نيروي سادهان انبارهاي آمازون براي راهاندازي اتحاديه تلاش ميكنند
آمازون در سه سال گذشته، نيروي كار خود را بيش از دو برابر افزايش داده است. شرايط سخت كاري و ساعات كاري زياد دو موضوعي هستند كه متخصصان آمازون هميشه بابت آن ابراز نارضايتي كردهاند. حال نيروي سادهان انبارهاي اين شركت در آمريكا در تلاش هستند تا با تشكيل يك اتحاديه، اعتراض خود را بيان كرده و شرايط كاري خود را بهبود دهند.
آمازون طبق آخرين گزارش درآمد خود، بيش از ۶۱۳ هزار نفر نيروي كار در سراسر دنيا دارد، علاهبراين ۱۰۰ هزار نفر نيروي كار موقت براي فصل تعطيلات در اين شركت استخدام شده بودند. تنها چند ماه بعد از بازگشايي اولين مركز اجرايي آمازون در نيويورك، نيروي سادهان اعتراض كرده و از اتحاديهي خردهفروشي، عمدهفروشي و فروشگاهداري خواستاري راهاندازي يك اتحاديه براي رسيدگي به اعتراضهايشان شدند. يكي از نيروي سادهان آمازون كه نخواست هويتش فاش شود، دو سال سابقهي كار در اين شركت را دارد و بهتازگي به مركز اجرايي جديد منتقل شده است. او در رابطه با اعتراض نيروي سادهان ميگويد:
آمازون شركت بسيار بزرگي است و بايد يك اتحاديه داشته باشد. نيروي سادهان آمازون بيش از اندازه كار ميكنند و مانند يك عدد براي مديران اين شركت هستند. اين افراد در فصل تعطيلات و زمانيكه فروش بالا است، ۶۰ ساعت در هفته كار ميكنند. من در يكي از هفتههاي شلوغ حدود ۶۰ ساعت كار كردم و همان روزي كه اضافه كار ايستاده بودم تصادف بدي كردم زيرا پشت فرمان خوابم برده بود.
ساير متخصصان نيز خواستار رسيدگي به وضعيت شرايط كار در اين اتحاديه هستند. يكي ديگر از متخصصان اين مركز اجرايي ميگويد:
من ميخواهم آنها اهميت بيشتري براي متخصصان خود قائل باشند. درحالحاضر در اين مركز، متخصصاني كه محصولات را طبق سفارش از قفسه برميدارند بايد ۴۰۰ كالا را در هر ساعت تحويل دهند؛ اين يعني هر هفت ثانيه بايد يك كالا را پيدا كرده و تحويل دهند.
نيروي سادهان براي كار با اين سرعت مجبور هستند زمان استراحت و استفاده از سرويسبهداشتي را كاهش دهند تا كار را بهموقع تحويل دهند. راشاد لانگ، يكي ديگر از نيروي سادهاني است كه نسبتبه ساعات كاري زياد، اقدامات انضباطي و امنيتي بيهوده معترض است. او ميگويد:
ما روبات نيستيم، ما انسان هستيم. ما نميتوانيم تنها بعد از چهار ساعت خواب شبانه، سر كار حاضر شويم و با انرژي كار كنيم. اين غيرممكن است و من فكر ميكنم تنها موضوع حائز اهميت براي شركت اين است كه كالاها را در اسرع وقت و توسط نيروي انساني به مشتريها برساند، براي آنها مهم نيست كه نيروي سادهان چه وضعيتي داشته باشند.
آمازون در بيانيهاي گفت ادعاي نيروي سادهاني كه خواستار راهاندازي اتحاديه هستند، خواستهي اكثر نيروي سادهان اين مركز نيست.
مركز تازه تأسيس نيويورك تنها مركزي نيست كه نيروي سادهان آن اقدام به اعتراض كردهاند. در مينسوتا (يكي از ايالتهاي آمريكا) نيز نيروي سادهان چندين مركز نسبتبه شرايط بد كاري اعتراض كردند و اولين گروهي بودند كه بعد از چند ماه اعتراض توانستند مديريت آن را به مذاكره راضي كنند. نيمو عمر، يكي از بنيانگذاران سازمان ادارهي كار نيروي سادهان آفريقايي در منطقهي مينياپوليس در مينسوتا است. او ميگويد:
ما با مديريت آمازون ديدار داشتيم و در اين جلسه نيروي سادهاني از پنج مركز مختلف حضور داشتند و دربارهي شرايط كار آمازون صحبت كردند. چه نيروي سادهاني كه در انبارها كار ميكنند و چه نيروي سادهاني كه رانندهي ماشينهاي حمل بار هستند؛ همچنين تعدادي از رهبران مراكز نيز در اين جلسه حضور داشتند.
هيباك محمد، يكي از نيروي سادهان آمازون است كه دو سال سابقهي كار دارد. بهگفتهي او آمازون هر دو تا سه ماه، نرخ بهرهوري را افزايش ميدهد و نيروي سادهان براي حفظ شغل خود مجبور هستند به آنها پايبند باشند. او ميگويد:
اگر مجروح شوي، رفتار مناسبي ندارند و هيچ اهميتي نميدهند. وضعيت تهويهي هوا در تابستان مناسب نيست و زمستانها هم گرماي كافي نداريم. ما ميخواهيم شرايط عدم تعادل در آمازون را تغيير دهيم.
هفسا حسن ۲۱ ساله چند ماهي است كه براي كار به آمازون پيوسته است. او معتقد است مديران، محيط كاري ايجاد كردهاند كه نيروي سادهان نميتوانند بهدنبال خدمات درماني باشند، امنيت نداشته و زماني براي استفاده از سرويسبهداشتي ندارند. مقدار كاري كه هر نيروي ساده بايد در يك ساعت تحويل دهد، مشخص است و اگر نتواند اين حجم از كار را تحويل دهد، مديران با او بدرفتاري خواهند كرد.
اما آمازون اين موضوع را قبول ندارد و معتقد است تمام تلاشش را به كار ميگيرد تا با تمام متخصصان با انصاف، عزت و احترام رفتار كند.
نيروي سادهان مراكز اجرايي آمازون تنها متخصصاني نيستند كه براي شكلگيري يك اتحاديه تلاش ميكنند. اين غول خردهفروشي الكترونيك سال گذشته، مجموعه فروشگاههاي مواد غذايي هول فودز ماركت را به ارزش ۱۳.۷ ميليارد دلاري خريداري كرد. حدود يك سال بعد، نيروي سادهان اين شركت در پاسخ به تغييرات اعمالشده توسط آمازون، اتحاديهاي راهاندازي كردند. مدتي از بنيانگذاري اين اتحاديه نگذشته بود كه يكي از متخصصان آمازون ويدئوي را منتشر كرد. در اين ويدئو به مديران يادگيري داده ميشد كه چگونه بايد از تلاشهاي سازماندهيشدهي نيروي سادهان جلوگيري كنند.
اتحاديهي هول فودز، ۱۸آذرماه رايانامهي را به تمامي متخصصان هول فودز ارسال كرد و براي پيوستن به تظاهرات آمازون درخواست همراهي كرد. در اين رايانامه نوشته شده بود:
درحاليكه دنبال اهداف بلندمدت خود هستيم، تلاش ميكنيم صدايمان را از ساير راهها نيز به گوش ديگران برسانيم. ما در اتحاديهي هول فودز معتقديم تمام متخصصان هول فودز و آمازون بايد شرايط بهتري در محيط كار داشته باشند و اين اتحاديه كمك ميكند صداي ما بهخوبي شنيده شود.
سخنگوي آمازون در رايانامهي به خبرگزاري گاردين نوشت:
آمازون، هميشه از شنيدن انديشه متخصصينها، سوالات و نگرانيهاي متخصصان به تيم مديريت و تلاش براي ارائهي راهحل استقبال ميكند. ما عميقا باور داريم ارتباط مستقيم، موثرترين راه براي درك و پاسخگويي به نيازهاي نيروي كارمان است.ما براي تمام متخصصانمان در آمريكا حقوق حداقل ۱۵ دلار در ساعت را در انديشه متخصصين گرفتهايم. اين افراد مزاياي زيادي دارند و امكان ارتقاي شغلي و يادگيري تكنولوژي جديد برايشان فراهم شده است. مراكز اجرايي، قلب و روح عمليات آمازون بوده و همواره دوستان و آشنايان را به ارسال درخواست شغلي در اين بخش تشويق ميكنيم. همچنين از اينكه حقوق، مزايا و محيط كار ما را با ساير شركتهاي بزرگ سراسر كشور مقايسه كنيد، استقبال ميكنيم.
هم انديشي ها