چراغ راهنما و فلاشر خودرو چگونه كار مي كند

جمعه ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
مطالعه 7 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
چراغ راهنما يكي از مهم‌ترين سيستم‌هاي ايمني خودرو در هنگام راننده است؛ در اين مقاله با نحوه‌ي كار چراغ راهنما و فلاشر آشنا خواهيم شد.
تبليغات

  شايد چراغ راهنماي خودرو، وسيله‌اي كم‌اهميتبه انديشه متخصصين رسد؛ با اين حال استفاده از چراغ راهنما، مهمترين كاري است كه راننده براي آگاه كردن ديگران از حركت احتمالي خود با هدف به حداقل رساندن غافلگيري‌هاي خطرناك، انجام مي‌دهد.

مرجع متخصصين ايران Turn Signal / چراغ راهنما خودرو مدار راهنما

شما احتمالا خودرويي كه در نقطه كور ديدتان است را نمي‌بينيد، اما راننده آن خودرو،  چشمك زدن چراغ راهنماي شما را قبل از آن‌كه تغيير مسير دهيد، خواهد ديد. خودداري از به كار بردن چراغ راهنما،  دليل بسياري از حوادث رانندگي است و احتمالا سرچشمه بسياري از خشونت‌هاي خياباني نيز قلمداد مي‌شود. براي اكثر رانندگان، چراغ‌هاي راهنما بسيار ساده به انديشه متخصصين مي‌رسند؛ شما اهرمي را به سمت پايين يا بالا فشار مي‌دهيد، كه باعث چشمك زدن چراغ راهنماي خودرو مي‌شود. در واقع پشت حركت ساده دسته راهنما، فناوري جالبي وجود دارد.

مدار راهنما و فلاشر به عنوان زيرمجموعه سيستم ايمني خودرو فعاليت مي‌كنند و بخشي از آن به شمار مي‌روند. در اين مقاله، نگاهي اجمالي به دستگاهي تقريبا غير معمول به نام اتومات راهنما يا چشمك‌زن حرارتي (thermal Flasher) خواهيم داشت؛ دستگاهي كه باعث چشمك زدن چراغ راهنماي خودروي شما مي‌شود. همچنين ياد خواهيم گرفت كه چگونه چراغ‌هاي راهنما، پس از پايان گردش راننده فعاليت خود را متوقف مي‌كنند. براي آگاهي از نحوه عملكرد چراغ‌هاي راهنما در خودرو با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران همراه باشيد.

سيم‌كشي مدار راهنما

بياييد در ابتدا ببينيم نحوه سيم‌كشي مدار چراغ راهنما چگونه است. ابتدا به چگونگي ارتباط و اتصال مدار چراغ راهنما نگاهي مي‌اندازيم. مدار چراغ راهنما، وقتي روشن خواهد شد كه  سوئيچ خودرو در حالت روشن (IG) قراردارد. اين مجموعه در تركيب با مدار فلاشر (جفت راهنما)، به عنوان بخشي از سيستم ايمني خودرو عمل مي‌كنند. يكي از تفاوت‌هاي مدار راهنما با فلاشر اين است، كه فلاشر در حال خاموشي خودرو نيز كار مي‌كند (برق خود را بدون واسطه از باتري يا رله دوبل دريافت مي‌كند). اما مدار راهنما تنها هنگامي فعال است كه سوئيچ خودرو روشن و در حال IG باشد.

مرجع متخصصين ايران Turn Signal / چراغ راهنما خودرو مدار راهنما

انرژي برق، از ميان پنل فيوز به اتومات راهنما يا چشمك‌زن حرارتي مي‌رسد. از آن‌جا به دسته راهنما در پشت غربيلك فرمان مي‌رود. بسته به موقعيت دسته راهنما، انرژي برق در سوئيچ متوقف شده يا به هر يك از چراغ‌هاي راهنماي سمت چپ و راست فرستاده مي‌شود (كه اين مورد شامل چراغ‌هاي نمايشگر راهنما در صفحه داشبورد نيز خواهد شد). برق از ميان رشته چراغ‌ها عبور مي‌كند و نهايتا به بدنه (Ground) منتقل مي‌شود. اين موضوع تا حدودي ساده به انديشه متخصصين مي‌رسد، اما مطمئنا كمي متعجب خواهيد شد اگر بدانيد كه اتومات راهنما چگونه كار مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران Turn Signal / چراغ راهنما خودرو مدار راهنما

اتومات راهنما

اين دستگاه كوچك سيلندري شكل، اغلب در صفحه فيوز زير داشبوررد خودرو قرار دارد. اتومات راهنما معمولا ارزان ارزش است و با اطمينان، مدت زمان زيادي كار مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران Turn Signal / چراغ راهنما خودرو مدار راهنما

داخل اتومات راهنما، تعدادي اجزاي ساده قرار دارند:

۱. اتصال الكتريكي كه جريان برق را به سيم هدايت مي‌كند

۲. فنر فولادي كه كمي خم شده است و به اتصال الكتريكي وصل مي‌شود

۳. سيم مقاوم در برابر جريان، كه به دور قسمت كوچك‌تر فنر فولادي پيچيده شده است

مرجع متخصصين ايران Turn Signal / چراغ راهنما خودرو مدار راهنما

زماني كه راننده دسته راهنما را رو به پايين فشار مي‌دهد، اتومات راهنما به لامپ‌هاي چراغ راهنما وصل مي‌شود و چراغ راهنما شروع به چشمك زدن مي‌كند. در اين حالت مدار كامل شده و جريان برق اجازه عبور پيدا كرده است. در ابتدا، فنر فولادي با اتصال الكتريكي تماس ندارد؛ بنابراين تنها چيزي كه جريان را دريافت مي‌كند، مقاومت است. جريان الكتريكي در طول  سيم مقاومت كننده، جريان پيدا مي‌كند و قطعه كوچك‌تر فنر فولادي را گرم مي‌كند؛ سپس راه خود را به سمت چراغ راهنما ادامه مي‌دهد. در اين مرحله ميزان جريان بسيار كم است، به طوري كه چراغ حتي كم‌ترين روشنايي هم ندارد.

مرجع متخصصين ايران Turn Signal / چراغ راهنما خودرو مدار راهنما

در زماني كمتر از يك ثانيه، قسمت كوچك فنر فولادي به اندازه كافي گرم مي‌شود؛ به طوري كه منبسط شده و قسمت بزرگ‌تر و انحنادار فنر را صاف مي‌كند. اين عمل موجب مي‌شود كه فنر انحنادار به اجبار با اتصال الكتريكي تماس پيدا كند؛ بنابراين جريان برق بدون هيچ ممانعتي از مقاومت به سمت چراغ‌هاي راهنما جاري مي‌شود. زماني كه هيچ جرياني از مقاومت عبور نمي‌كند، فنر به سرعت خنك مي‌شود و مجددا به حالت قبل خود بر مي‌گردد و باعث قطع مدار مي‌شود. اين چرخه مجددا شروع مي‌شود و قطع و وصل جريان، با سرعتي معادل يك يا دو بار در ثانيه اتفاق مي‌افتد. حال نگاهي به مكانيزم پس‌زن چراغ راهنما مي‌اندازيم كه هنگامي راننده گردش خود را تمام مي‌كند، به طور خودكار غير فعال مي‌شود.

چراغ راهنماي با مكانيزم پس‌زني خودكار

اكثر خودروها مكانيزمي دارند كه چراغ راهنما را پس از پايان گردش، خاموش مي‌كنند. شما در مسير مستقيم در حال رانندگي هستيد و چراغ راهنماي سمت راست را  روشن مي‌كنيد. سرعت خود را كم مي‌كنيد و فرمان را به سمت راست مي‌چرخانيد. چراغ راهنما هم‌چنان در حال چشمك زدن است. هنگامي كه چرخش به پايان رسيد و فرمان را به سمت چپ بر مي‌گردانيد، چراغ راهنما خاموش مي‌شود و دسته به وضعيت اوليه خود باز مي‌گردد. اين عمل چگونه انجام مي‌‌‌‌شود؟

مرجع متخصصين ايران Turn Signal / چراغ راهنما خودرو مدار راهنما

روي حلزوني (مارپيچ) فرمان، توپي شكافداري وجود دارد. چهار شكاف با فواصل برابر در اطراف توپي قرار دارند. هنگامي كه چراغ راهنما روشن شود، اهرمي پلاستيكي كه در داخل سوئيچ چراغ راهنما قرار دارد، وارد مسير اين شكاف‌ها مي‌شود. هنگامي كه شما دسته راهنما را به سمت بالا مي‌بريد تا چراغ راهنماي سمت راست را فعال كنيد، يك غلتك فنردار داخل شكاف در محفظه سوئيچ قرار مي‌گيرد و دسته راهنما را در جاي خود نگه مي‌دارد. به طور همزمان يك اهرم پلاستيكي در داخل مسير توپي، ايجاد فشار مي‌كند. هنگامي كه توپي به گردش خود در جهت ساعتگرد ادامه مي‌دهد، شكاف‌ها با اهرم پلاستيكي برخورد مي‌كنند و با تكان خوردن باعث دادن اجازه عبور به توپي مي‌شوند. وقتي كه فرمان دوباره به سمت چپ بچرخد، توپي در خلاف جهت پادساعتگرد خواهد چرخيد و اهرم پلاستيكي را در جهت مخالف فشار مي‌دهد. اين عمل غلتك فنردار را مجبور مي‌كند تا از شكاف خارج شده و دسته راهنما به موقعيت مياني خود برگردد.

چراغ راهنماي يكپارچه با آينه‌هاي جانبي 

مرجع متخصصين ايران Turn Signal / چراغ راهنما خودرو مدار راهنما

بسياري از خودروها مجهز به چراغ‌هاي راهنما در آينه‌هاي جانبي خود هستند. آينه جانبي مكان مناسبي براي چراغ راهنما است؛ زيرا اگر خودرويي در نقطه كور ديد شما قرار گرفته باشد، راننده احتمالا قادر به ديدن پشت خودروي شما نخواهد بود. آينه‌ها از چراغ‌هاي LED بهره مي‌برند و معمولا به شكل پيكاني كه جهت چرخش خودرو را نشان مي‌دهد، هستند.  

چراغ‌هاي LED در پشت شيشه آينه جانبي خودرو قرار مي‌گيرند، به همين علت راننده از داخل تنها پيكاني روشن با نور كم مي‌بيند. اما در بيرون خودرو، ساير رانندگان پيكاني با نور درخشان خواهند ديد. با توجه به استفاده از چراغ LED در آينه‌هاي جانبي، اين سيستم يك مزيت اضافي نيز دارد؛ چراغ‌هاي LED يك پنجم ثانيه سريع‌تر از چراغ‌هاي راهنما مجهز به لامپ‌هاي معمولي هستند. شايد اين زمان خيلي قابل توجه به انديشه متخصصين نرسد، اما در سرعت ۱۰۵ كيلومتر بر ساعت، خودرو مسافتي معادل ۵.۸ متر را در يك پنجم ثانيه طي مي‌كند. چراغ‌هاي LED موجود در آينه‌ جانبي خودرو مي‌توانند به ساير رانندگان، زمان و مسافت بيش‌تري براي جلوگيري از برخورد و تصادف احتمالي بدهند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات