برنامه آينده لامبورگيني؛: خودروي هيبريدي و حفظ پيشرانه 12 سيلندر تنفس طبيعي
مديرعامل لامبورگيني، استفانو دومنيكالي تأييد كرده است كه سيستم قواي محركهي هيبريد plug-in لامبورگيني اولين بار در شاسيبلند اوروس ۲۰۱۸ ارائه خواهد شد كه انتظار ميرود اين پيشرانه تا سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه شود. هنوز صحبتي در خصوص قدرت و مصرف سوخت اين سيستم جديد نشده است؛ با اين حال اين نشاندهندهي يك تغيير نگرش در رويكرد لامبورگيني در ساخت پيشرانه است؛ رويكردي كه تا به امروز استفاده از انواع تنفس طبيعي باقي مانده است.
دومنيكالي ميگويد: «ما در مورد عرضهي اوروس هيبريدي مصمم هستيم و اعتقاد داريم اين رويكردي درست است. از طرف ديگر، ما اعتقاد داريم كه در كوتاهمدت پتانسيل موتورهاي تنفس طبيعي ما هنوز هم بسيار قدرتمند و باارزش است. هر چه بيشتر بازار به سمت استفاده از خودروهاي برقي پيش برود، خواهيد ديد كه بازار پيشرانههاي ما، از جمله نمونهي ۱۲ سيلندر، بيشتر و بيشتر خواهد بود.»
بنابراين اگرچه اوروس پيشتاز هيبريدي گاوهاي خشمگين خواهد بود؛ اونتادور و جايگزين آن تا هر زمان كه ممكن باشد تنفس طبيعي باقي خواهند ماند. با اين حال، بالاخره زماني فرا خواهد رسيد كه لامبورگيني مجبور شود پيشرانههاي تنفس طبيعي را كنار بگذارد و به احتمال زياد توربوشارژرها، پلي بالقوه براي گذر از اين دسته از پيشرانهها به موتورهاي الكتريكي خواهند بود.
مدير لامبورگيني در ادامه ميگويد: «ما نميتوانيم پشت اين واقعيت پنهان شويم كه مايليم به موتورهاي تنفس طبيعي سنتي خود پايبند بمانيم؛ اما لازم است اطمينان حاصل كنيم به محض اينكه تكنولوژيهاي جديد از انديشه متخصصين اقتصادي به درجهي قابل اعتمادي برسند (كه امروزه اين گونه نيست)، ميتوانيم به آنها تغيير موضع دهيم. كساني كه ميگويند اكنون با برقي شدن تكنولوژي از انديشه متخصصين اقتصادي صرفهجويي ميشود، دروغ ميگويند. امروزه هزينهي چنين سرمايهگذاريهايي بسيار زياد است.»
آنچه براي لامبورگيني مهمتر است، پيشرانهي تنفس طبيعي است كه بخشي از جذابيت احساسي اين برند به شمار ميآيد. از انديشه متخصصين دومنيكالي صداي غرش و شخصيت پرغرور، چيزهايي نيستند كه بهراحتي بتوان آنها را با سيستمهاي هيبريد جايگزين كرد. او ميگويد: «وجه تمايز شخصيت، DNA، پويايي خودرو، مركز ثقل، احساس و ...؛ اينها همه به ما نشان ميدهند كه ما نميتوانيم آنچه اكنون هستيم با خودروهاي هيبريدي برقي plug-in داشته باشيم. شايد در آينده بتوانيم؛ اما من بعيد ميدانم تا پيش از سال ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۸ بتوانيم به اين پيشرفت برسيم. ما احساس ميفروشيم، نه فقط خودرو.»
با اين وجود، در حالي كه از انديشه متخصصين لامبورگيني بيش از يك دهه تا توسعهي كامل پيشرانههاي برقي مانده است، لامبورگيني احتمالا ايدههاي ديگر را در انديشه متخصصين خواهد گرفت؛ از جمله توربوشارژ كردن پيشرانهي كوچكتر ۱۰ سيلندر خود.
مديرعامل لامبورگيني ميگويد: «شايد، شايد بله، اما نه در مورد همهي مدلهايي كه داريم. ما احتمالا خيلي زود تصميمي در مورد آيندهي پيشرانههاي ۱۰ سيلندر خود خواهيم داشت و آنها را به انتخاب اول تبديل خواهيم كرد؛ اما مايل هستيم پيشرانههاي ۱۲ سيلندر خود را تا هر زماني كه ممكن باشد، داشته باشيم. چون ظاهرا ما تنها شركتي خواهيم بود كه در آينده بر اين دسته از سيستمهاي قواي محركه تمركز خواهيم داشت. ما اعتقاد داريم هنوز هم پتانسيل بسياري براي توسعهي اين پيشرانهها وجود دارد؛ البته در خصوص انواع ۱۰ سيلندر بايد از خود بپرسيم نسل بعدي آنها چگونه خواهد بود؟ نسل بعدي، چه به صورت الكتريكي تقويت شده باشد و چه با استفاده از توربوشارژ، لازم است ببينيم بازار چه چيزي از ما ميخواهد.»
با تغيير وضعيت فراري، استون مارتين، مك لارن و پورشه به پيشرانههاي توربوشارژ، لامبورگيني و آئودي با مدل ۱۰ سيلندر R8 تنها خودروسازاني هستند كه صرفا سوپرخودروهايي با پيشرانههاي تنفس طبيعي توليد ميكنند. اينكه اين وضعيت تا كجا براي لامبورگيني پابرجا است، يك راز باقي خواهد ماند.
هم انديشي ها