اولين كاميون هيدروژني جهان معرفي شد

چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
شركت بريتانيايي ULEMCo از نسخه اصلاح‌شده‌ي كاميون ولوو FH16 رونمايي كرد كه پيشرانه احتراق داخلي آن به‌جاي بنزين، هيدرژن مصرف مي‌كند.
تبليغات

برند ULEMCo با نام كامل Ultra Low Emission Mileage Company، با هدف توليد خودروهاي بسيار كم‌مصرف و حداقل آلايندگي فعاليت مي‌كند. اين شركت بريتانيايي، پروژه‌ي بهينه‌سازي كاميون ولوو FH16 را در اختيار دارد كه براي سوخت در پيشرانه احتراق داخلي از هيدروژن به‌جاي بنزين استفاده خواهد كرد. كاميون اصلاح‌شده‌ي ULEMCo با ميزان آلايندگي صفر، شعاع حركتي حدود ۲۹۰ كيلومتر و قدرت ۳۰۰ اسب بخار به‌عنوان يك محصول پاك و كم‌هزينه در جهت ترسيب كربن به بازار ارائه خواهد شد. 

با توجه به آمار وب‌سايت H2Stations، در حال حاضر حدود ۱۵ ايستگاه سوخت‌گيري هيدروژن عملياتي در انگلستان، تعداد بيش‌تري در بقيه كشورهاي اروپايي و حدود ۲۴ ايستگاه در سراسر ايالات متحده آمريكا وجود دارد. 

مرجع متخصصين ايران ايستگاه سوخت هيدروژن

اگر بخواهيم عادلانه برآورد كنيم، تعداد زيادي از خودروهايي كه هيدروژن مصرف مي‌كنند، در حقيقت به‌عنوان سلول سوختي برقي مطرح هستند. تعدادي كمي خودرو در سراسر جهان وجود دارند كه از پيشرانه‌هاي احتراق هيدروژني بهره مي‌برند و با نام خودروي هيدروژني شناخته مي‌شوند؛ اما با توجه به انتشار آلايندگي فوق‌العاده پايين محصولات ULEMCo به انديشه متخصصين مي‌‌رسد كه كاميون اصلاح‌شده‌ي ولوو FH16، اولين كاميون مجهز به پيشرانه احتراق داخلي هيدروژني با انتشار آلايندگي صفر در جهان باشد.

مرجع متخصصين ايران        ulemco Hydrogen Truck

پيش از اين ULEMCo تلاش‌هايي براي تبديل خودروهاي ديزلي به محصولات دوگانه‌سوز با سوخت هيدروژني انجام داده است؛ اما كاميون اصلاح‌شده‌ي ولوو با سوخت هيدروژن، به‌عنوان اولين نمونه‌ي سنگين كاملا هيدروژني در دنيا شناخته مي‌شود. اين كاميون، سوخت هيدروژن را در پيشرانه احتراق داخلي معمولي اما اصلاح‌شده‌ محترق مي‌كند. جالب است بدانيد اين پيشرانه در حقيقت برگشت به ايده اولين پيشرانه احتراق داخلي محسوب مي‌شود كه در سال ۱۸۰۴ توسط ايزاك دي ريواس فرانسوي ساخته شد. در پيشرانه دي ريواس از گاز هيدروژن به‌عنوان منبع سوخت استفاده مي‌شد؛ اما هرگز نمونه توليدي مطرحي از آن وارد بازار نشد.

 كاميون ولوو FH16 متعلق به ULEMCo حداقل ۳۰۰ اسب بخار قدرت توليد مي‌كند و با يك بار سوخت‌گيري به ميزان ۱۷ كيلوگرم هيدروژن مي‌تواند مسافتي حدود ۳۰۰ كيلومتر را بپيمايد.

مرجع متخصصين ايران tesla semi electric truck / كاميون برقي تسلا سمي

تيم ULEMCo معتقد است كه ارائه كاميون هيدروژني مي‌تواند به‌عنوان گزينه جذابي براي سيستم‌هاي حمل‌ونقل سنگين با انتشار آلايندگي صفر شناخته شود. از آن‌جا كه فضاي بسيار كمتري براي ذخيره مخزن هيدروژن در كاميون ULEMCo مورد نياز است، در مقايسه با حجم زياد باتري‌هاي مورد نياز براي كاميون‌ برقي، مثل تسلا سمي، كارايي بيش‌تري خواهد داشت. در نتيجه با صرفه‌جويي در فضا، اين كاميون هيدرژني مي‌تواند مقادير بيش‌تري بار حمل كند. كاميون هيدرژني علاوه بر آن از انديشه متخصصين هزينه اوليه و مصرف سوخت بسيار ارزان است و تبديل پيشرانه احتراق داخلي بنزيني به نمونه هيدروژني نيز نياز به اصلاحات كمي دارد. 

از سويي ديگر، اين فناوري با محدوديت‌هايي نيز روبرو است؛ محدوده رانندگي (شعاع حركتي) كاميون ولوو FH16 با سوخت هيدروژن نصف كاميون الكتريكي سمي تسلا برآورد مي‌شود. علاوه بر آن به دليل نياز دائمي خنك‌كاري مخزن نگه‌داري هيدروژن و تمايل شديد مولكول‌هاي هيدروژن در دماهاي بالا براي نفوذ در فلز مخزن، مديريت سوخت در كاميون هيدروژني ULEMCo با اشكال روبرو است.

كاميون هيدروژني ULEMCo تا اواخر امسال به‌صورت آزمايشي در جاده‌هاي انگلستان راه‌اندازي مي‌شود و به‌عنوان اولين وسيله نقليه سنگين كه راهي عملي و مقرون‎به‎صرفه براي ترسيب كربن ارائه مي‌كند، شناخته خواهد شد. 

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات