چرا ايمني در خودروهاي جديد افزايش يافته است

دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
طراحي خودروهاي جديد به لطف فناوري‌هاي هوشمند، ايمن‌تر از هميشه است و دوسوم از مدل‌هاي امروزي، داراي كيت امنيتي پيشرفته هستند.
تبليغات

يكي از پيشگامان صنعت خودرو در انگلستان، مي‌گويد محصولات جديد ايمن‌تر از هميشه هستند؛ زيرا تحقيقات نشان مي‌دهند كه دوسوم از خودروهاي اين كشور با سيستم‌هاي ايمني خودرو مانند ترمز اضطراري و هشدار برخورد از جلو تجهيز مي‌شوند.

انجمن توليدكنندگان و تجار موتور انگلستان (SMMT) اين ادعا را با استناد به تجزيه و تحليل شركت جاتو دايناميكس (Jato Dynamics) مطرح كرده است كه نشان مي‌دهد ۶۶.۸ درصد از خودروهاي جديد با حداقل يك سيستم ايمني خودفعال در دسترس هستند.

مرجع متخصصين ايران تست تصادف و ايمني خودرو / euro crash & safety test
مرجع متخصصين ايران تست تصادف و ايمني خودرو / euro crash & safety test
مرجع متخصصين ايران تست تصادف و ايمني خودرو / euro crash & safety test
مرجع متخصصين ايران تست تصادف و ايمني خودرو / euro crash & safety test
مرجع متخصصين ايران تست تصادف و ايمني خودرو / euro crash & safety test
مرجع متخصصين ايران تست تصادف و ايمني خودرو / euro crash & safety test
مرجع متخصصين ايران تست تصادف و ايمني خودرو / euro crash & safety test
مرجع متخصصين ايران تست تصادف و ايمني خودرو / euro crash & safety test
مرجع متخصصين ايران تست تصادف و ايمني خودرو / euro crash & safety test
مرجع متخصصين ايران تست تصادف و ايمني خودرو / euro crash & safety test
مرجع متخصصين ايران تست تصادف و ايمني خودرو / euro crash & safety test
مرجع متخصصين ايران تست تصادف و ايمني خودرو / euro crash & safety test
مرجع متخصصين ايران تست تصادف و ايمني خودرو / euro crash & safety test

سيستم هشدار برخورد كه در هنگام تصادف قريب‌الوقوع براي هشدار دادن به راننده آژير مي‌كشد، شايع‌ترين فناوري مورد استفاده است كه سال گذشته در حدود ۱.۸ ميليون خودروي جديد از آن استفاده كردند.

دستيار پارك خودرو دومين سيستم محبوبي بود كه در ۱.۵۸ ميليون خودروي جديد به كار گرفته شد و ترمز اضطراري خودكار (AEB) سومين گزينه محبوب بود كه در ۱.۴۳ ميليون دستگاه خودرو استفاده مي‌شد. سيستم ترمز اضطراري خودكار از نوعي فناوري بهره مي‌برد كه در صورت پيش‌بيني رخ دادن تصادف، به‌طور مستقل و خودكار ترمزها را فعال مي‌كند. 

مايك هاوس، مدير اجرايي انجمن توليدكنندگان و تجار موتور انگلستان، مي‌گويد:ايمني، اولويت شماره يك براي توليدكنندگان وسايل نقليه خواهد بود و سرعت تغيير فناوري سريع‌تر از هميشه است؛ با اين حال فناوري‌هاي دستيار راننده در اكثر خودروهاي كنوني وجود دارند. ممكن است اين فناوري‌ها مانع برخي تصميمات رانندگي شوند؛ اما بايد اين را در انديشه متخصصين گرفت كه ميليون‌ها نفر از مصرف‌كنندگان خودرو از مزاياي فناوري جديد لذت مي‌برند و اين چيزي است كه به ايمني جاده‌هاي ما كمك مي‌كند.

با وجود موضع مثبت انجمن توليدكنندگان و تجار موتور، برخي متخصص كارشناسان معتقدند خودروسازان نياز به پيشرفت بيش‌تري در زمينه ايمني خودرو دارند. سپتامبر سال ميلادي گذشته، متيو اَوري از محققان مركز تحقيقات تات‌چم (Thatcham) انتقاد شديدي از محبوب‌ترين خودروي بريتانيا يعني فورد فيستا كرد؛ فورد فيستا در تست تصادف Euro NCAP به پنج ستاره دست يافته است؛ اما هنوز سيستم ترمز AEB را به‌عنوان حالت استاندارد ارائه نمي‌دهد.

برنامه ارزيابي خودروهاي جديد اروپا (Euro NCAP)، طرح ارزيابي عملكرد ايمني خودرو در اروپا و مستقر در بروكسل بلژيك است كه در سال ۱۹۹۷ توسط آزمايشگاه تحقيقات حمل و نقل اداره حمل و نقل بريتانيا بنيان‌گذاري شد و تحت حمايت چندين دولت اروپايي و همچنين اتحاديه اروپا قرار دارد.

اَوري مي‌گويد:

يكي از پرفروش‌ترين خودروهاي انگليس، توانسته است پنج ستاره از برنامه ارزيابي خودروي اروپا دريافت كند كه اين خبر خوبي به انديشه متخصصين مي‌رسد. با اين حال سيستم ترمز AEB تنها به‌عنوان يك گزينه اختياري در دسترس عموم قرار دارد كه شرم‌آور است. زيرا كمتر از ۵ درصد خريداران خودرو، بسته‌هاي اضافه‌ي ايمني خودرو را انتخاب مي‌كنند. به همين دليل سئات ايبيزا بهترين گزينه از انديشه متخصصين ايمني خودرو در ميان خودروهاي توليدي سال ۲۰۱۷ است.

ميشل ون راتينگن، دبير كل برنامه ارزيابي خودروي اروپا، به تلاش اين سازمان براي استفاده بيش‌تر از فناوري‌هاي كاهش تلفات جاده‌اي اشاره كرد و هشدار داد كه خودروسازان نبايد اصول اساسي ايمني را فراموش كنند. 

ون راتينگن مي‌گويد:

برنامه ارزيابي خودروي اروپا براي تطابق با فناوري‌هاي پيشرفته تلاش مي‌كند؛ توليدكنندگان خودرو به‌خوبي با آن همكاري مي‌كنند و در حال حاضر سيستم ترمز AEB در بسياري از خودروهاي جديد رايج است. با اين وجود، اين خودروسازان نبايد اصول ايمني براي حفاظت از سرنشين را فراموش كنند. بايد از همه سرنشينان خودرو به يك اندازه محافظت شود؛ خواه راننده‌ي بالغ باشد يا كودكي خردسال كه در صندلي عقب نشسته است.
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات