رونمايي تويوتا از دو طرح مفهومي براي نمايشگاه خودروي توكيو

جمعه ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
تويوتا از دو طرح مفهومي سلول سوختي براي نمايشگاه خودروي توكيو رونمايي كرد.
تبليغات

تويوتا از دو خودرو مفهومي مجهز به پيل سوخت هيدروژني با نام‌هاي Fine-Comfort Ride و Sora رونمايي كرد كه مورد دوم يك اتوبوس مفهومي است. اين مدل‌هاي مفهومي در نمايشگاه خودروي توكيو در معرض ديد عموم قرار خواهند گرفت. اوايل اين هفته در پي معرفي خانواده‌ي مفهومي Concept-i از خودروهاي خودران الكتريكي، تويوتا اعلام كرد در اين دو خودروي مفهومي جديد بيشتر روي تخصص خود، يعني فناوري سلول سوختي متمركز شده است.

خودروي مفهومي Fine-Comfort Ride

خودروي مفهومي Fine-Comfort Ride كه به عنوان شكل جديدي از خودروي سالون لوكس از آن ياد مي‌شود، خودرويي آينده‌‌نگرانه و بسيار جذاب است و با يك مخزن هيدروژن توانايي حمل مسافران تا مسافتي بالغ بر ۱۰۰۰ كيلومتر را دارد. ابعاد خودرو شامل طول خودرو ۴۸۳۰ ميلي‌متر، عرض ۱۹۵۰ ميلي‌متر و ارتفاع ۱۶۵۰ ميلي‌متر با فاصله بين دو محور ۳۴۵۰ ميلي‌متر است؛ شش صندلي خودروي مفهومي Fine-Comfort Ride براي حداكثر راحتي سرنشينان طراحي شده‌اند؛ در حالي كه انتشار آلايندگي خودرو صفر است و هيچ‌گونه آلودگي به محيط زيست وارد نمي‌كند.

مرجع متخصصين ايران خودروي مفهومي تويوتا

اين خودروي مفهومي الكتريكي داراي موتورهاي الكتريكي داخل چرخ است كه لبه‌ي هر كدام از رينگ‌هاي آن در بيروني‌ترين قسمت خودرو قرار دارد و پوششي در زير بدنه‌ي خودرو براي دستيابي به ثبات و پايداري بالاي رانندگي و افزايش آرامش در انديشه متخصصين گرفته شده كه به‌طور معمول فقط با يك خودروي سدان يا ليموزين لوكس قابل مقايسه است. در داخل كابين، مجموعه‌اي از نمايشگرها براي راننده و مسافران قابل دسترسي است، از جمله يك نمايشگر عريض بزرگ در مقابل راننده كه توسط يك نمايشگر كوچكتر در فرمان آينده‌‌نگرانه‌ي خودرو تكميل مي‌شود. از پنجره‌هاي كناري نيز مي‌توان به عنوان صفحه‌نمايش لمسي استفاده كرد.

چهار صندلي در پشت صندلي راننده قرار دارند كه مي‌توانند به شكل طرح مسافري مرسوم تنظيم شوند يا به شكل فضاي جلسه چيده شوند. صندلي‌ها ظاهرا بسيار انعطاف‌پذير هستند و با توجه به وضعيت مسافر قابل تنظيم بوده و طبق اعلام ژاپني‌ها، بسيار راحت هستند. جزئيات سيستم محركه‌ي خودرو هنوز مشخص نشده است، اما مي‌توان انتظار داشت كه نسخه‌ي تكامل‌يافته‌ي سيستم مورد استفاده در خودروي ميراي (Mirai) باشد.

اتوبوس مفهومي Sora

تويوتا با تغيير رويكرد بسيار سريع از ساخت خودرو به سمت توليد اتوبوس، از اتوبوس مفهومي Sora رونمايي كرد كه نبايد با خودروي اسپرت  Soarer متعلق به دهه‌ي ۱۹۹۰ اشتباه گرفته شود.

مرجع متخصصين ايران اتوبوس مفهومي تويوتا سورا

Sora مخفف عبارت Sky Ocean River Air است كه چرخه‌ي آب كره‌ي زمين را نشان مي‌دهد و به احتمال زياد به نيروي محركه‌ي پيل سوخت هيدروژني خودرو اشاره دارد. از ويژگي‌هاي مهم اتوبوس مفهومي Sora مي‌توان به سيستم پايش و نظارت محيطي با هشت دوربين با وضوح بالا در داخل و خارج اتوبوس براي شناسايي عابران پياده و دوچرخه‌سواران، همراه با هشدارهاي قابل شنيدن براي بهبود ايمني رانندگي اتوبوس كه مانند يك سيستم پايش نقاط كور راننده عمل مي‌كند و همچنين يك سيستم عملكرد كنترل شتاب براي ممانعت از افزايش شتاب ناگهاني و افزايش ملايم سرعت پس از توقف‌ها اشاره كرد.

مرجع متخصصين ايران اتوبوس مفهومي تويوتا سورا

در نهايت، اتوبوس مفهومي Sora مجهز به ويژگي‌هاي كنترل خودكار هنگام رسيدن به مقصد است كه خطوط راهنمايي در سطح جاده را به‌طور خودكار و مستقل شناسايي مي‌كند و به آرامي اتوبوس را با فاصله‌ي حدود ۳ تا ۶ سانتي‌متر از پياده‌رو يا جدول متوقف مي‌كند. تويوتا مدعي است كه اين سيستم باعث افزايش كيفيت سواري و خروج مسافران با استفاده از كالسكه يا صندلي‌هاي چرخ‌دار مي‌شود.

فناوري اتصال ITS Connect كه به Sora كمك مي‌كند در زمان دقيق توقف كند از سيستم‌هاي خودرو به خودرو (V2V) و خودرو به زيرساخت (V2I) براي همراهي از رانندگي ايمن ناوگان اتوبوس و رعايت اولويت و حق تقدم در پشت چراغ‌هاي راهنمايي استفاده مي‌كند.

دو پكيج سلول سوختي ۱۱۴ كيلوواتي وظيفه‌ي تعذيه‌ي دو موتور الكتريكي متناوب هم‌زمان را بر عهده دارند كه هر كدام داراي ۱۱۳ كيلووات قدرت و ۳۳۵ نيوتن‌متر گشتاور هستند و مجموع خروجي تركيبي آن‌ها ۲۲۶ كيلووات قدرت و ۷۷۰ نيوتن‌متر گشتاور است.

يك مخزن سوخت ۶۰۰ ليتري (۱۵۸ گالني) هيدروژن در زير بدنه‌ي اتوبوس نصب شده است؛ اگر چه ژاپني‌ها محدوده‌ي رانندگي اين اتوبوس را ذكر نكرده‌اند؛ اما مي‌توان حدس زد كه با توجه به استفاده‌ي شهري از اين اتوبوس‌ها محدوده‌ي رانندگي بالايي داشته باشند. سيستم تامين برق ۲۳۵ كيلووات ساعت، برق خروجي اضطراري ۹ كيلووات را در شرايط اضطراري براي اتوبوس Sora فراهم مي‌كند.

گفته مي‌شود كه تويوتا قصد دارد تا يك مدل تجاري را بر اساس اتوبوس مفهومي Sora در سال ۲۰۱۸ توليد كند. علاوه‌بر اين ژاپني‌ها قصد دارند بيش از ۱۰۰ اتوبوس Sora كه عمدتا براي تردد در منطقه‌ي شهري توكيو طراحي مي‌شوند، پيش از بازي‌هاي المپيك و پارالمپيك ۲۰۲۰ توكيو معرفي و رونمايي كنند.

مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران طرح مفهومي سلول سوختي تويوتا
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات