خودروهاي الكتريكي نيمي از بازار نروژ را تشكيل مي‌دهند

چهارشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
وسايل نقليه‌ي الكتريكي با رشد ۵۰ درصدي نيمي از بازار نروژ را به خود اختصاص داده‌اند. هدف استفاده از اين خودروها رسيدن به عدد صفر در انتشار گازهاي كربني است.
تبليغات

وسايل نقليه‌ي الكتريكي تنها بخش كوچكي از بازار جهاني خودرو را تشكيل مي‌دهند اما اين آمار در كشورهاي مختلف، متفاوت است. در بعضي كشورها فروش EV-ها (خودروهاي الكتريكي) در حال صعود و سبقت گرفتن از خودروهاي فسيلي است. بعيد نيست انديشه متخصصينات نسل آينده به موتور احتراق داخلي مثل انديشه متخصصينات انسان امروزي به اسب و درشكه در قديم باشد.

كشورهاي شمال اروپا در زمينه‌ي حمل‌ونقل الكتريكي پيشتاز هستند. براي مثال امسال تقريبا نيمي از كل خودروهاي فروخته شده در نروژ الكتريكي بودند. تا ژوئن ۲۰۱۸، حدود ۴۷ درصد از كل خودروهاي جديد فروخته شده هيبريدي يا تمام برقي بودند.

به نقل از مؤسسه‌ي اقتصاد حمل‌ونقل نروژ، فروش خودروهاي الكتريكي در سال ۲۰۱۴ به نقطه‌ي عطف رسيد. در همان سال فروش كلي خودرو افزايش يافت درحالي‌كه فروش خودروهاي درون‌سوز كاهش داشت. با افزايش فروش خودروي الكتريكي، امروز بازار نروژ به تعادل رسيده است.

محرك‌هاي قوي

از دهه‌ي ۱۹۹۰، كشور نروژ مشوقي قوي براي افزايش خودروهاي الكتريكي بوده است. راننده‌ها از مزايايي مثل پارك و شارژ رايگان در مكان‌هاي عمومي برخوردار مي‌شوند و هيچ ماليات جاده‌اي ساليانه‌اي براي آن‌ها منظور نخواهد شد. خودروهاي الكتريكي ملزم به پرداخت عوارض جاده‌اي نيستند و مي‌توانند از خطوط اتوبوس هم استفاده كنند. نروژ مجهز به بزرگ‌ترين ايستگاه شارژ سريع در سراسر دنيا است به‌طوري‌كه در اين مكان‌ها، مي‌توان ۲۸ خودرو را در زمان ۳۰ دقيقه شارژ كرد.

مرجع متخصصين ايران خودروهاي الكتريكي نروژ

 اسلو به دليل برخورداري از نسبت بالاي خودروهاي الكتريكي عنوان پايتخت EV (خودروهاي الكتريكي) جهان را از آن خود كرده است. هدف اين شهر از بين بردن وابستگي كامل به سوخت‌هاي فسيلي تا سال ۲۰۲۴ است. تردد خودروهاي ديزلي در بعضي روزهاي مشخص در اين شهر ممنوع است و هدف نهايي رسيدن آمار خودروهاي ديزلي به صفر تا سال ۲۰۲۵ است.

برآورده كردن تقاضا

انتخاب خودروهاي الكتريكي براي نروژ چالش‌هاي متعددي را به همراه داشته است. گاهي اوقات راننده‌ها براي يافتن ايستگاه شارژ درمركز اسلو هم به اشكال مي‌خورند. دليل اصلي اين اشكال تعداد ايستگاه‌هاي شارژ است، به‌طوري‌كه اين تعداد از يك شارژر براي چهار خودرو به يك شارژر براي ده خودرو كاهش پيدا كرده است.

به نقل از سازمان اقتصاد حمل‌ونقل براي رسيدن به هدف نشر كربني صفر تا سال ۲۰۲۵ خودروهاي الكتريكي بايد جايگزين وسايل نقليه (به ويژه در خانوارهايي با چند خودرو) شوند. در حال حاضر خانوارهايي كه چند خودرو دارند، تنها يك وسيله‌ي نقليه‌ي الكتريكي دارند. با افزايش تعداد وسايل نقليه راننده‌ها ديگر با صف‌هاي طولاني شارژ در مسيرهاي طولاني روبه‌رو نمي‌شوند.

راه حل ازدحام ترافيك، استفاده از خودروهاي الكتريكي مشترك است

بر اساس گزارش اخير انجمن اقتصاد جهاني، فروش بدون برنامه‌ريزي وسايل نقليه‌ي الكتريكي بدون مي‌تواند اشكالاتي را به بار بياورد. وقتي خطوط اختصاصي در اختيار خودروهاي الكتريكي قرار بگيرند، ازدحام ترافيك بالا مي‌رود. به همين دليل قانون خودروهاي الكتريكي مشترك اعمال شده است.

 اين گزارش همچنين هشدار مي‌دهد برنامه‌ريزي شهري براي زيرساخت وسايل نقليه‌ي الكتريكي به شدت به الگوهاي فعلي مالكيت و جابه‌جايي وسايل نقليه وابسته است. اين ويژگي لاخبار تخصصيا عملكرد سيستم الكتريكي و فناوري‌هاي شبكه‌اي را دربر نمي‌گيرد. بر اساس اين گزارش:

شارژ EV مي‌تواند محدوديت‌ها و اشكالاتي را در شبكه‌هاي نيرو به وجود آورد و مزاياي محيطي انرژي برقي را كاهش دهد.

در واقع براي دستيابي به عدد صفر در انتشار گازهاي كربنيك، حمل‌ونقل تجاري و عمومي بايد تماما الكتريكي شوند. علاوه بر اين، در شهرهاي پرجمعيت بااينكه استفاده از وسايل نقليه‌ي برقي آلودگي هوا را كاهش مي‌دهد اما لاخبار تخصصيا ازدحام جمعيت را كنترل نمي‌كند. در اين صورت، شهرها بايد روي كاهش استفاده از خودروهاي شخصي و استفاده از خودروهاي مشترك تمركز كنند.

افزايش خودروهاي الكتريكي نروژ تابع گرايش جهاني به فروش وسايل نقليه‌ي الكتريكي است. بر اساس تخمين بخش مالي بلومبرگ بازار جهاني وسايل نقليه‌ي الكتريكي از ۴ ميليون هم عبور خواهد كرد. اگرچه وسايل نقليه‌ي الكتريكي تنها بخش كوچكي از بازار را تشكيل مي‌دهند (فروش هم‌ارز خودروهاي درون‌سوز تقريبا ۵۹۰ ميليون است) اما رشد آن‌ها در نوع خود يك پديده است. فروش وسايل نقليه‌ي الكتريكي ۲.۵ درصد از فروش كل خودروها را تشكيل مي‌دهد اما از طرفي با رشد ۵۰ درصدي همراه بوده است.

بلومبرگ اشاره مي‌كند در پنج سال فروش اين خودروها به يك ميليون رسيد اما تنها در شش ماه از سه ميليون به چهار ميليون رسيده است. چين بزرگ‌ترين توليدكننده‌ي بازار جهاني EV است و از سال ۲۰۱۱ سهم ۳۷ درصد EVهاي مسافرتي فروخته شده در سراسر دنيا را در اختيار دارد.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات