فناوري خودران در سوپركروز كاديلاك بهتر از اتوپايلوت تسلا عمل ميكند
كاديلاك توانست در رتبهبندي جديد كانسومر ريپورتس (Consumer Reports)، سيستم رانندگي نيمه خودران تسلا را پشت سر بگذارد. سازمان غير انتفاعي بسيار تأثيرگذار كانسومر ريپورتس كه آزمونها و رتبهبنديهاي متنوعي از محصولات مصرفي مشتريان (از تشك و غذاي كودك گرفته تا انواع خودرو) انجام ميدهد، اين بار به سراغ سيستم نيمه خودران خودروهاي موجود در بازار آمريكا رفته است. بهتازگي كانسومر ريپورتس به مقايسه سيستم نيمه خودران سوپركروز (Super Cruise) كاديلاك، اتوپايلوت (Autopilot) تسلا و سيستمهاي مشابه از شركتهاي نيسان موتور و ولوو متعلق به گروه خودروسازي ژجيانگ جيلي چين پرداخت. در اين رتبهبندي نيسان پروپايلوت اسيست در رتبه سوم و ولوو پايلوت اسيست در جايگاه چهارم قرار گرفت.
مقامات جنرال موتورز، تسلا و ولوو به گزارش كانسومر ريپورتس واكنشي نشان ندادهاند، اما نيسان در بيانيهاي اظهار داشت كه سيستم پروپايلوت اسيست (ProPilot Assist) در چند مدل از جمله نيسان روگ (Rogue)، ليف (Leaf) و آلتيما (Altima) قابل دسترس است؛ همهي اين خودروها دهها هزار دلار در مقايسه با محصولات كاديلاك و تسلا كه در آزمون كانسومر ريپورتس ذكر شدهاند، اختلاف ارزش دارند.
جيك فيشر، مدير تست بخش خودروي كانسومر ريپورتس گفت:
كانسومر ريپورتس چند سال است كه سيستمهاي رانندگي نيمه خودران را در خودروهاي مختلف بازار آزمايش ميكند، اما اين گزارش براي اعلام رسمي در نشريات انتخاب شد؛ زيرا در حال حاضر ما در نقطه اوج استفاده از فناوري خودران و سيستمهاي نيمه خودران قرار داريم و افراد زيادي هستند كه به مقايسه اين سيستمها علاقه دارند.
اين سازمان اعلام كرد آزمونهاي انجام شده در مسيرهاي خصوصي و جادههاي عمومي كانكتيكت (Connecticut) انجام شده است. در آزمونهاي كانسومر ريپورتس، توانايي سيستمهاي نيمه خودران براي كنترل فرمان و سرعت به طور خودكار در شرايط خاص، كمك به تمركز رانندگان و بازيابي كنترل دستي خودرو در صورت لاخبار تخصصي مورد مطالعه قرار گرفت.
اين سيستمهاي نيمه خودران معمولا از دوربين، رادار و ديگر حسگرها همراه با دادههاي نقشهبرداري براي كنترل موقعيت مكاني و شرايط ترافيك استفاده ميكنند. الگوريتمهاي رانندگي نيمه خودران همچنين امكان حفظ فاصله ايمن در پشت ساير خودروها را نيز به راننده ارائه ميدهند.
هر كدام از سيستمهاي ذكر شده محدوديتهايي دارند؛ به عنوان مثال سيستم سوپر كروز كاديلاك فقط در بزرگراههاي مشخص كه توسط جنرال موتورز نقشهبرداري شدهاند، عمل ميكند. در مقابل، سيستم نيمه خودران اتوپايلوت تسلا را ميتوان حتي در جادههاي كوچك، پيچهاي داراي علائم ضعيف خطكشي استفاده كرد؛ اما اتوپايلوت تسلا در آن شرايط به طور غير قابل پيشبيني عمل ميكند.
در حالي كه سيستمهاي نيمه خودران ميتوانند به كاهش استرس و خستگي راننده كمك كنند، كانسومر ريپورتس ميگويد كه اين سيستمها براي ارائه قابليتهاي رانندگي كاملاً خودران در انديشه متخصصين گرفته نشدهاند؛ بنابراين نبايد انتظار بيشتري از آنها داشت.
اين سازمان سيستم نيمه خودران سوپركروز كاديلاك CT6 را آزمايش كرد؛ همچنين اتوپايلوت در خودروي برقي تسلا مدل 3، تسلا مدل X و تسلا مدل اس مورد مطالعه قرار گرفت. كانسومر ريپورتس پروپايلوت اسيست را در نيسان ليف و اينفينيتي QX50 مورد مطالعه قرار داد، در حالي كه پايلوت اسيست نيز در ولوو XC40 و XC60 آزمايش شد.
در گزارش نهايي كانسومر ريپورتس آمده است:
سيستم نيمه خودران سوپر كروز كاديلاك، بهترين عملكرد را در متعادل كردن قابليتهاي تكنولوژي پيشرفته، اطمينان از كاركرد ايمن خودرو و حفظ تمركز راننده ارائه داد. اتوپايلوت تسلا در زمينه قابليتها و سهولت استفاده رتبه خوبي كسب كرد، در حالي كه پروپايلوت اسيست نيسان در زمينه حفظ تمركز راننده، نسبت به سيستمهاي ولوو عملكرد بهتري داشت.
سيستم نيمه خودران سوپركروز كاديلاك با خودروي خودران توليد مشترك جنرال موتورز و هوندا، ارتباطي ندارد.
هم انديشي ها