفه‌ي برنامه‌نويسي داشته و پس از آن، وظايف متعددي به او هجوم آورده‌اند كه قطعا تازگي و چالش‌هاي خاص خودش را داشته است. البته او همين چالش‌ها را با تمام دشواري‌ها، انگيزه لازم براي كار روزانه مي‌داند.

كارآفريني و تاسيس استارتاپ چالش‌هايي به مراتب بيشتر از متخصصي دارد

اسكندري تعريف كنوني عموم افراد از استارتاپ را نقد مي‌كند. او معتقد است كارآفريني دشواري‌هاي بسياري دارد كه از دور ديده نمي‌شود و چالش و فشار كاري از بخش‌هاي جدانشدني آن هستند. موسس بقچه تجربه‌ي شكست خوردن و اصطلاحا زمين خوردن را نيز از پايه‌هاي اساسي كارآفريني مي‌داند.

سوال بعدي متخصص كارشناس برنامه از اسكندري، در مورد تصميم او به واگذاري سمت مديرعاملي به فردي ديگر است كه اسكندري از آن استقبال مي‌كند. اسكندري معتقد است موسس استارتاپ نبايد لاخبار تخصصيا مديرعامل آن نيز باشد و شايد بتواند در موقعيت‌هاي مختلف، كمك بيشتري به سيستم داشته باشد.

مرجع متخصصين ايران استارتاپ گرايند اصفهان

عليرضا اسكندري در مورد استراتژي ورود به بازار خود ابتدا توضيحي در مورد محصول قابل ارائه مي‌دهد. او نان را كالايي بسيار پرمصرف در ميان مردم مي‌داند كه پتانسيل لازم براي رشد را به سرويس مي‌داده است. مراحل بعدي، يكسان‌سازي نيروهاي مرتبط مانند پيك و نانوايي‌ها بوده است. چالش بعدي يادگيري كار با سيستم به نانوايي‌ها بوده كه در حال حاضر نيروهاي بقچه وظيفه‌ي اعلام سفارش به نانوايي را انجام مي‌دهند. استارتاپ بقچه هنوز به سودآوري نرسيده و به بيان موسس، هنوز درآمد و هزينه‌هاي اين استارتاپ با هم برابر هستند.

كاربران به‌خاطر كيفيت و سرعت تحويل، بقچه را به خريد سنتي ترجيح مي‌دهند

يكي از چالش‌هاي ايده‌ي بقچه، هزينه‌ي بيشتر نان در خريد از اين سرويس در مقايسه با خريد سنتي است. اسكندري مي‌گويد در حال حاضر مشتريان اين سرويس قشر متوسط و رو به بالاي تهران هستند اما همين بازار كوچك با اولين خريد و مشاهده‌ي خدمات آنها، مجبور به خريد هميشگي از اين سرويس مي‌شوند. در حال حاضر نمونه‌هاي شبيه به اين استارتاپ در شهرهاي ديگر نيز تاسيس شده‌اند. اسكندري مطالعه كلي روي اين سرويس‌ها نيز دارد اما معتقد است اين رقبا، بيشتر سرويس آنها را مطالعه مي‌كنند. او معتقد است مطالعه بيش از اندازه‌ي رقبا، كارآفرينان را از ايده‌پردازي جديد و نوآوري‌هاي بيشتر باز مي‌دارد.

مرجع متخصصين ايران استارتاپ گرايند اصفهان

يكي از نكات مديريتي كه اسكندري به آن اشاره مي‌كند، تفويظ اختيار و مسئوليت به‌صورت همزمان به متخصصان مي‌داند. او ارتباط نزديكي با متخصصان دارد و ارائه‌ي انديشه متخصصين و ايده‌ي خود به آنها را از برنامه‌هاي متداول خود مي‌گويد. در مقابل اسكندري اعتقاد دارد كه متخصص مورد نقد تنها در صورتي شايستگي نقد شدن را دارد كه اختيار لازم را براي ارائه‌ي بهترين نتيجه‌ي خود داشته باشد. او با توجه به همين سياست، اختيار لازم را به متخصصان تحت مديريت خود مي‌دهد.

حوزه‌ي خدمات و شركت‌هاي B2B پتانسيل رشد و سودآوري بالايي دارند

اسكندري در پايان گفتگو حوزه‌ي كاري B2B را حوزه‌ي سودآورتري مي‌داند و البته معتقد است استارتاپ‌هاي خدماتي پتانسيل رشد و موفقيت بيشتري در فضاي كنوني كسب‌وكار دارند. حوزه‌ي فين‌تك و سلامت پيشنهادهاي بعدي اسكندري هستند كه البته او به اشكالات خاص آنها خصوصا در مورد قانون‌گذاري نيز اشاره مي‌كند. موسس بقچه در سنين بسيار پايين وارد بازار شده و فعاليت كسب‌وكاري خود را شروع كرده است. او در اين مورد چالش دست‌كم گرفتن مهارت‌هايش را از چالش‌‌هاي اصلي در دوران فعاليت خود مي‌داند كه با اعتماد به نفس بالا توانسته آن را حل كند. او تنها پيشنهاد خود را براي هم‌سالان فعال خود در اين بازار، همين حفظ اعتماد به نفس مي‌داند.

مرجع متخصصين ايران استارتاپ گرايند اصفهان

موسس بقچه در مورد سيستم تحويل نان به اين نكته اشاره مي‌كند كه با ۴۰ نيروي پيك در حال همكاري هستند و ماموران تحويل اين سرويس، مامور خريد نيز هستند. اسكندري در دوره‌هاي زماني گوناگون خودش نيز تحويل محصول را تجربه مي‌كند تا با دسته‌بندي مشتريان و اشكالات آنها نيز از نزديك آشنا شود.

ميهمان رويداد بيستم استارتاپ گرايند در پايان گفتگو به سوال‌هاي شركت‌كنندگان پاسخ داد. او در پاسخ به يكي از حضار در مورد چالش شبكه‌سازي و جذب همكار و نيرو، مهارت تعامل و گفتگو را مهارتي اساسي مي‌داند. او معتقد است بهترين همكاران از شبكه‌هايي كه به مرور در اطراف موسس تشكيل مي‌شوند، كشف خواهند شد. درادامه‌ي سوالات، اسكندري تجربه‌ي مشتري را عنصر اصلي برندينگ خود مي‌داند. در تعريف ديگر، او معتقد است رنگ و نماد سازمان مرحله‌ي اول تعامل مشتري با استارتاپ است و تجربه‌اي كه پس از اين تعامل ايجاد مي‌شود، معناي اصلي برند است.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات