دوركاري را با بهروه‌وري و تمركز بيشتر تجربه كنيد

چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
مطالعه 8 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
دوركاري اين روزها به كليدواژه‌ي دنياي كسب‌وكار تبديل شده است و حفظ بهره‌وري در سبكي كه شايد براي همه آشنا نباشد، اهميت زيادي دارد.
تبليغات

با افزايش شيوع ويروس كرونا و تحت‌تأثير قرارگرفتن كشورها و مناطق بيشتر جهان، بسياري از مراكز و مقام‌هاي مسئول سلامت در سرتاسر جهان كاهش ارتباط‌هاي اجتماعي و دورماندن افراد از يكديگر را به‌عنوان بهترين راهكار پيشگيري پيشنهاد مي‌دهند. درنتيجه، بسياري از كنفرانس‌ها و گردهم‌آيي‌ها لغو شدند و روز‌به‌روز شركت‌هاي بيشتري از متخصصان خود تقاضا مي‌كنند كار در خانه و دوركاري را تجربه كنند. بسياري از افراد در دنياي امروز تجربه‌ي دوركاري يا مفاهيم ديگر همچون فريلنسري را دارند؛ البته بسياري ديگر نيز با شرايط و چگونگي افزايش بهره‌وري در اين سبك كاري آشنا نيستند و به راهنمايي نياز دارند.

كاركردن در خانه يا دوركاري ضعف‌ها و قوت‌هاي خاص خود را دارد. در زمان دوركاري، شرايط جديدي داريد كه شايد در محيط كار با آن‌ها روبه‌رو نبوديد. بايد به تماس‌هاي گاه‌و‌بي‌گاه پاسخ دهيد، با افراد خانواده ارتباط داشته باشيد، بسته‌ها را از پست دريافت كنيد و بسياري وظايف ديگر به زندگي كاري‌تان اضافه مي‌شوند و درمقابل، آزادي‌هايي هم داريد. براي مثال، نيازي به پوشيدن لباس كار نيست و مي‌توانيد موسيقي دلخواهتان را با صداي بلند گوش كنيد و از همكاران مزاحم نيز خبري نيست.

همه‌ي مشخصات باعث مي‌شوند با پديده‌هايي جديد همچون احساس دورافتادن از جامعه و تلاش براي مقابله با حواس‌پرتي هم روبه‌رو شويد. دراين‌ميان، بايد بهره‌وري خود را هم در وضعيت كنوني حفظ كنيد؛ اما پس از مدتي متوجه مي‌شويد ديگر احساس قبل را به ذهن و عملكردتان نداريد.

با وجود تمام ضعف‌ها و قوت‌ها، امروز اكثر متخصصان به‌ويژه آن‌هايي كه شغل‌هاي مرتبط با دنياي فناوري دارند، به دوركاري ملزم هستند؛ درنتيجه بايد راه‌هايي براي افزايش بهره‌وري و كارايي خود پيدا كنند. راهكارهايي كه درادامه مي‌خوانيد، براي مشخص‌كردن مرز عملكردي بين كار و زندگي شخصي متخصصد دارند و برخي از آن‌ها نيز مديريت زمان و وظايف را آسان‌تر مي‌كنند.

مشخص‌كردن مرز زماني

دوركاري به‌راحتي مي‌تواند شما را به خستگي و كار بيش‌از‌حد دچار كند. همين كه شرايط كاركردن هميشه فراهم باشد؛ يعني به‌راحتي ذهنتان درگير وظايف كاري مي‌شود و حتي شب‌ها را به انجام وظايف براي رسيدن به ضرب‌الاجل كاري اختصاص مي‌دهيد. در مرحله‌ي اول، بايد سياست سخت‌گيرانه‌اي از انديشه متخصصين زمان براي خودتان تدوين كنيد و در خارج از زمان مشخص‌شده، به‌هيچ‌وجه وظايف كاري را انجام ندهيد. البته مشخص‌كردن سياست زماني بايد با هماهنگي مدير و كارفرما انجام شود و هرچه‌بيشتر با زمان بهره‌وري هر دو طرف هماهنگ باشد.

مرجع متخصصين ايران مديريت زمان

تكنيك پومودورو

دوركاري برخي اوقات با غرق‌شدن در افكار همراه مي‌شود. افراد بدون نظارت مستقيم كارفرما دچار حواس‌پرتي مي‌شوند و زمان خود را به كارهاي متفرقه اختصاص مي‌دهند. در چنين وضعيتي، تكنيك‌هاي افزايش بهره‌وري و مديريت زمان همچون پومودورو كارايي درخورتوجهي دارند. تكنيك پومودورو به‌صورت خلاصه دوره‌هاي زماني كوتاه را با تمركز بر وظايف مشخص تعيين مي‌كند. پس از هر دوره‌ي تمركز، دوره‌ي زماني كوتاه استراحت و مجددا تمركز قرار دارد.

پيشنهاد مي‌شود در ابتداي هر روز، وظايف روزانه را مشخص كنيد و تكنيك پومودورو را براي انجام‌دادن آن‌ها به‌كار بگيريد. استفاده از تكنيك پومودورو حتي زماني‌كه در محيط‌هاي شلوغ كار مي‌كنيد، مفيد واقع مي‌شود. از اپليكيشن‌هاي متخصصدي دراين‌زمينه مي‌توان Focus را نام برد كه رايگان دردسترس قرار دارد و پياده‌سازي تكنيك پومودورو را آسان‌تر مي‌كند.

پياده‌سازي تكنيك پومودورو ارتباط زيادي با مديريت وظايف دارد. اگر زمان‌بندي مشخصي براي وظايف شخصي و كاري نداشته باشيد، دوره‌هاي تمركزي مذكور اجراشدني نخواهند بود. به‌هرحال، پيشنهاد مي‌شود ابتدا زمان‌هاي مشخصي براي هر دسته از وظايف خود مانند نوشتن، تحقيق، برقراري ارتباط و جلسه مشخص كنيد و هر وظيفه را تنها در زمان خود انجام دهيد.

لباس مناسب كار

قطعا كاركردن در خانه با لباس‌هاي راحتي خانگي براي شما جذابيت‌هاي زيادي دارد و با سرعت بيشتري مي‌توانيد به كار خود برسيد و نگراني ظاهر هم نداريد. حتي برخي ترجيح مي‌دهند از همان تخت‌خواب با لپ‌تاپ خود كارشان را شروع كنند. در بسياري مواقع، چنين تصميمي و كاركردن با لباس راحتي، از روشن و فعال شدن مغز شما جلوگيري مي‌كند. به‌بيان ديگر، مرحله‌ي اول را براي افزايش بهره‌وري از دست مي‌دهيد. از همه‌ مهم‌تر، اگر كارهاي مرسومي كه در زمان فعاليت عادي در محل كار انجام مي‌داديد (مانند دوش‌گرفتن و مسواك‌زدن و لباس مرتب پوشيدن)، در زمان دوركاري حذف كنيد،‌ اولين اصل يعني تنظيم مرزهاي عملكردي را زير پا گذاشته‌ايد.

مرجع متخصصين ايران دوركاري

اگر براي روز كاري در خانه آماده نشويد، هيچ‌گاه روز كاري شما به‌صورت رسمي شروع نمي‌شود. در چنين موقعيتي، درواقع به‌جاي كاركردن در خانه، تنها در خانه حضور داريد. به‌هرحال آماده‌بودن براي كار در خانه شبيه به كار در محيط اداري، پرستيژ لازم را براي بهره‌وري فراهم مي‌كند. درنهايت، فراموش نكنيد دوركاري شامل كنفرانس‌هاي ويدئويي هم مي‌شود و بايد براي كنفرانس‌هاي ناگهاني هم آماده باشيد.

فضاي اختصاصي براي كار

هيچ‌گاه روي مبل يا تخت يا در محل مخصوص استراحت كار نكنيد. اگر هم چاره‌اي جز كاركردن در محل عمومي خانه نداريد، قسمتي را به‌عنوان بخش اختصاصي كار انتخاب و هميشه همان‌جا كار كنيد. به‌هرحال، فضاي مخصوص كار ارتباط زيادي به علايق و شرايط خانه‌ي شما دارد. نكته‌ي مهم اين است كه شرايط مناسبي براي كار با ابزار خود داشته باشيد و محيط را مخصوص كاركردن آماده كنيد.

فضاي كار اختصاصي كمك مي‌كند بهتر هم استراحت كنيد

محيط اختصاصي كار در خانه حس كاركردن و انجام وظايف را بهتر منتقل مي‌كند و دوري از فضاي كار و استراحت شخصي نيز آسان‌تر مي‌شود. درمجموع، محيط كار اختصاصي شبيه به دفتركار مي‌شود كه وقتي از آن خارج مي‌شويد، ديگر به وظايف كاري وابسته نيستيد.

خارج‌شدن از خانه

اكثر افراد دوركار خارج‌شدن از خانه و ارتباط‌هاي اجتماعي را براي حفظ روحيه‌ انجام مي‌دهند. رفتن به كافي‌شاپ و باشگاه ورزشي و مكان‌هاي مشابه موجب تقويت روحيه مي‌شود. قطعا در وضعيت كنوني و نگراني از ابتلا به ويروس كرونا، چنين گزينه‌هايي پيشنهاد نمي‌شوند؛ اما بهتر است هرازچندگاهي پياده‌روي جزئي نزديك خانه را با رعايت كامل پيش‌نيازهاي بهداشتي مدانديشه متخصصين قرار دهيد. شايد پس از مدتي احساس كنيد نشستن طولاني در محيط كار خانگي جذاب به‌انديشه متخصصين مي‌رسد. هيچ‌گاه اجازه ندهيد چنين حسي به شما غلبه كند و به‌نوعي معتاد به نشستن شويد. نشستن بيش‌ازحد براي سلامتي مضر است و به‌مرور بهره‌وري شما را هم كاهش مي‌دهد.

مرجع متخصصين ايران پياده روي

حفظ ارتباط

افرادي كه مدت زيادي دوركاري را تجربه مي‌كنند، برخي اوقات با احساس پارانويا يا موارد مشابه روبه‌رو مي‌شوند. به‌عنوان مثال، دوربودن از تيم مركزي احساس طردشدن را به آن‌ها مي‌دهد و حتي تصور مي‌كنند از تصميم‌هاي مهم و گفت‌وگوهاي سازنده عقب مانده‌اند. به‌هرحال، اين احساس پس از مدتي ايجاد مي‌شود؛ اما نبايد اجازه‌ي پيشرفت را به آن بدهيد. قطعا در وضعيت كنوني كه اكثر نيروها در شركت‌ها به‌صورت دوركار فعاليت مي‌كنند، شما از تصميم‌هاي مهم و مرتبط آگاه مي‌شويد و به نگراني نيازي نيست.

براي رهايي از حس طردشدن و تنهايي كه با دوركاري به شما القا مي‌شود، ارتباط‌هاي غيركاري با همكاران پيشنهاد مناسبي به‌انديشه متخصصين مي‌رسد. منتظر وظايف و موضوعات كاري نباشيد و هرازچندگاهي با همكاران خود ارتباط متني يا تصويري برقرار كنيد. پرسش و پاسخ روزمره و احوال‌پرسي احساس مثبتي به هر دو طرف القا مي‌كند و انرژي مطلوبي به‌همراه دارد.

امروزه، ابزارهاي ارتباطي متعددي براي برطرف‌كردن نيازهاي كاري دردسترس قرار دارند. وظيفه‌ي مشخص‌كردن ابزار اصلي ارتباط و زمان‌بندي دردسترس‌بودن متخصصان برعهده‌ي مديريت هر سازمان است. اگر به‌صورت فريلنسري فعاليت مي‌كنيد، مرزهاي زمان ارتباط را به‌صورت شفاف با كارفرماي خود در ميان بگذاريد و ابزارها را نيز در همان ابتداي قرارداد مشخص كنيد. فراموش نكنيد وفاداربودن به مرزهاي ابزاري و زماني مهم‌تر از مشخص‌كردن و دانلود و نصب آن‌ها خواهد بود.

حذف سرگرمي و حواس‌پرتي

تلويزيون و ابزارهاي رسانه‌اي ديگر از عوامل اصلي حواس‌پرتي هستند؛ ابزاري كه معمولا در خانه‌ها هميشه روشن و فعال است. اگر نمي‌توانيد تلويزيون را در موقع كار خاموش كنيد، محيط كار خود را دور از آن اختصاص دهيد. براي ساير عوامل حواس‌پرتي هم مرز مشخصي در انديشه متخصصين بگيريد. درواقع، هر سرگرمي و محتوايي كه در دفتركار اصلي با آن سروكار نداريد، در خانه هم حذف كنيد. به‌عنوان مثال، اگر در دفتركار به موسيقي گوش نمي‌دهيد، در خانه و دوركاري هم نيازي به آن نداريد.

مرجع متخصصين ايران كنترل تلويزيون

زمان استفاده از سرويس‌هاي ارتباطي و اجتماعي را محدود كنيد

امروزه، موبايل‌هاي هوشمند علاوه‌بر آسان‌تر‌كردن ارتباط در محيط‌هاي كاري و شخصي، عوامل حواس‌پرتي را هم هميشه دركنار ما قرار مي‌دهند. البته همان ابزارها راهكارهايي هم براي مقابله با حواس‌پرتي ارائه مي‌كنند. قابليت‌هايي همچون محدودكردن زمان استفاده از اپليكيشن‌هاي خاص در روز در هر دو سيستم‌عامل محبوب موبايلي وجود دارند. اين محدوديت‌ها را به‌ويژه براي اپليكيشن‌هاي شبكه‌ي اجتماعي خود تنظيم كنيد تا عوامل حواس‌پرتي را محدود كرده باشيد.

ميان‌وعده و تغذيه

تغذيه اهميت بسياري در حفظ آرامش و سلامتي در مواقع دوركاري دارد. هركس بنا به سليقه و ذائقه‌ي خود انتخابي در اين بخش خواهد داشت. به‌هرحال در روزهاي دوركاري كه شايد از برنامه‌ي منظم ميان‌وعده و نهار محيط كار خبري نباشد، بهتر است برنامه‌ و ساختار منظمي براي خودتان برنامه‌ريزي كنيد. برنامه‌ي تغذيه را مي‌توان با برنامه‌ي استراحت ميان وظايف هماهنگ كرد تا خلل زيادي به يكديگر وارد نكنند.

مرجع متخصصين ايران زمان استراحت

دورشدن از محيط كار

شايد ترافيكي كه هرروز تا محيط كار خود تجربه مي‌كرديد، ناراحت‌كننده بوده است. همين زماني‌كه در مسير خانه تا محل كار سپري مي‌كرديد و حتي از آن عذاب مي‌كشيديد، فرصتي براي دورماندن از فضا و مشغله‌هاي كاري بود. زماني‌كه در خانه كار مي‌كنيد، چنين فضا و فرصتي دراختيار نداريد و شايد پس از مدتي، خود را دائما مشغول انجام وظايف كاري بيابيد.

براي دورشدن از فضاي كاري، نمي‌توان راه‌حل مشخصي براي همه‌ي افراد ارائه داد. شايد قطع‌كردن سرويس‌هاي ارتباطي با همكاران در ساعت‌هاي مشخص يا دورشدن از محل مخصوص كار در خانه پبيشنهاد هوشمندانه‌اي باشد. درنهايت، فراموش نكنيد بايد به‌صورت ذهني از كار دور شويد و حتي پس از قطع‌كردن ابزارها، فكر خود را با موارد ديگر مشغول كنيد تا با وسوسه‌ي بازگشت به وظايف كاري مقابله كنيد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات